Картки для роботи в групах і парах на уроках української мови "Досліджую іменники"

Про матеріал
Цікаві завдання для парної і групової роботи допоможуть учням досліджувати мовні одиниці і явища з метою опанування лінгвістичних знань, норм літературної вимови та правил українського правопису
Перегляд файлу

Досліджую іменники

Тема. Іменник як частина мови   

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

Гра «Знайди свою експедицію». Слово «експедиція» означає  відправлення групи людей в тривалий похід у визначене місце зі спеціальною метою, завданням.

Перший крок- знайдемо визначене місце і об’єднаємось в команди. У кожного учня на парті є по одному надрукованому слову різних частин мови. У класі у 4 місцях є таблички з назвами частин мови: «Іменник», «Прикметник», «Дієслово», «Службові слова». За сигналом учні мають підійти до відповідної таблички і об’єднатись в команди. Обов’язково з учителем перевірити правильність утворення команд.

  • Розподіл ролей

Другий крок – розподіл ролей.

  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Третій крок – виконати спеціальне завдання.

 

Українське село - душа і матриця кожного українця: oleg_leusenko ...Група 1.

Випишіть з тексту іменники.

Українське село

   Мальовниче українське село. Спить земля під крилами вітрів. За селом блукає синій туман. Весело шумить вітряк.  Сумно плаче стара верба над тихим ставом. А сонний очерет заспокоює її. На небі засяяв повний місяць. Висипали поряд цяточки зірок. Милий куточок рідного краю.

 

Група 2.

Доберіть спільнокореневі слова- назви неістот.

Істоти

Неістоти

Комбайнер

 

фермер

 

банкір

 

велосипедист

 

автомобіліст

 

працівник

 

адресат

 

З однією парою слів складіть і запишіть речення.

_______________________________________________________

Група 3.

Заміни словосполучення іменниками

Керівник закладу - ______________

Голова держави - _______________

Очікування негативних подій- _____________

60 секунд – це 1 ______________

Потреба в споживанні їжі - ______________

Будівля для обслуговування пасажирів

перед і після прибуття - ________________

Складіть одне речення з 3 словами (на вибір).

Група 4.

Українська народна казка "Рукавичка" - YouTube                               «Засвітіть» зірочки над іменниками- назвами  істот.

Рукавичка

                                 Ішов дід лісом та й загубив рукавичку. Аж                  ось вибігла на стежку прудка мишка. Побачила рукавичку і швидко залізла в неї. Стрибає по сніжку жабка. І їй захотілось до мишки. Прибіг до рукавички зайчик. Хоч і тепла шубка в лисички, але в рукавичці ще тепліше. Стали жити з ними вовчик і кабан. Та приліз ведмідь і теж захотів у рукавичку. Тріснула рукавичка і розірвалась.

Запишіть кілька слів- назв істот.

______________________________________________________

  • Презентація

Четвертий крок – поділитись з іншими результатами своєї експедиції.

 

 

 

 

 

 

Тема.  Власні та загальні іменники

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи «Кільця»

 Весь клас стає в коло. Скільки разів вчитель плесне в долоні, по стільки чоловік  діти об’єднуються  в коло, тримаються за руки і вигукують: «Ми готові!» Після першого об’єднання вчитель нагадує: в кожному новому кільці сусід справа і зліва має бути іншим. Після серії плескань в долоні: то 4, то 3, то 2, плеснути стільки разів, щоб число учнів відповідало б груповій роботі на уроці.

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Картка 1

Використовуючи карту України, випишіть власні назви. Поділіть слова вертикальними лініями для переносу.

Дитяча карта України; Арт: 2D3DNUD2100 — Навчальне обладнання ...

Картка 2

Від імен утворіть українські прізвища.

Зразок: Іван – Іванюк, Іванчук, Іваненко.

Степан - ____________________________________

Павло - _____________________________________

Петро - _____________________________________

Гаврило - ___________________________________

Михайло - __________________________________

 

Картка 3

До поданих загальних іменників доберіть власні.

Дід ______________ , учитель ____________ ______________,

письменник   __________________ ____________________ , річка

______________, гори ________________ , море ______________ ,

країна _________________ , вулиця ____________________ , місто

___________________ , прізвище _____________________, по

батькові ___________________, кличка __________________ .

Картка 4

«Засвіти» зірочки над власними назвами. Поясни їх значення.

  Сергійко Кириленко та Даринка Сидорук – друзі. Вони живуть у Хмельницькому на вулиці Тернопільській. Влітку щотижня вони засмагають на березі річки Південний Буг. У них є домашні улюбленці- папуга Вася та хом’ячок Женя. Друзям подобається читати гумористичні твори Остапа Вишні.  З батьками діти подорожують Україною, піднімаються на Говерлу, милуються тихими вуличками Львова.

  • Презентація

 

 

Тема.  Велика буква в кличках тварин 

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

Діти стають в коло і називають різні види тренажерів(4: велосипед, скакалка, бігова доріжка, гантелі) по черзі. Об’єднуються в групи за назвами тренажерів. Відшукують картинку із відповідним зображенням.

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Працюватимете з мовним тренажером, який допоможе вам навчитись правильно писати власні та загальні іменники та правильно вживати велику букву в словах.

Картка 1

Підкресліть потрібну букву у власних і загальних назвах.

 

 

 

 

 

Картка 2

Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.

Картка 3

Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.

 

 

Картка 4

Вставте потрібну букву у власних і загальних назвах.

  • Презентація

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Поняття предметності 

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

«Сегментація кола»: діти стають у коло, вчитель ділить коло на 4 сегменти. Кожен сегмент об’єднується в групи.

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

 

Картка 1

Від поданих слів утворіть іменники

Злий-       _________           сумний- _________

красивий- _________         брудний- _________

щасливий- ________          білий - ___________

старанний-_________        безпечний- _______

радісний-__________        скупий-___________

 

Картка 2

Від поданих слів утворіть іменники.

Копає -___________          морозить- ________

зимувати - _______          молоти - __________

ріже - ____________         миє - _____________

плаче - ___________         співає - ___________

сушить - __________        світить- __________

 

 

Картка 3

Від поданих слів утворіть іменники.

Молодий- _________        терпіти- __________

старий- ___________        старатись- ________

мудрий- __________         любити- __________

сильний- _________         ненавидіти- _______

здоровий- ________         сміятися- _________

 

Картка 4

Від поданих іменників утворіть прикметники і дієслова за зразком: Сум- сумний, сумувати.

Спів -_______________________________

радість- _____________________________

любов- ______________________________

гордість - ____________________________

підйом - _____________________________

 

  • Презентація

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Пряме і переносне значення іменників 

Результат пошуку зображень за запитом робота в парах картинки"Робота в парах

  • Об’єднання в пари

1. Оберіть партнера (поглядом встановіть зоровий контакт, піднята рука – сигнал , ввічливо запитайте- чи будеш ти моїм партнером?). Займіть місця. Пам’ятайте, працюючи разом, підтримуючи один одного, ви досягнете успіху.

  • Завдання

 

  • Презентація

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Рід іменників

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

"Жеребкування". В кошику картинки із зображенням різних предметів (сонце, хмара, дощ, окуляри). Учні  витягують по одній картинці і об’єднуються в групи. Кожна група визначає рід свого предмету (в 4й групі рід не визначаємо, бо слово вживається тільки в множині).

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Картка 1.

Заповніть таблицю. Спершу запишіть слова, що допомагають визначити рід іменника. Потім доберіть 5 слів кожного роду.

 

 

 

 

 

Картка 2.

Розташуйте іменники в 3 стовпчики за родами. Виділіть закінчення.

    Фокус, хмара, цвіркун, узлісся, лихо, кульбаба, крісло, кіт, квасоля, альбом, тато, березень, борошно, гілля, рослина, пікнік, знання, адреса, секунда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 3

Знайдіть зайве слово в кожній групі слів, закресліть його. Запишіть слова без зайвого. Вкажіть в дужках , що об’єднує ці слова.

___________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

 Картка 4

З’єднайте початок і кінець прислів’я. Підкресліть іменники, визначіть їх рід.     Склади прислів’я: вчимося говорити про весну     Презентація

Тема.    Змінювання іменників за числами

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи
  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Запиши іменники в однині, вкажи їх рід.

Зразок: ночі — ніч (ж. р.)

Ножі —   ______________________________

друзі — _____________ 

ключі —_______________________________

кишені — ____________________________

  • Презентація

 

 

 

 

 

 

 

Тема.    Змінювання іменників за відмінками

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

"Жеребкування". В кошику картинки із зображенням різних пір року. Учні  витягують по одній картинці і об’єднуються в групи за порами року.

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

 

Група «Зима»

1.Заповніть таблицю

Назва відмінка

Питання , на які відповідає відмінок

Повна

Скорочена

Допоміжне слово

Назви істот

Назви неістот

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група «Весна».

1.Провідміняйте іменники дерево, сади.

1.

Н.( Хто? Що?)

 

 

2.

Р. (Кого? Чого?)

 

 

3.

Д. (Кому? Чому?)

 

 

4.

Зн. (Кого? Що?)

 

 

5.

Ор. (Ким? Чим?)

 

 

6.

М. (На кому? На чому?)

 

 

7.

Кл.

 

 

 

2. З одним із слів ( любого відмінка) складіть і запишіть речення.

_________________________________________________________

 

 

Група «Літо»

1.Провідміняйте іменники дуб, слова.

1.

Н.( Хто? Що?)

 

 

2.

Р. (Кого? Чого?)

 

 

3.

Д. (Кому? Чому?)

 

 

4.

Зн. (Кого? Що?)

 

 

5.

Ор. (Ким? Чим?)

 

 

6.

М. (На кому? На чому?)

 

 

7.

Кл.

 

 

 

2. З одним із слів (в любому відмінку) складіть і запишіть речення.

_________________________________________________________

 

Група «Осінь»

1.Провідміняйте іменники білка, яблука.

1.

Н.( Хто? Що?)

 

 

2.

Р. (Кого? Чого?)

 

 

3.

Д. (Кому? Чому?)

 

 

4.

Зн. (Кого? Що?)

 

 

5.

Ор. (Ким? Чим?)

 

 

6.

М. (На кому? На чому?)

 

 

7.

Кл.

 

 

 

2. З одним із слів (в любому відмінку) складіть і запишіть речення.

_________________________________________________________

  • Презентація

 

 

Тема.    Змінювання іменників за відмінками (2)

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах

  • Поділ на групи

Килим Berni Горошок купити в інтернет-магазині Nevia в Києві ...«Мозаїка». Дітям видаються частини  зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього зображення.

Їжак - опис, види, де живе, чим харчується, розмноження, фотоЦікаві факти про тварин. Білка - YouTubehttp://mixo.com.ua/wp-content/uploads/2019/02/beaver_facty-696x463.jpg 

 

                       

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

Група 1

Їжак - опис, види, де живе, чим харчується, розмноження, фотоУтворіть словосполучення зі словом ЇЖАК. Вкажіть відмінок іменників.

Зустрівся з ______________ (      );

подарував _______________ (     );

добридень, ______________ (      );

побачили листочки на _______________ (       );

не помітили ______________ (      );

побіг _______________  (        ).

Складіть речення з одним із словосполучень.

________________________________________________________

Група 2

Килим Berni Горошок купити в інтернет-магазині Nevia в Києві ...Утворіть словосполучення зі словом КИЛИМ. Вкажіть відмінок іменників.

Лежати на  ______________ (      );

подарували _______________ (     );

милуюся  ______________ (      );

біля ліжка лежить _______________ (       );

багато років цьому  ______________ (      );

немає _______________  (        ).

Складіть речення з одним із словосполучень.

________________________________________________________

 

Цікаві факти про тварин. Білка - YouTubeГрупа 3

Поставте слова в потрібну форму,

 запишіть їх і визначіть відмінок.

По дереву стрибає прудка (білка)_________ (      ). Хвіст у (білка) ___________ (       ) рудий та пухнастий. Шубка на (білка) __________ (       ) руда. Я дав (білка) __________ (    ) смачних горішків. Довго спостерігав за (білка) ___________ (       ). О, (білка) __________ (     ), ти чудове і миле  звірятко!

 

http://mixo.com.ua/wp-content/uploads/2019/02/beaver_facty-696x463.jpgГрупа 4

Поставте слова в потрібну форму,

 запишіть їх і визначіть відмінок.

   Найбільший гризун у Європі - це(бобер)_________ (      ). Полювали на (бобер)_________ (      ) давно. У (бобер)_________ (      ) прозорі повіки, добрий слух. Хвіст допомагає (бобер)_________ (      ) виконувати роль керма. На (бобер)_________ (      )  можна побачити гарну шерсть. Спостерігати за (бобер)_________ (      ) не вдасться, бо він більш активний вночі.

  • Презентація

 

 

 

 

 

Тема.   Узагальнення вивченого про іменник

Результат пошуку зображень за запитом робота в групах картинки"Робота в групах  «Карусель»

  • Поділ на групи

* «Жеребкування» за 6 кольорами. Діти обирають фігурку певного кольору і об’єднуються в групи за кольорами.

*У кожної групи свій колір маркера. На великих аркушах паперу записані підтеми такими кольорами, як і маркери в кожної групи. Ці завдання розміщені в класі по колу.  За сигналом кожна група підходить до аркуша свого кольору. На ньому вона фіксує знання (одним реченням, словосполученням, виконує завдання ) з поданої теми. За сигналом групи закінчують роботу на даному аркуші і «катаються на каруселі»: переходять по колу до наступного аркуша. Читають завдання, перевіряють як зробила його попередня група  і виконують своє (своїм кольором) і т . д.  Подорож закінчується біля тієї теми, з якої група почала свою подорож.

  • Розподіл ролей
  • Правила роботи в групі
  • Завдання для роботи в групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТИ

1.Познач групу іменників.

А) смішинка, старіє, гнучкий                  Б) смак, старість, посмішка

       В) праця, художник, могутній

2. Познач рід іменників: хлоп’я, зайченятко, місце.

А) жіночий рід            Б) середній рід           В) чоловічий рід.

 

3. Познач групу слів , у якій всі споріднені слова є іменниками.

А) біг, бігун, пробіжка                         Б) весна, веснянка, весняний

                  В) плавання, плавальний, плаває

4. Іменник відповідає на запитання:

А) Хто? Що?               Б) Який? Яка? Яек? Які?     В) Що робити?

 

5.Познач групу іменників.

А) весняний, краса, журнал                       Б) доброта, грім, плавати

           В) джміль, айстра, дятел.

6. Вибери іменники-назви істот.

А) Любисток, чорнобривці, мальви, верба

Б) Лелека, ластівка, соловей, тур

В) Писанка, вишиванка, козак, дідух

 

7.Іменник – частина мови, що означає:

А) дію предмета          Б) ознаку предмета     В) назву предмета.

8. Вибери та познач правильне висловлювання.

А) Іменники змінюються за родами і числами

Б) Іменники  змінюються за родами

В) Іменники змінюються за числами і мають певний рід.

 

9. Познач групу слів , у якій всі споріднені слова є іменниками.

А) сніг, сніговий, сніжити                        Б) добро, доброта, добряк

                     В) письмо, писар, письменний.

10. З великої букви пишуться:

А) Істоти                    Б) Загальні іменники              В) Власні іменники

 

11. Встав пропущені букви. Визнач групу іменників у множині

А) в..сота                  Б) ст..ни                         В) д..ваки

     р..балка                    ш..рина                           п..ньки

     з..ма                          д..марі                            гр..би

     з..мля                        л..сти                              к..слиці

                    ВЛАСНІ ІМЕННИКИ

Виправте помилки у тексті.   

  У Сестрички катрусі є білий котик мурчик. Сім’я петренків відпочивала на березі чорного моря. бабуся валентина прокопівна любить їздити у карпати.

 

Виправте помилки у тексті.   

  Он пасіка. Коло пахучих лип михась. Біля тину песик булька. На вулику котик мурчик. Собака бровко скоса на нього поглядає. Хлопчик покликав друзів і разом пішли до Дідуся тараса.

 

 

Виправте помилки у тексті.   

  Сестра іванки прочитала книгу олени пчілки. Братик денис любить вірші дмитра білоуса, а галина іванівна співає пісні андрія малишка.

 

 

Виправте помилки у тексті.   

   Корова ромашка дає багато молока. У дем’янка є надійний друг – пес памір. Киця варвара любить дивитися на папугу кешу. Діти люблять тварин, тому поїхали у зоопарк у київ.

 

 

Виправте помилки у тексті.   

