Досліджую іменники
Тема. Іменник як частина мови
Робота в групах
Гра «Знайди свою експедицію». Слово «експедиція» означає відправлення групи людей в тривалий похід у визначене місце зі спеціальною метою, завданням.
Перший крок- знайдемо визначене місце і об’єднаємось в команди. У кожного учня на парті є по одному надрукованому слову різних частин мови. У класі у 4 місцях є таблички з назвами частин мови: «Іменник», «Прикметник», «Дієслово», «Службові слова». За сигналом учні мають підійти до відповідної таблички і об’єднатись в команди. Обов’язково з учителем перевірити правильність утворення команд.
Другий крок – розподіл ролей.
Третій крок – виконати спеціальне завдання.
Група 1.
Випишіть з тексту іменники.
Українське село
Мальовниче українське село. Спить земля під крилами вітрів. За селом блукає синій туман. Весело шумить вітряк. Сумно плаче стара верба над тихим ставом. А сонний очерет заспокоює її. На небі засяяв повний місяць. Висипали поряд цяточки зірок. Милий куточок рідного краю.
Група 2.
Доберіть спільнокореневі слова- назви неістот.
Істоти |
Неістоти |
Комбайнер |
|
фермер |
|
банкір |
|
велосипедист |
|
автомобіліст |
|
працівник |
|
адресат |
|
З однією парою слів складіть і запишіть речення.
_______________________________________________________
Група 3.
Заміни словосполучення іменниками
Керівник закладу - ______________
Голова держави - _______________
Очікування негативних подій- _____________
60 секунд – це 1 ______________
Потреба в споживанні їжі - ______________
Будівля для обслуговування пасажирів
перед і після прибуття - ________________
Складіть одне речення з 3 словами (на вибір).
Група 4.
«Засвітіть» зірочки над іменниками- назвами істот.
Рукавичка
Ішов дід лісом та й загубив рукавичку. Аж ось вибігла на стежку прудка мишка. Побачила рукавичку і швидко залізла в неї. Стрибає по сніжку жабка. І їй захотілось до мишки. Прибіг до рукавички зайчик. Хоч і тепла шубка в лисички, але в рукавичці ще тепліше. Стали жити з ними вовчик і кабан. Та приліз ведмідь і теж захотів у рукавичку. Тріснула рукавичка і розірвалась.
Запишіть кілька слів- назв істот.
______________________________________________________
Четвертий крок – поділитись з іншими результатами своєї експедиції.
Тема. Власні та загальні іменники
Робота в групах
Весь клас стає в коло. Скільки разів вчитель плесне в долоні, по стільки чоловік діти об’єднуються в коло, тримаються за руки і вигукують: «Ми готові!» Після першого об’єднання вчитель нагадує: в кожному новому кільці сусід справа і зліва має бути іншим. Після серії плескань в долоні: то 4, то 3, то 2, плеснути стільки разів, щоб число учнів відповідало б груповій роботі на уроці.
Картка 1
Використовуючи карту України, випишіть власні назви. Поділіть слова вертикальними лініями для переносу.
Картка 2
Від імен утворіть українські прізвища.
Зразок: Іван – Іванюк, Іванчук, Іваненко.
Степан - ____________________________________
Павло - _____________________________________
Петро - _____________________________________
Гаврило - ___________________________________
Михайло - __________________________________
Картка 3
До поданих загальних іменників доберіть власні.
Дід ______________ , учитель ____________ ______________,
письменник __________________ ____________________ , річка
______________, гори ________________ , море ______________ ,
країна _________________ , вулиця ____________________ , місто
___________________ , прізвище _____________________, по
батькові ___________________, кличка __________________ .
Картка 4
«Засвіти» зірочки над власними назвами. Поясни їх значення.
Сергійко Кириленко та Даринка Сидорук – друзі. Вони живуть у Хмельницькому на вулиці Тернопільській. Влітку щотижня вони засмагають на березі річки Південний Буг. У них є домашні улюбленці- папуга Вася та хом’ячок Женя. Друзям подобається читати гумористичні твори Остапа Вишні. З батьками діти подорожують Україною, піднімаються на Говерлу, милуються тихими вуличками Львова.
Тема. Велика буква в кличках тварин
Робота в групах
Діти стають в коло і називають різні види тренажерів(4: велосипед, скакалка, бігова доріжка, гантелі) по черзі. Об’єднуються в групи за назвами тренажерів. Відшукують картинку із відповідним зображенням.
Працюватимете з мовним тренажером, який допоможе вам навчитись правильно писати власні та загальні іменники та правильно вживати велику букву в словах.
Картка 1
Підкресліть потрібну букву у власних і загальних назвах.
Картка 2
Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.
Картка 3
Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.
Картка 4
Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.
Тема. Поняття предметності
Робота в групах
«Сегментація кола»: діти стають у коло, вчитель ділить коло на 4 сегменти. Кожен сегмент об’єднується в групи.
Картка 1
Від поданих слів утворіть іменники
Злий- _________ сумний- _________
красивий- _________ брудний- _________
щасливий- ________ білий - ___________
старанний-_________ безпечний- _______
радісний-__________ скупий-___________
Картка 2
Від поданих слів утворіть іменники.
Копає -___________ морозить- ________
зимувати - _______ молоти - __________
ріже - ____________ миє - _____________
плаче - ___________ співає - ___________
сушить - __________ світить- __________
Картка 3
Від поданих слів утворіть іменники.
Молодий- _________ терпіти- __________
старий- ___________ старатись- ________
мудрий- __________ любити- __________
сильний- _________ ненавидіти- _______
здоровий- ________ сміятися- _________
Картка 4
Від поданих іменників утворіть прикметники і дієслова за зразком: Сум- сумний, сумувати.
Спів -_______________________________
радість- _____________________________
любов- ______________________________
гордість - ____________________________
підйом - _____________________________
Тема. Пряме і переносне значення іменників
Робота в парах
1. Оберіть партнера (поглядом встановіть зоровий контакт, піднята рука – сигнал , ввічливо запитайте- чи будеш ти моїм партнером?). Займіть місця. Пам’ятайте, працюючи разом, підтримуючи один одного, ви досягнете успіху.
Тема. Рід іменників
Робота в групах
"Жеребкування". В кошику картинки із зображенням різних предметів (сонце, хмара, дощ, окуляри). Учні витягують по одній картинці і об’єднуються в групи. Кожна група визначає рід свого предмету (в 4й групі рід не визначаємо, бо слово вживається тільки в множині).
Картка 1.
Заповніть таблицю. Спершу запишіть слова, що допомагають визначити рід іменника. Потім доберіть 5 слів кожного роду.
Картка 2.
Розташуйте іменники в 3 стовпчики за родами. Виділіть закінчення.
Фокус, хмара, цвіркун, узлісся, лихо, кульбаба, крісло, кіт, квасоля, альбом, тато, березень, борошно, гілля, рослина, пікнік, знання, адреса, секунда.
Картка 3
Знайдіть зайве слово в кожній групі слів, закресліть його. Запишіть слова без зайвого. Вкажіть в дужках , що об’єднує ці слова.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
Картка 4
З’єднайте початок і кінець прислів’я. Підкресліть іменники, визначіть їх рід. Презентація
Тема. Змінювання іменників за числами
Робота в групах
Запиши іменники в однині, вкажи їх рід.
Зразок: ночі — ніч (ж. р.)
Ножі — ______________________________
друзі — _____________
ключі —_______________________________
кишені — ____________________________
Тема. Змінювання іменників за відмінками
Робота в групах
"Жеребкування". В кошику картинки із зображенням різних пір року. Учні витягують по одній картинці і об’єднуються в групи за порами року.
Група «Зима»
1.Заповніть таблицю
Назва відмінка |
Питання , на які відповідає відмінок |
|||
Повна |
Скорочена |
Допоміжне слово |
Назви істот |
Назви неістот |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група «Весна».
1.Провідміняйте іменники дерево, сади.
1. |
Н.( Хто? Що?) |
|
|
2. |
Р. (Кого? Чого?) |
|
|
3. |
Д. (Кому? Чому?) |
|
|
4. |
Зн. (Кого? Що?) |
|
|
5. |
Ор. (Ким? Чим?) |
|
|
6. |
М. (На кому? На чому?) |
|
|
7. |
Кл. |
|
|
2. З одним із слів ( любого відмінка) складіть і запишіть речення.
_________________________________________________________
Група «Літо»
1.Провідміняйте іменники дуб, слова.
1. |
Н.( Хто? Що?) |
|
|
2. |
Р. (Кого? Чого?) |
|
|
3. |
Д. (Кому? Чому?) |
|
|
4. |
Зн. (Кого? Що?) |
|
|
5. |
Ор. (Ким? Чим?) |
|
|
6. |
М. (На кому? На чому?) |
|
|
7. |
Кл. |
|
|
2. З одним із слів (в любому відмінку) складіть і запишіть речення.
_________________________________________________________
Група «Осінь»
1.Провідміняйте іменники білка, яблука.
1. |
Н.( Хто? Що?) |
|
|
2. |
Р. (Кого? Чого?) |
|
|
3. |
Д. (Кому? Чому?) |
|
|
4. |
Зн. (Кого? Що?) |
|
|
5. |
Ор. (Ким? Чим?) |
|
|
6. |
М. (На кому? На чому?) |
|
|
7. |
Кл. |
|
|
2. З одним із слів (в любому відмінку) складіть і запишіть речення.
_________________________________________________________
Тема. Змінювання іменників за відмінками (2)
Робота в групах
«Мозаїка». Дітям видаються частини зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього зображення.
Група 1
Утворіть словосполучення зі словом ЇЖАК. Вкажіть відмінок іменників.
Зустрівся з ______________ ( );
подарував _______________ ( );
добридень, ______________ ( );
побачили листочки на _______________ ( );
не помітили ______________ ( );
побіг _______________ ( ).
Складіть речення з одним із словосполучень.
________________________________________________________
Група 2
Утворіть словосполучення зі словом КИЛИМ. Вкажіть відмінок іменників.
Лежати на ______________ ( );
подарували _______________ ( );
милуюся ______________ ( );
біля ліжка лежить _______________ ( );
багато років цьому ______________ ( );
немає _______________ ( ).
Складіть речення з одним із словосполучень.
________________________________________________________
Група 3
Поставте слова в потрібну форму,
запишіть їх і визначіть відмінок.
По дереву стрибає прудка (білка)_________ ( ). Хвіст у (білка) ___________ ( ) рудий та пухнастий. Шубка на (білка) __________ ( ) руда. Я дав (білка) __________ ( ) смачних горішків. Довго спостерігав за (білка) ___________ ( ). О, (білка) __________ ( ), ти чудове і миле звірятко!
Група 4
Поставте слова в потрібну форму,
запишіть їх і визначіть відмінок.
Найбільший гризун у Європі - це(бобер)_________ ( ). Полювали на (бобер)_________ ( ) давно. У (бобер)_________ ( ) прозорі повіки, добрий слух. Хвіст допомагає (бобер)_________ ( ) виконувати роль керма. На (бобер)_________ ( ) можна побачити гарну шерсть. Спостерігати за (бобер)_________ ( ) не вдасться, бо він більш активний вночі.
Тема. Узагальнення вивченого про іменник
Робота в групах «Карусель»
* «Жеребкування» за 6 кольорами. Діти обирають фігурку певного кольору і об’єднуються в групи за кольорами.
*У кожної групи свій колір маркера. На великих аркушах паперу записані підтеми такими кольорами, як і маркери в кожної групи. Ці завдання розміщені в класі по колу. За сигналом кожна група підходить до аркуша свого кольору. На ньому вона фіксує знання (одним реченням, словосполученням, виконує завдання ) з поданої теми. За сигналом групи закінчують роботу на даному аркуші і «катаються на каруселі»: переходять по колу до наступного аркуша. Читають завдання, перевіряють як зробила його попередня група і виконують своє (своїм кольором) і т . д. Подорож закінчується біля тієї теми, з якої група почала свою подорож.
ТЕСТИ
1.Познач групу іменників.
А) смішинка, старіє, гнучкий Б) смак, старість, посмішка
В) праця, художник, могутній
2. Познач рід іменників: хлоп’я, зайченятко, місце.
А) жіночий рід Б) середній рід В) чоловічий рід.
3. Познач групу слів , у якій всі споріднені слова є іменниками.
А) біг, бігун, пробіжка Б) весна, веснянка, весняний
В) плавання, плавальний, плаває
4. Іменник відповідає на запитання:
А) Хто? Що? Б) Який? Яка? Яек? Які? В) Що робити?
5.Познач групу іменників.
А) весняний, краса, журнал Б) доброта, грім, плавати
В) джміль, айстра, дятел.
6. Вибери іменники-назви істот.
А) Любисток, чорнобривці, мальви, верба
Б) Лелека, ластівка, соловей, тур
В) Писанка, вишиванка, козак, дідух
7.Іменник – частина мови, що означає:
А) дію предмета Б) ознаку предмета В) назву предмета.
8. Вибери та познач правильне висловлювання.
А) Іменники змінюються за родами і числами
Б) Іменники змінюються за родами
В) Іменники змінюються за числами і мають певний рід.
9. Познач групу слів , у якій всі споріднені слова є іменниками.
А) сніг, сніговий, сніжити Б) добро, доброта, добряк
В) письмо, писар, письменний.
10. З великої букви пишуться:
А) Істоти Б) Загальні іменники В) Власні іменники
11. Встав пропущені букви. Визнач групу іменників у множині
А) в..сота Б) ст..ни В) д..ваки
р..балка ш..рина п..ньки
з..ма д..марі гр..би
з..мля л..сти к..слиці
ВЛАСНІ ІМЕННИКИ
Виправте помилки у тексті.
У Сестрички катрусі є білий котик мурчик. Сім’я петренків відпочивала на березі чорного моря. бабуся валентина прокопівна любить їздити у карпати.
Виправте помилки у тексті.
Он пасіка. Коло пахучих лип михась. Біля тину песик булька. На вулику котик мурчик. Собака бровко скоса на нього поглядає. Хлопчик покликав друзів і разом пішли до Дідуся тараса.
Виправте помилки у тексті.
Сестра іванки прочитала книгу олени пчілки. Братик денис любить вірші дмитра білоуса, а галина іванівна співає пісні андрія малишка.
Виправте помилки у тексті.
Корова ромашка дає багато молока. У дем’янка є надійний друг – пес памір. Киця варвара любить дивитися на папугу кешу. Діти люблять тварин, тому поїхали у зоопарк у київ.
Виправте помилки у тексті.
Братик гриць змайстрував іграшку для сестрички надійки. Батько василя мельника – садівник. сергійко добруцький живе на вулиці центральній в селищі чемерівці.
Виправте помилки у тексті.
Учні з надією василівною поїхали на екскурсію у київ. вони побували на вулиці хрещатик і площі свободи. У софіївському соборі бачили фрески князя ярослава мудрого, його дружини ірини та їх дітей.
ЧИСЛО ІМЕННИКІВ
Визначіть число іменників Визначіть число іменників
1. |
Черешня |
|
2. |
Сестри |
|
3. |
Шаблі |
|
4. |
Суп |
|
5. |
Стіл |
|
6. |
Черемха |
|
7. |
Горіх |
|
8. |
Чайки |
|
9. |
Автомобілі |
|
10. |
Сметана |
|
1. |
Колиска |
|
2. |
бабусі |
|
3. |
день |
|
4. |
радість |
|
5. |
апельсини |
|
6. |
черешня |
|
7. |
береза |
|
8. |
лелеки |
|
9. |
вокзал |
|
10. |
окуляри |
|
Знайдіть і підкресліть іменники у множині.
Уже давно відшуміли весняні струмки, відцвіли перші лугові квіти. На сусідських подвір'ях поквоктували квочки. Пташина малеча, наче жовті клубочки, бігала по траві.
Запишіть іменники в однині.
Ножі — ____________ стріли- _____________
друзі — _____________ зорі - _____________
ключі —_____________ мальви- ___________
кишені — ___________ речі- ___________
Запишіть іменники в множині
яблуко - _____________ кінь - ____________
гриб — ____________ око- ______________
вухо — ______________ піч - ______________
море — ______________ сон- ______________
Підкресліть іменники. Напишіть, у якому числі вони вжиті.
І ліси, і рівнини, Щоб могли всі народи
ріки, гори, поля, — жити в спільній сім'ї,
все це — наша Вітчизна, захистімо природу,
неозора земля. бережімо її! (Ю. Михайленко )
РІД ІМЕННИКІВ
Визначіть рід іменників Визначіть рід іменників
Донька |
|
Місто |
|
Погляд |
|
Море |
|
Цукерка |
|
Микола |
|
Гілля |
|
Флот |
|
Ягода |
|
Перо |
|
агроном |
|
електрика |
|
бензин |
|
здоров’я |
|
вежа |
|
вугілля |
|
краватка |
|
гвинт |
|
гніздо |
|
гетьман |
|
Знайдіть іменники, вкажіть над ними їх рід.
Послухай, як струмок дзвенить, як гомонить ліщина.
З тобою всюди, кожну мить говорить Україна.
Послухай, як вода шумить — Дніпро до моря лине, —
З тобою всюди кожну мить говорить Україна. (П. Осадчук)
Підкресліть іменники, надпишіть їх рід.
1. Добре слово краще за цукор і мед. 2. Правда своє візьме. 3. Вірний друг — то найбільший скарб. 4. Дружба — мов дзеркало: розіб'єш — не склеїш.
Запишіть по кілька іменників за групами. Визначіть їх рід.
Зразок: тварини: верблюд (ч. р.), кінь (ч. р.), коза (ж. р.).
Люди: ___________________________________________
Транспорт: _______________________________________
Запишіть по кілька іменників за групами. Визначіть їх рід.
Зразок: тварини: верблюд (ч. р.), кінь (ч. р.), коза (ж. р.).
Меблі: ___________________________________________
Посуд: ___________________________________________
ВІДМІНКИ
Запишіть назви відмінків Запишіть повні назви
в правильному порядку відмінків
1. |
О. в. |
|
2. |
З. в. |
|
3. |
Р. в. |
|
4. |
Кл. ф. |
|
5. |
Н. в. |
|
6. |
Д. в. |
|
7. |
М. в. |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
Запишіть назви відмінків Запишіть назви відмінків
і запитання до істот і запитання до неістот
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
Запишіть назви відмінків Запишіть назви відмінків
і провідміняйте слово і провідміняйте слово
1 |
Н. |
весна |
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
1 |
Н. |
брат |
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
ІМЕННИК
Презентація
Література: