Календарно-тематичне планування занять з корекції розвитку для дітей із ЗПР, 1 клас. Розроблено за програмою з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку Автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І..
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Метою корекційно-розвиткових занять для учнів із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно- практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.
Мета корекційно-розвиткових занять реалізується розв’язанням таких завдань.
(формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).
Відповідно до типового навчального плану корекційно-розвиткові заняття здійснюються з Підготовчого, 1- 4 класи по три години на тиждень у кожному класі. Загальний обсяг навчального часу становить 105 годин.
Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів із затримкою психічного розвитку.
Корекційний розвиток когнітивної сфери у перший рік навчання охоплює такі напрямки:
Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять: ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові та дидактичні вправи, рефлексію.
Організація занять: програмний курс розрахований на 105 занять. Заняття проводити 3 рази на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 35 хвилин.
Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь аналізувати та сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх, групувати, узагальнювати та класифікувати.
№ |
Тема заняття
|
Мета заняття |
Зміст роботи |
Дата |
Год |
Прим. |
|
І семестр |
|||||||
Діагностичний етап |
|||||||
1. |
Знайомство. |
Встановлення атмосфери взаємодовіри. |
Вправа «Привітання» Вправа-гра «Розкажи про себе» Вправа «Чарівні слова» Вправа «Якби я був чарівником» Рефлексія Релаксація Прощання |
|
1 |
|
|
2-3 |
Діагностика розвитку пізнавальних процесів |
Визначити рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня, самооцінки. |
3. Методика «Четвертий зайвий».
5. Тест «Чого не вистачає?». 6. Методика «Вільна класифікація». |
|
2 |
|
|
Корекційно-розвивальний етап |
|||||||
Тема 1.Формування знань про властивості предметів та їх розташування у просторі
|
|||||||
Тема 1.1. Колір предметів |
|||||||
4-6 |
Розрізнення основних і проміжних кольорів та їх відтінків |
Навчитись визначати колір будь-якого предмета з допомогою «таблиці кольорів» |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
7-9 |
Розвиток уміння добирати до зразка предмети і предметні малюнки такого самого кольору без його назви |
Навчитись вибирати предмет за назвою кольору |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
10-12 |
Розвиток уміння вибрати предмет за назвою кольору. |
Навчитись вибрати предмет за назвою кольору |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
13-15 |
Розвиток уміння назвати основні і проміжні кольори та деякі їх відтінки (червоний, синій, жовтий, оранжевий, зелений, фіолетовий, коричневий, сірий, чорний, білий, рожевий, блакитний, темно- червоний, світло-синій, блідо-рожевий та ін.). |
Навчитись називати основні і проміжні кольори та деякі відтінки їх |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
16-18 |
Використання в мові предметно-образних назв відтінків основних кольорів - вишневий, буряковий, малиновий, помаранчевий, лимонний, морквяний, сріблястий, золотистий, піщаний, та ін.. |
Навчитись використовувати у мові предметно-образні назви відтінків основних кольорів |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
19-21 |
Розвиток уміння відібрати однакові предмети різного кольору (олівці різних кольорів, м’ячі, по-різному розмальовані, різнокольорове листя одного дерева). |
Навчитись відбирати однакові предмети різного кольору |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
22-24 |
Розвиток уміння групувати предмети, однакові за кольором (червоні: м’яч, сукня тощо). |
Навчитись групувати предмети, однакові за кольором. |
Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою |
|
3 |
|
|
Тема 1.2. Форма і величина предметів |
|||||||
25-27 |
Систематизація уявлень про колір, форму, величину предметів. |
Навчитись правильно вибрати відповідну геометричну фігуру для визначення простої форми реального предмета |
Вправи. Обведення геометричних фігур за допомогою трафаретів. Виготовлення аплікації з готових геометричних фігур (в смужці кольорового паперу, вклеювання у зразок відповідних за величиною і формою фігур). Складання геометричних фігур із заданої кількості паличок. Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).
|
|
3 |
|
|
28-30 |
Знаходження у навколишньому оточенні предметів певної форми, що повністю співпадають з простими геометричними фігурами (круг, трикутник, квадрат, куля, куб). |
Навчтись словесно позначати основні властивості предметів |
Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).
