Калинка – згадка про добре серце

Про матеріал
Урок позакласного читання, на якому учні будуть розширювати коло читання, розвивати правильне свідоме читання прозових творів, спостерігати за сюжетом казки та вчитися складати план, визначати дійових осіб і розкривати риси їх характерів
Перегляд файлу

Урок позакласного читання 

Тема.   Калинка – згадка про добре серце

Матеріал уроку.   Г. Демченко «Калинка».

Мета: розширювати коло читання, розвивати правильне свідоме читання прозових творів, вчити виразно інтонувати казку, спостерігати за сюжетом казки,  вчити складати план, визначати дійових осіб, розкривати риси їх характерів , знаходити речення, у яких передається зміст малюнка; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати аналітичне мислення, увагу, мовлення учнів ; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи,  інтерес і повагу до національних традицій.

Обладнання. Комп’ютер, мультимедійний екран, презентація

Тип уроку: інтерактивний урок.

Хід уроку

І.Організаційна частина. Психологічна настанова на урок.

-         Діти підтримайте своїми  долоньками один одного.

Передайте свою впевненість в тому, що у вас все гарно вийде на уроці.

II.Визначення та усвідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.


Учитель: Вже дзвінок пролунав

  На уроки нас гукав.

  Бачу всі ви молодці!

  Тож девіз тепер згадаймо.

  І урок розпочинаймо.

Діти:  Правильно читаємо,

(хором) Чітко розповідаємо,

  Мову свою розвиваємо.


2.1. Постановка учнями особистих навчальних завдань

Так чому ми будемо вчитися на уроці читання? Продовжіть думку.

-         На уроці читання я буду вчитися… ( на слайді «словникова скриня» )

Словникова скриня «Урок читання» (не читати, діти нею тільки користуються, коли відповідають)

  1.      Слухання і розуміння (аудіювання);
  2.      Висловлення думок (говоріння): розповідь, діалог, міркування;
  3.      Читання: правильність, швидкість, мовчки - вголос, виразність: цілими словами, групами слів, з дотриманням інтонації;

         4. Робота з текстом: запитання, відповідь, план, характеристика героїв, висновки.

Орієнтовні відповіді учнів:

На уроці читання я буду вчитися…

-         Удосконалювати навички виразного та свідомого читання,

-         Вчитися читати виразно: читання цілими словами та групами слів, з дотриманням інтонації

-         Давати характеристику героям

-         Складати план

-         Вчитися читати мовчки

-         Вчитися ставити запитання, давати відповіді, міркувати.

2.2. Передбачення теми уроку

- Як називається розділ, який ми вивчаємо?

- Що для вас Батьківщина? Які асоціації у Вас виникають? Складемо павутинку асоціацій.

Сім`я, пісня, вулиця, рідна домівка, краєвиди, родина,калина, верба,школа… 

-         Пригадайте твори цього розділу. Які з них вам найбільше сподобались?

Скористайтесь опорою, давайте хором прочитаємо її.

Запис на дошці:

     Мені сподобався твір «…».

     Автор … .

     За жанром … .

     Цей твір мене вразив … .

 

 

 

 

 

  1.           Гра розшифруй фразу

-           Прочитайте фразу, слідуючи вказаному напрямку. З якого це твору? Хто автор?

Цікаво, що український поет Т.Г.Шевченко дуже любив цю рослину. У «Кобзарі» він ужив слово «калина» 385 разів.

-         Діти, чому саме цей твір Т.Г.Шевченка ми згадали, про що ми сьогодні будемо читати твір? ( про калину)

-         Знайдіть місце сьогоднішнього уроку в розділі. Прочитайте тему уроку, над якою будемо сьогодні працювати.

 1. Вступ до теми «Батьківщина»

 2. Як тебе не любити, Києве мій.

 3. Хліб усьому голова.

 4. Урок читання.

 5.  Улюблені свята українського народу

 6. Калинка – згадка про добре серце.

7. Батьківщина – то найкращий край.

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

  1.           Довідкове бюро.

-         Я надаю слово своїм помічникам, учнім - спів авторам уроку.

Шановні, дозвольте зазначити, що не тільки Т.Г.Шевченко любив цю чудову рослину. Калина здавна є символом рідної землі, отчого дому, батьківської хати. Вона описана у віршах, оповіданнях, оспівана в піснях. Калина здавна є символом рідної землі, отчого краю, батьківської хати. Недарма є народний вислів «Без верби та калини нема України». Росте калина у тінистих лісах, дібровах, на схилах, узліссях, галявинах. Садять калину і біля хат, криниць, щоб весною білим цвітом милувала, а зимою від застуди лікувала.

-         А як з’явилася на світ назва «калина» ми дізнаємось, коли прочитаємо казку Галини Демченко «Калина» . Це і буде матеріалом нашого сьогоднішнього уроку. А протягом уроку я пропоную вам замислитись «Калинка – згадка про добре серце»

3.2.  Ознайомлення з планом уроку

- Пропоную такі зупинки у подорожі:

  1. Передбачаймо - 3 хв.
  2. Словникова -    - __хв.
  3. Прочитаймо

     Запитаймо

  1. Відпочиваймо
  2. Творча

6. Успішна

Першу зупинку «Передбачаймо» ми вже успішно пройшли.

Звіримо час: 3 хв. (Всі спостерігають за годинником).

 

ІV. Сприймання, осмислення навчального матеріалу.  

4.1. Словникова робота. Робота в парах.  (Зупинка «Словникова»)

Хором прочитайте назву наступної зупинки: «Словникова». У парах, знайдіть  пояснення до кожного слова, з’єднавши слова І і ІІ стовпчика між собою.

Курний – в поросі,  куряві,в пилюці.

Крислатий – рясний,  розложистий.

Стрепенувся од сну – прокинувся, розплющив гілля.

обабіч – з обох боків

на привíллі – на просторі

гульк – раптово, несподівано

- Озвучте пари слів, які ви утворили .

- Діти, доберіть близькі за значенням слова до даних слів : (слайд)

Звеселилося – зраділо, повеселішало.

-         З яких двох слів утворилося слово «попідвіконню» (слайд)

Попідвіконню – попід вікном.

4.2. Технологія «Кероване читання».  (Зупинка «Прочитаймо»)

- Тепер прочитаєте твір самостійно до зупинки. Читайте вдумливо, уважно, щоб зрозуміти головну думку тексту, чогось навчитися.Водночас підготуйтеся до тестування.

4.3. Тест  (Самоперевірка «Сам собі господар»)


1). Цей твір є:

а) оповідання;

б) казка.

2). Ця казка є:

а) авторська;

б) народна.

3). Як звали головну героїню?

а) Калинка;

б) Даринка.

4). Що любила дівчинка?

а) співати українські пісні;

б) садити та доглядати за рослинами.

5). За що люди любили дівчину?

а) за щире та добре серце

б) за красу та гордовитість

6). Кому дякував перехожий?

а) Роботящим рукам, які посадили кущ;

б) Людям, які жили в сусідньому селі.


Ключ 1. б; 2. а; 3. а; 4.б; 5. а; 6. а.

4.4. Взаємоперевірка.  Гра «Запитай - відповідаю» (Учень задає питання і називає того, хто відповідає. Далі – той, хто відповів – задає своє питання)


Я вісім служок в себе мав.

Усе від них про все я знав.

А як я їх усіх зову?

ХТО? ЩО?

  ЯК? ДЕ?

  КУДИ? і ЧИМ?

КОЛИ? ЧОМУ?

Запитання учителя:

-         Діти, доведіть що це літературна казка. (ЇЇ написала автор, а кущ калини розмовляє)

- Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце? (Дівчинка вирішила посадити стебельце тому, що обабіч шляху не було ні кущика, ні деревця).

-         Як віддячив кущ Калинці? (Стебельце звеселилося, розрослося у великий присланий кущ ).

-         Кому подякував подорожній? (Подорожній подякував рукам, що посадили дерево).

-         Що сталося з кущем після щирої подяки? (Кущ од сну стрепенувся)

-         З  чим порівнюються у тексті ягоди калини? (Ягоди калини у тексті порівнюються із намистинками).

-         Чи  зрозуміли ви чому КАЛИНА має таку назву?

-         Чому навчає нас ця казка? (любити природу, бути щиросердним, працьовитими, вдячними, добрими…)

-   Який висновок зробимо, чи всі ми зрозуміли зміст казки? (діти показують на пальчиках або ж на картці +,-,  ).

4.5.Фізхвилинка (рухи під пісню)(україночка виконує рухи)

-  Дякую. Згодна. Щоб краще пізнати казкову науку і навчитися виразно читати пропоную нову зупинку «Творча».


V. Закріплення, систематизація знань.

5.1. Поділ казки на логічно завершені частини. Відновлення малюнкового плану. Гра «Встанови порядок».

- Нам запропоновано ілюстрації

до тексту нашої казки. Що

ви помітили?

-       Тому пропоную нову

 гру «Встанови порядок».

  • Попрацюйте в парах і складіть малюнковий план (Одна пара учнів – біля комп’ютера).
  • Презентація роботи.

1 – малюнок  г, тому що тут зображено, ……..

2 – а, тому що тут зображено, ……..

3 –  _ , тому що тут зображено, ……..

4 – _ ,  тому що тут зображено, ……..

5.2. Прослухування  аудіо запису змісту казки. (Зупинка «Творча»).

-   Діти, зараз я пропоную вам прослухати уривок  казки у виконанні актора і звернути увагу на зразок літературного читання (Інтонування, мовні засоби виразності (сила голосу) з подальшим читанням вами Впевнена у тому , що ви будете правильно наслідувати акторське читання та станете справжніми акторами на уроках.

- Кому сподобалась виразність читання казки?  (діти показують на пальчиках або ж на картці +,-,  ).

- Хто хоче навчитися так виразно читати? (діти показують на пальчиках або ж на картці +,-,  ).

- Діти, який був темп читання?

- Гучність голосу?

- Тон читання?

5.3. Вибіркове читання за малюнками, або завданням учителя.

Діти, знайдіть і зачитайте уривок, який відповідає поданій ілюстрації. (слайд)

Чи можемо прочитати цей уривок в особах?(Так)

-         Прочитайте, як дівчинка доглядала деревце. (А щоб прийнялося воно, Калинка аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).

-         Про яку рису характеру Калинки це говорить? (Калинка була добра, працьовита).

 5.4. Характеристика дійових осіб. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».

* Завдання на картках – за варіантами, взаємоперевірка у парах - по варіантах)

- Діти, створіть «асоціативний кущ» до образу дівчинки, використовуючи слова: щирість, доброта,  хитрість, людяність, любов до рослин, жадібність, лінивість, працьовитість, відповідальність.                                               

- Доведіть свою думку

5.5. Хвилинка відпочинку. Гімнастика для очей.

     Вправа «Маятник»

     Вправа «Стовпчик»

     Вправа «Катаємо м’ячик»

  1.           Робота в групах

1 група      Знайдіть у тексті казки порівняння. Зачитайте їх.

У казці автор порівнює зернятко з маленьким серцем. Як ви думаєте, чому?

2 група     Доповнити приказки про калину.

  • Пишна та красива, як ….. (Червона калина).
  • Убралась в біле плаття, як … (калина в білий цвіт).
  • Молода дівчина така гарна, як … (калина).
  • Стоїть у дворі дівонька, як над ставом…. (калинонька).

Слова для довідок: Червона калина, калина в білий цвіт, калина, калинонька.

3 група    Скласти сенкан зі словом «КАЛИНА»   .


«Сенкан».


  • Що? Калина
  • Яка? Пишна, червона.
  • Що робить? Веселить, червоніє, горить.
  • Почуття, ставлення, значення.
  • Лікує від недуг вона.

C:\Documents and Settings\Саша2543\Рабочий стол\002.jpg


  • Висновок. Родинний оберіг, символ України, рідної землі, вроди, дівочої краси, щирого , доброго, чистого серця.

   VІ. Підсумок уроку (Зупинка «Успішна»)

-          Підсумовуючи роботу над текстом, я стверджую  що " Калинка – згадка про добре серце» (Позначки +,-).  Доведіть, що не помиляємося.

  1.           Робота за опорою.

-  " Калинка – згадка про добре серце»

”Я погоджуюсь з Вашою думкою, тому що…  ".

” Оскільки… ".

"Наприклад…  "

«Отже,…таким чином… "

6.2. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжіть думку:

На уроці:  Я вчився… (свідомо виразно читати,…)

                  Я дізнався…(багато чого про калину) 

     Я зрозумів…(що треба бути добрим)

     Мене здивувало (вразило) те, що …

               На мою думку, варто сказати спасибі …

     Я хочу бути схожим на… (на дівчинку)

-         От і уроку кінець! Хто працював той молодець! Сьогодні всі молодці! Дякую вам діти за роботу.


    


- Діти, я побачила, що ви протягом уроку підтримували один одного, ви дійсно передали  долоньками свою впевненість в тому, що у вас все вийде, ви працювали в парах були успішними протягом усього уроку. Тому я вважаю, що слід подякувати один одному, потисніть  руки. А я  дякую вам  всім за цей урок.


 


 

 

docx
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
102
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку