Календарно-тематичне планування з музичного мистецтва 9 клас

Про матеріал
Календарно-тематичне планування змісту уроків за програмою "Музичне мистецтво" для учнів 9 класів
Перегляд файлу

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

ЗМІСТУ УРОКІВ ЗА ПРОГРАМОЮ

                   «МИСТЕЦТВО»

E:\Все для КЛУБУ\ДЛЯ ШКОЛИ ПЕРЕСЕЛЕННЯ\Для вчителя музики\Картинки\customLogo.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Мистецтво — особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність» та ін. Особливості опанування мистецтвом в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу, мислення й потреби. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. Таким чином, здійснюється виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.

Навчання в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає в  розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Випускник основної школи є патріотом України, поважає її історію, культуру і культуру інших народів, вільно володіє державною (і рідною, у разі відмінності) мовою, спілкується щонайменше однією іноземною мовою, має бажання і здатність до самоосвіти, активний і відповідальний у громадському й особистому житті, підприємливий і ініціативний, має уявлення про світобудову, береже природу, безпечно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.

Мета базової загальної середньої освіти досягається шляхом реалізації таких завдань загальної мистецької освіти:

    виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних потреб;

    формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;

    розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;

    стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;

    розвиток художніх здібностей, креативного мислення;

    формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

 

Загальна мистецька освіта ґрунтується на принципах:

                     наступності між початковою, основною і старшою школою;

                     поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  

                     інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;

                     креативності (пріоритет творчої самореалізації);

                     варіативності змісту, методів, технологій;

                     діалогічності, полікультурності.

Опанування учнями мистецтва в основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів. Компетентнісний підхід сприяє формуванню предметних, міжпредметних і ключових компетентностей. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків із предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.

Предметна мистецька компетентність (музична, образотворча, хореографічна, театральна, екранна) — це здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва. Вона формується у процесі опанування учнями системи знань та уявлень у сфері певного виду мистецтва (знаннєвий компонент), набуття ними художньо-творчого досвіду з мистецтва (діяльнісний компонент), виховання ціннісних орієнтацій щодо мистецтва та мистецької діяльності (ціннісний компонент).

Під час опанування учнями різних видів мистецтва формуються міжпредметні естетичні компетентності — здатність учня орієнтуватися в естетичних нормах різних сфер соціуму відповідно до сформованих естетичних ідеалів і цінностей, системи інтегрованих мистецьких знань і досвіду.

Предметні мистецькі та міжпредметні естетичні компетентності виявляються у здатності особистості використовувати набутий досвід мистецької діяльності у навчальних і життєвих ситуаціях, зокрема під час практичної, пізнавальної й творчої діяльності, сприймання, аналізу, інтерпретації творів мистецтва, участі у різних мистецьких заходах; у висловлюваннях, судженнях щодо ціннісного ставлення та щодо усвідомлення соціального, культурного, особистісного значення мистецтва; у критичній оцінці на основі естетичних засад та аргументації своєї позиції щодо творів мистецтва, довкілля, медіа й інтернет-ресурсів; у продукуванні креативних ідей та пропонуванні способів їхньої реалізації; в умінні трансформувати мистецькі знання у досвід діяльності виконання практичних і творчих завдань, естетизації середовища та корекції власного емоційного стану, задоволення власних творчих потреб тощо. Мистецтво відіграє важливу роль у формуванні ключових компетентностей, зокрема:

Ключова компетентність

Компоненти

  1. Спілкування державною (і рідною, у разі відмінності)  мовою

Уміння: висловлювати свої почуття та переживання від сприймання творів мистецтва; брати участь у дискусіях, обговореннях на теми мистецтва, чітко формулювати судження щодо мистецтва й мистецьких явищ; ділитися своїми творчими ідеями, почуттями, коментувати й оцінювати власну художньо-творчу діяльність і творчість інших

Ставлення: усвідомлення загальнолюдських цінностей, національної самобутності через мистецтво, готовність до їхнього поширення

  1. Спілкування іноземними
    мовами

Уміння: сприймати твори мистецтва різних країн, народів

Ставлення: пошанування культурного розмаїття, усвідомлення ширших можливостей у творчій діяльності зі знанням іноземних мов

  1. Математична компетентність

Уміння: аналізувати твори мистецтва, розуміти логіку художньої форми; здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспективи, створення об’ємно-просторових композицій, визначення метру, запису ритму тощо

Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку математики й мистецтва на прикладах творів різних видів мистецтва

4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння: спостерігати, досліджувати і відтворювати в художніх образах довкілля та явища природи засобами мистецтва; використовувати нові технічні засоби для втілення художніх ідей, застосовувати знання із природничих наук (акустики, оптики, хімії тощо)

Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації

5. Інформаційно-цифрова
компетентність
 

Уміння: застосовувати сучасні цифрові технології для створення, презентації та популяризації художніх образів; добирати й опрацьовувати потрібну інформацію (зображення, текст, аудіо, відео) для пізнання, творення мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності

Ставлення: усвідомлення можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого самовираження та віртуальних мистецьких подорожей

6. Уміння вчитися
впродовж життя
 

Уміння: визначати власні художні інтереси та потреби; планувати й організовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва чи самовираження через мистецтво; раціонально використовувати час для задоволення культурних потреб, здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію

Ставлення: усвідомлення власного рівня опанування художньої інформації, самооцінювання досягнень і помилок, готовність до пошуку нових шляхів для художньо-творчого розвитку

7. Ініціативність і підприємливість
 

Уміння: критично оцінювати й інтерпретувати явища культури минулого і сучасності, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань; презентувати власні твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань, оцінювати і визначати свої сильні і слабкі сторони
Ставлення: ініціативність щодо участі в мистецьких заходах, прагнення до творчої самореалізації (відчуття потреби бути учасником мистецьких заходів і подій), відповідальність за особистий і колективний результат

8. Соціальна та громадянська компетентності
 

Уміння: ефективно співпрацювати з іншими, зокрема для реалізації громадських мистецьких проектів; творити (самостійно чи в команді) естетичне середовище
Ставлення: усвідомлення своєї причетності до соціокультурних і суспільних процесів, розуміння своєї національної ідентичності завдяки пізнанню українського мистецтва в контексті світового, дбайливе ставлення до народних традицій, мистецтва рідного краю, власної культури і надбань інших культур; розуміння значущості мистецтва для суспільного розвитку; гордість за здобутки українців у мистецькій діяльності

9. Обізнаність і
самовираження у
сфері культури


 

Уміння: розвивати власну емоційно-почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва та художньо-творчої діяльності; аналізувати, інтерпретувати, давати естетичну оцінку творам різних видів мистецтва та довкілля; створювати художні образи засобами різних видів мистецтва

Ставлення: пошана до національної культури; повага і толерантне ставлення до культурного розмаїття світу; усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства

10. Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння: використовувати мистецтво для вираження власних емоцій, почуттів, переживань та впливу на власний емоційний стан

Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації

 

Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (89 класи)

35 годин на рік (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час

 

Клас

Тема року

Теми

8

Мистецтво в культурі  минулого

Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс

 

 

Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм

9

Мистецтво в культурі сучасності

Стилі та напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм

 і постмодернізм

 

 

Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)


9 клас

ДАТА

ТЕМА УРОКУ

ЗМІСТ УРОКУ

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ПРИМІТКА

1 СЕМЕСТР:

ТЕМА 1: СТИЛІ ТА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА

1-2

 

Стилі, стилі, стилі…(с. 6 -15 )

 

 

Стиль, художній стиль, національний стиль, стиль митця, гуманізм, секуляризація.

За допомогою поданих у підручнику ілюстрацій (с. 6–13) розкрийте найхарактерніші риси відомих вам художніх стилів. (Робота в групах за видами мистецтва).

Створіть закладку із зображенням творів мистецтва різних стилів (аплікація).

 

Поцікавтеся творами музично-театральних жанрів на тему кохання. Висловте свої враження. Спробуйте здійснити порівняльну характеристику творів.

 

3-5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Імпресіонізм. (с.16-20)

Музичний імпресіонізм, скульптура.

(с.21-24)

Постімпресіонізм. Краса миті, що вислиза. (с.25-29)

 

Імроесіонізм, пленер, дифузія, символізм, неоімпресіонізм (пуантилізм), постімпресіонізм, імпасто.

 

1. Схарактеризуйте колорит картин. Чим вони відрізняються від творів у стилі реалізм? Схарактеризуйте манеру виконання цих творів. (с.17)

2. Висловте своє враження від картин. Поцікавтеся, яким мотивам присвячено інші цикли Клода Моне. Наведіть приклади циклів у різних видах мистецтва. (с.18-19)

Створіть пейзажний мотив на основі творчого опанування живописних інновацій імпресіонізму (постімпресіонізму).

Поцікавтеся фільмами про творчість художників-імпресіоністів та постімпресіоністів (наприклад, фільми про Ван Гога: «Жага життя», «Вінсент і Тео», «Ван Гог», «Жовтий будинок», «Ван Гог: Портрет, написаний словами»). Перегляньте один з кінотворів. Розкажіть про свої враження від фільму або напишіть рецензію на нього.

 

6-8

 

Модерн: декоративна вишуканість образів. (с.30-41)

 

Декоративні мотиви, використання спіралеподібних ліній, багатство квіткового орнаменту. Різноманітні засоби декоративного оздоблення фасадів та інтер’єрів. Модерн, мозаїка, майоліка, консоль, літографія, кутюр’є.

 

Варіант 1. Створіть ескіз вітража за мотивами стилю модерн для сучасного житлового чи офісного приміщення (мішана техніка).

Варіант 2. Створіть фоторамку.

Дослідіть, як виявився стиль модерн в українському мистецтві.

 

9-11

 

Модернізм – у пошуках нового: зламані стереотипи (с. 42-55).

 

Модернізм, авангардизм, абстракціонізм, кубізм, сюрреалізм, футуризм, експресіонізм, неопластицизм,  конструктивізм, фовізм, супрематизм, абстракція, контраст, нюанс, ар-деко, модулор, додекафонія, «мовоголос», «мовоспів», «мовомелодія», «марева».

Варіант 1. Створіть абстрактні композиції-імпровізації на теми музичних творів.

Варіант 2. Створіть образи тварин на основі кубічного принципу.

 

Дослідіть творчість одного з митців модернізму.

Дізнайтеся про незвичайні винаходи Сальвадора Далі.

 

 

12-13

 

Модернізм: у пошуках гармонії та краси

(с. 56-67).

 

Оновлення засобів музичної виразності, джерела якого – у зразках народного мистецтва.  Неокласицизм, примітивізм, неофольклоризм, пльонтанізм.

1. Спробуйте створити вірш на основі ваших вражень про цього фантастичного звіра.

2. Виконайте твір одноголосно. За бажанням розучіть його партіями та спробуйте виконати хором.

(«Щедрик». Обробка Миколи Леонтовича);

Створіть малюнок у стилі модернізму.

 

Проведіть учнівську конференцію «Модернізм очима сучасника».

Підготуйте доповіді, презентації про видатних митців цього періоду

з виявленням власного ставлення до їхньої творчості.

 

14-16

 

Епоха постмодернізму (с. 68-81).

 

Постмодернізм, дадаїзм, реди-мейд (ready-made), поп-арт, кінетичне мистецтво, оп-арт, абстрактний експресіонізм, «дріппінг», інсталяція, перфоманс, хепенінг, енвайронмент, флеш-моб, арт-моб, електронна музика.

1. Поміркуйте, які перфоманси чи флеш-моби ви могли б створити разом зі своїми однокласниками.

2. Робота в групах. Об’єднайтеся в групи за художніми інтересами.

Визначте улюблену пісню та виконайте її.

3. Виконання тестових завдань. Дослідіть історію розвитку електронної музики, визначте її основні віхи та визначних представників.

Поцікавтеся різноманітними проявами (течіями, напрямами, художніми явищами) мистецтва постмодернізму. Зробіть власні добірки творів.

 

2 СЕМЕСТР:

ТЕМА 2: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. ФОРМИ ПОШИРЕННЯ МИСТЕЦТВА

17-18

 

Кінематограф: цілісність зображення і звуку (с. 85-95).

 

Кінематограф, стереофільм, саунд-дизайнери, звуковий монтаж.

1. На дозвіллі перегляньте один з фільмів німого кіно. Зверніть увагу на гру акторів. Які засоби виразності вони застосовували для реалістичності й зрозумілості втілюваного образу?

Перегляньте художній фільм

О. Фіалка «Повернення Баттерфляй».

 

 

На відеокамеру зніміть кілька репортажів із реального життя,

використовуючи зйомку різними планами;

Разом з однокласниками зробіть постановку фрагмента літературного твору та зніміть його на відео. Проаналізуйте власні досягнення.

 

 

19-20

 

Кінематограф: захопливе видовище

(с. 96-105).

 

Мистецтво кіно синтетичне за своєю природою. Зйомка різних планів. Створення фільму , монтаж, ракурс, спецефекти, хромакей, аніматроніка,

Перегляньте фільм «Віднесені вітром». Поміркуйте над «формулою» його успіху.

Перегляньте кіномюзикл

«Д’Артаньян і три мушкетери». Зверніть увагу на декорації фільму. Яку роль відіграє в цьому творі музика?

Поцікавтеся особливостями різних професій у кінематографі: продюсерів, режисерів, операторів, монтажерів, освітлювачів, гримерів тощо.

 

21-25

 

Кінематографічні школи (с.106-122).

 

Актор, режисер, режисер-постановник, кінооператор, звукорежисер, кіно продюсер, відеоролики (трейлери).

1. Кінофільм «Амелі» (реж. Жан-П’єр Жене.

2. Кінофільм «Життя прекрасне» (реж. Роберто Беніньї);

3. Кінофільм «Тіні забутих предків» (реж. Сергій Параджанов)

4. Дізнайтеся про розвиток в українському кінематографі інших жанрів ігрового кіно: комедії, детективу, бойовика, фантастичного фільму тощо. Наведіть приклади українських телесеріалів.

Створіть власну «топ-десятку» найкращих кінофільмів. Обґрунтуйте

свій вибір, визначте критерії відбору.

 

26-27

 

Художні течії і напрямки в кінематографі. (с.123-127)

 

Кіноімпресіонізм, неореалізм.

 «Сторінками кіно» (аплікація, колаж). Створіть кінострічку з кадрів кінотворів. Орієнтовні теми: «Кінематографічні школи», «Мої улюблені фільми», «Жанри кіно», «Історія кінематографії» тощо.

Дослідіть самостійно творчість улюбленого актора ігрового кіно. Визначте жанр фільму (комедія, детектив, бойовик, вестерн, мюзикл,

мелодрама тощо), роль музики в ньому.

 

28-31

 

Телебачення: реальний та ілюзорний світ (с.128-139)

 

Передача (телепередача), програма на телебаченні, телебачення, дизайн, інтер’єр, відеокліпи (відеоролики), телевізійна реклама, музичні відеокліпи, сюжетні відеокліпи, телеміст, телешоу, реаліті-шоу, талант-шоу.

Виконайте пісню «О пані вчителько», спробуйте створити до неї відео чи фотосупровід.

Колективна робота. «Готуємо телепередачу» (інформаційну, пізнавальну, розважальну). Орієнтовні теми: «Події тижня», «Еврика!», «Відгадай мелодію».

За допомогою Інтернет-ресурсів та комп’ютерних технологій спробуйте створити музичний відеокліп чи рекламний ролик.

 

 

32-34

 

Музей, картинна галерея: збереження, презентація і популяризація мистецької спадщини (с. 140-153)

 

ЮНЕСКО, віртуальні музеї та експозиції, мультимедійні технології, сенсорні інформаційні кіоски, електронний гід (аудіогід), QR-код (від англ. quick response – «швидкий відгук»), інтерактивні системи.

 «Ігри в музеї». Об’єднайтеся у групи. Запропонуйте свої варіанти ігор для дітей, які були б цікавими в пізнанні мистецтва.

Розробіть вітальну листівку до Міжнародного дня музеїв (18 травня) або рекламний буклет для відвідувачів музею.

Зробіть повідомлення про один з художніх музеїв (чи галерей) світу.

Поцікавтеся, які об’єкти внесено до списку Світової культурної спадщини

 

 

35

 

Нові форми існування відомих творів (с.154-162)

 

Мистецтво – це духовний, емоційний, ціннісний досвід людства.

Екранізація, оригінальні екранні твори, меценат.

1. Перегляньте один із зазначених творів («Містер Ікс» (реж. Ю. Хмельницький), «Весілля в Малинівці» (реж. А. Тутишкін), «Принцеса цирку»

(реж. С. Дружиніна),

 роботи Я. Фріда «Сільва», «Летюча миша», «Звуки музики» (реж. Р. Вайз),

«Ісус Христос – Суперзірка»

(реж. Н. Джуісон).

2. Пригадайте і виконайте пісню з кіноопери «Шербурзькі парасольки».

3. Виконання тестових завдань.

Зробіть добірку творів різних видів мистецтва, що мають єдину літературну основу (наприклад, «Запорожець за Дунаєм»: опера С. Гулака-Артемовського; екранізації режисерів

І. Кавалерідзе (1937),

В. Авраменка (1937),

В. Лапокниша (1953),

Н. Засєєвої-Руденко

(2007). Порівняйте їх.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Борова Ніна
Додано
28 лютого
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку