Картки для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Теми: «Прикметник», «Дієслово».

Про матеріал

Даний матеріал містить 9 карток для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Теми: "Прикметник", "Дієслово". Постановка завдань, добір навчального матеріалу, організаційні форми роботи ґрунтуються на засадах особистісно орієнтованої мовної освіти, які спонукають учня до творчої праці.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Картки

 для індивідуальної та групової роботи

з обдарованими  та здібними учнями

на уроках  української мови

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

 

 

 

 

Любовецька Т. В.,

вчитель початкових класів

Віньковецького ліцею

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

ТЕМА

 

ПРИКМЕННИК

 

ДІЄСЛОВО

 

 

 

Вас запрошує

до Палацу мовного

дивосвіту вчена Сова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgПРИКМЕТНИК

 

  • Який прикметник часто повторюється в тексті?

     Поїзд мчав швидко. Перед нами відкривалися все нові безмежні простори. З’являлися то безмежне поле пшениці, то безмежний лан буряків, льону. А над усім – чисте безмежне небо.

 

  Заміни його іншими прикметниками, близькими за значенням. Запиши        вдосконалений текст. При потребі користуйся словами для довідки.

 

   Слова для довідок: величезне, безкрає, широченний.

 

  • Чи можна з цього запису дізнатися, про яку пташку йде мова?

 У пташки щічки, лапки, шапка, голосок. Та ж ця пташка називається …  .

 

   Доповни речення прикметниками і запропонуй товаришам

   відгадати загадку.

 

  • Дібрати «свої» означення до поданих слів:

 

  • смак;
  • форма;
  • матеріал;
  • риси характеру людини.  

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg     Цікаво знати

 

    Зауважимо, що залюбки використовував у своїх творах «кольорові» прикметники Тарас Шевченко. Так, за даними «Словника мови Шевченка» (К., 1964. — Т. 1-2) прикметник синій у його текстах вживається 77 разів. Друге місце за частотою вживання займають такі кольори: сизий — 34 рази, карий — 31, сивий — 29, сірий — 25. Третю групу складають прикметники рожевий — 15, рудий — 8, голубий — 8, жовтий — 5, блакитний — 3, багряний — 2, золотий — 1, срібний — 1 раз.

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgПРИКМЕТНИК


 

  • Відгадай загадку.   

     Взимку — білий,

     Навесні — чорний,                 

     Влітку — зелений,

     Восени — жовтий.        

 

      Пригадай загадки, у яких є прикметники.

 

  • Замінити словосполучення одним словом, яке називає ознаку предмета.

    Стіл для письма; журнал класу; барліг ведмедя; поличка для книг.

 

  • Завдання-жарти
  • Який журавель не літає?  
  • Яким гребенем не розчісуються?  
  • Який вузол не можна розв'язати?  
  • 3 якого посуду ніколи не їдять?
  • Якого каміння немає в річці?
  • У яку бочку не можна наливати воду?  

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg     Цікаво знати

 

    Вчені вважають, що «найстаршими» серед кольорів є чорний і білий, оскільки спочатку людина бачила навколишній світ чорно-білим. Саме таким бачить світ собака — чорним і білим. Цікаво, що ні чорного, ні білого кольору немає у сонячному спектрі. В науці їх називають ахроматичні, що грецькою мовою означає безколірні. Походження прикметника білий пов'язують з індоєвропейським коренем «світити, сяяти, блищати». І до цього часу у багатьох слов'янських мовах «білий», крім колірної ознаки, має значення «прозорий», «світлий», «чистий», «ясний», тобто передає ще й якість. Тому найкращий білий гриб, і навіть є біла заздрість (на противагу чорній). А прикметник чорний, крім колірної ознаки, несе у собі негативне забарвлення, є уособленням зла, суму, печалі, горя.

ПРИКМЕТНИКD:\Мамині малюнки\images (7).jpg
 

  • Пояснити значення словосполучень. Списати. Підкреслити слова, які називають ознаки предметів.

    Золота осінь.                              Золота дитина.

    Срібний голос.                             Срібна виделка.

    Гострий ніж.                              Гостре слово.

 

  •  Дібрати «свої» означення до поданих слів:
  • розмір;
  • національність;  
  • час;
  • колір;  

 

  • Прочитати слова. Подумати, картину якого дощу (весняного чи літнього) можна описати. Відповідно до цього дібрати з дужок найбільш влучні слова.

    (Синє, блакитне) небо закрили (чорні, білі, грозові) хмари. Пішов (весняний,  сильний) дощ. Він облив (зелені, великі, молоді) листочки на деревах. Після  (весняного, рясного) дощу все ожило навкруги.

 

  • До назв предметів дібрати назви ознак (за матеріалом, величиною, формою, кольором).

     Колесо, олівець, стіл.

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

     Цікаво знати

 

     Жителі острова Тасманії засобами своєї мови не можуть виразити таких загальних понять, як теплий, холодний, твердий, м'який, довгий, короткий тощо. Якщо вони говорять, наприклад, про щось тверде, то обов'язково до назви цього предмета додають слово «камінь», що виражає цю ознаку, і т. д.

     В мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в'єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя».

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgПРИКМЕТНИК

 

  • Спробуй перетворитися на квітку. Склади

і запиши словесний портрет.

Наприклад: Я – троянда. Я – …(дуже красива, …).

 

  • Записати речення, вставляючи потрібні слова. 

    Молоко рідке, а сметана ...

    Зима холодна, а літо ...

    Дерево високе, а кущ ...

 

  • До назв предметів дібрати і записати назви ознак.

    За матеріалом: стіл, хустка, глечик.

    За характером: лисиця, заєць, тигр.

 

  • Замініть звичайні прикметники метафоризованими:

 

  • Красивий голос
  • Безлюдне село
  • Повільна річка
  • Темна засмага
  • Розумна голова
  • Прозорі бурульки
  • Блискучо – жовте проміння

              D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЦікаво знати

 

    Червоний колір називають ще кольором борні і вірності. У староукраїнських пам'ятках червоний колір має такі назви: червений, червлений, черлений, челлений. Його назва походить від назви особливого виду комах — червеців, з яких виготовляли червону фарбу. Ще у мові стародавніх римлян знаходимо декілька відтінків червоного кольору: рубіновий, рум'яний, пурпуровий, багряний, кораловий. В українській мові теж відомі ці слова. Наприклад, пурпуровий — це суміш червоного і синього; кораловий — суміш червоного з жовтим; багряний — яскравий, чистий червоний (багровий — густий червоний колір).

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgПРИКМЕТНИК 

 

  • Напиши ім’я друга, мами, товариша, рідної

людини (на вибір) і за початковими літерами

 надай характеристику цій людині,

 наприклад:

О – оригінальна

Л – лагідна

Я – яскрава

 

  • Поширити  речення прикметниками.

         Прийшла … осінь. Всі дерева, кущі одягла вона в … вбрання. Принесла      

    … яблучка, …груші, …сливи. І ліс розкрив … комори. Шипшина виклала …    

    ягідки. … дуб подарував … жолуді. … осінь своїми дарами. 

 

  • Добери слово за змістом:

 

  • Хитрий, як … .
  • Мовчазний, як … .
  • Голодний, як ... .
  • Здоровий, як … .
  • Впертий, як … .

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

        Цікаво знати

 

    Відомий вчений О. О. Леонтьєв наводить цікаві дані: у багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарській мові — основній мові Ефіопії. Так, наприклад, слово «барет» там означає і «залізний», і «залізо». А щоб сказати словосполучення «домашні тварини», амхарці кажуть «дому (Р. в., одн.) тварини».Це саме стосується і монгольської мови. Слово «муу» там означає «поганий» і «щось погане».

 

 

 

 

 

ПРИКМЕТНИКD:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

 

  • Змоделювати слова:  най~ий, пре~ий, ~ авий.

 

  • Дати відповіді на запитання що це?

    Довгий, кольоровий, вишитий — ...

    Кругла, червона, пекуча  — ...

    Руда, прудка, хитра — ...

    Червоне, соковите, смачне — …

 

  • Дібрати до назв предметів назви ознак. Записати словосполучення.

    сніг

 

        сонячний

    вітер

 

        пекучий

    мороз

    день

 

        пухнастий

        сильний

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Запишіть якомога більше слів, що означають кольори та їх відтінки. Складіть і запишіть речення, використавши деякі з цих слів.

 

  • Усміхніться

Пояснив

   — Тату, а чому це вчора з димаря хлібопекарні йшов чорний дим, а сьогодні   

   білий?

   — Це тому, що вчора випікали чорний хліб, а сьогодні печуть білий.

 

  • Склади свою усмішку, використовуючи прикметники.

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

           Цікаво знати

 

   Ще порівняно недавно, 12-15 поколінь назад, люди не розрізняли зеленого і синього кольорів. Для них вони асоціювалися в одному, подібному до чорного. Навіть у XX столітті деякі дикі племена Африки і Південної Америки чітко протиставляють лише червоний — чорний — білий кольори, які важливі для їхнього життя і мають певний смисл.

 D:\Мамині малюнки\images (7).jpgДІЄСЛОВО

 

  • Поєднати слова у пари. Хто що робить?

 

        заєць                          повзе

        їжак                           співає

        кінь                           кукурікає

        зозуля                         ірже

        горобець                      кує

        півень                         стрибає

 

  • Дібрати пропущені слова — назви дій.

 

        Швидко скрізь цей птах.......,

        безліч мошок............,

        за вікном гніздо..........,

        тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

 

  • Ввести словосполучення у речення. Замінити подані вислови одним словом. Скласти і записати речення.

 

     Зразок.   Вдягати одяг одягатися.

               Вести боротьбу

               Брати під сумнів

               Одержати перемогу

               Їсти сніданок

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

     Цікаво знати

 

     Скільки мов на землі? Вчені називають різну кількість: від трьох тисяч до п'яти. За даними лінгвістів, з усіх мов добре вивчені лише п'ятсот; одна тисяча чотириста мов перебувають на межі вимирання (найбільша кількість їх в Австралії і США); дві третини мов не мають писемності.

 

               

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgДІЄСЛОВО

 

  • Записати загадку словами, що є назвами дій (дієсловами).

    

     Зразок.     

     Світить,гріє,припікає,сходить,заходить,ховається.(Сонце.)

    

     Росте,...,...,...,...,...,.... (Квітка.)

     В'є,...,...,...,...,...,...,.... (Пташка.)

 

  • З’єднати правильно словосполучення.

 

     Комашка сонечко                сходить до світанку.

     Соловейко                        виглядає з-під кори.

     Джміль                           чистить крильця.

     Зоря                              п'є росу.

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg     Цікаво знати

    

Якою ж мовою розмовляє найбільше людей? Вчені підрахували: першість належить мандаринському діалекту китайської мови. 748 мільйонів чоловік користуються ним, що становить 68% населення Китаю. Друге місце займає англійська мова. Рідною її вважають і 10 мільйонів людей, а тих, для кого вона є другою і третьою мовою, у два рази більше. Російською мовою розмовляє 240 мільйонів людей. Українська мова посідає чотирнадцяте місце, але теж є мовою-«велетом», бо кількість її носіїв становить близько 50 мільйонів осіб: Майже 38 мільйонів українців мешкають в Україні, понад 7 мільйонів українців у східній діаспорі (на території Росії, Казахстану, Білорусії, Прибалтики, Молдови) і понад 4 мільйони наших співвітчизників нараховує західна діаспора (в Польщі, Румунії, Словаччині, Канаді, (США, Бразилії, Аргентині, Австралії).

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgДІЄСЛОВО

 

  • Назвати одним дієсловом:                                              

 

  • пекти раки  
  • п’ятами накивати                                                                      
  • зарубати на носі
  • ні пари з уст
  • послати телеграму
  • накласти штраф
  • проводити репетицію

 

  • До кожного дієслова дібрати і записати іменник.

 

Зразок. Читати (що?) книжку.

Садити, дарувати, вишивати, малювати, випікати, витинати, кроїти, ткати, орнаментувати.

 

  • Пригадати прислів'я, у яких є дієслова.

 

  • Дібрати дієслова, які характеризують голоси тварин.

 

       Гуси … , півень … , корова … , киця … , собака … , лев … , порося … , 

       вовк … , коні … .

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg     Цікаво знати

 

     Про милозвучність нашої мови свідчить такий факт. У 1928 році в Парижі відбувся конкурс мов, що мав на меті визначити, яка мова найдоброзвучніша. Зачитували тексти різними мовами — тими, якими спілкується значна кількість людей, і тими, які належать до маловідомих. Звучали на конкурсі і вірші Тараса Шевченка. Серед чотирьох переможниць конкурсу українська мова посіла третє місце після французької та італійської, залишивши після себе мову фарсі (перську). Так журі конкурсу оцінило мелодійність, виразність, пісенність нашої мови, яка відзначається багатством і чистотою звуків.

 

 

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
2330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку