Пропедевтичний курс «Вступ до історії» 5 клас
(35 годин)
Підручник: Вступ до історії : підруч. для 5 кл. закл. / Щупак І. Я., Піскарьова І. О., Бурлака О. В.. — Київ : Вид-во «Оріон», 2018. — іл.
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
І семестр Вступ. Що таке історія |
|||
|
Що таке історія. Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Багатоманітність історії. Історія як наука та навчальний предмет. Історія України – складова європейської історії. Підручних з історії. |
|
|
Тема 1. Відлік часу в історії |
|||
|
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. Робота зі шкалою часу. |
|
|
|
Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі часу. |
|
|
|
Практична робота: Відлік часу в історії. |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Тема 2. Де відбувається історія |
|||
|
Географічний та історичний простір. Робота с історичною картою. Україна на картах упродовж історії. |
|
|
|
Територіальні межі (кордони) Русі-України, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки/ Війська Запорозького/ Гетьманщини та їх зміни. |
|
|
|
Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. Історико=географічні регіони України та їх особливості. |
|
|
|
Практична робота: Територіальне розташування та історичне походження рідного міста (села). |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Тема 3. Джерела до вивчення історії |
|||
|
Історичні джерела та їхні різновиди. |
|
|
|
Виявлення та збереження історичних джерел. Потреба залучення різних джерел для відображення повноті історії. |
|
|
|
Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. Критичне становлення до джерельних відомостей. Місця, де зберігають історичні джерела. |
|
|
|
Практична робота: Про що можна дізнатися із сімейного фотоальбому. |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
ІІ семестр |
|||
Тема 4. Історія України в пам’ятках |
|||
|
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. |
|
|
|
Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. |
|
|
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький. |
|
|
|
Козацька Україна: Богдан Хмельницький. |
|
|
|
Новітня Україна: на шляху до державної Незалежності проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України |
|
|
|
Українська революція і боротьба за збереження державності (197-1921 рр.) |
|
|
|
Голодомор |
|
|
|
Україна в роки Другої світової війни. |
|
|
|
Проголошення незалежності України, Конституції України |
|
|
|
Революція Гідності, Небесна Сотня. |
|
|
|
Практична робота: Розповідь про пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї (на вибір). |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Тема 5. Дослідники історії |
|||
|
Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження. |
|
|
|
Історичні праці про Україну та їхні автори: а) руські літописи. «Повість минулих літ» літописця Нестора; б) козацькі літописи. Літопис Самійла Величка; в) історичні праці XIX - початку XX ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського. Дослідження з історії рідного краю Наукове і мистецьке осмислення минулого. Художні твори про минуле України. |
|
|
|
Практична робота: Повідомлення з історії родини, презентація родового дерева. |
|
|
|
Тематичний контроль |
|
|
Тема 6. Усе має минуле |
|||
|
Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. |
|
|
|
Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. |
|
|
|
Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці. Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. Спорт. Як колись проводили вільний час. |
|
|
|
Практичне заняття: підготувати повідомлення (міні-проект) про одяг людини в минулому; в) підготувати повідомлення (міні-проект) про харчування людей у минулому; г) скласти розповідь про родинні традиції та свята. Тематичний контроль |
|
|