Культура добросусідства 5 клас 35 (годин)
Дата |
№ пп |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати |
Примітки |
01.09 |
1 |
Культурне різноманіття рідного краю. Мета, завдання і структура курсу. Культурне різноманіття як ресурс громади. |
Здобувачі освіти: - розуміють мету і завдання курсу; -пояснюють, що таке культура; -розповідають, представники яких культур проживають у рідному краї; -вказують переваги культурного різноманіття ля розвитку громади.
|
|
08.09 |
2 |
Топоніміка рідного краю. Походження топонімів, їхня історична цінність. Історія краю в назвах регіону. Значення назв у практичному житті. |
Здобувачі освіти: -наводять приклади топонімів свого регіону, розповідає про їхнє походження; -пояснюють, як топоніми відображають історію рідного краю; -використовують основні правила збирання, записування та дослідження топонімічних назв; -досліджують походження топоніміки рідного населеного пункту (району) та презентують його результати ( топонімічна екскурсія, коротке повідомлення тощо); -обгрунтовують необхідність збереження місцевих топонімів як цінних елементів нематеріальної культурно-історичної спадщини.
|
|
15.09 |
3 |
Власні імена. Що означає моє ім'я? Імена моїх близьких та друзів. Про що розповідають імена і прізвища? Традиційні імена у фольклорі краю. |
Здобувачі освіти: -пояснюють значення імені та прізвища людини; -досліджують, які імена та прізвища найбільш поширені у фольклорі рідного краю, серед його сучасних жителів; -знаходять спільне в іменах різного походження; -пояснюють , що означає його/її ім'я та прізвище; -визначають спосіб утворення імен і прізвищ своїх близьких та друзів; -пояснюють вислів: "Не ім'я творить людину, а людина- ім'я". |
|
22.09 |
4 |
Як вибирають імена. Обряд ім'янаречення. Право на ім'я. Повага до свого та імен інших людей. |
Здобувачі освіти: -Презентують сімейні перекази про вибір імен у родині; -описують обряди ім'янаречення та прилучення до релігій, поширених у рідному краї та в інших регіонах України; -пояснюють, що означає право на ім'я; -розуміють, що ім'я та прізвище є складовою частиною ідентичності людини; -виявляють шанобливе ставлення до власного та чужих імен , прізвищ.
|
|
29.09 |
5 |
Сім'я, родина, рід. "Родинна абетка". Ієрархія сімейних зв'язків. Перший і другий ступені спорідненості. Право на сім'ю. |
Здобувачі освіти: -описують на прикладі своєї родини ієрархію сімейних зв'язків; Розуміють важливість знання і практичного використання "родинної абетки"; -знають терміни першого і другого ступеня спорідненості; -описують свою належність до певної сім'ї, роду та народу; -пояснюють, що означає право на сім'ю; -цінують родинні стосунки; -шанобливо ставляться до членів своєї родини. |
|
06.10 |
6 |
Взаємини в сім'ї. Ставлення до батьків. Права та обов'язки батьків та дітей. Взаємини з близькими та далекими родичами. Історія моєї родини в історії мого регіону та країни. |
Здобувачі освіти: -оцінюють свою поведінку в сім'ї; -наводять приклади піклування про старших членів родини та родичів; -пояснюють, що таке "рід", "сім'я", "рідні", "двоюрідні"; -обгрунтовують важливість сімейної взаємоповаги та взаєморозуміння; -розуміють цінність злагоди, взаємодопомоги та дбайливого ставлення до сім'ї, роду, родичів; -шанобливо ставляться до батьків, близьких та далеких родичів; -досліджують зв'язки історії своєї родини з історією регіону та краю. |
|
13.10
|
7 |
Родинні та громадські цінності. Що таке цінності? Сімейні цінності. Що можна передати у спадок ? |
Здобувачі освіти: -пояснюють, що таке цінності; -розповідають про власні цінності; -наводять приклади цінностей власної сім'ї; -обгрунтовують важливість загальнолюдських цінностей для досягнення миру, злагоди і гармонії між людьми; -виявляють зацікавлення цінностями інших людей та культур; -підтримують дії, спрямовані на забезпечення злагоди, налагодження взаємодопомоги; -шанобливо ставляться до сім'ї, роду, родичів.
|
|
20.10 |
8 |
Генеалогія та геральдика. Фамільні герби. Герби населених пунктів та регіонів. |
Здобувачі освіти: -знають, що вивчає генеалогія та геральдика; - описують своїх родичів термінами спорідненості; -пояснюють символіку зображень, кольорів та форм герба свого регіону; -обгрунтовують важливість вивчення геральдичної спадщини. |
|
03.11 |
9 |
Моє родовідне дерево. Створення і презентація герба сім'ї, класу, школи. |
Здобувачі освіти: - створюють і репрезентують своє родовідне дерево; - пояснюють символіку зображень, кольорів та форм герба свого регіону; - створюють герб сім'ї, класу, школи.
|
|
10.11 |
10 |
Взаємини поколінь. Покоління та їхні взаємини. Гендерні стосунки в різних культурах. Ставлення до старших , однолітків. Булінг. |
Здобувачі освіти: -пояснюють відмінності між дорослими і дітьми; -наводять приклади виявів поваги до людей похилого віку та жінок у різних культурах, ставляться до них з повагою; -знають і використовують правила етикетного звертання до співрозмовників різних вікових категорій, статей у різних культурах; -моделюють свою поведінку до визнаних суспільством цінностей; -демонструють своєю поведінкою повагу до гідності людей різної статі; -цінують злагоду, взаємодопомогу та шанобливе ставлення до сім'ї, роду, родичів; -демонструють позитивне ставлення до старших і молодших, ровесників, представників іншої статі; -цінують досвід старших поколінь; -розуміють, що таке булінг та які його наслідки. |
|
17.11 |
11 |
"Словничок дружби". Лексика, пов'язана з дружбою і сусідством. Етикетні звертання до незнайомих людей різної статі і віку. Елементарні діалоги. |
Здобувачі освіти: -використовують виражальні можливості лексики для продуктивного спілкування з друзями та сусідами; -усвідомлюють цінність і важливість лексичного розмаїття у спілкуванні; -використовують сформовані навички взаємодії з незнайомими людьми різної статі та віку; -виявляють навички ведення діалогів з різними людьми, дотримуються правил етикету; -ініціюють діалоги, враховуючи мету і ситуацію спілквання. |
|
24.11 |
12 |
Ефективне спілкування. Групова взаємодія. Розвиток навичок групової взаємодії. Мовні ігри з практики ефективного спілкування. Моє портфоліо. |
Здобувачі освіти: -аргументують цінність взаємодії в колективі; -демонструють навички конструктивної групової взаємодії; -пояснюють важливість розвитку комунікативних навичок самопрезентації; -організовують обговорення проблеми, гри, спільної справи; -обирають засоби мови відповідно до мети і ситуації спілкування; -демонструють доброзичливе ставлення до позиції інших; -репрезентують себе, свій клас, свою школу, свою родину. |
|
01.12 |
13 |
Конфлікт. Що таке конфлікт? Позитивні і негативні сторони, види конфліктів. Маніпулятивне спілкування. |
Здобувачі освіти: -розуміють сутність поняття "конфлікт"; -аналізують позитивні і негативні наслідки конфлікту; -розповідають про різні технології запобігання гострому розвитку конфлікту; -моделюють способи запобігання конфлікту або його розв'язання ненасильницьким способом; -розуміють важливість і цінність запобігання конфліктній ситуації та ненасильницького розв'язання конфлікту; -розпізнають маніпулятивне спілкування й оцінюють його як небезпечне і небажане; -прогнозують можливі наслідки маніпулятивного впливу; -обгрунтовують необхідність протистояння маніпулятивним впливам. |
|
08.12 |
14 |
Ненасильницькі шляхи розв'язання конфліктів. Як розпізнавати конфлікти і запобігати їхньому виникненню. Стилі поведінки в конфліктах. Коло порозуміння. |
Здобувачі освіти: -пропонують дії, необхідні для конструктивного розв'язання конфліктів; -виявляють навички конструктивної групової взаємодії; -пояснюють особливість різних стилів поведінки у конфлікті; -аналізують стилі поведінки в конфліктах; -обгрунтовують відповідальність кожного за конфліктні ситуації; -виявляють співчуття до життєвих ситуацій інших людей; -намагаються регулювати власні емоційні реакції, сприймаючи інші точки зору. |
|
15.12 |
15 |
Рідна мова. Мови навколо нас. Роль і місце мов у спілкуванні. Поняття "рідна мова". Мови моїх друзів і сусідів. Державна мова та її захист. |
Здобувачі освіти: -пояснюють різницю між поняттями "рідна мова" та "державна мова"; -обгрунтовують необхідність вільного володіння державною мовою, пояснює, чому і як треба захищати державну українську мову; -пояснюють значення мови в житті конкретної людини, громади і суспільства; -демонструють шанобливе ставлення до рідної мови та мови сусідів; -прагнуть берегти і вивчати рідну мову; -усвідомлюють важливість вивчення і використання кількох мов; -цінують відкритість до пізнання різних культур через мови. |
|
22.12 |
16 |
Узагальнення знань |
|
|
|
17 |
Наш друг- словник. Як створюються словники. Які бувають словники. Словник як джерело інформації. |
Здобувачі освіти: -розрізняють види словників; -активно використовують різні словники в навчанні; -пояснюють важливість словників у збереженні нематеріальної культурної спадщини регіону і країни; -збагачують свій словниковий запас;-мають уявлення про шкідливість використання ненормативної лексики. |
|
|
18 |
Літературна творчість мого краю. Вірші, пісні, легенди і перекази про мій регіон, мою школу, родину. |
Здобувачі освіти: -мають уявлення про літературну творчість рідного краю; -переказують зміст улюблених творів письменників рідного краю; -висловлюють особисте ставлення до віршів, пісень, легенд і переказів про рідний регіон, школу, родину; -цікавляться літературною спадщиною рідного краю. |
|
|
19 |
Музика в житті людини. Народні та сучасні музичні інструменти. Оркестр народних інструментів. Естрадний оркестр. |
Здобувачі освіти: -мають уявлення про народні та сучасні музичні інструменти рідного краю; -знаходять інформацію про народні та сучасні музичні інструменти в різних джерелах; -мають уявлення про різні напрямки музичного мистецтва; -поважають музичні вподобання інших. |
|
|
20 |
Музичний фольклор рідного краю. Музичний фольклор краю та його виконавці. Музичні колективи, конкурси та фестивалі. |
Здобувачі освіти: -знаходять інформацію про музичні фольклорні твори рідного краю та репрезентують її; -знають кілька фольклорних гуртів та ансамблів свого регіону; - мають уявлення про фольклорні конкурси і фестивалі краю; -визнають музичну фольклорну багатоманітність як спільну нематеріальну спадщину жителів регіону і всієї країни. |
|
|
21 |
Наші таланти та професії майбутнього. Підприємницька діяльність. Творче хобі, яке може стати професією. Що треба, щоб стати майстром своєї справи? |
Здобувачі освіти: -знають, які професії сучасні та яке творче хобі може стати в майбутньому професією; -пропонують власні ідеї для організації підприємницької діяльності; -прогнозують, які професії будуть актуальні в майбутньому; -визначають якості затребуваного в майбутньому фахівця; -уміють репрезентувати свої таланти; -розуміють відповідальність за власний добробут у майбутньому; -шанують свою працю та працю інших. |
|
|
22 |
"Скарбничка талантів нашого класу". |
Здобувачі освіти: -презентують власні таланти. |
|
|
23 |
Ремесла рідного краю тепер і колись. Походження та основи ремесел рідного краю. Гончарне ремесло. Посуд. Прикраси. Іграшки. |
Здобувачі освіти: -розрізняють види ремесел; -знаходять інформацію про ремесла рідного краю та їхнє походження; -виготовляють найпростіші вироби з глини та інших природніх і штучних матеріалів; -усвідомлюють можливості заробітку завдяки виготовленню власноруч посуду, прикрас, іграшок та іншої продукції; -розуміють цінність збереження традиційних ремесел для культурного багатоманіття; -цінують співпрацю з іншими у спільній роботі; -цінують свою працю та працю інших.
|
|
|
24 |
Ремесла рідного краю.(Зустріч з майстрами-односельцями) |
Здобувачі освіти: -мають можливість познайомитись з людьми різних професій , їх захопленнями; -практикуються в живому спілкуванні з реальними особистостями, мають можливість пов'язати те, що вони вивчають у класі з навколишньою дійсністю. |
|
|
25 |
Ремесла рідного краю (екскурсія до фермерського господарства "Росток") |
Здобувачі освіти: -знайомляться з роботою фермерського госпдарства; --практикуються в живому спілкуванні з реальними особистостями, мають можливість пов'язати те, що вони вивчають у класі з навколишньою дійсністю. |
|
|
26 |
Виготовлення найпростіших виробів з глини та інших природніх і штучних матеріалів. |
Здобувачі освіти: --виготовляють найпростіші вироби з глини та інших природніх і штучних матеріалів.
|
|
|
27 |
Як з'явилася гра. Чому люди граються. Рухливі ігри жителів краю. |
Здобувачі освіти: -мають уявлення про різні види ігор; -розуміють, чому гра є корисним і цікавим дозвіллям; -описують переваги і недоліки електронних, настільних та рухливих ігор; -розуміють небезпеку ігрової залежності; -цінують уміння організувати своє дозвілля та відпочинок інших. |
|
|
28 |
Ігри мого двору, моєї вулиці, моїх друзів. Ігри, поширені в регіоні. Правила гри. |
Здобувачі освіти: -знаходять інформацію про ігри, поширені в регіоні; -розуміють, що таке правила гри і чому важливо їх дотримуватися; -грають в рухливі ігри, поширені в регіоні, серед друзів; -цінують гру як засіб згуртування колективу; -підтримують необхідність взаємодопомоги між переможцем та переможеним; -поважають ігрові уподобання інших. |
|
|
29 |
Гра як засіб згуртування колективу. |
Здобувачі освіти: -грають в рухливі ігри, поширені в регіоні, серед друзів.
|
|
|
30 |
Культурне самовираження та співпраця. Розмаїття форм культурного самовираження. Право на самовираження. |
Здобувачі освіти: -усвідомлюють унікальність своєї культури і себе як її представника; -репрезентують свою культуру і себе як її носія; -розуміють важливість відповідальності кожного за збереження культурного різноманіття; -цінують культурну багатоманітність як спільну нематеріальну спадщину жителів регіону і всієї країни. |
|
|
31 |
Узагальнення знань |
|
|
|
32 - 35 |
Резервний час |
|
|