Сидорчук Марина Миколаївна,
Шепетівська ЗОШ І -ІІІ ступенів №6
вчитель української літератури
Урок літератури рідного краю
Тема: «Капітуляція – це значить, що настав мир…»
( за оповіданням Василя Горбатюка «Капітуляція»)
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, література рідного краю.
Обладнання: збірка оповідань «Кринична вода», фотовиставка присвячена В.Горбатюку, ілюстрації до оповідання.
Хід уроку
І. Настановчо – мотиваційний етап
Забезпечення емоційної готовності
Прийом «Подаруй посмішку»
Слово вчителя: За вікном гарна погода, співають птахи, сонечко весело підморгу нам у вікно. Налаштуйтесь на отримання позитивного заряду енергії від нашого уроку, тому напишіть побажання для своїх однокласників на сьогоднішній урок, посміхніться один одному нехай між вами панує мир та злагода, взаєморозуміння та повага.
ІІ. Мотивація начальної діяльності учнів.
Оголошення теми та мети уроку
Слово вчителя: Погляньте, будь ласка, на ілюстрації що прикріплені на дошці.
Що на них зображено?
(голод, війна,розруха)
Що вам відомо про зображені події на картинах?
(Період Другої світової війни )
Отже, підсумовуючи побачене на малюнках та ваші відповіді, давайте ж сформуємо тему та мету нашого уроку. Про що йтиметься мова на нашому уроці,
Записуємо в зошити тему уроку: «Капітуляція – це значить, що настав мир…» ( за оповіданням Василя Горбатюка «Капітуляція»)
ІІІ. Робота на темою уроку
3.1 Слово вчителя: Наша Хмельниччина багата на таланти слова. Одним серед них і є Василь Горбатюк, який працю директором Хмельницького обласного літературознавчого музею, а за сумісництвом і чудовий письменник.
Давайте ж познайомимось з життєвим та творчим шляхом Василя Горбатюка.
3.2 Повідомлення учня про життєвий та творчий шлях Володимира Горбатюка. (випереджальне завдання)
3.3Робота над текстом оповідання «Капітуляція»:
* Виразне переказування сюжету твору учнями
* Бесіда за змістом твору:
1. Чим сподобалось або не сподобалось вам оповідання?
2. Який настрій у вас залишився після прочитаного?
3.Коли відбуваються події у творі?
4. Що вам , як учням, відомо про цей період історії нашої держави?
5. Хто така Марійка і чому вона виглядала Гандрушу?
6. Де були батьки дівчинки?
7. Як відносилась Андрійкова мама до малої) Чи правильно жінка вчинила що не вділила кусень хліба голодній дівчинці?
8.Чому хлопчик так яро не любив малої?
9. Чи можемо ми засудити маму дівчинки?
10. Чого нас вчить даний твір?
11. Яке б завершення твору придумали б ви?
* Теорія літератури: оповідання
*Робота з текстом:
Знайдіть в тексті слова , котрі ви прочитали вперше й їх лексичне значення вам невідоме.
Сіни, ванькир, капітуляція, цурпалок, кроква, «вутла» стеля, лахи, погукує,кромка.
*Робота з словником:
Клас ділиться на три групи , кожна група отримує конверт зі словами , значення котрих учні повинні знайти у тлумачному словнику.
*Складання паспорту оповідання «Капітуляція»
Автор твору |
|
Назва твору |
|
Жанр |
|
Тема |
|
Ідея |
|
*Проблемне питання:
Який зміст зашифрований у назві твору? Що ж таке капітуляція?
IV.Підбиття підсумків уроку:
Метод «Мікрофон»
Який урок ви винесли після прочитання твору «Капітуляція» Василя Горбатюка.
V. Домашнє завдання:
Написати письмову відповідь на питання: «Чи актуальне оповідання «Капітуляція у наш час?»