КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД” МАЛИНІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №“
МАЛИНІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ЧУГУЇВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з Історії України
для учнів 8 класу
на 2024/2025 навчальний рік
ПОГОДЖЕНО
Директор
_____________
Учитель історії:
_________________
8 клас
(1,5 годин на тиждень: І семестр – 24 години, ІІ семестр – 28 годин) Всього: 52 години на рік.
Складено відповідно до Навчальної програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України. Всесвітня історія. 5–9 кл.» (наказ МОН від 07.06.2017 № 804); (Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, 2011 рік).
Підручник : «Історія України» Дудар О.В. Гук О., за редакцією Пометун О.І., (Київ, 2021), для 8 кл. закладів загальної середньої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України від 22.02. 2021 р. № 243
Структура курсу:
Розділ І. Українські землі у складі Речі Посполитої (XVI- перша половина XVII ст.)
Розділ ІІ. Становлення козацтва (XVI- перша половина XVII ст.)
Розділ III. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст.
Розділ IV. Козацька Україна наприкінці 50-х років XVII- на початку XVIII ст.
Розділ V. Українські землі в 20-90-х роках XVIII ст.
Розділ VI. Історія України в контексті епохи раннього нового часу
Історична компетентність складається з:
Практичних робіт – 10
Контрольних робіт (тести) - 6
№з/п |
Дата |
Тема і зміст уроку |
Зміст навчальної діяльності |
Очікувані результати: у результаті пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть :знати, розуміти, уміти |
Домашнє завдання |
Розділ І. Українські землі у складі Речі Посполитої (XVI- перша половина XVII ст.)
|
|||||
1 |
02.09 |
Статус українських земель у першій половині XVI ст. у складі різних держав |
Статус українських земель у складі Польського королівства, Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Священної Римської та Османської імперій, Великого князівства Московського/Московського царства, Молдавського князівства у першій половині XVІ ст. Люблінська унія 1569 р. Державний устрій Речі Посполитої. Договірний характер королівської влади. Землі Русі-України в Речі Посполитій. Суб’єктність українських воєводств. Соціальна структура населення українських земель у XVІ – першій половині XVII ст. (стани: шляхта, селяни, міщани, духовенство). Шляхетське самоврядне судочинство. Литовські статути. Селяни та їхнє становище. Елементи самоврядування. Міста як простір взаємодії різних станів, етнічних і релігійних груп. Господарське життя міст: цехи, торгівля. Конфесійне розмаїття. Вплив Реформації і Контрреформації на релігійну ситуацію в українських землях Речі Посполитої. Кризові явища у православній церкві в XVІ ст. Православні братства. Берестейська унія як спроба реформування православної церкви. Утворення унійної (греко-католицької) церкви. Відновлення православної ієрархії та реформи церкви. Книгодрукування. Освіта. Братські школи. Острозька слов’яно-греко-латинська школа. Єзуїтські колегії. Київська (Києво- Могилянська) колегія. Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво, література XVІ – першої половини XVІІ ст. |
Знати: – дати укладення Литовських статутів, створення Пересопницького Євангелія, укладення Люблінської унії, Берестейської церковної унії, відновлення православної ієрархії, підписання «Пунктів для заспокоєння руського народу», утворення Київської (Києво-Могилянської) колегії; – територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративно-територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії. Розуміти: – поняття «вертеп», «гравюра», «колегія», «полемічна література», «рента», «сеймики», «слов’яно-греко-латинська школа», «унійна (греко-католицька) церква», «фільварок», «церковні братства»; – значення Люблінської унії для русько- українського суспільства; – особливості організації державної влади у Речі Посполитій; – основні риси політичної культури Речі Посполитої: республіканські цінності (договірний характер влади; право як вища цінність, можливість суспільного діалогу); – місце українських земель в економічній системі Речі Посполитої та Європи; – особливості магдебурзького права на українських землях; – укладення Берестейської унії як спроби православних ієрархів реформувати православну церкву та зробити її конкурентоспроможною; – значення розвитку книговидання та шкільництва на теренах України. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про характерні для XVІ – першої половини XVІІ ст. процеси політичного, соціально-економічного, культурного та релігійного життя на теренах України; – показати на карті територіальний поділ України на початок XVІ ст., адміністративно- територіальні зміни, що відбулися внаслідок Люблінської унії; – пояснювати особливості формування уявлень про Русь як окрему складову Речі Посполитій; – знаходити в історичних джерелах факти відстоювання українською шляхтою своєї окремішності; – схарактеризувати політичне, господарське та релігійне життя на українських землях у XVІ – першій половини XVІІ ст.; – розкрити цілі та напрямки діяльності православних братств як елементів широкого самоврядування; – визначити причини і наслідки укладення Берестейської унії; – оцінити значення: 1) релігійної полеміки між православними й уніатами для реформування релігійного та культурного життя; 2) утворення Острозької слов’яно-греко-латинської школи та Київської (Києво-Могилянської) колегії; – обґрунтувати свої судження про діячів церкви і культури XVІ – першої половини XVІІ ст., зокрема таких, як Василь-Костянтин Костянтинович Острозький, Петро Могила; – розпізнавати та характеризувати пам’ятки архітектури, споруджені в стилі ренесанс на теренах сучасної України. |
Ст.4-6 &1 |
2 |
09.09 |
Соціальна структура суспільства. Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. |
Ст.6-13, &2 |
||
3 |
13.09 |
Люблінська унія 1569 року та її вплив на розвиток українського суспільства |
Ст.13-19, &3 |
||
4 |
16.09 |
Криза Православної церкви у XVI ст. Пересопницьке Євангеліє. Православні братства. |
Ст.20-24, &4 |
||
5 |
23.09 |
Берестейська унія та її наслідки. Реформи Петра Могили |
Ст.24-67, &5
|
||
6 |
27.09 |
Культурно-освітнє життя. Книговидання. |
Ст.31-37, &6 |
||
7 |
30.09 |
Містобудування, архітектура, образотворче мистецтво XVI- першої половини XVII ст. |
Ст.38-48, &7
7 |
||
8 |
07.10 |
Практична робота №1. Повсякденне життя представників основних верств українського суспільства XVI- першої половини XVII ст. |
Ст. 48 |
||
9 |
11.10 |
Практична робота № 2. Досліджуємо джерела. Творимо. Робота з контурними картами |
Ст.50, атлас, карти
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учениці/учні можуть самостійно формувати судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел (на вибір учительки/учителя): Герасим і Мелетій Смотрицькі, Іван Вишенський, Іван Федорович, Іпатій Потій, Йов Борецький, Йосип-Веніамін Рутський, Самійло Корецький та ін
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Литовські статути, Пересопницьке Євангеліє, Люблінську унію, вихід друком перших книжок, заснування Острозької слов’яно-греко-латинської школи, Львівської братської школи, Київської (Києво-Могилянської) колегії тощо. – Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій українських земель у складі Речі Посполитої. – Виокремити у витягах з Литовських статутів норми, де втілено ідеї рівності вільних людей перед законом, особистої недоторканності, юридичного захисту прав вільної («шляхетної») особи, особистої відповідальності перед законом. – Схарактеризувати особливості політичної культури Речі Посполитої. – Описати (усно або письмово) повсякденне життя представників основних верств українського суспільства XVІ – першої половини XVІІ ст. – Здійснити уявну подорож-екскурсію до історико-культурних пам’яток XVІ – першої половини XVІІ ст., визначити цінності та норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
||
10 |
14.10 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №1 |
|
|
Ст.51
|
Розділ ІІ. Становлення козацтва (XVI- перша половина XVII ст.) |
|||||
11 |
21.10 |
Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Дмитро Вишневецький. Перші січі. |
Походження українського козацтва. Козацькі степові та прикордонні спільноти. Запорозька Січ. Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану. Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії. Запорозько-кримський договір 1624 р. Участь та запорозького реєстрового козацтва у війнах Речі Посполитої. Козацькі повстання. Козаки у боротьбі за відновлення прав православної церкви. Ідентичність та політична культура козаків. |
Знати: – дати заснування Хортицької, Томаківської, Базавлуцької, Микитинської Січей, час виникнення реєстрового козацького війська, чинності «Ординації Війська Запорозького…»; – напрямки походів козаків першої чверті ХVІІ ст.; – факти про участь козаків у війнах Речі Посполитої. Розуміти: – поняття «Великий кордон», «Великий Луг», «гетьман», «Запорозька Січ», «зимівник», «кіш», «козак», «козацька рада», «козацькі клейноди», «кошовий отаман», «курінь», «низове козацтво», «покозачення», «політична культура», «полк», «сотня», «реєстрове козацтво», «річкові пороги», «уходництво»; – передумови і розвиток козацтва до окремого соціального стану; – затвердження урядом Речі Посполитої реєстрового війська в 70-х роках XVI ст. як початок визнання козацтва новим соціальним станом; – становлення козацького стану як вихідців із різних соціальних груп із різною політичною культурою, цінностями та життєвими стратегіями; – причини козацьких повстань; характер козацьких виступів як боротьби за станові права; – особливості залученості козаків до релігійних процесів у Речі Посполитій; – роль вихідців із шляхетського середовища, як носіїв річпосполитської політичної культури, у боротьбі за станові козацькі права. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування козацтва як окремого соціального стану; – показати на карті об’єкти, що свідчать про формування козацького стану; – схарактеризувати військово-політичну організацію козацтва; – описати традиції, звичаї й побут козаків, історико- культурні пам’ятки, пов’язані з козацтвом; – визначати причини та наслідки: виникнення козацтва і Січей; активності козацтва в морських і суходільних походах у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство; козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років, Куруківської, Переяславської угод, «Ординації Війська Запорозького…»; |
Ст.54-60, &8 |
12 |
25.10 |
Реєстрове козацтво. Становлення козацького стану. Козацькі повстання кінця XVI ст. |
Ст. 60-67, &9
12 |
||
13 |
04.11 |
Походи козаків першої чверті XVII ст. Петро Конашевич- Сагайдачний. Хотинська війна |
Ст. 67-72, & 10 |
||
14 |
08.11 |
Козацько-селянські повстання 20-30-х років XVII ст. «Ординація війська Запорозького реєстрового». |
Ст. 72-78, &11 |
||
15 |
11.11 |
Практична робота№3 « Опис на основі джерел військового мистецтва, традицій та побуту козацтва». |
|
Ст.79 |
|
16 |
18.11 |
Практична робота №4 . Досліджуємо історичні джерела. Робота з контурними картами. |
Ст.79, атлас, карти
обґрунтувати свої судження про історичних діячів, таких як Дмитро Гуня, Дмитро Вишневецький, Іван Сулима, Михайло Дорошенко, Павло Павлюк (Бут), Петро Конашевич-Сагайдачний, Северин (Семерій) Наливайко, Яків Остряниця (Острянин) (на вибір учительки/учителя). |
||
17 |
22.11 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №2 |
Ст.81
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про формування козацького стану: утворення козацьких Січей, укладання козацького реєстру, походи козаків у Кримське ханство, Османську імперію, Московське царство, участь козаків у війнах Речі Посполитої (зокрема Хотинській війні), козацькі повстання, видання «Ординації Війська Запорозького» тощо. – Позначити на контурній карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького стану (перші Січі, міста – осередки козацтва (Черкаси, Трахтемирів, Чигирин), райони козацьких повстань 1590-х, 1620–1630-х років; центри полків згідно з умовами Куруківської угоди). – Описати (на основі джерел) військове мистецтво, повсякденне життя, традиції й побут козацтва, облаштування Січі. |
||
Розділ III. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст. |
|||||
18 |
25.11 |
Причини та початок Національно-визвольної війни. Події 1648-1649 рр. |
Передумови і причини козацької революції. Козацько-кримський союз. Події 1648 р. Події 1649 р. Зміна характеру повстання. Зборівський договір. Події 1650–1651 рр. Битва поблизу Берестечка і Білоцерківський договір. Битва поблизу Батога. Зовнішня політика: у пошуку союзників (Московське царство, Османська імперія, Молдавське князівство, Шведське королівство). Українсько-московський договір 1654 р. Гадяцька угода. Московсько-українська війна. Конотопська битва. Передумови, причини і перебіг «Руїни». Внутрішня боротьба за владу та впливи. Розкол козацької держави. Посягання Московського царства на її суверенітет. Спроби об’єднання Лівобережної та Правобережної Гетьманщини. Козацька Україна в системі міжнародних
відносин. козацької держави: територія, устрій, військо, судочинство. Зміна політичної еліти (зі шляхетської на козацьку). Соціальні групи в середовищі козацтва. Особливості козацького господарювання. Правове і соціальне становище селянства, його категорії.
|
Знати: – хронологічні межі козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; дати укладення Зборівської угоди, «Березневих статей», Гадяцької угоди, Андрусівського перемир’я, Корсунської угоди, «Вічного миру», Карловицького мирного конгресу; проведення «Чорної ради» поблизу Ніжина, здійснення Чигиринських походів; – місця основних подій козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави. Розуміти: – поняття «Військо Запорозьке/Гетьманщина», «Військо Низове Запорозьке/Запорозька Січ», «козацька держава», «козацька революція», «наказний гетьман», «Руїна», «суверенітет»; різницю між поняттями «Військо Запорозьке/Гетьманщина» та «Військо Запорозьке Низове/Запорозька Січ»; – сутність козацької революції, що зумовила створення української козацької держави; – еволюцію повстання Богдана Хмельницького: від боротьби за станові права до війни за суверенну державу; – Уміти: – розмістити в хронологічній послідовності битви і походи козацької революції, війн під проводом Богдана Хмельницького та його наступників, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни»; – показати на карті кордони української козацької держави, основні напрямки походів і місця битв; простежити на основі карти хід боротьби за утвердження державного суверенітету на теренах сучасної України; – розповісти про перебіг козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; – зіставити і порівняти умови Зборівського і Білоцерківського договорів, «Березневих статей»; – визначити передумови, причини та наслідки козацької революції середини ХVІІ ст. і війни за суверенітет козацької держави; – проаналізувати відносини Війська Запорозького з державами-сусідами, роль козацької дипломатії у боротьбі за державність;
|
Ст.84-90, &12
18 |
19 |
02.12 |
Утворення української козацької держави - Гетьманщини |
Ст.91-96, &13 |
||
20 |
06.12 |
Події 1650-1651рр. |
Ст.96-100, &14 |
||
21 |
09.12 |
Воєнно-політичні події 1652-1653 рр. |
Ст. 101-104. &15 |
||
22 |
16.12 |
Міжнародні відносини. Українсько-московський договір 1654 р. |
Ст.104-110, &16 |
||
23 |
20.12 |
Воєнно-політичні події 1654-1657 рр. |
Ст.110-114, &17 |
||
24 |
23.12 |
Практична робота №5 «Порівняльна характеристика особистих якостей, політичних позицій та військово-політичної діяльності Івана Богуна, Адама Киселя, Яреми Вишневецького» |
Ст.114
24 |
||
25 |
13.01 |
Практична робота №6. Досліджуємо джерела. Робота з картами |
Ст. обґрунтувати свої судження про військово- політичну діяльність таких історичних діячів, як Богдан Хмельницький, Дем’ян Многогрішний, Іван Богун, Іван Брюховецький, Іван Виговський, Іван Самойлович, Іван Сірко, Павло Тетеря, Петро Дорошенко, Юрій Немирич, Юрій Хмельницький. |
||
26 |
17.01 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №3 |
Ст.115
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про битви і походи козацького війська під час козацької революції та війни за суверенітет козацької держави, політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами та інше. – Відобразити на контурній карті перебіг козацької революції та війни за суверенітет козацької держави, зміни її територіальних меж відповідно до міждержавних домовленостей. – Розробити порівняльну характеристику особистісних якостей, політичних позицій, військово-політичної (релігійної, культурної) діяльності Адама Кисіля, 42 Богдана Хмельницького, Данила Нечая, Дем’яна Многогрішного, Івана Богуна, Івана Брюховецького, Івана Виговського, Івана Самойловича, Івана Сірка, Йосифа Тукальського-Нелюбовича, Павла Тетері, Петра Дорошенка, Тимоша Хмельницького, Юрія Хмельницького та ін. (на вибір учениці/учня, вибір обґрунтувати). |
||
Розділ IV. Козацька Україна наприкінці 50-х років XVII- на початку XVIII ст |
|||||
27 |
20.01 |
Гетьманщина за правління Івана Виговського |
Юрій Немирич. Гадяцькі пакти. Конотопська битва. Переяславські статті 1659р. Слободищенський трактат. Боротьба за гетьманську булаву в Лівобережній Україні. Московські статті 1665р. Дем’ян Многогрішний. Польсько- турецька війна 1662-1676 р. Чигиринські походи 1677-1678 рр. Бахчисарайський мирний договір 1681р. «Вічний мир» 1686р.Семен Палій. Заснування слобожанських міст. Адміністративний устрій на Слобожанщині. Козацькі антигетьманські заколоти. Іван Сірко. Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення. Зовнішня і внутрішня політика Івана Мазепи. Полтавська битва. Конституція Пилипа Орлика. Становище православної церкви та її духовенства. Перехід Київської митрополії до Московського патріархату. Освіта, культура, мистецтво XVII- на початку XVIII ст.
|
– Гадяцька угода як спадкоємність козацько- шляхетського проєкту Русі – «третього» складника Речі Посполитої; – «Руїну» як боротьбу різних політично-соціальних проєктів розвитку козацької України. Уміти: – розмістити в хронологічній послідовності битви і походи козацької революції, війн під проводом Богдана Хмельницького та його наступників, рішення про політичні союзи та угоди Війська Запорозького з іншими державами; відомості про змагання українців за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету в період «Руїни». Розуміти: – поняття «Генеральна рада», «генеральна старшина», «гетьман», «етнічна група», «займанщина», «козацька старшина», «політична еліта», «полк», «Слобідська Україна», «сотня»; – сутність козацько-шляхетських форм державності; – Гетьманщину другої половини ХVII – початку ХVIIІ ст. як місце змагань за зміцнення інститутів держави і збереження державного суверенітету. Уміти: – показати на карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – схарактеризувати адміністративно- територіальний, державний, політичний устрій, господарське та повсякденне життя Гетьманщини, Слобожанщини та Запорожжя (Війська Запорозького Низового); – схарактеризувати нову політичну еліту – козацьку старшину та її роль у боротьбі за збереження і розбудову української державності.
|
Ст.118-123, &18 |
28 |
27.01 |
Розкол Гетьманщини |
Ст.123- 127, &19 |
||
29 |
31.01 |
Лівобережна та Правобережна Україна у 60-70-х роках XVII ст. Петро Дорошенко. |
Ст.127-133, &20
29 |
||
30 |
03.02 |
Правобережна Україна в останній чверті XVII ст. |
Ст.134-137, &21 |
||
31 |
10.02 |
Заселення і розвиток Слобідської України |
Ст.137-141, &22 |
||
32 |
14.02 |
Запорозьке козацтво. Іван Сірко. |
141-146, Ст.&23 |
||
33 |
17.02 |
Гетьманщина за правління Івана Мазепи. Північна війна. |
Ст.146-157, &24 |
||
34 |
24.02 |
Церковне життя. Освіта. |
Ст.157-162, &25 |
||
35 |
28.02 |
Архітектура та образотворче мистецтво |
Ст.162-168, &26
35 |
||
36 |
03.03 |
Практична робота №7. «Аналіз Гадяцької угоди» |
Ст.169 |
||
37 |
10.03 |
Практична робота №8 . Досліджуємо історичне джерело, робота з картами. |
Ст.169, атлас, карти
обґрунтувати свої судження про військово- політичну діяльність таких історичних діячів, як Богдан Хмельницький, Дем’ян Многогрішний, Іван Богун, Іван Брюховецький, Іван Виговський, Іван Самойлович, Іван Сірко, Павло Тетеря, Петро Дорошенко, Юрій Немирич, Юрій Хмельницький |
||
38 |
14.03 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №4 |
Ст.171 Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про гетьманування Івана Мазепи, Пилипа Орлика, Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт. – Позначити на контурній карті адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини, Слобідської України, територіальні межі Запорожжя (Війська Запорозького Низового). – Проаналізувати зміст «гетьманських (договірних) статей» (на вибір учительки/учителя), Гадяцької угоди, інших міждержавних договорів; визначити на цій основі устрій української козацької держави, порядок її взаємин із Московським царством, Річчю Посполитою, Кримським ханством, Османською імперією, Молдавським, Трансильванським князівствами, іншими державами та поміркувати, якою мірою кожен з цих документів гарантував права і вольності козацького стану, суверенітет Гетьманщини. – Дослідити уривки з листувань українських гетьманів із володарями іноземних держав та з гетьманських універсалів як історичні джерела. – Написати біографічну розвідку про гетьманські й старшинські родини, зокрема про їхніх представниць Гелену Чаплинську, Ганну Сомко, Ганну Золотаренко (на вибір учительки/учителя). – Дослідити, послуговуючись доступними ресурсами, тогочасні портрети гетьманів та представників козацької еліти як джерела з історії старшинського побуту. |
||
Розділ V. Українські землі в 20-90-х роках XVIII ст. |
|||||
39 |
17.03 |
Імперський наступ на автономію Гетьманщини |
Правління Івана Скоропадського. Перша Малоросійська колегія. Реформи Павла Полуботка. Спроба реформування Гетьманщини за урядування Данила Апостола і Кирила Розумовського. Остаточна ліквідація Росією політичної та адміністративної автономії Гетьманщини і Слобідської України. Ліквідація Росією Запорозької Січі. Нова (Підпільненська) Січ. Причина знищення Нової Січі. Наслідки російсько-турецьких воєн. Опришківський рух. Гайдамаки. Коліївщина. Поділи Речі Посполитої. Західно-українські території у XVIII ст. Конфесійне питання як привід для Російської імперії втрутитись у політичне життя Речі Посполитої (шляхетські конфедерації та «Коліївщина»). Греко- католицька церква як ресурс української ідентичності. Розвиток української освіти і культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. |
Розуміти: – поняття «академія», «гайдамаки», «козацьке бароко», «козацькі літописи», «Кам’янська Січ», «Коліївщина», «куруци», «Нова (Підпільненська) Січ», «Олешківська Січ», «опришки», «Пакти та конституції законів і вольностей Війська Запорозького» Нові геополітичні реалії XVIII ст.; – основні етапи ліквідації Російською імперією суверенітету козацької держави; – наслідки втручання російського уряду в управління Гетьманщиною за Першої і Другої малоросійських колегій та «Правління гетьманського уряду»; – особливості: 1) втягнення Гетьманщини у події Північної війни та міжнародних відносин початку – середини XVIII ст.; 2) становища Кримського ханства і наслідки втрати його державності; – колонізацію Росією Півдня України як знищення, привласнення, використання вже існуючої на тих землях козацької, кримськотатарської, османської інфраструктури, господарства, здобутків; – внесок Києво-Могилянської колегії (академії) в розвиток освіти; – особливості розвитку культури періоду «козацького бароко». Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності події, що засвідчують наступ на українську державність з боку Російської імперії; – показати на карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, українські землі, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько- турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої; райони розгортання опришківського та гайдамацького рухів; – схарактеризувати політику Російської імперії й Австрійської держави щодо українських земель; – встановити причини і наслідки скасування гетьманства, ліквідації Запорозької Січі, приєднання Правобережжя, Поділля, Волині та Кримського ханства до Росії; опришківського та гайдамацького рухів; – обґрунтувати свої судження про діяльність козацьких гетьманів і кошових отаманів, ватажків селянських виступів, діячів культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. – упізнавати та характеризувати пам’ятки української культури другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. |
Ст.174-177, &27 |
40 |
31.03 |
Ліквідація гетьманства і козацького устрою в Україні. |
Ст.178-182. &28
40 |
||
41 |
07.04 |
Південна Україна. Ліквідація Запорозької Січі. |
Ст.182-190, &29 |
||
42 |
11.04 |
Правобережна і Західна Україна в другій половині XVIII ст. |
Ст.191-198, &30 |
||
43 |
14.04 |
Освіта і наука. Києво-Могилянська академія. Григорій Сковорода. |
Ст.198-201, &31 |
||
44 |
21.04 |
Архітектура. Образотворче мистецтво. Музика. |
Ст.202-205, &32 |
||
45 |
25.04 |
Практична робота №9 « Козацькі літописи XVII - XVIII ст. як історичні джерела» . Робота з картами. |
Ст.207 |
||
Ст.207, атлас, карти
Рекомендований перелік історичних осіб, про діяльність яких учні/учениці можуть формувати самостійні судження на основі навчальних матеріалів і адаптованих джерел: гетьмани Данило Апостол, Іван Мазепа, Іван Скоропадський, Кирило Розумовський, Павло Полуботок, Пилип Орлик, Семен Палій; кошові отамани Кость Гордієнко, Петро Калнишевський; керівники збройних виступів Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш; діячі культури Григорій Сковорода, Паїсій Величковський, Феофан Прокопович та інші (на розсуд учительки/учителя) |
|||||
46 |
28.04 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №5 |
Ст.210
Завдання для практичних робіт. – Внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про гетьманування Івана Скоропадського, Павла Полуботка, Данила Апостола, Кирила Розумовського, рух опришків, Коліївщину, остаточну ліквідацію гетьманства й Запорозької Січі, Кримського ханства, поділи Речі Посполитої, надання Києво-Могилянській колегії статусу академії, заснування 45 та відновлення діяльності Львівського університету інше (на розсуд учительки/учителя). – Позначити на контурній карті території Гетьманщини, Нової Січі, полків Слобідської України, землі України, які потрапили до складу Російської імперії та Австрійської держави внаслідок російсько-турецьких воєн, ліквідації Кримського ханства, поділів Речі Посполитої. – Визначити (використовуючи витяги з козацьких літописів ХVІІ–ХVІІІ ст.) способи та засоби, до яких вдавалися гетьмани, козацька старшина, аби відстояти суверенітет козацької держави. – Проаналізувати основні напрямки діяльності Пилипа Орлика і «мазепинців» у еміграції. – Скласти порівняльно-хронологічну таблицю з назвами населених пунктів Півдня України, яким змінили найменування в результаті анексії Росією. – Написати есе про Марину Мокієвську, Анастасію Скоропадську, Наталію Розумиху (Розумовську) – видатних «старшинок», які доклалися до політичного і культурного життя Гетьманщини (на розсуд учительки/учителя або учениці/учня). – Здійснити уявну мандрівку до історико-культурних пам’яток України/рідного краю періоду бароко, встановити цінності й норми життя, що їх утверджували автори цих витворів мистецтва (архітектури, скульптури, образотворчого мистецтва). |
||
Розділ VI. Історія України в контексті епохи раннього нового часу |
|||||
47 |
05.05 |
Здобутки українського суспільства. Особливості суспільного життя України XVI- XVIII ст. |
Особливості суспільно- політичного життя України ХVІ – ХVІІІ ст. Здобутки українського суспільства. Внесок України у формування європейської цивілізації. |
Розуміти: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя козацької України та європейських суспільств. Уміти: – встановити цивілізаційні здобутки українського суспільства Ранньомодерної доби; – визначити внесок українського суспільства ХVІ – ХVІІІ ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – зіставляти і порівнювати типові процеси і явища європейської та української історії Раннього Нового часу; – оцінити роль козацтва в історії України |
Ст. 213-215, &33 |
48 |
09.05 |
Внесок України у формування Європейської цивілізації |
Ст. 216-219, &34 |
||
49 |
12.05 |
Практична робота 10. Робота з картами |
|
Орієнтовне завдання для практичних і творчих робіт.
– На підставі укладеної протягом навчального року синхронізованої хронологічної таблиці «Європа в Ранньомодерну добу» сформулювати висновок про місце тогочасної України в загальноєвропейських політичних, господарських і культурних процесах. |
|
50 |
19.05 |
Узагальнення і тематичний контроль (тест) №6 |
|
|
|
51 |
23.05 |
Представлення проєктів |
|
|
|
52 |
26.05 |
Урок резерву. |
|
|
|