Картки для психогімнастики

Про матеріал
Психогімнастика включає спеціальні заняття (етюди, вправи, ігри), спрямовані на розвиток і корекцію різних аспектів психіки дитини, її пізнавальну, емоційну, особистісну сфери. Використання елементів психогімнастики під силу кожному з батьків, що дозволяє поставити виховний процес на глибинну психологічну основу, органічно поєднати вплив дорослого на дитину з урахуванням її природних нахилів та здібностей. Методика занять психогімнастикою досить проста. Психогімнастичні вправи можна використовувати як для загального розвитку дитини, так і для корекції різних психічних станів, наприклад надмірної рухливості, слабкої концентрації уваги, істеричності, боязкості, замкнутості тощо.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Картотека вправ з психогімнастики«Зайчик»Мета: розвиток моторної пам'яті. Дитина повинна придумати і запам'ятати певну позу. Поки звучить музика, вона вільно стрибає по кімнаті немов зайчик. Як тільки музика закінчилася, тут же повинна прийняти обрану раніше позу.«Віддай»Мета: тренування виразності жестів. Дитина вимагає віддати їй іграшку. При цьому робить виразні рухи кистями рук і тримає їх горизонтально долонями вгору.

Номер слайду 2

«Сова»Мета: розвиток самоконтролю. Якщо в сім'ї дитина одна, совою повинен бути дорослий. Поки сова спить, дитина вільно переміщується по кімнаті. За командою: «Ніч!» Сова прокидається, а дитина завмирає. Якщо до наступної команди: «День!» Дитина почне рухатися або заговорить, сова і дитина міняються місцями.«Тихіше!»Мета: розвиток вольової саморегуляції. Мишеня хоче пройти по стежці, на якій лежить кіт. Воно то йде на пальчиках, то зупиняється і, приклавши вказівний пальчик до губ, показує: «Тихіше!». Брови при цьому повинні підніматися до верху.«Лагідне кошеня»Мета: вираз задоволення, радості. Дитина уявляє у себе на руках кошеня, яке лащиться, муркоче. А потім сама стає цим кошеням і підставляє голову дорослому, щоб той його погладив, приголубив.«Гра з шарфиком»Мета: розслаблення м'язів шиї. Мама принесла ведмежаті теплий шарфик, щоб той більше не мерз. Напівсонне ведмежа, не відкриваючи очей, пов'язало шарфик на шию. Покрутило ведмежа головою в одну сторону, потім в іншу: добре, тепло.

Номер слайду 3

«Подив»Мета: вираз подиву. Хлопчик дуже здивувався: він побачив, як фокусник посадив у порожню валізу кішку і закрив її, а коли відкрив, кішки там не було, а з валізи вистрибнув кролик. Міміка: у дитини відкритий рот, брови і верхні повіки підняті. «Сердитий дідусь»Мета: вираз гніву. До дідуся в село приїхав онук і відразу пішов гуляти. Дідусь розсердився, що він пішов за ворота. А якщо з лісу прийде вовк?Міміка: зрушені брови. «Тінь»Мета: розвиток уваги. Дорослий йде через поле, дитина – на два-три кроки позаду, вона – його тінь. Тінь повинна точно відтворити дії людини (зірвати квітку, нахилиться за камінцем і т.д.)«Егоїст»Мета: вираз егоїзму. Мама принесла до чаю три кекси. Хлопчик взяв собі один і вказав пальцем на два інших: «А ці я з'їм увечері».

Номер слайду 4

«Хочеться спати»Мета: розслаблення м'язів. Саша хоче зустрічати Новий рік разом з батьками. Йому дозволили, але чим ближче до півночі, тим сильніше хочеться спати. Хлопчик довго боровся зі сном, і нарешті заснув. Виразні рухи: позіхання, верхні повіки опущені, брови підняті, голова схиляється донизу, руки опущені. Мета гри: ця гра допомагає дитині відчути себе вільно, розкритися, побачити себе збоку. Підходить для невпевнених у собі, пасивних дітей. У грі можуть брати участь дві дитини або дитина і дорослий. Один гравець дивиться у «дзеркало» (на свого напарника), яке повторює всі його рухи. По черзі гравці міняються ролями.«Дзеркало»Мета гри: зняти психічне напруження у дитини, навчити дитину регулювати свій емоційний стан. Сонечко сховалося за хмаринку, стало прохолодно - потрібно згорнутися клубочком, щоб зігрітися, і затримати дихання. А ось сонечко вийшло з-за хмаринки, і стало жарко, розморило на сонечку - розслабляємося під час видиху.«Сонечко і хмарка»«Ось так пози!»Мета гри: розвивати спостережливість. Гравці стають в різні пози. Ведучий повинен запам'ятати і відтворити їх, коли всі діти повернуться в початкове положення.

Номер слайду 5

Мета гри: усунення агресії в дитини. За сигналом дитині (дітям) пропонується побавитися - можна робити все, що дитині хочеться. Він може стрибати, бігати, кричати і т.п. Але по сигналу через 1-3 хвилини дитина повинна перестати бавитися. Домовтеся про стоп-дію другого сигналу заздалегідь. Ця гра може трансформуватися в годину «можна» - година «тиша». Протягом одні.ї годинт дитині можна все: брати речі тата й мами, голосно грати, співати, кричати. Але протягом наступною годинт (за бажанням батьків, коли вони зможуть відпочити) дитина повинна грати тихо: малювати, ліпити тихесенько і т.п. Ця гра навчить дитину саморегуляції, зніме психоемоційне напруження.«Хвилинка баловства»Мета гри: дає можливість дитині відчути себе сильним, сміливим, підвищує самооцінку. Спочатку запропонуйте дитині бути несміливим зайчиком. Запитаєте, що робить зайчик, коли відчуває небезпеку? Тремтить. Покажіть це. Пригинає вушка, намагається бути менше, стати непомітніше, лапки та хвостик трусяться. Нехай дитина повторює. Попросіть показати, що відчуває зайчик, коли чує кроки людини, що робить при цьому. Скажіть, що тікає. Нехай дитина втече в інший бік кімнати. А що роблять зайчики, коли чують вовка? Нехай тікає в іншу кімнату. А тепер ми буде слониками. Сильними, сміливими. Покажіть, щоб дитина повторила, як безстрашно, вільно ходять слони. Що слони роблять, коли бачать людину. Бояться? Ні. Вони дружать з людиною і спокійно йдуть далі. Покажіть це разом. Що роблять слони, коли бачать тигра. Не бояться. Показуйте з дитиною сміливого слона. Після обговоріть з дитиною, ким йому сподобалося бути найбільше.«Зайчики та слоники»

Номер слайду 6

«Садівник»Мета: розвиток уяви, виразності рухів. Вихователь або дитина грає роль садівника, який садить, поливає, розпушує квіти. Діти зображують квіти, які ростуть від гарного догляду садівника і тягнуться до сонця. Діти можуть зображати конкретні квіти, які вони виберуть.«Насос і м'яч»Мета: вчити дітей розслабленню м'язів, виразності рухів, пластику. Діти грають парами. Один - великий надувний м'яч, інший насосом надуває цей м'яч. М'яч варто, обмякнув всім тілом, на напівзігнутих ногах, руки, шия розслаблені. Корпус відхилений кілька вперед, голова опущена (м'яч не наповнений повітрям). Товариш починає надувати м'яч, супроводжуючи рухами рук (вони качають повітря) звуком «с». З кожною подачею повітря м'яч надувається все більше. Почувши перший звук «с» він вдихає порцію повітря, одночасно випрямляючи ноги в колінах, після другого «с» випрямилася тулуб, після третього у м'яча піднімається голова, після четвертого надулися щоки і піднялися руки. М'яч надутий. Насос перестав накачувати. Товариш висмикує з м'яча шланг насоса ... З м'яча з силою виходить повітря зі звуком «ш». Тіло знову обм'якло, повернулося в початкове положення. Гравці міняються «Тінь»Мета гри: розвивати спостережливість. Дві дитини йдуть по дорозі через поле: один попереду, а інший на два-три кроки позаду. Друга дитина - це «тінь» першого. «Тінь» повинна точно відтворити всі дії першої дитини, який може зірвати квітку на узбіччі, то нагнеться за красивим каменем, то поскакає на одній нозі, то зупиниться і подивиться з під руки і т. д.ролями.

