До розіграшу
залишилось:
21 день
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект заняття з елементами тренінгу для 9-11 класів на тему: "Основи конфліктології"

Про матеріал

Заняття для учнів 9-11 класів з використанням метафоричних асоціативних карт спрямовано на розширення знань про поняття "конфлікт", основні стратегії поведінки в конфліктній сиуації

Перегляд файлу

Заняття з елементами тренінгу

для учнів 10 класу

«Основи конфліктології» (із застосуванням МАК)

 

Мета:формування конфліктної компетентності учасників.

Завдання:

- визначити поняття «конфлікт»;

- розглянути функції конфлікту і його структуру;

- розглянути моделі поведінки особистості в конфліктних ситуаціях.

Учасники: учні 10 класу.

Основні поняття: конфлікт, модель поведінки.

Обладнання: колода МАК «Територія», фломастери, олівці, папір формату А4, А1, клей, скоч, інформаційні повідомлення-підказки, плакат з правилами групи.

 

Хід заняття:

  1.               Привітання. Правила роботи. (3 хвилини)

Мета: повторити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час заняття.

Інструкція: психолог оголошує правила роботи. Учні можуть погодитися або не погодитися з ними.

  • Не критикувати і не оцінювати;
  • бути позитивними;
  • говорити від себе;
  • говорити по черзі;
  • дотримуватись добровільності.
  1.               Вправа «Капелюх» (12 хвилин)

Мета: сприяти емоційному налаштуванню учнів  на урок.

Обладнання: аркуші формату А4, кольорові олівці, фломастери, маркери.

Інструкція: учням пропонується уявити себе у вигляді будь-якого головного убору, зобразити його, а потім презентувати його, розповівши про позитивні характеристики обраного головного убору.

  1.               Вправа «Конфлікт як феномен людського життя» (10 хвилин)

Мета: ознайомити учасників із поняттям «конфлікт», його ознаками, функціями, структурою та динамікою.

Обладнання: аркуші формату А1, клей, інформаційні повідомлення-підказки, маркери.

Інструкція: учні об'єднуються в групи за принципом кольору стікеру, який прикріплений на стільці. За допомогою повідомлень-підказок формують плакати з повідомленнями: визначення поняття «конфлікт», основні етапи конфлікту, стратегії поводження в конфліктній ситуації, аргументи за і проти конфлікту.

Потім представники обох груп презентують плакати.

 

Перша група:

Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія. Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони.

Основні етапи конфлікту:

1.     Виникнення і розвиток конфліктної ситуації. Конфліктна ситуація створюється одним чи декількома суб'єктами соціальної взаємодії і є передумовою конфлікту.

2.     Усвідомлення конфліктної ситуації хоча б одним із учасників соціальної взаємодії і емоційне переживання ним цього факту. Наслідками і зовнішніми проявами подібного усвідомлення і пов'язаних з ним емоційних переживань можуть бути зміна настрою, критичні висловлювання на адресу свого потенційного супротивника, обмеження контактів з ним і т.д.

3.     Початок відкритої конфліктної взаємодії. Цей етап виражається в тому, що один із учасників соціальної взаємодії, який усвідомив конфліктну ситуацію, переходить до активних дій (в формі заяв, попереджень тощо), направлених на нанесення шкоди "супротивнику". Інший учасник при цьому усвідомлює, що дані дії направлені проти нього, і, в свою чергу, починає активно діяти проти ініціатора конфлікту.

4.     Розвиток відкритого конфлікту. На цьому етапі учасники конфлікту відкрито заявляють про свої позиції і висувають вимоги.

5.     Розв'язання конфлікту. В залежності від змісту, розв'язання конфлікту може бути досягнуто двома методами: педагогічним (бесіда, прохання, пояснення тощо) чи адміністративним (переведення на іншу роботу, звільнення, рішення комісії, наказ керівника, рішення суду і т. д.).

Друга група:

Існують п’ятъ стратегій поводження в конфлікті.

  •                   Конфронтація, або суперництво, виникає тоді, коли людииа прагне поставити власні цілі  вище інторесів інших людей і  взаємин з ними.
  •                   Компроміс, або домовленість, пов’язується з поводженням людини, що дозволяє частково задоволнити як свої домагання, так і бажання партнера (50 х 50).
  •                   Поступка, або пристосування, — це стиль поводження в кон-флікті, під час якого учасник конфлікту відмовляється від СВ0їХ інтересів заради інтересів іншої  людиии.
  •                   Уникання, або відхід, характерний для тих випадків, коли учасники конфліктів відмовляються і від власних інтересів, і від підтримки позитивних відносин з партнером.
  •                   Співробітництво виникає, коли людина прагне до встановлення рівноправності власних інторесів і зацікавленості до реалізації інтересів партнера.

В числі аргументів «ЗА» ( на користь конфлікту) можуть бути названі такі приклади;

  •                   Будь – які зміни пробивають собі дорогу через конфлікт зі звичним, традиційним, відсутність конфлікту це ознака застою;
  •                   Конфлікт стимулює самовдосконалення і особистісний ріст, пошук нових способів діяльності;
  •                   Конфлікт може вивести на нову цікаву ідею;
  •                   Тільки пройшовши через конфлікт і знаючи як поведе себе партнер в тій чи інший  ситуації, коли стикаються ваші інтереси, можна говорити про те, чи добре знаєш людину і можеш їй довіряти;
  •                   В результаті конфлікту можна вийти на нові етапи у взаємовідносинах – зробити їх більш природними більш відкритими;
  •                   Конфлікт загартовує характер, навчає здатності відстоювати свої інтереси;
  •                   Допомагає виразити свої відчуття і зняти напруження;
  •                   Краще розуміти людей;
  •                   Допомагає подивитися на ситуацію з нової точки зору;
  •                   Дає можливість добитися покращення ситуації;
  •                   Вчить розуміти і поважати не схожих на тебе людей, це розширює круг спілкування;

В числі аргументів «ПРОТИ»;

  •                   Конфлікт це завжди велике емоційне навантаження;
  •                   Є ризик зруйнувати взаємовідносини;
  •                   Є можливість не отримати того, що хочеш, чи залишитися без того що маєш тепер;
  •                   Є ризик отримати удар по самолюбству чи згубити себе в очах оточуючих;
  •                   Іноді конфлікт віднімає невиправдано багато сил і часу.
  1.               Вправа «Конфлікти в моєму житті» (15 хвилин)

Мета: самоаналіз, усвідомлення власного стилю поведінки в конфліктній ситуації.

Обладнання: колода МАК «Територія», аркуші формату А4, фломастери, олівці, маркери.

Інструкція: учням пропонується згадати якусь конфліктну ситуацію, в якій вони самі приймали участь, або були свідками;  обрати з колоди 3 карти, які б характеризували учня до, під час і після конфлікту (якщо потрібної карти немає, то можна взяти менше карт), розмістити карти на папері у потрібній послідовності, за бажанням щось дописати/домалювати, щоб була цілісна картина конфлікту; проаналізувати конфлікт за етапами (що відбувалося на кожному етапі) і яку стратегію поведінки дотримувались (з 5 можливих).

Після відбувається обговорення за бажанням.

  1.               Вправа «Коло» (5 хвилин)

Мета: забезпечити психологічного розвантаження; сприяти згуртуванню учнівського колективу.

Інструкція: учні стоять по колу. Психолог підходить до одного з учнів, тисне руку і промовляє: «Дякую за співпрацю!» Обоє стають  в центр кола, тримаючись за руку. Наступний учень тисне вільну руку когось із них  також із словами «Дякую за співпрацю!» Таким чином група в центрі кола збільшується, всі тримаються за руки. Коли приєднується останній учасник, коло замикається, всі ще раз міцно тиснуть один одному руки без слів.

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фісун Ольга Олександрівна
    Дане заняття було практично відпрацьовано, пройшло легко та цікаво
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
24 грудня 2017
Переглядів
1332
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку