СХВАЛЕНО: ЗАТВЕРДЖУЮ:
педагогічною радою директор Колодрубівського ЗЗСО
Колодрубівського ЗЗСО І – ІІІ ступенів
І – ІІІ ступенів __________Галина КОРДЮК
протокол №01 від 31.08.2024р. наказ від 31.08.2024р. № -о
«Історія: Україна і світ. 7 клас (інтегрований курс)»
укладена на основі модельної програми
«Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 2)
для закладів загальної середньої освіти
(автори: Власова Н.С., Желіба О.В., Кронгауз В.О., Секиринський Д.О., Щупак І. Я.)
на 2024-2025 н.р.
учительки історії: Равліковської Г. І.
Назва модельної програми: «Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 2) для закладів загальної середньої освіти (автори: Власова Н.С., Желіба О.В., Кронгауз В.О., Секиринський Д.О., Щупак І. Я.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883).
Підручник: Історія: Україна і світ : підручник інтегрованого курсу для 7 класу закладів загальної середньої освіти / І. Д. Васильків, І. Л. Паршин, І. С. Димій, — Тернопіль : Астон, 2024. — 368 с. : іл.
Кількість годин на рік: 70 годин
2024
Навчальна програма з інтегрованого курсу «Історія: Україна і світ. 7 клас (інтегрований курс)» укладена на основі модельної програми «Історія: Україна і світ. 7–9 класи (інтегрований курс)» (варіант 2) для закладів загальної середньої освіти (автори: Власова Н.С., Желіба О.В., Кронгауз В.О., Секиринський Д.О., Щупак І. Я.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883)(https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Hromad.ta.istor.osv.hal.2023/Istoriya-Ukr.i.svit.7-9-intehr.kurs-variant.2-Vlasova.ta.in.13.09.2023.pdf ) та Державного стандарту базової середньої освіти (далі – ДСБСО) і є складовою частиною громадянської та історичної освітньої галузі (далі – Галузь).
Навчальна програма містить обов’язкові складові ― «Зміст теми», «Види навчальної діяльності», «Очікувані результати навчання за ДСБСО і МНП» (Наказ МОН № 25 від 19.02.2021 р.). Також в навчальній програмі зазначено конкретні вправи для колективної та індивідуальної роботи, які можуть бути використані за умов онлайн / офлайн / змішаного навчання. Визначено і розподілено найважливіші змістові одиниці кожної теми та додатковий матеріал. Навчальна програма містить орієнтири для оцінювання здобувачів освіти відповідно до ДСБСО (Додаток 18).
Мета навчальної програми: ознайомити учнів з основними формами суспільного життя в минулому, способами функціонування суспільства і його складових, сформувати основи критичного мислення та особистісного ставлення до історичних подій.
Структура інтегрованого курсу( Історія: Україна і світ. 7 клас) відповідає Модельній навчальній програмі.
Шляхи реалізації навчальної програми відповідають модельній навчальній програмі.
Особливості організації освітнього процесу. Інтегрований курс «Історія: Україна і світ. 7 клас» реалізовується через:
Види діяльності, запропоновані в навчальній програмі, відповідають віковим та фізіологічним особливостям здобувачів освіти, враховують попередньо набутий досвід, знання та уміння учнів. Дозволяють реалізувати компетентнісний потенціал Галузі і досягти результатів, передбачених ДСБСО.
Наскрізні вміння в усіх ключових компетентностях (за ДСБСО):
Ключові компетентності (за ДСБСО):
Компетентнісний потенціал Громадянської та історичної галузі (Додаток 17 ДСБСО)
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
1. Вільне володіння державною мовою |
Уміння: читати і розуміти перекладені та адаптовані державною мовою писемні джерела, авторські публікації на історичні та актуальні для суспільства теми шукати інформацію та використовувати різні види джерел, формулювати та наводити обґрунтовані аргументи володіти термінологією в межах громадянської та історичної освітньої галузі створювати висловлення різних стилів в усній і письмовій формі на історичні та актуальні для суспільства теми вести аргументовану дискусію розпізнавати мовні засоби впливу, розрізняти техніки переконування та маніпуляції Ставлення: повага до української мови як державної, зацікавленість у її розвитку, розуміння цінності кожної мови критичне сприйняття інформації історичного та суспільно-політичного характеру розуміння та використання мови в позитивний та соціально відповідальний спосіб |
2. Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою Уміння: створювати висловлення в усній і письмовій формі стосовно історії і сучасності національної (етнічної, мовної) спільноти в Україні створювати інформаційні продукти щодо історії, культури і розвитку суспільства регіону та/або країни, з якою пов’язане походження родини вести дискусію щодо основ розвитку держави та суспільства, засад демократії, прав і свобод людини володіти основною термінологією рідної мови в межах громадянської та історичної галузі Ставлення: повага до рідної мови, розуміння її цінності |
|
Здатність спілкуватися іноземними мовами Уміння: читати і розуміти науково-популярні публікації, публіцистичні та художні твори іноземними мовами здійснювати пошук потрібної інформації іноземними мовами висловлюватися в усній і письмовій формі іноземною мовою стосовно актуальних тем історії та суспільства спілкуватися з носіями інших мов для обміну історичною, правовою та іншою актуальною для суспільства інформацією Ставлення: інтерес до історії та сучасності інших країн розуміння важливості вивчення іноземних мов для розширення кола спілкування та отримання інформації про світ цінування культурної різноманітності, інтерес до різних мов і міжкультурного спілкування |
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
Математична компетентність |
Уміння: правильно оперувати цифровими даними, математичними поняттями для глибокого пізнання, пояснення минулого та сучасних суспільних подій перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема тощо) та використовувати її в поясненнях встановлювати зв’язки між фрагментами даних і джерелами різних видів використовувати математичні методи та дані, розуміти способи маніпулювання ними Ставлення: прагнення обирати раціональні способи пояснення подій минулого, причин та можливих способів розв’язання сучасних соціальних, політичних, економічних проблем розуміння важливості математичного опрацювання даних для створення науково обґрунтованих висновків |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: оцінювати та пояснювати взаємодію людини та довкілля в різні історичні періоди розкривати зміст, значення, вплив технологій, технічних винаходів та наукових досягнень на перебіг історичних подій, явищ і процесів Ставлення: сталий інтерес до наукових досягнень і здобутків природничих наук визнання цінності природних ресурсів для сьогодення та майбутніх поколінь і раціональне використання їх у повсякденному житті |
Інноваційність |
Уміння: генерувати нові ідеї, оцінювати їх переваги і ризики наводити історичні приклади впливу інновацій на суспільне життя Ставлення: готовність ініціювати, критично оцінювати та впроваджувати нові знання, способи діяльності, норми, що забезпечують сталий розвиток громади та суспільства |
Екологічна компетентність |
Уміння: визначати ризики та наслідки впливу людини на довкілля, передбачати можливості екологічних загроз моделювати свою поведінку на основі розуміння наявних екологічних загроз критично оцінювати роль людини та держав у досягненні Цілей сталого розвитку ООН Ставлення: готовність реагувати на ризики екологічних загроз усвідомлення важливості захисту природи, сприяння сталому розвитку суспільства |
Інформаційно- |
Уміння: |
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
комунікаційна компетентність |
використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її добору, перевірки, впорядкування і поширення критично оцінювати, виявляти маніпуляції історичною та актуальною для суспільства інформацією у процесі аналізу електронних медіа дотримуватися авторського права та етичних норм у роботі з інформацією та під час онлайн-спілкування створювати вербальні та візуальні (графіки, діаграми, фільми) повідомлення, мультимедійні презентації соціального та історичного змісту, поширювати їх Ставлення: критичне ставлення до інформації з різних джерел відповідальне використання засобів масової інформації |
Навчання впродовж життя |
Уміння: визначати власні навчальні цілі аналізувати процес власного навчання, відстежувати зміни у сприйнятті інформації знаходити та опрацьовувати джерела суспільно важливої інформації із застосуванням доцільних для цього методів розуміти роль освіти, навчання для людини та суспільства сьогодні та в історичній ретроспективі аналізувати та узагальнювати здобуту інформацію Ставлення: відкритість до постійного самонавчання та взаємонавчання, бажання ділитися здобутими знаннями з іншими особами |
Громадянські та соціальні компетентності |
Громадянські компетентності Уміння: моделювати свою поведінку як активного і відповідального члена громадянського суспільства, який знає основи права, добре обізнаний із змістом прав людини та вміє їх захищати у правовий спосіб формувати та обстоювати свою громадянську позицію щодо локальних та глобальних питань утримуватися від можливостей зловживати своїми правами виявляти відповідальність, уникати негативних стереотипів та узагальнень, а також мови ворожнечі в обговоренні суспільних проблем і різних соціальних груп брати участь у розв’язанні проблем різних спільнот, зважаючи на інтереси їх представників конструктивно співпрацювати з іншими особами, ініціювати або брати участь у реалізації проектів, громадських заходів критично оцінювати ідейні платформи та діяльність політичних партій, суспільних рухів, організацій та розуміти їх роль у розвитку демократичного суспільства Ставлення: усвідомлення себе відповідальним громадянином України, розуміння своїх прав і обов’язків як громадянина України та готовність їх виконувати; самоповага та повага до прав та гідності інших осіб |
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
|
громадянська поведінка, що ґрунтується на почутті власної гідності та внутрішньої свободи, розвинутій правосвідомості та обстоюванні демократичних цінностей плекання нетерпимості до корупції в усіх її проявах, розуміння неприпустимості толерування нерівності та недоброчесності готовність відмовитися від нечесних практик під час розвʼязання проблем визнання цінності іншої особи та повага до її приватності толерантність і готовність до взаємовигідного розв’язання соціально-політичних суперечностей |
|
Соціальні компетентності Уміння: ідентифікувати себе як члена різних спільнот, громадянина України формулювати та обстоювати в дискусії власні погляди та переконання, конструктивно спілкуватися на різноманітні актуальні теми історії та суспільства знаходити історичні приклади залагодження суперечностей і конфліктів працювати в групі, досягати порозуміння та налагоджувати співпрацю з іншими особами з відмінними ідеями та цінностями, використовуючи власний досвід та досвід інших осіб, зокрема взятий з історії Ставлення: усвідомлення цінності людини, її життя, здоров’я, честі і гідності, недоторканності і безпеки повага до законів і традицій, досвіду інших народів, релігій та культур толерантне ставлення до життєвої позиції іншої особи, громадської думки, особливостей соціальної поведінки, способу життя та форм самовираження інших осіб керування власними емоціями, готовність до пошуку компромісів волонтерство, підтримка громадських проектів та ініціатив, спрямованих на розв’язання актуальних суспільних проблем |
Культурна компетентність |
Уміння: образно мислити та уявляти характеризувати основні тенденції розвитку культури в минулому та сучасності використовувати мистецькі артефакти для пізнання минулого, осмислювати твори мистецтва в історичному контексті співставляти різні культури, їх цінності, традиції тощо виявляти вплив належності до різних спільнот і зовнішніх чинників на формування поглядів та переконань особи визначати та пояснювати значення належності до соціокультурної спільноти Ставлення: повага до людини, протидія і запобігання проявам дискримінації та нерівного ставлення цінування соціального та культурного різноманіття, пояснення його переваг і викликів у сучасному суспільстві свідоме збереження та розвиток власної культури, повага до культур інших народів |