Номер слайду 7

«Заборонене рух»Мета: подолання рухового автоматизму, розвиток спостережливості і самоконтролю. Діти стоять обличчям до ведучого. Під музику І. Дунаєвського «До чого ж добре колом» на початок кожного такту вони виконують руками руху, які показує ведучий. Потім вибирається один рух, який повторювати забороняється. Той, хто повторить заборонене рух, виходить з гри.«Роззяви»Мета гри: розвивати уважність. Гравці йдуть по колу, тримаючись за руки, по сигналу ведучого діти зупиняються, роблять чотири бавовни, повертаються кругом і продовжують рух. Напрямок змінюється після кожного сигналу. Який не виконав правильно завдання виходить з гри.«Візьми і передай»Мета етюду: тренування виразності рухів. Діти сидять на стільцях, розставлених по колу, і передають один одному якийсь уявний предмет. Збоку, незважаючи на рухи дітей, має складатися враження, що вони діють з реальними предметами. «Мураха»Мета етюду: напруга і розслаблення м'язів ніг. На пальці ніг заліз і бігає мураха. З силою натягнути шкарпетки на себе, ноги напружені, прямі (на вдиху). Залишити шкарпетки в цьому положенні, прислухатися, на якому пальці сидить мураха (затримка дихання). Миттєвим зняттям напруги в стопах скинути мурашки з пальців ніг (на видиху). Шкарпетки йдуть вниз - в сторони, розслабити ноги (ноги відпочивають). Повторити 2-3 рази.

Номер слайду 8

«Бійка»Мета: Розслабити м'язи нижньої частини обличчя і кистей рук.«Ви з другом посварилися. Ось-ось почнеться бійка. Глибоко вдихніть, міцно-міцно стисніть щелепи. Пальці рук зафіксуйте в кулаках, до болю втисніть пальці в долоні. Затамуйте подих на кілька секунд. Задумайтесь: а може, не варто битися? Видихніть і розслабтеся. Ура! Неприємності позаду! »Ця вправа корисно проводити не тільки з тривожними, але і з агресивними дітьми.« Повітряні кульки »Мета: Зняти напругу, заспокоїти дітей. Усі гравці стоять або сидять в колі. Ведучий дає інструкцію: «Уявіть собі, що зараз ми з вами будемо надувати кульки. Вдихніть повітря, піднесіть уявний кульку до губ і, роздуваючи щоки, повільно, через прочинені губи надувайте його. Слідкуйте очима за тим, як ваша кулька стає все більше і більше, як збільшуються, зростають візерунки на ньому. Представили? Я теж представила ваші величезні кулі. Дуйте обережно, щоб кулька не лопнула. А тепер покажіть їх один одному . Вправу можна повторити 3 рази.

Номер слайду 9

«Корабель і вітер»Мета: Налаштувати групу на робочий лад, особливо якщо діти втомилися.«Уявіть собі, що наш вітрильник пливе по хвилях, але раптом він зупинився. Давайте допоможемо йому і запросимо на допомогу вітер. Вдихніть в себе повітря, сильно втягніть щоки ... А тепер шумно видихніть через рот повітря, і нехай вирвався на волю вітер підганяє кораблик. Давайте спробуємо ще раз. Я хочу почути як шумить вітер! Вправу можна повторити 3 рази.«Подарунок під ялинкою»Мета: Розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо очей.«Уявіть собі, що скоро новорічне свято. Ви цілий рік мріяли про чудовий подарунок. Ось ви підходите до ялинки, міцно-міцно заплющує очі і робите глибокий вдих. Затамуйте подих. Що ж лежить під ялинкою? Тепер видихніть і відкрийте очі. О, диво! Довгоочікувана іграшка перед вами! Ви Раді? Посміхніться ». Після виконання вправи можна обговорити (якщо діти захочуть), хто про що мріє.

Номер слайду 10

«Сопілка»Мета: Розслаблення м'язів обличчя, особливо навколо губ.«Давайте пограємо на сопілці. Неглибоко вдихніть повітря, піднесіть дудочку до губ. Починайте повільно видихати, і на видиху спробуйте витягнути губи в трубочку. Потім почніть спочатку. Грайте! Який чудовий оркестр! »Всі перераховані вправи можна виконувати в класі, сидячи або стоячи за партами. «Танцюючі руки»Мета: Якщо діти неспокійні або засмучені, ця гра дасть дітям (особливо засмученим, неспокійним) можливість прояснити свої почуття і внутрішньо розслабитися.«Розкладіть великі листи обгорткового паперу (або старі шпалери) на підлозі. Візьміть кожен по 2 мілка. Виберіть для кожної руки крейду вподобаного вам кольору. Тепер лягайте спиною на розкладену папір так, щоб руки, від кисті до ліктя, знаходилися над папером. (Іншими словами, так, щоб у дітей був простір для малювання.) Закрийте очі, і, коли почнеться музика, ви можете обома руками малювати по паперу. Рухайте руками в такт музиці. Потім ви можете подивитися, що вийшло »(2-3 хвилини). Гра проводиться під музику.

Номер слайду 11

«Сліпий танець»Мета: Розвиток довіри один до одного, зняття зайвого м'язового напруги.«Розбийтеся на пари. Один з вас отримує пов'язку на очі, він буде "сліпий". Інший залишиться "зрячим" і зможе водити "сліпого". Тепер візьміться за руки і потанцюйте один з одним під легку музику (1-2 хвилини). Тепер помінятися ролями ». Спочатку можна посадити дітей попарно і попросити їх взятися за руки. Той, хто бачить, рухає руками під музику, а дитина з зав'язаними очима намагається повторити ці рухи, не відпускаючи рук, 1 2 хвилини. Потім діти міняються ролями. Якщо тривожний дитина відмовляється закрити очі, заспокойте його і не наполягайте. Нехай танцює з відкритими очима. «Гусениця»Мета: Гра вчить довірі. Успіх просування всіх залежить від уміння кожного скоординувати свої зусилля з діями інших учасників. «Дітти, зараз ми з вами будемо однією великою гусеницею і будемо всі разом пересуватися по цій кімнаті. Побудуйте ланцюжком, руки покладіть на плечі спереду стоячого. Між животом одного граючого і спиною іншого затисніть повітряна куля або м'яч. Доторкатися руками до повітряної кулі (м'ячі) суворо забороняється! Перший в ланцюжку учасник тримає свою кулю на витягнутих руках. Таким чином, в єдиному ланцюгу, але без допомоги рук, ви повинні пройти за визначеним маршрутом.

Номер слайду 12

«Чарівний стілець»Мета: Сприяти підвищенню самооцінки дитини, поліпшенню взаємин між дітьми. У цю гру можна грати з групою дітей протягом тривалого часу. Попередньо дорослий повинен дізнатися «історію» імені кожної дитини - його походження, що воно означає. Крім цього треба виготовити корону і «Чарівний стілець» - він повинен бути обов'язково високим. Дорослий проводить невелику вступну бесіду про походження імен, а потім каже, що буде розповідати про імена всіх дітей групи (група не повинна бути більше 5-6 чоловік), причому імена тривожних дітей краще називати в середині гри. Той, про чиє ім'я розповідають, стає королем. Протягом усього оповідання про його імені він сидить на троні в короні. В кінці гри можна запропонувати дітям придумати різні варіанти його імені (ніжні, пестливі). Можна також по черзі розповісти щось хороше про короля.«Бурулька»Мета: Розслабити м'язи рук.«Діти, я хочу згадати вам загадку: У нас під дахом білий цвях висить, сонце зійде, цвях впаде »Правильно, це бурулька. Давайте уявимо, що ми з вами артисти і ставимо спектакль для малят. Диктор (це я) читає їм цю загадку, а ви будете зображувати бурульки. Коли я прочитаю перші два рядки, ви зробите вдих і піднімете руки над головою, а на третю, четверту - упустите розслаблені руки вниз. Отже, репетируємо ... А тепер виступаємо. Здорово вийшло!

Номер слайду 13

«Гвинт»Мета: Зняти м'язові затиски в області плечового пояса.«Діти, давайте спробуємо перетворитися в гвинт. Для цього поставте п'яти і шкарпетки разом. За моєю командою "Почали" будемо повертати корпус то вліво, то вправо. Одночасно з цим руки будуть вільно слідувати за корпусом в тому ж напрямку. Почали! .. Стоп! »«Гора з плеч»Мета: навчання малят прийомів саморозслаблення. Вихователь і  діти стають у коло. Ноги на ширині плеч, плечі підняти й відвести їх назад, зводячи в лопатках.  Після цього різко опустити плечі, ніби скинути «гору з пліч». Повторити цю вправу слід 2-3 рази. «Посмішка по колу»Мета: створення атмосфери довіри, зняття напруження. Діти стоять у колі, взявшись за руки. Вихователь посміхається до дитини праворуч, «бере посмішку» у з’єднані долоні й дбайливо «передає» її дитині, що стоїть поруч. Дитина «передає посмішку» своєму сусідові й так триває доти, поки посмішка не повернеться до вихователя. «Котик»Мета: зняття емоційного, м’язового напруження; встановлення позитивного емоційного настрою в групі.    Завдання: діти сидять на килимку. Під спокійну музику вони показують, як. котик ніжиться на сонечку; як котик потягується; як миє личко; дряпає кігтиками килимок тощо.

Номер слайду 14

«Тух-тібі-дух»Мета: вироблення навичок зниження негативних емоцій; навчання дітей альтернативних варіантів поведінки в ситуації агресивності. Вихователь: Я по секрету скажу вам чарівне слово, це заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань. Щоб заклинання подіяло треба ходити по кімнаті й ні з ким не розмовляти. Коли ж ви захочете поговорити з кимсь, то зупиніться, подивіться іншій дитині прямо в очі й сердито-пресердито вимовте чарівне слово: «Тух-тібі-дух». Потім продовжуйте рухатися по кімнаті. Час від часу зупиняйтеся перед кимсь і знову повторіть: «Тух-тібі-дух». Примітка. У грі закладений комічний парадокс. Вимовляти: «Тух-тібі-дух» і не засміятися досить складно. «Маленький боягуз»Мета: зняття напруження; тренувати вміння виражати емоції в міміці. Вихователь і діти разом говорять текст віршика й одночасно показують рухами що відбувалося. Лесь гриби збирав у кошик,                                                           А вони такі хороші! Раптом хтось зашелестів, Лесь злякався, затремтів… Коли гляне — то їжак,                                                              Весь колючий, мов будяк. Лесь відразу засміявсь:                                                     Він даремно налякавсь!

Номер слайду 15

«Добра тварина»Мета: зняти напруження; формувати почуття згуртованості групи. Діти стають у коло й беруться за руки. Психолог тихим, загадковим голосом говорить: «Станьте, будь ласка, в коло й візьміться за руки. Ми — одна велика, добра тваринка. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. На вдих робимо крок уперед, на видих — крок назад… Так не тільки дихає тварина, так б’ється її серденько: чітко й рівно. Стук — крок уперед, стук — крок назад… Наша тваринка має добре серденько, нам усім стало тепло й затишно біля неї». «Вчимося хвалити себе»Мета: підвищувати самооцінку, долати замкненість, пасивність. Виховувати позитивне ставлення до себе. Педагог розпочинає гру, говорячи про себе якомога більше добрих слів. Потім звертається до дитини, яка стоїть поруч і говорить добре слово про неї. Дитина говорить: «Я знаю, що я (добрий, веселий, розумний, сміливий), але я ще й…». 

Номер слайду 16

«Два барана»Мета: зняти невербальну агресію, надати дитині можливість "легальним чином" виплеснути гнів, зняти зайве емоційне і м'язову напругу, направити енергію дітей у потрібне русло. Вихователь розбиває дітей на пари і читає текст: "Рано-рано два барана зустрілися на мосту". Учасники гри, широко розставивши ноги, схиливши вперед тулуб, впираються долонями і лобами один в одного. Завдання - протистояти один одному, не зрушуючи з місця, як можна довше. Можна видавати звуки "Бе-е-е". Необхідно дотримуватися техніки безпеки", уважно стежити, щоб “ барани ” не розбили собі лоби.«Тренуємо емоції»Мета гри: тренування дитячих емоцій, навчання саморегуляції, зняття напруги. Просимо дитини насупитися, як: Осіння хмаринка;Злий чоловік; Сердитий дядько. Просимо посміхнутися, як: Буратіно; Кіт на сонечку; Хитра лисиця;Сонечко. Просимо показати, як злиться (зляться): Два барана на містку;Дитина, у якої забрали цукерку;Людина, яку вдарили. Просимо показати, як злякався: Заєць вовка;Малюк, який заблукав у лісі;Кошеня, на якого гавкає собака. Просимо показати, як втомився: Тато після роботи;Мураха, який тягнув велику паличку;Людина, яка підняла щось важке. Просимо показати, як виглядаєТурист, який підняв важкий рюкзак;Дитина, яка багато допомагала мамі;Втомлений воїн після перемоги.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мареніна Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
4712
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку