Календарно-тематичне планування занять з корекції розвитку для дітей із ЗПР, 1 клас

Про матеріал

Календарно-тематичне планування занять з корекції розвитку для дітей із ЗПР, 1 клас. Розроблено за програмою з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку Автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І..

Перегляд файлу

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Метою корекційно-розвиткових занять для учнів із затримкою психічного розвитку визначено формування пізнавальної, предметно- практичної та навчальної діяльностей, мовлення, емоційно-вольової сфери.

Мета корекційно-розвиткових занять реалізується розв’язанням таких завдань.

  1.      Розвиток сенсорно-перцептивної діяльності і формування еталонних уявлень.
  2. Розвиток мислиннєвої діяльності (аналітико-синтетичного процесу, порівняння, узагальнення, класифікації) у взаємозв’язку з мовленнєвим розвитком.
  3. Розвиток наочно-образного та словесно логічного мислення.
  4. Корекційний розвиток вольової сфери

(формування уваги, здатності до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки).

  1.       Формування предметно-практичної діяльності (мотиваційного, орієнтовно-операційного і регуляційного компонентів).
  2. Розвиток дрібної моторики.

Відповідно до типового навчального плану корекційно-розвиткові заняття здійснюються з Підготовчого, 1- 4 класи по три години на тиждень у кожному класі. Загальний обсяг навчального часу становить 105 годин.

Протягом цього часу передбачається застосування корекційної програми, спрямованої на розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфер школярів із затримкою психічного розвитку.

Корекційний розвиток когнітивної сфери у перший рік навчання охоплює такі напрямки:

  • Формування знань про властивості предметів та їх розташування у просторі.
  • Розвиток логічного мислення. (Розвиток уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року». Розуміння послідовності зображених подій (3-4 малюнки). Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків).
  • Розвиток довільної уваги.
  • Розвиток дрібної моторики рук.

 Перелік методів та форм роботи, які будуть використовуватись під час занять:  ігрові методи, індивідуальні форми роботи. Кожне заняття містить ігрові  та дидактичні вправи, рефлексію.

Організація занять: програмний курс розрахований на 105 занять. Заняття проводити 3 рази на тиждень індивідуально. Тривалість одного заняття – 35 хвилин.

Прогнозований результат: корекційно-розвивальна програма  допоможе досягти позитивних змін у розвитку пізнавальних процесів дитини: допоможе підвищити рівень практичних умінь  аналізувати та  сприймати предмети за формою, кольорами та величинами, орієнтуватися у просторі, порівнювати їх,  групувати, узагальнювати та класифікувати.

Тема заняття

 

Мета заняття

Зміст роботи

Дата

Год

Прим.

І семестр

Діагностичний етап

1.

Знайомство.

Встановлення атмосфери взаємодовіри.

Вправа «Привітання»

Вправа-гра «Розкажи про себе»

Вправа «Чарівні слова»

Вправа «Якби я був чарівником»

Рефлексія

Релаксація

Прощання

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2-3

Діагностика розвитку пізнавальних процесів

Визначити рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення, уяви, загальної обізнаності учня, самооцінки.

  • 1. Методика «Склади картинку».
  • 2. Тест «Будиночок».

3. Методика «Четвертий зайвий».

  • 4. Тест «Доріжки».

5. Тест «Чого не вистачає?».

6. Методика «Вільна класифікація».

 

2

 

 

 

 

 

 

 

Корекційно-розвивальний етап

Тема 1.Формування знань про властивості предметів та їх розташування у просторі

 

Тема 1.1. Колір предметів

4-6

Розрізнення основних і проміжних кольорів та їх відтінків

Навчитись визначати колір будь-якого предмета з допомогою «таблиці кольорів»

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

7-9

Розвиток уміння добирати до зразка предмети і предметні малюнки такого самого кольору без його назви

Навчитись вибирати предмет за назвою кольору

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

10-12

Розвиток уміння вибрати предмет за назвою кольору.

Навчитись вибрати предмет за назвою кольору

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

13-15

Розвиток уміння назвати основні і проміжні кольори та деякі їх відтінки (червоний, синій, жовтий, оранжевий, зелений, фіолетовий, коричневий, сірий, чорний, білий, рожевий, блакитний, темно- червоний, світло-синій, блідо-рожевий та ін.).

Навчитись називати основні і проміжні кольори та деякі відтінки їх

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

16-18

Використання в мові предметно-образних назв відтінків основних кольорів - вишневий, буряковий, малиновий, помаранчевий, лимонний, морквяний, сріблястий, золотистий, піщаний, та ін..

Навчитись використовувати у мові предметно-образні назви відтінків основних кольорів

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

 

 

 

 

 

19-21

Розвиток уміння відібрати однакові предмети різного кольору (олівці різних кольорів, м’ячі, по-різному розмальовані, різнокольорове листя одного дерева).

Навчитись відбирати однакові предмети різного кольору

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

22-24

Розвиток уміння групувати предмети, однакові за кольором (червоні: м’яч, сукня тощо).

Навчитись групувати предмети, однакові за кольором.

Вправи: Складання «Книги кольорів». Робота з кольоровими таблицями, кольоровим лото. Практичні вправи у виборі предметів заданого кольору. Розфарбування олівцями, фломастерами, фарбами орнаментів, малюнків за зразком і уявою

 

3

 

Тема 1.2. Форма і величина предметів

25-27

Систематизація уявлень  про колір, форму, величину предметів.

Навчитись правильно вибрати відповідну геометричну фігуру для визначення простої форми реального предмета

Вправи. Обведення геометричних фігур за допомогою трафаретів.

Виготовлення аплікації з готових геометричних фігур (в смужці кольорового паперу, вклеювання у зразок відповідних за величиною і формою фігур). Складання геометричних фігур із заданої кількості паличок.

Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).

 

 

3

 

28-30

Знаходження у навколишньому оточенні предметів певної форми, що повністю співпадають з простими геометричними фігурами (круг, трикутник, квадрат, куля, куб).

Навчтись словесно позначати основні властивості предметів

Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

31-33

Розвиток уміння підбирати предмети однакові за зразком за формою і кольором, формою і величиною, тієї ж форми, але іншого кольору і величини.

Навчитись визначати величину предмета за допомогою слів, що визначають його величину, висоту, довжину, ширину

Викладання візерунків та зображень предметів за зразком та уявою з використанням геометри-чних фігур.

 

 

3

 

34-36

Словесне позначення основних властивостей предметів.

Навчитись відтворити просторові відношення між предметами та відповідними словами пояснити розміщення одного предмета відносно іншого

Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).

 

 

3

 

37-39

Поняття: великий-маленький, більший-менший; рівні за розміром, високий-низький, вищий- нижчий, рівні за висотою; товстий-тонкий, товщий-тонший, рівні за товщиною; широкий- вузький, ширший-вужчий, рівні за шириною; довгий- короткий, довший-коротший, рівні за довжиною.

Навчитись групувати предмети за кольором, формою, величиною; знаходити однакові властивості предметів

Практичні вправи з набором складових елементів геометричних фігур.

 

3

 

40-42

Визначення подібності та відміни між предметами на основі порівняння за певним зразком.

Навчитись розповідати про різні властивості предметів.

Ігри: «Чарівна торбинка», «Добери за формою», «Геометри-чне лото», «Геометрична мозаїка» та ін.. Аплікації предметів, що складаються з однакових і відмінних геометричних фігур (наприклад «Сніговик», «Кораблик», «Тролейбус»).

 

3

 

Тема 1.3.Уміння розповідати про різні властивості предметів.

43-45

Характеристика предметів. Якого кольору? З чого зроблене? Для чого викори-стовується?

Уміти розповідати про різні властивості предметів.

(Ігри «Хто літає?»; «Їстівне-неїстівне»; відгадування загадок;)

 

3

 

Тема 1.4. Розміщення предметів у просторі

46-48

Розвивати уміння відтворити на обмеженій площині (парта, магнітна дошка, набірне полотно, аркуш паперу) розміщення одного реального предмета відносно інших за зразком і за словесною вказівкою.

Навчити відтворити на обмеженій площині розміщення одного реального предмета відносно інших за зразком і за словесною вказівкою

Вправи в розрізненні правого і лівого боку тіла людини.

Практичні вправи у знаходженні предметів за словесним описом його розташування в реальній ситуації.

Виконання завдань учителя та однокласників помістити предмети в певне місце.

 

 

3

 

49-50

Розвивати розуміння і точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами: вгорі, внизу, справа в кутку, в середині, в кінці, прямо;

один за одним, поміж, перед, в одному ряду, один над одним;

верхній, нижній, лівий, правий (куток); середина; правий, лівий, верхній, нижній (бік).

Навчитись робити точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами.

 

Розміщення 4-5 предметів (зображень) на обмеженій площині за зразком, за словесною інструкцією, по пам’яті із смужок кольорового паперу і геометричних фігур, розміщених горизонтально, вертикально, похило, утворюючи будь-які фігури.

Аналіз візерунків, схем, аплікацій.

 

 

2

 

51

Розвивати уміння пояснювати на малюнку, візерунку, схемі розміщення предмета та його частин відносно інших.

Навчитись робити точне словесне визначення просторових відношень між реальними предметами.

 

Контурне зображення форм за допомогою паличок, предметів аплікації з готових геометричних фігур, складання цілого малюнка з розрізаного на 4-6 частин

 

1

 

ІІ семестр

Тема 2. Розвиток логічного мислення

52-54

Розвивати уміння знаходити однакові властивості або ознаки предметів.

Навчитись знаходити відмінне у властивостях предметів

Вправи. «Чарівний мішечок» знаходження серед декількох однакових іграшок абро предметів двоє однакових

 

3

 

55-57

Розвивати уміння знаходити відмінне у властивостях предметів

Навчитись знаходити відмінне у властивостях предметів

Вправи. На малюнках знаходити предмет, що відрізняється від решти. Чим відрізняється предмет?

 

3

 

58-61

Розвивати уміння порівнювати предмети.

Порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне.

Навчитись порівнювати предмети між собою, знаходити схоже і відмінне

Вправи. Знаходження відмінностей на малюнках . Чим відрізняються дві пташки? Чим відрізняються дві чашки? Тощо.

 

 

4

 

62-65

Розвивати уміння класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу).

 

Класифікувати предмети (знаходити спільну ознаку предметів і поєднувати їх в однорідну групу)

Послідовність виконання завдань: Що намальоване? Назвати кожний предмет в ряду. Які спільні ознаки об’єднують предмети в ряду? Назвати предмети в ряду однім словом (посуд, іграшки, квіти, фрукти, меблі, овочі).

Вербальні завдання (перераховує-ться декілька предметів ( наприклад: яблуко, груша, банан, слива.... ) назвати що їх об’єднує однім словом); Ігри: «Що зайве» Чому? Назвати відмінну ознаку. Як одним словом можна назвати решту предметів?; «Доміно»; «Я знаю (п’ять імен хлопчиків ...; дівчаток, міст, річок, одягу та ін.).

 

4

 

66-68

Розвивати уміння встановлювати відношення між предметами і поняттями (рід-вид)

Навчитись встановлювати відношення між відомими предметами і поняттями (рід-вид)

(Вправи. Ставляться питання, що включають родове (дерева, кущі, квіти, риби, птахи тощо) і видові ознаки предметів (берези, дуби ... ; шипшина, смородина,..; окунь, щука, плітка ...); питання: «Чого в лісі більше: дерев чи дубів?»; «Чого у полі більше: квітів чи ромашок?»).

 

3

 

69-71

Розвивати уміння розрізняти протилежні за значенням поняття: день - ніч; світло-темрява.

Навчитись розрізняти протилежні за значенням поняття

(Вправи. Кислий - ...; білий- ...; хоробрий -...., сумний .... тощо).

 

 

3

 

72-75

Розвивати уявлення: «Що відбувається в природі в різні пори року».

 

За допомогою дорослого називає дня тижня та послідовність місяців у році; встановлює зв’язки між змінами погоди в різні пори року та змінами в житті рослин, тварин і діяльності людей.

Часові поняття: назва днів тижня та місяців у році, їх послідовність.

Спостереження за явищами природи у різні пори року та розповідь про них.

Систематичні спостереження за змінами, що відбуваються в житті рослин, тварин та діяльності людей (ігри, одяг дітей, заняття дорослих).

 

4

 

76-79

Розуміти послідовність зображених подій (3-4 малюнки)

Розуміє та розповідає про послідовність дій зображених на малюнку

 

 

4

 

80-83

Розуміти сюжет малюнків

Розуміє та розповідає про послідовність дій зображених на малюнку

 

 

4

 

Тема 3. Розвиток довільної уваги

84-87

Розвиток довільної уваги. розташування у просторі, у процесі розвитку логічного мислення.

Навчитись розвиввати довільну увагу

Відбувається під час формування знань про властивості предметів та їх

 

4

 

88-91

Управління власною увагою

Навчитись управляти власною увагою

Постійно називати вголос те, що потрібно тримати в полі власної уваги, більше міркувати вголос, на протязі тривалого часу утримувати свою увагу на тих чи інших предметах та їх окремих деталях, властивостях

 

4

 

92-95

Розвиток мови та словникового запасу.

Навчатись розвивати мову та збільшувати словниковий запас

Важливо розвивати мову та словниковий запас. Чим краще розвинена мова у дитини, чим вище рівень розвитку психічних процесів, тим раніше формується довільна увага

 

4

 

Тема 4. Розвиток дрібної моторики

96-101

Розвиток дрібної моторики

Виконує завдання з малювання узорів; перемальовування малюнків.

 

Вправи. Виконання завдань з олівцем на папері (« Як хлопчику дійти до будинку?», «Як по річці пливтиме кораблик?», «Покажи шлях зайчика» тощо; малювання узорів; перемальовування малюнків (за прикладом проби Н.Гуткіної)).

 

6

 

Етап оцінки ефективності корекційного впливу

102-105

Проведення психо-діагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.

 

Психодіагностичне обстеження рівня розвитку інтелекту молодших школярів.  

Проведення психодіагностичних методик на визначення рівня розвитку цілісного сприйняття, конструктивності мислення, просторової орієнтації, продуктивності та стійкості уваги.

 

  1.               Методика «Панель».
  2.               Методика «Групування предметів за функціональними ознаками».
  3.               Методика «Групування предметів за родовими ознаками».
  4.               Методика «Четвертий зайвий».
  5.               Методика «Розуміння прихованого змісту сюжетних малюнків».
  6.               Методика «Визначення взаємозворотніх відношень між даними величинами та розміщенням предметів у просторі».

 

4

 

Всього:            105 год

 


Списоквикористаної літератури:

  1. Метиева Л.А. Сенсорное воспитание детей с отклонениями в развитии : сб. игр и игровых упражнений / Л.А. Метиева, Э.Я. Удалова. – М. : Книголюб, 2007. - 119 с. - (Специальная психология).
  2. Чистякова М.И Психогимнастика./ М.:-Сфера, 1990г.
  3. Вачков И.В. «Сказкотерапия» М. Ось-89 2001г.
  4. Аникеева Н.П. Учителю о психологическом климате в коллективе. – М., 1988г.
  5. Белкин А.С. Ситуация успеха. Как ее создать. – М., 1991г.
  6. Белокопытная Н.Г. Психологические исследования мотивов учебной деятельности у детей с зпр . М., 19972г.
  7. Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь – справочник по психологической диагностике. – Киев,1989г.
  8. Вайзер Г.А. Опоры для саморегулирования  умственной деятельности детьми с зпр//Дефектология. – 1986. № 4.
  9. Власова Т.А., Певзнер М.С. О детях с отклоненями в развитии.- М., 1973
  10. Выготский Л.С. Основы дефектологии// Собр. Соч.:В 6 т. –М.,1983.
  11. Грибанова Г.В. Психологическая характеристика личности подростков с зпр//Дефектология. – 1986.- №3.
  12. Дети с зпр/ Под  редакций Г.А. Власовой, В.И. Лубовского. Н.А. Цыпиной .- М., 1973.
  13. Колупаєва А.А.  Діти з особливими потребами та організація їх навчання.  Видання доповнене та перероблене: 
  14. наук. –метод. Посіб./А.А. Колупаєва, Л.О. Савчук.,К.:  Видавнича група «АТОПОЛ», 2011. - 273с. – (Серія «Інклюзивна освіта»)
  15. Туріщева Л.В.  Увага! Особливі літи. – Х.: Вид.група «Основа», 2010. – 128с. – (Серія «Тренінги у педагогічній практиці»).
  16. Туріщева Л.В.  Діти з особливостями розвитку, у звичайній школі/ Автор – укладач Л.В. Туріщева. – Х.: Вид.група «Основа», 2012.
  17. 111, [1] с. – (Серія «Психологічна служба школи»).
  18. Винник М.О.  Задержка психического развития у детей: методологические принципы и технологи диагностической и коррекционной работы/ М.О.Винник. –  Ростов н/Д: Феникс, 2007. – 154, (1) с.: ил. – (Школа развития)
  19. Практикум по арт-терапии / Под ред. А.И. Копытина. – СПб.: Питер, 2001. – 448 с.: ил. – (Серия « Практикум по психологии»).
  20. Шипицына Л.М.,Мамайчук И.И. «Психология детей с нарушениями функций опорно-двигательного аппарата: Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2004. -368 с.: ил. – (Коррекционная педагогика).
  21. Система профілактичних та психокорекцій них вправ для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. /За редакцією В.Д. Жукотинської, Н.В. Зюзіної, і.К. Унгурян,  С.М. Комісарової. – Чернівці: Технодрук, 2008. – с.88
  22. Программа по корекции гипперактивности. zip. (материал скачан с ресурса  coolreferat. com)
  23. НижникЛ., Сагірова О.  Допомога дітям з особливими потребами. – К.: Ред. Загальнопед. газ., 2004. – 120с. – (Б-ка «Шк. Світу»). – Розділ 3. Психолого-педагогічне обстеження учнів.)
  24. Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: навч. Курс та науково-мет. Посіб./Сак Т.В. – К.:СПД-ФО Парашин І.С. 2011. – 100 с.

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 7
Оцінки та відгуки
  1. Кулык Анастасия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Безручко Лілія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Жидких Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Фастова Таня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Якименко Олена
    Скиньте будь-ласка. буду вдячна за будь-яку інформацію
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Якименко Олена
    доброго дня. я недавно почала працювати,ще не у всьому розібралася. може хтось має готове Календарно-тематичне планування занять з корекції розвитку для дітей із ЗПР, 3 і 4 клас. Розроблено за програмою з корекційно-розвиткової роботи для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку Автори: Сак Т.В., Прохоренко Л.І.. буду дуже вдячна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Садовін Андрій Миколайович
    Величезна подяка авторам за професійне планування!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 4 відгука
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Психологія, Планування
Інкл
Додано
8 січня
Переглядів
4690
Оцінка розробки
5.0 (7 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку