Календарно-тематичне планування курсу за вибором "Українознавство" 6 клас складено відповідно до навчальної програми для учнів 5-11 класів з курсу за вибором «Українознавство» для закладів загальної середньої освіти України (автори-укладачі Анатолій Ціпко, Тетяна Бойко, Світлана Бойко, Олена Газізова), рекомендовано Міністерством освіти і науки України (лист МОН України від 10.08.2020 №1/11-5310), схвалено вченою радою Науково-дослідного інституту українознавство (протокол №7 від 30 липня 2019 року).
Курс «Українознавство»
6 клас
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
Вступ. Українознавство як освітня дисципліна та науковий напрям(6 год) |
|||
1 |
Українознавство як галузь знань про Україну. |
|
|
Розділ 1. Життєвий простір та творчість українця.(7 год.) |
|||
2 |
Форми життєвого світу людини: світ природний, світ соціальний, світ духовний та світ матеріальний. Сім’я, родина, дитяче товариство, об’єднання людей, народ. |
|
|
3 |
Культурний та творчий світ українця: звичаї, традиції, обряди, світ мистецтва. |
|
|
4 |
Культурний та творчий світ українця предмети побуту і вжитку. Внесок представників інших етносів в розвиток національної культури. |
|
|
5 |
Давні дохристиянські вірування праукраїнців. Небесні світила, земля, вогонь, вода, рослинний і тваринний світ у давній міфології слов’ян. |
|
|
6 |
Типи українського домобудування. Назви будівельних речей, які складають українську хату. Наповнення українського життєвого простору (речі повсякденного вжитку, хатнє начиння). |
|
|
7 |
Проєктна робота. Історичні та сучасні типи домобудування в моєму краї. |
|
|
Розділ 2. Традиційні форми українського господарювання. (9 год) |
|||
8 |
Традиційні форми українського господарювання: поле, городництво, садівництво, рибальство, засоби українського ведення господарства. |
|
|
9 |
Натуральне господарство. Базар, ярмарки, ринок в українському господарюванні як середовище давнього українського інформування. |
|
|
10 |
Хліборобство – традиційна основа українського господарювання.Українські страви та напої – повсякденні й «смаколики», обрядова їжа. |
|
|
11 |
Вироби з дерева, глини; кришталь, гутне скло, металеве приладдя до столу. |
|
|
12 |
Традиційні засоби українського пересування. Транспорт і шляхове сполучення. |
|
|
13 |
Транспорт: в’ючмо – верховий , полозний і колісний (віз(підвода, гарба)), сани, чумацькі «мажі», човен, пліт, корабель. |
|
|
14 |
Проєктна робота. Топоніміка, гідроніміка, рідного краю. |
|
|
15 |
Мій рідний край. Господарська діяльність в моєму краї: традиційна та сучасна. |
|
|
16 |
Пісумковий урок С\р. |
|
|
Розділ 3. Українські календарно- обрядові свята( 9 год) |
|||
17 |
Українські календарні поняття та назви. |
|
|
18 |
Весняний цикл.Обрядодійства. |
|
|
19 |
Літній цикл. Обрядодійства. |
|
|
20 |
Осінній цикл. Обрядодійства під час осіннього циклу. |
|
|
21 |
Зимовий цикл. Обрядовість під час зимового циклу. |
|
|
22 |
Життєвий цикл українців в традиційній обрядовості. Уродини. Христини. Сватання та весілля. |
|
|
23 |
Старости, свати, свахи, свекри, свекрухи, зовиці, зятя, невістки – рольовий розподіл на весіллі та в родині. |
|
|
24 |
Проєктна робота. Традиційні свята в моїй родині. |
|
|
25 |
Мій рідний край. Традиції святкування Великодня в рідному краї. |
|
|
Розділ 4. (10 год.) |
|||
26 |
Казка «Кирило Кожум’яка», Дума «Про Богдана Хмельницького» |
|
|
27 |
Твори письменства: Т.Шевченко «Гайдамака», Ю.Федькович балада «Довбуш» |
|
|
28 |
Військове мистецтво українського козацтва. Легенди про козаків. |
|
|
29 |
Козацькі військові винаходи. Звичаї та обряди козаків. |
|
|
30 |
Національні постаті України: хреститель Русі – України Володимир Великий; Ярослав Мудрий. |
|
|
31 |
Козацька держава Богдана Хмельницького, меценат і воїн Іван Мазепа. |
|
|
32 |
Творець першої європейської Конституції Пилип Орлик, літописець української історії та державний діяч Михайло Грушевський. |
|
|
33 |
Національні символи України. Історія походження і значення тризуба. Вияв ідеї державотворення в українській символіці, геральдиці, сфрагістиці, нумізматиці. |
|
|
34 |
Проєктна робота. Герби українських міст та історичних регіонів, їхня символіка. |
|
|
35 |
Підсумковий урок. |
|
|