КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
курсу «Всесвітня історія»
8 клас
(35 годин)
Програма: ІСТОРІЯ УКРАЇНИ. ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ 6 – 11 КЛАСИ. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 03 серпня 2022 року № 698).
Навчально-методичні комплекси: Підручник. Всесвітня історія: підруч. для 8 кл. закладів загальної середньої освіти / І.Я.Щупак, О.В.Бурлака, Н.С.Власова, І.О.Піскарьова, Д.О. Секиринський. – Київ, УОВЦ «Оріон», 2021. – 192 с.: іл.
Структура курсу:
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП
Розділ 1. ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН
Розділ 2. ВИСОКЕ ВІДРОДЖЕННЯ. РЕФОРМАЦІЯ В ЗАХІДНІЙ ЄВРОПІ
Розділ 3. ДЕРЖАВИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ в ХVІ–ХVІІ ст.
Розділ 4. ОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ. КРАЇНИ СХІДНОЇ ЄВРОПИ в ХVІ – першій половині ХVІІІ ст.
Розділ 5. ЕПОХА ПРОСВІТНИЦТВА
Розділ 6. СХІДНИЙ СВІТ у ХVІ–ХVІІІ ст. (оглядово)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Предметні компетентності |
Наскрізні змістовні лінії |
Примітка |
ПОВТОРЕННЯ. ВСТУП |
|||||
|
|
Повторення. Середні віки в історії Європи та України. Вступ. Поняття і періодизація Нового часу (Модерної доби). Ранній Новий час (Ранньомодерна доба): початок культурної та політичної переваги християнського Заходу. Особливості Ранньомодерної доби в історії України. |
Знаю: – хронологічні межі Нового часу та Раннього Нового часу. Розумію: – Новий час (Модерну добу) як період історії сучасного європейського суспільства; – Ранній Новий час в Україні як Козацьку добу, початок якої припадає на виникнення нового, елітарного стану – козацтва (кінець ХV – початок ХVІ ст.), а завершення – на остаточну втрату ним політичної влади (друга половина ХVІІІ ст.); – судження – як думку, що її потрібно обґрунтувати (підтвердити істинність фактами); – як користуватися підручниками з історії України та всесвітньої історії в класі й удома. Умію: – визначити характерні ознаки Середньовіччя; – перелічити основні здобутки населення України Княжої доби; – назвати хронологічні межі та періоди Модерної доби; – виділити характерні ознаки Раннього Нового часу (Ранньомодерної доби); – укласти синхронізовану хронологічну таблицю «Європа в Ранньомодерну добу». |
|
|
Розділ 1. ВЕЛИКІ ГЕОГРАФІЧНІ ВІДКРИТТЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ КАПІТАЛІСТИЧНИХ ВІДНОСИН |
|||||
|
|
Причини й передумови Великих географічних відкриттів XV– XVI ст. Подорожі Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана. Цивілізації доколумбової Америки (оглядово). |
Знаю: – час Великих географічних відкриттів і Конкісти; – дату першої подорожі Христофора Колумба; – напрямки подорожей Христофора Колумба, Васко да Гами, Фернана Магеллана, центри світової торгівлі. Розумію: – Великі географічні відкриття як просторове розширення впливу європейської цивілізації на світ; – причини історичних явищ і процесів (як факти, що зумовили їх появу) та їхні наслідки (як факти, породжені цим явищем, процесом); – вплив Великих географічних відкриттів на світобачення, господарське та суспільне життя населення Європи та Нового світу; – поняття «конкіста», «колоніальна імперія», «зустріч цивілізацій», «революція цін», «мануфактура», «капіталізм», «буржуазія», «найманий працівник». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про розширення впливу європейської цивілізації на світ; – простежити на основі карти, як змінювався простір впливу європейської цивілізації на світ; – визначати причини і наслідки Великих географічних відкриттів; – характеризувати зміни в житті людей, пов’язані з Великими географічними відкриттями, створенням перших колоніальних імперій, поширенням мануфактур і найманої праці; встановити причини масових міграцій європейців у ХVІ–ХVІІ ст. |
Здоров’я і безпека Чинники, що впливають на раціональний вибір споживача. Відмінності у споживанні людей із різним доходом. |
|
|
|
Конкіста – завоювання Нового світу. Створення колоніальних імперій. |
|
|
|
|
|
Зародження капіталістичних відносин. Зміна поглядів на світ. Торговельний капітал. Мануфактурне виробництво і наймана праця. |
|
|
|
|
|
Повсякденне життя населення Західної Європи |
|
|
|
|
|
Практична робота №1. Підготувати повідомлення на тему: “Цивілізації доколумбової Америки” |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль
|
|
|
|
Розділ 2. ВИСОКЕ ВІДРОДЖЕННЯ. РЕФОРМАЦІЯ В ЗАХІДНІЙ ЄВРОПІ |
|||||
|
|
Реформація і її поширення у країнах |
Знаю: – час бароко і релігійних воєн у Німеччині та Франції; – дати початку Реформації в Німеччині, укладення Аугзбургського релігійного миру; – територію поширення Реформації, культурні центри Європи Раннього Нового часу. Розумію: – Ранній Новий час (Ранньомодерну добу) як період звільнення суспільного життя від церковного догматизму; – світський, нецерковний характер культури Відродження; – гуманізм епохи Відродження як європейський інтелектуальний рух за вдосконалення людської природи через пізнання культурної спадщини Античності; – бароко як усвідомлення людиною Ранньомодерної доби складності, багатоманітності та мінливості світу; – поняття «секуляризація», «Реформація», «протестантизм», «лютеранство», «кальвінізм», «Контрреформація», «релігійні війни», «орден єзуїтів», «Високе Відродження», «бароко». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про Реформацію, Відродження (Ренесанс) і Бароко; – показати на карті регіони поширення Реформації; культурні центри Європи Раннього Нового часу; – розповісти про наукові й технічні досягнення Раннього Нового часу; представників культури Відродження й Бароко, їхні твори; видатні пам’ятки культури епохи Ренесансу й Бароко; – визначити причини і наслідки Реформації та Контрреформації; – сформулювати основні ідеї вчень Мартіна Лютера і Жана Кальвіна; розпізнати пам’ятки культури епохи Відродження і Бароко. |
Здоров’я і безпека Види потреб і шляхи їх задоволення. Рівень задоволення потреб
|
|
|
|
Релігійні війни в Німеччині та Франції. Контрреформація в Європі. І. Лойола. Єзуїти. Тридентський собор. |
|
|
|
|
|
Гуманізм як інтелектуальний рух доби Відродження. Високе Відродження. Народження нової європейської науки. Р.Декарт, Й.Кеплер, Н.Коперник, Г. Галілей. |
|
|
|
|
|
Практична робота № 2. Здійснити уявну подорож до пам'яток епохи Відродження. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль
|
|
|
|
Розділ 3. ДЕРЖАВИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ в ХVІ–ХVІІ ст. |
|||||
|
|
Становлення абсолютної монархії у Франції. Франциск І. Особливості Реформації у Франції. Релігійні війни. Нантський едикт. |
Знаю: – хронологічні межі національно-визвольної війни в Нідерландах, революції в Англії, Тридцятилітньої війни; – дати укладення Люблінської й Утрехтської уній, Нантського едикту, Вестфальського миру. Розумію: – передумови утвердження абсолютизму в європейських державах; – абсолютну монархію як перехідну форму від станово-представницької до сучасної (національної) держави; – роль міського патриціату та дворянства в управлінні містами-республіками; – роль дворянської аристократії (магнатів) в управлінні Річчю Посполитою; – історичне значення національно-визвольної війни в Нідерландах та Англійської революції; – Вестфальський мир як подію, що заклала основи сучасного світового порядку – поділу світу на національні держави й утвердження в міжнародних відносинах принципу державного суверенітету; – поняття «абсолютизм», «абсолютна монархія», «олігархічна (бюргерська) республіка», «аристократична (шляхетська) республіка», «парламентська монархія», «протекціонізм», «меркантилізм», «революція», «національно-визвольна війна», «протекторат». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про процеси централізації влади і формування національних держав у Західній Європі в XVІ–XVІІ ст.; – простежити (на основі карти) утворення в Західній Європі національних держав; – охарактеризувати політичний устрій західноєвропейських країн; – обґрунтувати власні судження про володарів і державних діячів європейських країн XVІ–XVІІІ ст.;визначити причини і наслідки: Люблінської унії, релігійних війн у Франції,національно-визвольної війни в Нідерландах, Англійської революції. |
Громадянська відповідальність
Усвідомлення процесів прийняття суспільних рішень і форми участі громадян у житті громади і суспільства в цілому
|
|
|
|
Володіння Габсбургів. Карл V, Філіп ІІ. Національно-¬визвольна війна у Нідерландах. Утрехтська унія. В.Оранський. |
|
|
|
|
|
Англія в ХVІ ст. Королівська реформація в Англії. Єлизавета І. «Криваве законодавство». |
|
|
|
|
|
Англійська революція. Олівер Кромвель. Утвердження парламентаризму. «Білль про права». |
|
|
|
|
|
Річ Посполита: шляхетська демократія. |
|
|
|
|
|
Тридцятилітня війна. Вестфальська система міжнародних відносин. |
|
|
|
|
|
Практична робота №3. Укласти і представити історичний портрет одного з монархів ХVІ- ХVІІІ ст. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
Розділ 4. ОСМАНСЬКА ІМПЕРІЯ. ДЕРЖАВИ СХІДНОЇ ЄВРОПИ в ХVІ - першій половині ХVІІІ ст. |
|||||
|
|
Експансія Османської імперії. Сулейман Пишний. Народи Південно-Східної Європи під владою турків-османів. |
наю: – дати облоги Відня та проголошення Московського царства Російською імперією, хронологічні межі Північної війни. Розумію: – період XVI–XVIIІ ст. як епоху воєн за переділ Європи і світу; – причини економічного занепаду та затяжної політичної кризи в Речі Посполитій (друга половина XVII – XVIIІ ст); – поняття «опричнина», «Смутний час», «церковний розкол», «Земський собор», «самодержавство (абсолютизм)». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про османську експансію в Центральній та Східній Європі, її зупинення (облоги Чигирина 1678 р. і Відня 1683 р.), шведську експансію в Центральній Європі, російську експансію у Східній Європі; – простежити на основі карти територіальні зміни, яких зазнали в XVI–XVIIІ ст. Османська імперія, Річ Посполита і Російська держава (Московське царство, Російська імперія); – охарактеризувати внутрішню й зовнішню політику Речі Посполитої в другій половині XVII–XVIIІ ст.; – обґрунтувати власні судження про політику Сулеймана Пишного, Івана IV Грозного, Олексія Михайловича, Петра I; визначити причини і наслідки: османських завоювань в Європі, кризи в Речі Посполитій (друга половина XVII–XVIIІ ст.), російської експансії у Східній Європі, Північної війни, реформ Петра І. |
|
|
|
|
Кримське ханство. |
|
|
|
|
|
Московське царство. Правління Романових. Внутрішня та зовнішня політика Петра І. |
|
|
|
|
|
Річ Посполита в другій половині XVII–XVIIІ ст. Економічний занепад та політична криза в Речі Посполитій( друга половина ХVІІ — ХVІІІ ст. ) |
|
|
|
|
|
Практична робота № 4. Обґрунтувати судження про суперечливий характер реформ Петра І. |
|
|
|
|
|
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
Розділ 5. ЕПОХА ПРОСВІТНИЦТВА |
|||||
|
|
Початок індустріальної (промислової) революції, її вплив на життя різних верств населення. |
Знаю: – час епохи Просвітництва, початку індустріальної (промислової) революції, війни за незалежність США; – дати ухвалення Декларації незалежності США та Конституції Речі Посполитої. Розумію: – визначальний вплив індустріальної революції на зміни в структурі економіки (формування промисловості) і соціальній структурі суспільства (зростання чисельності та ролі найманих працівників), на рівень життя людей праці та інші аспекти повсякденного життя; – Просвітництво як Добу Розуму, коли утверджувалася віра в силу знань і можливість розумного облаштування суспільного життя; – освічений абсолютизм як політику, спрямовану на знищення або реформування найбільш застарілих феодальних порядків; – поняття «індустріальна (промислова) революція», «освічений абсолютизм», «масонство», «Просвітництво», «енциклопедисти», «класицизм». Умію: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про індустріальну революцію, добу Просвітництва, Війну за незалежність США; – простежити зміни на політичній карті світу впродовж ХVІІІ ст.; – визначити зміни в повсякденному житті європейців протягом ХVІІІ ст., які стали наслідком індустріальної революції, поширення ідей Просвітництва; – встановити причини і наслідки реформ: Марії-Терезії та Йосифа ІІ (Австрійська монархія), зокрема для українських теренів, Фрідріха ІІ (Пруссія), Катерини ІІ (Російська імперія); встановити причини розгортання війни за незалежність і утворення США. |
Громадянська відповідальність Повагу до закону, свідоме ставлення до обов’язків і відповідальність за власні вчинки і поведінку |
|
|
|
Просвітництво. Енциклопедисти. Масони. Класицизм. Освічений абсолютизм. |
|
|
|
|
|
Володіння австрійських Габсбургів. Марія-Терезія. Йосип ІІ. Королівство Пруссія. Фрідріх ІІ. |
|
|
|
|
|
Російська імперія. Єлизавета І. Катерина ІІ. |
|
|
|
|
|
Міжнародні відносини. Війна за іспанську спадщину, війна за австрійську спадщину, Семилітня війна. Поділи Речі Посполитої. Початок боротьби за спадщину Османської імперії. |
|
|
|
|
|
Англійські колонії в Північній Америці. Декларація незалежності. Війна за незалежність. Утворення США. Конституція США |
|
|
|
|
|
Практична робота № 5. Проаналізувати Декларацію незалежності США |
|
|
|
Розділ 6. СХІДНИЙ СВІТ У ХVІ–ХVІІІ ст. (оглядово) |
|||||
|
|
Індія. Держава Великих Моголів. Бабур, Акбар. Перське царство Сефевидів. Аббас І. Культура Індії та Персії. Китай. Маньчжурське завоювання. Династія Цин. Культура Китаю. Японія. Сьогунат Токугави. Політика самоізоляції. Культура Японії.
|
Знаю: – час існування Держави Великих Моголів, панування у Китаї династії Цин і період сьогунату Токугави. Розумію: – традиційний характер чотирьох найбільших цивілізацій Сходу, що розвивалися в Ранній Новий час: індійської, ісламської, китайської та японської; – поняття «самураї», «політика самоізоляції», «сьогунат». Умію: – розмістити в хронологічній послідовності відомості про встановлення влади Великих Моголів, Сефевидів, династії Цин, Токугави; – показати на карті території Індії, Персії, Китаю, Японії; – визначити особливості культур народів Сходу; розкрити особливості взаємин країн Сходу та Європи. |
|
|
|
|
Узагальнення з розділів 5-6. Тематичний контроль |
|
|