|
|
3 |
|
|
31-33 |
Розвиток уміння підбирати предмети однакові за зразком за формою і кольором, формою і величиною, тієї ж форми, але іншого кольору і величини. |
Навчитись визначати величину предмета за допомогою слів, що визначають його величину, висоту, довжину, ширину |
Викладання візерунків та зображень предметів за зразком та уявою з використанням геометри-чних фігур.
|
|
3 |
|
|
34-36 |
Словесне позначення основних властивостей предметів. |
Навчитись відтворити просторові відношення між предметами та відповідними словами пояснити розміщення одного предмета відносно іншого |
Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).
|
|
3 |
|
|
37-39 |
Поняття: великий-маленький, більший-менший; рівні за розміром, високий-низький, вищий- нижчий, рівні за висотою; товстий-тонкий, товщий-тонший, рівні за товщиною; широкий- вузький, ширший-вужчий, рівні за шириною; довгий- короткий, довший-коротший, рівні за довжиною. |
Навчитись групувати предмети за кольором, формою, величиною; знаходити однакові властивості предметів |
Практичні вправи з набором складових елементів геометричних фігур. |
|
3 |
|
|
40-42 |
Визначення подібності та відміни між предметами на основі порівняння за певним зразком. |
Навчитись розповідати про різні властивості предметів. |
Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»). |
|
3 |
|
|
Тема 1.3.Уміння розповідати про різні властивості предметів. |
|||||||
43-45 |
Характеристика предметів. Якого кольору? З чого зроблене? Для чого викори-стовується? |
Уміти розповідати про різні властивості предметів. |
(Ігри «Хто літає?»; «Їстівне-неїстівне»; відгадування загадок;) |
|
3 |
|
|
Тема 1.4. Розміщення предметів у просторі |
|||||||
46-48 |
Розвивати уміння відтворити на обмеженій площині (парта, магнітна дошка, набірне полотно, аркуш паперу) розміщення одного реального предмета відносно інших за зразком і за словесною вказівкою. |
Навчити відтворити на обмеженій площині розміщення одного реального предмета відносно інших за зразком і за словесною вказівкою |
Вправи в розрізненні правого і лівого боку тіла людини. Практичні вправи у знаходженні предметів за словесним описом його розташування в реальній ситуації. Виконання завдань учителя та однокласників помістити предмети в певне місце.
|
|
3 |
|
|
49-50 |
Розвивати розуміння і точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами: вгорі, внизу, справа в кутку, в середині, в кінці, прямо; один за одним, поміж, перед, в одному ряду, один над одним; верхній, нижній, лівий, правий (куток); середина; правий, лівий, верхній, нижній (бік). |
Навчитись робити точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами.
|
Розміщення 4-5 предметів (зображень) на обмеженій площині за зразком, за словесною інструкцією, по пам’яті із смужок кольорового паперу і геометричних фігур, розміщених горизонтально, вертикально, похило, утворюючи будь-які фігури. Аналіз візерунків, схем, аплікацій.
|
|
2 |
|
|
51 |
Розвивати уміння пояснювати на малюнку, візерунку, схемі розміщення предмета та його частин відносно інших. |
Навчитись робити точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами.
|
Контурне зображення форм за допомогою паличок, предметів аплікації з готових геометричних фігур, складання цілого малюнка з розрізаного на 4-6 частин |
|
1 |
|
|
ІІ семестр |
|||||||
Тема 2. Розвиток логічного мислення |
|||||||
52-54 |
Розвивати уміння знаходити однакові властивості або ознаки предметів. |
Навчитись знаходити відмінне у властивостях предметів |
Вправи. «Чарівний мішечок» знаходження серед декількох однакових іграшок абро предметів двоє однакових |
|
3 |
|
|
55-57 |
Розвивати уміння знаходити відмінне у властивостях предметів |
Навчитись знаходити відмінне у властивостях предметів |
Вправи. На малюнках знаходити предмет, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмет? |
|
3 |
|
|
58-61 |
Розвивати уміння порівнювати предмети. Порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне. |
Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне |
Вправи. Знаходження відмінностей на малюнках . Чим відрізняються дві пташки? Чим відрізняються дві чашки? Тощо.
|
|
4 |
|
|
62-65 |
Розвивати уміння класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу).
|
Класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу) |
Послідовність виконання завдань: Що намальоване? Назвати кожний предмет в ряду. Які спільні ознаки об’єднують предмети в ряду? Назвати предмети в ряду однім словом (посуд, іграшки, квіти, фрукти, меблі, овочі). Вербальні завдання (перераховує-ться декілька предметів ( наприклад: яблуко, груша, банан, слива.... ) назвати що їх об’єднує однім словом); Ігри: «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку. Як одним словом можна назвати решту предметів?; «Доміно»; «Я знаю (п’ять імен хлопчиків ...; дівчаток, міст, річок, одягу та ін.). |
|
4 |
|
|
66-68 |
Розвивати уміння встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид) |
Навчитись встановлювати відношення між відомими предметами і поняттями (рід-вид) |
(Вправи. Ставляться питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи тощо) і видові ознаки предметів (берези, дуби ... ; шипшина, смородина,..; окунь, щука, плітка ...); питання: «Чого в лісі більше: дерев чи дубів?»; «Чого у полі більше: квітів чи ромашок?»). |
|
3 |
|
|
69-71 |
Розвивати уміння розрізняти протилежні за значенням поняття: день - ніч; світло-темрява. |
Навчитись розрізняти протилежні за значенням поняття |
(Вправи. Кислий - ...; білий- ...; хоробрий -...., сумний .... тощо).
|
|
3 |
|
|
72-75 |
Розвивати уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року».
|
За допомогою дорослого називає дня тижня та послідовність місяців у році; встановлює зв’язки між змінами погоди в різні пори року та змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей. |
Часові поняття: назва днів тижня та місяців у році, їх послідовність. Спостереження за явищами природи у різні пори року та розповідь про них. Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей (ігри, одяг дітей, заняття дорослих). |
|
4 |
|
|
76-79 |
Розуміти послідовність зображених подій (3-4 малюнки) |
Розуміє та розповідає про послідовність дій зображених на малюнку |
|
|
4 |
|
|
80-83 |
Розуміти сюжет малюнків |
Розуміє та розповідає про послідовність дій зображених на малюнку |
|
|
4 |
|
|
Тема 3. Розвиток довільної уваги |
|||||||
84-87 |
Розвиток довільної уваги. розташування у просторі, у процесі розвитку логічного мислення. |
Навчитись розвиввати довільну увагу |
Відбувається під час формування знань про властивості предметів та їх |
|
4 |
|
|
88-91 |
Управління власною увагою |
Навчитись управляти власною увагою |
Постійно називати вголос те, що потрібно тримати в полі власної уваги, більше міркувати вголос, на протязі тривалого часу утримувати свою увагу на тих чи інших предметах та їх окремих деталях, властивостях |
|
4 |
|
|
92-95 |
Розвиток мови та словникового запасу. |
Навчатись розвивати мову та збільшувати словниковий запас |
Важливо розвивати мову та словниковий запас. Чим краще розвинена мова у дитини, чим вище рівень розвитку психічних процесів, тим раніше формується довільна увага |
|
4 |
|
|
Тема 4. Розвиток дрібної моторики |
|||||||
96-101 |
Розвиток дрібної моторики |
Виконує завдання з малювання узорів; перемальовування малюнків.
|
Вправи. Виконання завдань з олівцем на папері (« Як хлопчику дійти до будинку?», «Як по річці пливтиме кораблик?», «Покажи шлях зайчика» тощо; малювання узорів; перемальовування малюнків (за прикладом проби Н.Гуткіної)). |
|
6 |
|
|
Етап оцінки ефективності корекційного впливу |
|||||||
102-105 |
Проведення психо-діагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.
|
Психодіагностичне обстеження рівня розвитку інтелекту молодших школярів. Проведення психодіагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.
|
|
|
4 |
|
|
Всього: 105 год |
|||||||
Списоквикористаної літератури: