Календарне планування уроків біології у 9 класі
(70годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Згідно з навчальною програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України України від 07.06.2017 № 804
Складено до підручника: Л.І. Остапченко та ін. Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. –К:Генеза, 2017
№п/п |
Тема уроку |
Дата проведення |
Примітка |
Вступ (2 год) |
|||
1. |
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Інструктаж з БЖД. |
|
|
2. |
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини ( 10год) |
|||
3. |
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
|
|
4. |
Органічні молекули. Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
5. |
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Білки, їхня структурна організація. |
|
|
6. |
Функції білків. Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження: Властивостей ферментів. |
|
|
7. |
Нуклеїнові кислоти. Типи РНК. |
|
|
8. |
ДНК. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
|
9. |
Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
10. |
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
11. |
Поняття про перетворення енергії у біологічних системах. АТФ |
|
|
12. |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 1 |
|
|
Тема 2. Структура клітини ( 7 год) |
|||
13. |
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. Демонстрування моделей-аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. |
|
|
14. |
Структура еукаріотичної клітини. Поверхневий апарат. |
|
|
15. |
Структура еукаріотичної клітини. Цитоплазма, рибосоми, органели руху. |
|
|
16. |
Структура еукаріотичної клітини. ЕПС, комплекс Гольджі, лізосоми, вакуолі. |
|
|
17. |
Структура еукаріотичної клітини. Мітохондрії, пластиди. |
|
|
18. |
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
|
19. |
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика. Будова прокаріотичної клітини. Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини ( 5 год) |
|||
20. |
Обмін речовин та енергії.
|
|
|
21. |
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
|
|
22. |
Енергетичний обмін. Кисневий етап.
|
|
|
23. |
Пластичний обмін. Фотрсинтез Світлова фаза. |
|
|
24. |
Фотосинтез. Темнова фаза. Хемосинтез.
|
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (11 год) |
|||
25. |
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
|
|
26. |
Роль різних типів молекул РНК у кодуванні та реалізації спадкової інформації. |
|
|
27. |
Біосинтез білка.
|
|
|
28. |
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
29. |
Практичні роботи 1. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
30. |
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
|
31. |
Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
|
|
32. |
Статеві клітини. |
|
|
33. |
Запліднення.
|
|
|
34. |
Етапи індивідуального розвитку.
|
|
|
35. |
Післязародковий розвиток і ріст організмів. |
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (13 год) |
|||
36. |
Генетика наука про закономірності мінливості і спадковості живих організмів. |
|
|
37. |
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
|
|
38. |
Закони Менделя. Ознака як результат взаємодії генів. |
|
|
39. |
Складання схем схрещування. Демонстрування схем схрещування, що ілюструють основні генетичні закономірності. |
|
|
40. |
Практичні роботи 2. Складання схем схрещування. |
|
|
41. |
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
42. |
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
43. |
Генотип організму як цілісна інтегрована система. |
|
|
44. |
Форми мінливості. Модифікаційна мінливість. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
|
|
45. |
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
46. |
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
|
47. |
Проєкт Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором |
|
|
48. |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА 2 |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (7год) |
|||
49. |
Процес еволюції як універсальна властивість біологічних систем. |
|
|
50. |
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна і Ламарка. |
|
|
51. |
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.Основні положення сучасної еволюційної теорії |
|
|
52. |
Механізми видоутворення. Напрямки еволюційного процесу. |
|
|
53. |
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
54. |
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
55. |
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
Тема 7. Біорізноманіття ( 3год) |
|||
56. |
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
|
|
57. |
Віруси, як неклітинні форми життя. |
|
|
58. |
Еукаріоти. |
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (6 год) |
|||
59. |
Екологія. Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
60. |
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
|
|
61. |
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
62. |
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
63. |
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
64. |
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (5год) |
|||
65. |
Поняття про селекцію. |
|
|
66. |
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.. |
|
|
67. |
Огляд традиційних біотехнологій. |
|
|
68. |
Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
69. |
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині Генетично модифіковані організми |
|
|
Узагальнення 1 год |
|||
70. |
Основні загальні властивості живих систем |
|
|