КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
ЗМІСТУ УРОКІВ ЗА ПРОГРАМОЮ
«МИСТЕЦТВО»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Мистецтво — особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього та внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність» та ін. Особливості опанування мистецтвом в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-чуттєву сферу, мислення й потреби. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства. Таким чином, здійснюється виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Навчання в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає в розвитку та соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи є патріотом України, поважає її історію, культуру і культуру інших народів, вільно володіє державною (і рідною, у разі відмінності) мовою, спілкується щонайменше однією іноземною мовою, має бажання і здатність до самоосвіти, активний і відповідальний у громадському й особистому житті, підприємливий і ініціативний, має уявлення про світобудову, береже природу, безпечно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Мета базової загальної середньої освіти досягається шляхом реалізації таких завдань загальної мистецької освіти:
● виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних потреб;
● формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
● розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
● стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
● розвиток художніх здібностей, креативного мислення;
● формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.
Загальна мистецька освіта ґрунтується на принципах:
● наступності між початковою, основною і старшою школою;
● поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;
● інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
● креативності (пріоритет творчої самореалізації);
● варіативності змісту, методів, технологій;
● діалогічності, полікультурності.
Опанування учнями мистецтва в основній школі ґрунтується на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів. Компетентнісний підхід сприяє формуванню предметних, міжпредметних і ключових компетентностей. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків із предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Предметна мистецька компетентність (музична, образотворча, хореографічна, театральна, екранна) — це здатність до пізнавальної і практичної діяльності у певному виді мистецтва. Вона формується у процесі опанування учнями системи знань та уявлень у сфері певного виду мистецтва (знаннєвий компонент), набуття ними художньо-творчого досвіду з мистецтва (діяльнісний компонент), виховання ціннісних орієнтацій щодо мистецтва та мистецької діяльності (ціннісний компонент).
Під час опанування учнями різних видів мистецтва формуються міжпредметні естетичні компетентності — здатність учня орієнтуватися в естетичних нормах різних сфер соціуму відповідно до сформованих естетичних ідеалів і цінностей, системи інтегрованих мистецьких знань і досвіду.
Предметні мистецькі та міжпредметні естетичні компетентності виявляються у здатності особистості використовувати набутий досвід мистецької діяльності у навчальних і життєвих ситуаціях, зокрема під час практичної, пізнавальної й творчої діяльності, сприймання, аналізу, інтерпретації творів мистецтва, участі у різних мистецьких заходах; у висловлюваннях, судженнях щодо ціннісного ставлення та щодо усвідомлення соціального, культурного, особистісного значення мистецтва; у критичній оцінці на основі естетичних засад та аргументації своєї позиції щодо творів мистецтва, довкілля, медіа й інтернет-ресурсів; у продукуванні креативних ідей та пропонуванні способів їхньої реалізації; в умінні трансформувати мистецькі знання у досвід діяльності виконання практичних і творчих завдань, естетизації середовища та корекції власного емоційного стану, задоволення власних творчих потреб тощо. Мистецтво відіграє важливу роль у формуванні ключових компетентностей, зокрема:
Ключова компетентність |
Компоненти |
|
Уміння: висловлювати свої почуття та переживання від сприймання творів мистецтва; брати участь у дискусіях, обговореннях на теми мистецтва, чітко формулювати судження щодо мистецтва й мистецьких явищ; ділитися своїми творчими ідеями, почуттями, коментувати й оцінювати власну художньо-творчу діяльність і творчість інших Ставлення: усвідомлення загальнолюдських цінностей, національної самобутності через мистецтво, готовність до їхнього поширення |
|
Уміння: сприймати твори мистецтва різних країн, народів Ставлення: пошанування культурного розмаїття, усвідомлення ширших можливостей у творчій діяльності зі знанням іноземних мов |
|
Уміння: аналізувати твори мистецтва, розуміти логіку художньої форми; здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспективи, створення об’ємно-просторових композицій, визначення метру, запису ритму тощо Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку математики й мистецтва на прикладах творів різних видів мистецтва |
4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: спостерігати, досліджувати і відтворювати в художніх образах довкілля та явища природи засобами мистецтва; використовувати нові технічні засоби для втілення художніх ідей, застосовувати знання із природничих наук (акустики, оптики, хімії тощо) Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації |
5. Інформаційно-цифрова |
Уміння: застосовувати сучасні цифрові технології для створення, презентації та популяризації художніх образів; добирати й опрацьовувати потрібну інформацію (зображення, текст, аудіо, відео) для пізнання, творення мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності Ставлення: усвідомлення можливостей використання сучасних цифрових технологій для художньо-творчого самовираження та віртуальних мистецьких подорожей |
6. Уміння вчитися |
Уміння: визначати власні художні інтереси та потреби; планувати й організовувати свій час для пізнання, сприймання, творення мистецтва чи самовираження через мистецтво; раціонально використовувати час для задоволення культурних потреб, здобувати, опрацьовувати мистецьку інформацію Ставлення: усвідомлення власного рівня опанування художньої інформації, самооцінювання досягнень і помилок, готовність до пошуку нових шляхів для художньо-творчого розвитку |
7. Ініціативність і підприємливість |
Уміння: критично оцінювати й інтерпретувати явища культури минулого і сучасності, розуміючи роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань; презентувати власні твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань, оцінювати і визначати свої сильні і слабкі сторони |
8. Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння: ефективно співпрацювати з іншими, зокрема для реалізації громадських мистецьких проектів; творити (самостійно чи в команді) естетичне середовище |
9. Обізнаність і
|
Уміння: розвивати власну емоційно-почуттєву сферу на основі сприймання мистецтва та художньо-творчої діяльності; аналізувати, інтерпретувати, давати естетичну оцінку творам різних видів мистецтва та довкілля; створювати художні образи засобами різних видів мистецтва Ставлення: пошана до національної культури; повага і толерантне ставлення до культурного розмаїття світу; усвідомлення потреби збереження художнього надбання людства |
10. Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: використовувати мистецтво для вираження власних емоцій, почуттів, переживань та впливу на власний емоційний стан Ставлення: розуміння гармонійної взаємодії людини і природи, сприймання довкілля як об’єкта для художньо-образної інтерпретації |
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (8–9 класи)
35 годин на рік (1 година на тиждень), з них 4 години — резервний час
Клас |
Тема року |
Теми |
8 |
Мистецтво в культурі минулого |
Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс |
|
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм |
|
9 |
Мистецтво в культурі сучасності |
Стилі та напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм і постмодернізм |
|
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама) |
9 клас
№ |
ДАТА |
ТЕМА УРОКУ |
ЗМІСТ УРОКУ |
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
ПРИМІТКА |
1 СЕМЕСТР: ТЕМА 1: СТИЛІ ТА НАПРЯМИ МИСТЕЦТВА |
||||||
1-2 |
|
Стилі, стилі, стилі…(с. 6 -15 )
|
Стиль, художній стиль, національний стиль, стиль митця, гуманізм, секуляризація. |
За допомогою поданих у підручнику ілюстрацій (с. 6–13) розкрийте найхарактерніші риси відомих вам художніх стилів. (Робота в групах за видами мистецтва). Створіть закладку із зображенням творів мистецтва різних стилів (аплікація).
|
Поцікавтеся творами музично-театральних жанрів на тему кохання. Висловте свої враження. Спробуйте здійснити порівняльну характеристику творів. |
|
3-5
|
|
Імпресіонізм. (с.16-20) Музичний імпресіонізм, скульптура. (с.21-24) Постімпресіонізм. Краса миті, що вислиза. (с.25-29)
|
Імроесіонізм, пленер, дифузія, символізм, неоімпресіонізм (пуантилізм), постімпресіонізм, імпасто.
|
1. Схарактеризуйте колорит картин. Чим вони відрізняються від творів у стилі реалізм? Схарактеризуйте манеру виконання цих творів. (с.17) 2. Висловте своє враження від картин. Поцікавтеся, яким мотивам присвячено інші цикли Клода Моне. Наведіть приклади циклів у різних видах мистецтва. (с.18-19) Створіть пейзажний мотив на основі творчого опанування живописних інновацій імпресіонізму (постімпресіонізму). |
Поцікавтеся фільмами про творчість художників-імпресіоністів та постімпресіоністів (наприклад, фільми про Ван Гога: «Жага життя», «Вінсент і Тео», «Ван Гог», «Жовтий будинок», «Ван Гог: Портрет, написаний словами»). Перегляньте один з кінотворів. Розкажіть про свої враження від фільму або напишіть рецензію на нього. |
|
6-8 |
|
Модерн: декоративна вишуканість образів. (с.30-41)
|
Декоративні мотиви, використання спіралеподібних ліній, багатство квіткового орнаменту. Різноманітні засоби декоративного оздоблення фасадів та інтер’єрів. Модерн, мозаїка, майоліка, консоль, літографія, кутюр’є.
|
Варіант 1. Створіть ескіз вітража за мотивами стилю модерн для сучасного житлового чи офісного приміщення (мішана техніка). Варіант 2. Створіть фоторамку. |
Дослідіть, як виявився стиль модерн в українському мистецтві. |
|
9-11 |
|
Модернізм – у пошуках нового: зламані стереотипи (с. 42-55).
|
Модернізм, авангардизм, абстракціонізм, кубізм, сюрреалізм, футуризм, експресіонізм, неопластицизм, конструктивізм, фовізм, супрематизм, абстракція, контраст, нюанс, ар-деко, модулор, додекафонія, «мовоголос», «мовоспів», «мовомелодія», «марева». |
Варіант 1. Створіть абстрактні композиції-імпровізації на теми музичних творів. Варіант 2. Створіть образи тварин на основі кубічного принципу.
|
Дослідіть творчість одного з митців модернізму. Дізнайтеся про незвичайні винаходи Сальвадора Далі.
|
|
12-13 |
|
Модернізм: у пошуках гармонії та краси (с. 56-67).
|
Оновлення засобів музичної виразності, джерела якого – у зразках народного мистецтва. Неокласицизм, примітивізм, неофольклоризм, пльонтанізм. |
1. Спробуйте створити вірш на основі ваших вражень про цього фантастичного звіра. 2. Виконайте твір одноголосно. За бажанням розучіть його партіями та спробуйте виконати хором. («Щедрик». Обробка Миколи Леонтовича); Створіть малюнок у стилі модернізму.
|
Проведіть учнівську конференцію «Модернізм очима сучасника». Підготуйте доповіді, презентації про видатних митців цього періоду з виявленням власного ставлення до їхньої творчості. |
|
14-16 |
|
Епоха постмодернізму (с. 68-81).
|
Постмодернізм, дадаїзм, реди-мейд (ready-made), поп-арт, кінетичне мистецтво, оп-арт, абстрактний експресіонізм, «дріппінг», інсталяція, перфоманс, хепенінг, енвайронмент, флеш-моб, арт-моб, електронна музика. |
1. Поміркуйте, які перфоманси чи флеш-моби ви могли б створити разом зі своїми однокласниками. 2. Робота в групах. Об’єднайтеся в групи за художніми інтересами. Визначте улюблену пісню та виконайте її. 3. Виконання тестових завдань. Дослідіть історію розвитку електронної музики, визначте її основні віхи та визначних представників. |
Поцікавтеся різноманітними проявами (течіями, напрямами, художніми явищами) мистецтва постмодернізму. Зробіть власні добірки творів. |
|
2 СЕМЕСТР: ТЕМА 2: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. ФОРМИ ПОШИРЕННЯ МИСТЕЦТВА |
||||||
17-18 |
|
Кінематограф: цілісність зображення і звуку (с. 85-95).
|
Кінематограф, стереофільм, саунд-дизайнери, звуковий монтаж. |
1. На дозвіллі перегляньте один з фільмів німого кіно. Зверніть увагу на гру акторів. Які засоби виразності вони застосовували для реалістичності й зрозумілості втілюваного образу? Перегляньте художній фільм О. Фіалка «Повернення Баттерфляй».
|
На відеокамеру зніміть кілька репортажів із реального життя, використовуючи зйомку різними планами; Разом з однокласниками зробіть постановку фрагмента літературного твору та зніміть його на відео. Проаналізуйте власні досягнення.
|
|
19-20 |
|
Кінематограф: захопливе видовище (с. 96-105).
|
Мистецтво кіно синтетичне за своєю природою. Зйомка різних планів. Створення фільму , монтаж, ракурс, спецефекти, хромакей, аніматроніка, |
Перегляньте фільм «Віднесені вітром». Поміркуйте над «формулою» його успіху. Перегляньте кіномюзикл «Д’Артаньян і три мушкетери». Зверніть увагу на декорації фільму. Яку роль відіграє в цьому творі музика? |
Поцікавтеся особливостями різних професій у кінематографі: продюсерів, режисерів, операторів, монтажерів, освітлювачів, гримерів тощо. |
|
21-25 |
|
Кінематографічні школи (с.106-122).
|
Актор, режисер, режисер-постановник, кінооператор, звукорежисер, кіно продюсер, відеоролики (трейлери). |
1. Кінофільм «Амелі» (реж. Жан-П’єр Жене. 2. Кінофільм «Життя прекрасне» (реж. Роберто Беніньї); 3. Кінофільм «Тіні забутих предків» (реж. Сергій Параджанов) 4. Дізнайтеся про розвиток в українському кінематографі інших жанрів ігрового кіно: комедії, детективу, бойовика, фантастичного фільму тощо. Наведіть приклади українських телесеріалів. |
Створіть власну «топ-десятку» найкращих кінофільмів. Обґрунтуйте свій вибір, визначте критерії відбору. |
|
26-27 |
|
Художні течії і напрямки в кінематографі. (с.123-127)
|
Кіноімпресіонізм, неореалізм. |
«Сторінками кіно» (аплікація, колаж). Створіть кінострічку з кадрів кінотворів. Орієнтовні теми: «Кінематографічні школи», «Мої улюблені фільми», «Жанри кіно», «Історія кінематографії» тощо. |
Дослідіть самостійно творчість улюбленого актора ігрового кіно. Визначте жанр фільму (комедія, детектив, бойовик, вестерн, мюзикл, мелодрама тощо), роль музики в ньому. |
|
28-31 |
|
Телебачення: реальний та ілюзорний світ (с.128-139)
|
Передача (телепередача), програма на телебаченні, телебачення, дизайн, інтер’єр, відеокліпи (відеоролики), телевізійна реклама, музичні відеокліпи, сюжетні відеокліпи, телеміст, телешоу, реаліті-шоу, талант-шоу. |
Виконайте пісню «О пані вчителько», спробуйте створити до неї відео чи фотосупровід. Колективна робота. «Готуємо телепередачу» (інформаційну, пізнавальну, розважальну). Орієнтовні теми: «Події тижня», «Еврика!», «Відгадай мелодію». |
За допомогою Інтернет-ресурсів та комп’ютерних технологій спробуйте створити музичний відеокліп чи рекламний ролик.
|
|
32-34 |
|
Музей, картинна галерея: збереження, презентація і популяризація мистецької спадщини (с. 140-153)
|
ЮНЕСКО, віртуальні музеї та експозиції, мультимедійні технології, сенсорні інформаційні кіоски, електронний гід (аудіогід), QR-код (від англ. quick response – «швидкий відгук»), інтерактивні системи. |
«Ігри в музеї». Об’єднайтеся у групи. Запропонуйте свої варіанти ігор для дітей, які були б цікавими в пізнанні мистецтва. Розробіть вітальну листівку до Міжнародного дня музеїв (18 травня) або рекламний буклет для відвідувачів музею. |
Зробіть повідомлення про один з художніх музеїв (чи галерей) світу. Поцікавтеся, які об’єкти внесено до списку Світової культурної спадщини
|
|
35 |
|
Нові форми існування відомих творів (с.154-162)
|
Мистецтво – це духовний, емоційний, ціннісний досвід людства. Екранізація, оригінальні екранні твори, меценат. |
1. Перегляньте один із зазначених творів («Містер Ікс» (реж. Ю. Хмельницький), «Весілля в Малинівці» (реж. А. Тутишкін), «Принцеса цирку» (реж. С. Дружиніна), роботи Я. Фріда «Сільва», «Летюча миша», «Звуки музики» (реж. Р. Вайз), «Ісус Христос – Суперзірка» (реж. Н. Джуісон). 2. Пригадайте і виконайте пісню з кіноопери «Шербурзькі парасольки». 3. Виконання тестових завдань. |
Зробіть добірку творів різних видів мистецтва, що мають єдину літературну основу (наприклад, «Запорожець за Дунаєм»: опера С. Гулака-Артемовського; екранізації режисерів І. Кавалерідзе (1937), В. Авраменка (1937), В. Лапокниша (1953), Н. Засєєвої-Руденко (2007). Порівняйте їх.
|
|