Ключова компетентність |
Уміння та ставлення |
|
відповідальна поведінка та піклування про пам’ятки культурної спадщини відкритість до міжкультурного діалогу |
Підприємливість та фінансова грамотність |
Уміння: використовувати досвід пізнання історії для обрання дієвих життєвих стратегій брати до уваги зміни в історії та суспільстві, оцінювати їх ризики та переваги для власного життя і життя спільноти виявляти інтереси різних спільнот/груп і шукати способи їх узгодження для розв’язання проблем планувати, організовувати, реалізувати індивідуальні чи командні проекти, оцінювати їх ефективність, представляти результати характеризувати економічну політику і розвиток торгівлі, визначати їх вплив на суспільне життя пояснювати спосіб організації національних економік та вплив економічних і фінансових процесів на функціонування суспільства Ставлення: готовність використовувати досвід історії для самопізнання та досягнення цілей сталого розвитку суспільства зважене прийняття рішень на основі досвіду минулого та сучасного соціального життя здатність брати на себе відповідальність за результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей усвідомлення економічних та соціальних можливостей і викликів, з якими стикається суспільство здатність приймати фінансові рішення з урахуванням можливих ризиків |
Базові знання (змістові лінії ГІО, за Додатком 17 ДСБСО)
Людина і природа: творення соціоприродного середовища; формування і розселення людини; освоєння і перетворення людиною природи в минулому і теперішньому; освоєння нових просторів; сталий розвиток.
Людина і світ матеріальних речей: виробництво та споживання в різні історичні епохи; матеріали і технології; знаряддя праці і предмети побуту; науково-технічні винаходи; умови життя і праці в місті та селі; урбанізація; матеріальна культура аграрного, індустріального і постіндустріального суспільств.
Людина і суспільство: соціум і спільноти: родини, стани, класи, нації, культурні, релігійні, етнічні та інші групи; взаємодія людей, інтереси і цінності, ідентичність і гідність людини; патріотизм; культура і цивілізація; інформація і медіа; толерантність та інклюзія; конфлікти та їх розв’язання.
Людина і влада: політична організація суспільства; метрополії та колонії; імперії та національні держави; політичні режими; демократія, її переваги та ризики; самоврядування; права людини і протидія дискримінації; громадянство; протестні рухи, революції і реформи; міжнародні відносини.
Людина і світ уявлень та ідей: світогляд і цінності, ідентичність та основи її формування, наука і мистецтво; історія ідей, ідеології та їх вплив на людину і суспільство; релігія, міфи, символи; образи минулого, теперішнього і майбутнього в суспільній думці.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з громадянської та історичної освітньої галузі (групи загальних результатів за Додатком 18 ДСБСО) передбачають, що учень:
дотримується демократичних принципів, конструктивно взаємодіє з іншими особами, спільнотою закладу освіти, місцевою громадою і суспільством, долучається до розв’язання локальних, загальнонаціональних і глобальних проблем, усвідомлює необхідність утвердження верховенства права і дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства.
Очікувані результати навчання |
Зміст навчально- пізнавальної діяльності |
Види навчальної діяльності |
Вступ. Середньовіччя як історична епоха (1 год.)
|
||
Базові знання:
Розуміння:
Ставлення:
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: критично ставиться до оцінки історичних джерел, розуміє проблему їх достовірності. |
Періодизація всесвітньої історії. Поняття «середні віки» та періодизація Середньовіччя. Співвідношення періодизації з перебігом подій на теренах України. Регіональні варіанти Середньовіччя. Внесок Середньовіччя в світову культуру. Середньовіччя і сучасність. Джерела вивчення історії Середніх віків. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. «Міні дискусія» на тему «Середньовіччя – «темні віки» чи романтична епоха рицарства?». «Синхронізація». Початок роботи над укладанням синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в добу Середньовіччя». Групова робота — співвідношення періодизації з перебігом подій на теренах України. |
Розділ 1. Народження середньовічної Європи (19 год.) |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
наслідки;
Ставлення: аргументує та усвідомлює відмінність/несумісність між розвитком середньовічних держав/народів, їхніх прагнень та світогляду. |
Занепад античного світу. Передумови падіння Західної Римської імперії. Особливості взаємин варварського та римського «світів». Велике переселення народів та падіння Риму
|
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, пояснення, опитування). Групова робота визначення особливості/відмінності розвитку варварських народів. Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями. Вправа «Маркування тексту». Створення (під керівництвом учителя) схеми/інфографіки з визначенням періодизація Великого переселення народів. Написання есе на тему «Вплив кліматичних змін на міграційні процеси у середні віки». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення географічного чинника в історії людства, зв’язок людини і природи. |
Слов’яни: етногенез та розселення. Питання «прабатьківщини слов’ян». Слов’янські племена і племінні союзи на теренах України. Спосіб життя слов’ян. Джерела історії давніх слов’ян. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, бесіда з елементами дискусії, ілюстрування, перегляд відеофайлів). Групова робота — обговорення теорій (концепцій) походження слов’ян, наведення тез «за» та «проти». Проведення учнівського круглого столу «Як відбувалася генеза слов’янських етносів?». Індивідуальна робота — робота з картою: створення малюнку-схеми розселення слов’янських племен на теренах України STEM-завдання «Створення презентації «Життя і побут давніх слов’ян»».
|
Базові знання:
Розуміння:
«середньовічне королівство»;
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення міжцивілізаційних контактів і конфліктів у Середньовіччі та сучасному світі.
|
Варварські королівства в Європі. Карта Європи у ранньому Середньовіччі. «Варварські Правди». |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Групова робота — фор- мулювання передумов та наслідків Великого переселення народів IV–VII ст. Індивідуальна робота — робота з історичними джерелами, вправа «Маркування тексту», робота з картою. Скласти порівняльну таблицю «Політичний устрій (організацію влади) середньовічних держав». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлює значення візантійської культури, як такої, що увібрала у себе багато культурних традицій народів, які її населяли.
|
Візантійська імперія —наступниця Риму. Територія та населення Візантії. Імператор і система влади. Міста і міське життя. Особливості економіки, соціальної структури, культури та побуту. «Кодекс Юстиніана». «Священна імперія». Іконоборство. Візантія між Сходом і Заходом. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу, робота з поняттями). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь»). Конференція з елементами дебатів «Візантія — наступниця Риму».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні та світоглядні особливості мешканців середньовічних імперій, мати особисте ставлення до такого типу держави.
|
Імперія Карла Великого та її розпад. Ідея імперії на Заході. Завоювання Карла Великого. Виникнення імперії та її устрій. «Каролінгське відродження». Розпад імперії. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна.
Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Карла Великого, робота з поняттями. Групова робота — робота з пам’ятками культури «Каролінзького відродження». Визначення причини піднесення культури в період правління Карла Великого. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення географічного і кліматичного чинників у житті суспільства, їх впливи на історію людства. |
Завершення Великого переселення народів. Нормани–вікінгі. Походи норманів та виникнення норманських держав. «Ісландське народоправство». Нормани та слов’яни. Релігія і вірування норманів. Норманський епос. Переселення угорців та утворення Угорського королівства. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з термінами, укладення словничка ключових понять теми). Вправа «Екскурсоводи» — провести словесну/уявну/ віртуальну екскурсію поселенням вікінгів. Групова робота — робота з історичною картою.
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати давньоруське суспільство як складову суспільства середньовічної Європи.
|
Перші держави слов’ян. Великоморавська держава. Перше Болгарське царство. Походження назви «Русь». Теорії походження Давньоруської держави. Створення Давньоруської держави. Легендарні перекази про перших київських князів (від Аскольда до Святослава). Візантія і слов’яни. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава, робота з поняттями. Групова робота —складання порівняльної таблиці «Особливості політичного устрою Руської Землі (у зіставленні з варварськими королівствами, імперією Карла Великого, Візантією)». |
Базові знання:
Розуміння:
заснування та особливості церкви Ірландії. Вміння:
Ставлення: формулює та аргументовано висловлює власні судження стосовно ролі християнської церкви для середньовічної Європи
|
Християнська церква в ІV–ХІ століттях. Припинення гонінь на християн. Біблія. Вселенські собори. Організація християнської церкви на Сході та на Заході. Ієрархія небесна і земна. Аврелій Августін. Папська держава. Ірландська церква. Християнство та язичництво. «Великий розкол» 1054 року. Католицтво та православ’я |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, обговорення). Індивідуальна робота — складання історичного портрета Аврелія Августина, робота з поняттями. Групова робота — складання порівняльної таблиці «Основні відмінності між католицизмом і православ’ям». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати давньоруське суспільство як складову суспільства середньовічної Європи |
Давньоруська держава — раньофеодальна імперія. Володимир Великий та його реформи. Прийняття християнства. Ярослав Мудрий. «Руська правда». Тріумвірат Ярославичів. Володимир Мономах. Причини та початок роздробленості. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, складання історичного портрету Володимира Великого, Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань). |
Урок узагальнення |
|
|
Розділ 2. Середньовіччя за межами Європи (7 год.) |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати особливості цінностей та світогляду людини ісламської цивілізації.
|
Араби та народження ісламського світу. Стародавня Аравія. Пророк Мухаммед та виникнення ісламу. Основи віри та обрядовість ісламу: спільне з християнсько- юдейським світоглядом. Арабські завоювання та утворення Халіфату. Перші халіфи і розкол в ісламі. Халіфат Омейядів та завоювання в Європі. Аббасиди та початок розпаду Халіфату. Культура країн ісламу. Вплив античної культури на арабів. Взаємовпливи християнської та арабо-мусульманської культур. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота — скласти «пам’ятку мусульманина» на основі опрацювання витягів з Корану. Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань).
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: Ставлення: усвідомлювати ціннісні й світоглядні особливості мешканців держав кочовиків, цивілізаційні особливості такого типу держави. |
Середньовічні держави кочовиків. Етнічна мозаїка Великого Степу. Гуни, авари, обри, угорці. Хазарський каганат. Печеніги. Половецький союз. Відносини кочовиків з Руссю. Створення держави у монголів. Завоювання монголів в Азії. Походи монголів на Русь а в Центральну Європу. Золота Орда. Етногенез кримських татар. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео, вправи «Займи позицію», «Снігова куля»). Групова робота (робота з документами та джерелами, укладання таблиці, виконання синхронологічних завдань). Індивідуальна робота (виконання тестових завдань, складання словника термінів, робота з картою, встановлення відповідності, складання історичного портрету/сторінки в соціальних мережах політичних діячів).
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні й світоглядні особливості держав Китаю та Японії, виявляти толерантне ставлення до різних народів, культур, релігій. |
Китай та Японія в Середньовіччі. «Серединна імперія». Китай під владою монголів. Китайська держава у Середньовіччі. Релігії та культура Китаю. Японська держава. Самураї та сьогуни. Релігії та культура Японії. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальнаробота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулюв ати основні поняття уроку, підсумок уроку).Робота в групах — порівняння особливості релігії Китаю та Японії у середні віки |
Базові знання:
Розуміння:
Уміння:
Ставлення: усвідомлення самобутності та особливості середньовічної Індії, виявлення толерантного ставлення до різних народів, культур, релігій. |
Середньовічна Індія. Природа та населення. Індійські князівства. Делійський султанат. Варни і касти. Релігії та культура Індії. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (розповідь з елементами бесіди, обговорення). Групова робота (аналіз документів та джерел, робота з історичною картою, укладання хронологічної таблиці). Індивідуальна робота (робота зі шкалою часу, укладання термінологічного словника, есе — «Культурні досягнення середньовічної Індії»). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлення самобутності культурних досягнень мая, інків, ацтеків та їх вираження у контексті цивілізаційного розвитку доколумбової Америки.
|
Держави доколумбової Америки. Заселення Американського континенту. Міста- держави майя. Держава ацтеків. Держава інків. Релігія та культура середньовічної Америки. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Практична робота — учнівські проєкти. Індивідуальна робота — підготувати есе на тему «Самобутність культури держав доколумбової Америки» |
Урок узагальнення. |
|
|
Розділ 3. Середньовічні суспільства |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати відмінності у світогляді та цінностях середньовічної та сучасної людини. |
Світогляд середньовічної людини. Панування релігійного світогляду. Бог і диявол. Рай, пекло, чистилище. Тіло та душа. Індивід та суспільство. Родина і кохання. Діти в Середньовіччі. Хвороби, вік, смерть. Уява про час і простір. Власність, право і влада в уяві середньовічної людини. Світ фантазії та символів. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Практична робота — учнівські проєкти. Індивідуальна робота — підготувати есе на тему «Європа та епідемії: боротьба чи співіснування?». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення географічного і кліматичного чинників у житті суспільства, їх впливи на історію людства. |
Людина і природа в Середньовіччі. Кліматичний фактор в житті суспільства. Географічний фактор в житті суспільства. Відношення до природи. Демографічні процеси. Хвороби та епідемії. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Практична робота. Фронтальна робота — обговорення термінів і понять, висловлення власних суджень, аналіз тексту. Групова робота — дослідження у групах. Обговорення. Індивідуальна робота — складання мапи думок. Вправа «Лабіринт» — тема «Як подолати хвороби та епідемії?». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати залежність структури суспільства від конкретних історичних умов його існування. |
Стани середньовічного суспільства. Поступове ускладнення соціальної структури. Форми землеволодіння у середні віки. Внутрішня колонізація. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні поняття уроку, підсумок уроку). Робота в групах — визначення особливості різних форм середньовічного землеволодіння. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: Ставлення: усвідомлювати роль і місце церкви у житті середньовічної людини.
|
Духівництво: ті, хто молиться. Християнська церква в житті середньовічного суспільства. Духівництво — «перший стан». Собор та церковна парафія. Боротьба за інвеституру. Монастирі та ченці. Чернецькі ордени. Клюнійська та григоріанська реформи. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда). Групова робота (робота над єдиним завданням у малих групах керованих лідерами — робота з історичними категоріями, презентація результатів роботи). «Мозковий штурм», фронтальна бесіда, обговорення. Вправи «Пропущене слово», «Виправ помилку». Дебати «Чи мала християнська церква провідну роль у житті середньовічної людини?». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати систему правових відносин у суспільстві як ознаку цивілізації.
|
Лицарство: ті, хто воює. Родова аристократія. Бенефіцій і феод. Сеньйори і васали. Феодальна драбина. Феодалізм як політико- правова система. Замок феодала. Озброєння та військове мистецтво. Повсякденне життя феодала. Лицарська культура та етика. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (робота з поняттями, укладання історичного словника, робота з текстом — маркування («зрозумів» — «зацікавило» — «потрібно повторити»). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання». Підготовка есе на тему «Рицарська культура і епоха».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати особливості цінностей і світогляду середньовічного селянина.
|
Селяни: ті, хто працює. Господарство та спосіб життя селянина. Вільні та залежні селяни. Невільництво. Селянська громада. Повсякденне життя селянина: житло, їжа, одяг, розваги. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (обговорення, порівняння, оцінка, перегляд відео- та фотодокументів). Практична робота «Особливості повсякденного життя селянина» (укладання довідки для Енциклопедії за рубриками житло, їжа, одяг, розваги; складання порівняльної таблиці (селянство, рицарство і духівництво). Індивідуальна робота — написання есе на тему «Повсякденне життя у сільській господі».
|
Базові знання:
Розуміння:
«лихварство», «міська комуна», «магдебурзьке право»;
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні та світоглядні особливості мешканця середньовічного міста
|
Середньовічне місто та його мешканці. Теорії виникнення середньовічних міст. Антична традиція. Вигляд середньовічного міста. Ремісники та цехи. Торговці і банкіри. Натуральний обмін та гроші. Середземноморська і балтійська торгівля. Транспорт і шляхи сполучення. Боротьба міст за самоврядування. Комуни і магдебурзьке право. Особливості світогляду та повсякденного життя містян. Зміни в картині світу мешканців міста. Відносини між містом і селом. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми міського управління, робота з картою). Групова робота — робота з описом середньовічного міста — підготовка виступів груп за заданою темою. |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати давньоруське суспільство як складову суспільства середньовічної Європи. |
Давньоруське суспільство. Впливи візантійської традиції. Особливості православного духівництва. Родова аристократія: князі та бояри. Князівське та боярське землеволодіння. Дружинники — військово-феодальний стан. Вільні люди — смерди та містяни. Особливості давньоруських міст. Невільництво та форми залежності. Основні заняття та повсякденне життя населення Давньої Русі. Особливості середньовічного суспільства Давньої Русі. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Індивідуальна робота (маркування тексту за допомогою позначок — використовувати позначки «+», «–», «?». Вправа «Естафета»). Групова робота —порівняння побуту селянства, духівництва, дружинників, бояр, князів. Створення соціальної піраміди. Написання есе «Один день з життя середньовічного селянина/священника/ воїна/ боярина». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні та світоглядні особливості суспільств середньовічних кочовиків. |
Суспільство кочовиків. Кочове скотарство. Маршрути руху кочовиків. Роль ремесла і торгівлі в житті кочовиків. Особливості повсякденного життя. Набіги: економічний аспект. Особливості соціальної структури. Родинне життя. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь»). Дебати «Східна Європа — зона контакту кочових та осілих цивілізацій?» |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
охарактеризувати наслідки соціальних конфліктів для суспільства; запропонувати власні варіанти шляхів для подолання соціальних конфліктів. Ставлення: усвідомлювати невідворотність соціальних конфліктів у суспільстві, мати особисте ставлення до них. |
Соціальні конфлікти в середні віки. Форми та прояви соціальних конфліктів. Аристократи і феодали. Селяни і землевласники. Містяни і землевласники. Місто і село. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (лекція з елементами бесіди, робота з поняттями). Групова робота — вправа «Занурення» (створення ситуації соціального конфлікту і занурення учнів у проблему, пошук шляхів її вирішення). Індивідуальна робота — укладання пам’ятки «Як не допустити соціальних конфліктів?». |
Урок узагальнення |
|
|
Розділ 4. Середньовічні держави (21 год.) |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати ціннісні та світоглядні особливості мешканців середньовічних імперій, мати особисте ставлення до такого типу держави.
|
Етапи державотворення в середні віки. Ранньофеодальні держави — Франкська, Візантійська імперії, Хозарський каганат, Давньоруська держава. Процес політичної роздробленості — причини, наслідки, особливості у різних регіонах. Утворення централізованих держав. Станово-представницькі монархії. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна (евристична бесіда, інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію», перегляд навчального відео). Групова (робота з джерелами та документами, складання іконографіки «Перші ранньофеодальні держави», складання піраміди станово-представницької ієрархії). Індивідуальна (робота з підручником, укладення порівняльної таблиці, схеми, робота з термінологічним словником, віртуальна мандрівка ранньосередньовічними містами).
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати значення міжцивілізаційних контактів і конфліктів у Середньовіччі та сучасному світі.
|
Зовнішня колонізація та цивілізаційні конфлікти. Причини та цілі хрестових походів. Перший хрестовий похід. Держави хрестоносців. Духовно- лицарські ордени. Другий та третій хрестові походи. Четвертий хрестовий похід та його наслідки. Результати та значення хрестових походів. Держави Піренейського півострову. Реконкіста. Німецька експансія на Схід. Тевтонський та Лівонський ордени. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, колективне читання тексту, перегляд навчального відео). Групова робота (робота з підручником, джерелами, документами, складання іконографіки «Хрестові походи», складання хронологічної таблиці «Хрестові походи»). Індивідуальна робота (робота з історичними картами, складання термінологічного словника, укладання блок-схеми «Наслідки хрестових походів для різних суспільних станів: лицарі, духівництво, селяни).
|
Політична карта Європи ХІ–ХІІІ. Держави західноєвропейського типу. |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Особливості розвитку Англії в середні віки. Норманське завоювання та його наслідки, особливості держави, Велика Хартія вольностей, народження парламенту. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (перегляд навчального відео, колективне обговорення, евристична бесіда). Групова робота — опрацювання в групах документів, визначення ієрархії соціальних станів суспільства). Індивідуальна робота (робота з історичною картою, документами, укладання порівняльної таблиці «Політика перших правителів Англії у питанні зміцнення централізації королівської влади», есе — «Суд присяжних як форма демократичного судочинства»). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати роль і місце держави в історії європейського суспільства |
Особливості розвитку Франції в середні віки. Поступова централізація держави та її особливості, Генеральні Штати, «Авіньйонський полон» Папства. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (розповідь з елементами бесіди, обговорення, евристична бесіда, виконання інтерактивних вправ: «Снігова куля», «Займи позицію», перегляд навчального відео). Групова робота (аналіз документів та джерел, робота з історичною картою, укладання хронологічної таблиці, виконання творчого проєкту про одного із суспільно-політичних діячів, порівняння правового статусу Генеральних штатів у Франції та парламенту в Англії). Індивідуальна робота (робота зі шкалою часу, укладання термінологічного словника, есе — «Формування станово-представницької монархії у Франції», «Роль Великої хартії вольностей у становленні демократії в Західній Європі»). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати роль і місце держави в історії європейського суспільства, особливості розвитку міст-республік. |
Італійські міста- республіки та їх особливості. Папська область — теократична держава. Держави Південної Італії. Італійські торгівельні міста у Північному Причорномор’ї та в Криму. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео). Групова робота (робота з картами, ілюстраціями, документами, складання порівняльної таблиці). Індивідуальна робота (укладання схеми самоуправління комунами, відповіді на проблемне запитання — «Роль торгівлі колоній Венеції та Генуї у Північному Причорномор’ї та на території сучасної України», складання словника). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлення значення міжцивілізаційних контактів і конфліктів у Середньовіччі та сучасному світі. |
Завершення Реконкісти та утворення централізованої держави в Іспанії. Наслідки Реконкісти. Політика Ізабели І і Фернандо ІІ. Міжцивілізаційні конфлікти у Середньовіччі. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична, бесіда, колективне читання тексту, обговорення проблемних питань, перегляд навчального відео). Групова (робота з картою, документами, складання порівняльної таблиці «Позитивні й негативні результати й наслідки правління Іспанських королів»). Індивідуальна робота (тестові завдання на встановлення відповідності, послідовності, вибір правильного варіанту відповіді, робота з проблемними запитаннями, складання словника). |
Держави центральноєвропейського типу |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлення прагнення народів та держав до національного, релігійного та соціального звільнення, проблеми феодальних відносин.
|
Священна Римська імперія. Чехія в ХІV– ХV століттях. Угорщина в ХІV–ХV століттях. Закарпаття у складі Угорщини. Феодально-теократична держава |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, перегляд навчального відео, вправи «Займи позицію», «Снігова куля»). Групова робота (робота з документами та джерелами, укладання таблиці, виконання синхронологічних завдань). Індивідуальна робота (виконання тестових завдань, складання Словника термінів, робота з картою, встановлення відповідності, складання історичного портрету/сторінки в соціальних мережах політичних діячів). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати роль і місце держави в історії європейського суспільства
|
Польське королівство в ХІV– ХV століттях. Утворення Великого князівства Литовського. Процес християнізації. Кревська унія. Грюнвальдська битва. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (обговорення, порівняння, оцінка, перегляд відео- та фотодокументів). Групова робота («Ажурна пилка»), вправа «Естафета». Індивідуальна робота — створення порівняльної таблиці, укладання історичного словника
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати історію Королівства Руського як частину історії європейського Середньовіччя, ціннісні і світоглядні особливості його мешканців. |
Удільні князівства на теренах Давньої Русі. Королівство Руське. Утворення Галицько Волинського князівства. Данило Романович та Королівство Руське. Королівство Руське в системі міжнародних відносин. Держава за нащадків короля Данила. Розпад держави та інкорпорація її частин у сусідні держави. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда, колективне читання тексту, вправи «Ажурна пилка», «Займи позицію»). Групова робота (робота з ілюстраціями, укладання порівняльної таблиці, складання хронологічних задач, робота зі шкалою часу). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда, складання схеми «Правління Галицько-Волинських князів», робота з картою). |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомити нерозривність історії України з історією європейських країн, її роль і місце у європейському світі. |
Українські землі у складі Польського королівства. Адміністративний поділ та система управління. Шляхта та шляхетська демократія. Магдебурзьке право. Культурно-цивілізаційні впливи. |
Навчально- пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, обговорення, порівняння, аналіз). Індивідуальна робота (маркування тексту за допомогою позначок — використовувати позначки «+», «–», «?». Вправа «Естафета»). Групова робота — порівняння статусу провідних станів суспільства: селянства, духівництва, дружинників, шляхта. Створення соціальної піраміди. Написання есе «Один день з життя середньовічного селянина/священника/боярина». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомити нерозривність історії України з історією європейських країн, її роль і місце у європейському світі. |
Українські землі в складі ВКЛ. Статус та система управління. Формування привілейованих станів. Міста. Селяни. Православна церква та релігійна ситуація. Кревська унія та українські землі. Зародження козацтва. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань, вправа «Питання — відповідь»). Дебати «Східна Європа — зона контакту кочових та осілих цивілізацій?». |
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати особливості цінностей та світогляду мешканців держав східного типу та їх вплив на їх подальший розвиток. |
Держави східноєвропейського типу. Новгородська республіка — спроба створення європейської держави. Володимиро- Суздальське князівство. Московське князівство. Створення централізованої держави по типу східної деспотії. Зовнішньополітичні претензії Московської держави. Українські землі в складі Московії. Крим в середні віки. Князівство Феодоро та його особливості. Розпад Золотої Орди. Особливості державного устрою, соціальної структури та економіки Кримського ханства. Участь у міжнародних відносинах. Вплив на українські землі. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (історичний диктант, розповідь, пояснення, ілюстрування тощо). Індивідуальна робота (графічна робота, опис історичного джерела, робота з картою). Групова робота (робота в парах «Взаємні запитання», «Щоденник подвійних нотаток» — сформулювати основні по няття уроку. Складання графічного зображення внутрішньої й зовнішньої політики Івана ІІІ Хаджи Герая). Робота в групах — опрацювання понять. Робота з текстом — маркування («зрозумів»— «зацікавило» — «потрібно повторити»). |
Урок узагальнення |
|
|
Розділ 5. Духовний світ Середньовіччя |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Католицька та православна церкви в середні віки. Відмінності шляхів розвитку. Накопичення кризових явищ та спроби подолати їх. Середньовічні єресі. Інквізиція. Жебрущі ордени. «Нові єресі»: Д. Віклеф, Я. Гус, Д. Савонарола. Єресі в православній церкві. «Народне християнство». Церква і держава. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з картою, створення хронологічної таблиці або шкали часу, складання історичного портрету Д. Віклефа, Я. Гуса, Д. Савонароли). Групова робота — опрацювання в групах документів, визначення впливу середньовічної церкви на культуру й освіту.
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення:
|
Середньовічна філософія. Схоластика. П’єр Абеляр. Бернар Клервоський. Роджер Бекон. Тома Аквинський. Аверроес. Франциск Асизький та Домінік Гусман. Богословська думка в православному світі. Василь Великий, Григорій Палама, Іларіон Київський. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтально-колективна робота (обговорення, порівняння, вирішення проблемних питань, евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, складання історичного портрету П. Абеляр, Б. Клер воський, Т. Аквінський, Аверроес, Ф. Асизький, Д. Гусман, Іларіон Київський). Групова робота (робота з критичного опрацювання історичних джерел різних типів у групах). Робота з підручником, читання вголос, відповіді на запитання. Вправа «Правда —неправда».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати цінність освіти, науки та мистецтва у житті суспільства та їх впливи на його розвиток. |
Середньовічні школи та університети. «Світ неписьменних». Монастирські та міські школи. Школи в Давній Русі та Королівстві Руському. Середньовічні університети. «Сім вільних мистецтв». Життя середньовічних школярів і студентів. Розповсюдження знань та поява книгодрукування. Освіта і наука поза європейським світом. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснювально-ілюстративний виклад матеріалу). Групова робота («Коло ідей».) Індивідуальна робота — робота з картою, робота з поняттями, укладання хронологічної таблиці
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомлювати цінність освіти, науки та мистецтва у житті суспільства та їх впливи на його розвиток.
|
Архітектура і мистецтво у Середньовіччі. Романська архітектура та скульптура. Готична архітектура. Візантійська архітектура та її вплив на слов’янські архітектурні традиції. Живопис та скульптура. Арабо-мусульманська архітектура, мистецтво. Середньовічна література. Рицарська та міська літератури. Менестрелі, ваганти, трубадури. Музика і театр. Особливості мистецьких та літературних традицій Русі. Переплетення західних східних взірців у культурі, освіті, побуті. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (робота з пам’ятками архітектури романського і готичного стилів). Вправа «Екскурсоводи» — провести словесну/уявну/ віртуальну екскурсію архітектурною пам’яткою Середньовіччя (на вибір учня). Групова робота — робота з документами (пам’ятками середньовічної літератури).
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомити сутність гуманістичних цінностей та їх вплив на розвиток європейської цивілізації.
|
Раннє Відродження. Передумови та початок епохи Відродження. Гуманізм. Література та мистецтво раннього Відродження. Протиріччя нової культури. Вплив Відродження на українські землі. Ю. Дрогобич. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (бесіда, пояснення, обговорення). Індивідуальна робота — укладання хронологічної таблиці, робота з картою, пам’ятками культури Відродження. Групова робота — робота з художніми творами Данте, Петрарки, Ботічеллі, Донателло — створення стислих повідомлень і представлення результатів роботи. Обговорення
|
Урок узагальнення |
|
|
Розділ 6. Узагальнення (3 год.) |
||
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомити сутність європейської цивілізації та її цінностей, значення демократичних і правових ідей в свідомості європейця.
|
Здобутки середньовічної Європи. Формування сучасних європейських народів та держав. Утворення світових релігій. Виникнення і розвиток міст та міської культури. Утворення парламентських установ та підвалин європейських політичних і правових традицій. Розвиток освіти, науки і техніки. Розширення картини світу. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (евристична бесіда). Індивідуальна робота (робота з поняттями, бесіда). Групова робота (робота над єдиним завданням у малих групах керованих лідерами — робота з історичними категоріями, презентація результатів роботи), «Мозковий штурм», фронтальна бесіда, обговорення. Вправи «Пропущене слово», «Виправ помилку». Учнівський міні-проєкт «Здобутки Середньовічної Європи». Дебати «Середньовіччя — Темні віки чи період слави і рицарства?».
|
Базові знання:
Розуміння:
Вміння:
Ставлення: усвідомити нерозривність історії Русі-України з історією європейських країн, її роль і місце у європейському світі. |
Особливості суспільного та культурного життя Русі-України та українських земель у середні віки. Місце в економічному, політичному та культурному житті середньовічної Європи. Особливості українського Середньовіччя. |
Навчально-пізнавальна, дослідницька, пошукова, творча, проєктна, моделювання, інтерактивна, дискусійна. Фронтальна робота (пояснення, відеофайли, обговорення). Індивідуальна робота (створення синхронізованої хронологічної таблиці). Групова робота (ланкова робота — учні об’єднані у постійні групи для розв’язання конкретних навчальних завдань).
|