   Братик гриць змайстрував іграшку для сестрички надійки. Батько василя мельника – садівник.  сергійко добруцький живе на вулиці центральній в селищі чемерівці.

 

 

Виправте помилки у тексті.   

   Учні з надією василівною поїхали на екскурсію у київ. вони  побували на вулиці хрещатик і площі свободи. У софіївському соборі бачили фрески князя ярослава мудрого, його дружини ірини та їх дітей.

ЧИСЛО ІМЕННИКІВ

Визначіть число іменників                      Визначіть число іменників

 

1.

Черешня

 

2.

Сестри

 

3.

Шаблі

 

4.

Суп

 

5.

Стіл

 

6.

Черемха

 

7.

Горіх

 

8.

Чайки

 

9.

Автомобілі

 

10.

Сметана

 

1.

Колиска

 

2.

бабусі

 

3.

день

 

4.

радість

 

5.

апельсини

 

6.

черешня

 

7.

береза

 

8.

лелеки

 

9.

вокзал

 

10.

окуляри

 

 

Знайдіть і підкресліть іменники у множині.

     Уже давно відшуміли весняні струмки, відцвіли перші лугові квіти. На сусідських подвір'ях поквоктували квочки. Пташина малеча, наче жовті клубочки, бігала по тра­ві.

 

Запишіть іменники в однині.

Ножі —   ____________              стріли- _____________

друзі — _____________          зорі - _____________

ключі —_____________              мальви- ___________

кишені — ___________               речі- ___________

 

Запишіть іменники в множині

яблуко - _____________              кінь - ____________

гриб —  ____________                око- ______________

вухо — ______________             піч - ______________

море — ______________             сон- ______________

 

Підкресліть іменники. Напишіть, у якому числі вони вжиті.

І ліси, і рівнини, Щоб могли всі народи

ріки, гори, поля, — жити в спільній сім'ї,

все це — наша Вітчизна, захистімо природу,

неозора земля. бережімо її!           (Ю. Михайленко )

РІД ІМЕННИКІВ

Визначіть рід іменників                              Визначіть рід іменників

 

Донька

 

Місто

 

Погляд

 

Море

 

Цукерка

 

Микола

 

Гілля

 

Флот

 

Ягода

 

Перо

 

агроном

 

електрика

 

бензин

 

 здоров’я

 

вежа

 

вугілля

 

краватка

 

гвинт

 

гніздо

 

гетьман

 

 

 

Знайдіть іменники, вкажіть над ними їх рід.

Послухай, як струмок дзвенить, як гомонить ліщина.

З тобою всюди, кожну мить говорить Україна.

Послухай, як вода шумить — Дніпро до моря лине, —

З тобою всюди кожну мить говорить Україна.     (П. Осадчук)

 

Підкресліть іменники, надпишіть їх рід.

1. Добре слово краще за цукор і мед. 2. Правда своє візьме. 3. Вірний друг — то найбільший скарб. 4. Дружба — мов дзеркало: розіб'єш — не склеїш.

 

Запишіть по кілька іменників за групами. Визначіть їх рід.

     Зразок: тварини: верблюд (ч. р.), кінь (ч. р.), ко­за (ж. р.).

Люди: ___________________________________________

Транспорт: _______________________________________

 

 

Запишіть по кілька іменників за групами. Визначіть їх рід.

     Зразок: тварини: верблюд (ч. р.), кінь (ч. р.), ко­за (ж. р.).

Меблі: ___________________________________________

Посуд: ___________________________________________

ВІДМІНКИ

Запишіть назви відмінків             Запишіть повні назви

в правильному порядку                   відмінків

 

1.

О. в.

 

2.

З. в.

 

3.

Р. в.

 

4.

Кл. ф.

 

5.

Н. в.

 

6.

Д. в.

 

7.

М. в.

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

 

Запишіть назви відмінків                   Запишіть назви відмінків

і запитання до істот                          і запитання до неістот

 

 

 

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

 

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

Запишіть назви відмінків                   Запишіть назви відмінків

і провідміняйте слово                        і провідміняйте слово

1

Н.

весна

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

1

Н.

брат

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІМЕННИК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентація

 

Література:

  1. Дидактичні картки з української мови з теми «Іменник» для 3 класу. Парган С. М.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Квашенкова Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
1922
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку