Збірник містить тренувальні завдання, що відповідають представленим у підручнику Бевз Г. П., Бевз В. Г. Математика. 5 клас темам. Їх можна використовувати для роботи в класі і вдома, а також під час самостійних,контрольних робіт. Вправи допоможуть вчителю перевірити як теоретичну підготовку учня так і вміння застосовувати теоретичний матеріал до розв'язування вправ та задач. Завдання подані у двох варіантах, кожне з яких оцінюється в 3 бали.
Матеріали збірника можуть бути використані вчителями та учнями загальноосвітніх шкіл і закладів нового типу, а також студентами математичних спеціальностей педагогічних ВНЗ та вчителями-початківцями у процесі підготовки уроків математики у 5 класах 12-річної школи.
Роздаткові дидактичні матеріали з математики для 5-го класу.
Розділ І. Натуральні числа, геометричні фігури і величини.
Зміст
Параграф підручника |
Тема |
№ картки |
§1 – 3 |
Натуральні числа і цифри. Нуль і мільярд. Порівняння натуральних чисел |
№ 1 – 1 № 1 – 2 |
§ 4 |
Додавання натуральних чисел. |
№ 2 – 1 № 2 – 2 |
§ 5 |
Віднімання натуральних чисел. |
№ 3 - 1 № 3 - 2 |
§6 - 7 |
Відрізки, ламані та їх довжини. Координатні промені і шкали. |
№ 4 - 1 № 4 - 2 |
§ 8 |
Кути та їх міри. |
№ 5 - 1 № 5 - 2 |
§9 -10 |
Множення натуральних чисел. Закони множення. |
№ 6 - 1 № 6 - 2 |
§11 |
Ділення натуральних чисел. |
№ 7 - 1 № 7 - 2 |
§ 12 |
Ділення з остачею. |
№ 8 - 1 № 8 - 2 |
§ 13 |
Квадрат і куб числа. |
№ 9 - 1 № 9 - 2 |
§14-15 |
Числові і буквені вирази. Рівняння і задачі на рівняння. |
№ 10 - 1 № 10 - 2 |
§ 15 |
Рівняння і задачі на рівняння. |
№ 11 - 1 № 11 – 2 |
§16-17 |
Многокутники. Кути трикутника і чотирикутника. |
№ 12 - 1 № 12 – 2 |
§18-20 |
Площа прямокутника. Прямокутний паралелепіпед та його об’єм. Величини та їх значення. |
№ 13 - 1 № 13 – 2 |
Математика – 5 кл.
Тема. ( §1 – 3) Натуральні числа і цифри.
Нуль і мільярд. Порівняння натуральних чисел.
КАРТКА № 1-1
1. Запиши цифрами числа:
а) триста п’ять мільярдів дев’яносто сім мільйонів сімсот дві тисячі вісімсот двадцять сім;
б) сорок три мільярди сімсот тридцять три мільйони сім тисяч п’ять.
2. Порівняй числа:
а) 3 237 та 327 ; б) 54 874 та 54 784 ;
в) 986 783 та 996 389.
3. Розв’яжи задачу:
На елеватор привезли 498 т жита, а пшениці привезли на 7 623 т більше. Скільки всього зерна привезли на елеватор?
4. Використовуючи цифри 8, 6, 7, 0, 1, 2 запиши найбільше і найменше шестицифрові числа.
Математика – 5 кл.
Тема. ( §1 – 3) Натуральні числа і цифри.
Нуль і мільярд. Порівняння натуральних чисел.
КАРТКА № 1-2
1. Запиши цифрами числа:
а) двадцять п’ять мільярдів сто дев’яносто сім мільйонів шістсот дві тисячі триста двадцять чотири;
б) двісті три мільярди сімсот три мільйони вісім тисяч п’ятдесят.
2. Порівняй числа:
а) 237 та 327 ; б) 54 874 та 54 784 ;
в) 996 783 та 996 389.
3. Розв’яжи задачу:
На одній фермі 863 корови, а на другій на 357 корів більше. Скільки всього корів на обох фермах?
4. У трицифровому числі закреслили крайню цифру зліва – 5. Як змінилося це число? Наведи приклад.
Математика – 5 кл.
Тема. ( § 4) Додавання натуральних чисел.
КАРТКА №2-1
1. Виконай дії зручним способом:
а) 84 + 118 + 116 ; б) 324 + 446 + 76 + 156.
2. Порівняй числа:
а) 3 465 та 3 564 ; б) 909 099 та 90 909 .
3. Розв’яжи задачу:
Від Харкова до Севастополя 770 км, а від Харкова до Чернівців на 210 км більше. Яку відстань від Севастополя до Чернівців через Харків?
4. Запиши усі трицифрові числа, в запису яких використовуються лише цифри 4 і 7.
Математика – 5 кл.
Тема. ( §4) Додавання натуральних чисел.
КАРТКА № 2-2
1. Виконай дії зручним способом:
а) 74 + 118 + 126 ; б) 624 + 146 + 76 + 154.
2. Порівняй числа:
а) 3 965 та 3 564 ; б) 99 099 та 900 909 .
3. Розв’яжи задачу:
Від Хмельницького до Жмеринки 115 км, а від Хмельницького до Тернополя на 15 км більше. Яка відстань від Жмеринки до Тернополя через Хмельницький?
4. Запиши усі трицифрові числа, в запису яких використовуються лише цифри 3 і 5.
Математика – 5 кл.
Тема. ( §5 ) Віднімання натуральних чисел.
КАРТКА № 3-1
1.Виконай дії:
а) 198 - 89; б) 1006 - 329; в) 7259 – ( 259 + 998);
2. Розв’яжи рівняння:
а) х + 17 = 110; б) 110 – х = 17 ;
в) х – 17 = 110; г) 17 + х = 110 ;
3. Задача.
Вниз по річці турист проплив на моторному човні 240 км за 8 год. Знайди власну швидкість човна, якщо швидкість течії 2 км / год.
4. Як зміниться різниця двох чисел, якщо зменшуване збільшити на 52?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §5 ) Віднімання натуральних чисел.
КАРТКА № 3-2
1.Виконай дії:
а) 197 - 79; б) 1003 – 569 ; в) 6758 - ( 758 + 897);
2. Розв’яжи рівняння:
а) х + 23 = 210; б) 210 – х = 23 ;
в) х – 23 = 210; г) 23 + х = 110 ;
3. Задача.
Рухаючись за течією по річці турист проплив на моторному човні 150 км за 5 год. Знайди власну швидкість човна, якщо швидкість течії 2 км / год.
4. Як зміниться різниця двох чисел, якщо від'ємник збільшити на 52?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §6 - 7 ) Відрізки, ламані та їх довжини.
Координатні промені і шкали.
КАРТКА № 4 – 1
1. Накресли відрізок MN довжиною 7 см , постав на ньому точку S так, щоб вона поділила його на рівні частини. Знайди довжину відрізка MS.
2. Накресли ламану з чотирьох різних ланок так, щоб її довжина не перевищувала 13 см . Познач ламану буквами, та запиши довжину її найменшої ланки.
3. Скільки різних прямих можна провести через одну точку? Наведи приклад.
4. Знайди довжини кожного з двох відрізків, якщо один із них втричі довший за другий, а сума їх довжин 80 см.
Математика – 5 кл.
Тема. ( §6 - 7 ) Відрізки, ламані та їх довжини.
Координатні промені і шкали.
КАРТКА № 4 – 2
1. Накресли відрізок FK довжиною 9 см , постав на ньому точку R так, щоб вона поділила його на не рівні частини. Знайди довжину відрізка FF.
2. Накресли ламану з трьох різних ланок так, щоб її довжина була меншою 12 см . Познач ламану буквами, та запиши довжину її найбільшої ланки.
3. Скільки різних прямих можна провести через дві точки? Наведи приклад.
4. Знайди довжини кожного з двох відрізків, якщо один із них вдвічі довший за другий, а сума їх довжин 90 см.
Математика – 5 кл.
Тема. ( §8 ) Кути та їх міри.
КАРТКА № 5 – 1
1. Побудуй кути: розгорнутий, прямий, тупий, гострий.
Познач кожен однією буквою.
Виміряй їх транспортиром і запиши їх градусну міру під малюнком.
2. Побудуй кут HKR, міра якого 130о . Користуючись лінійкою і транспортиром , проведи в ньому бісектрису KF , запиши міру кута HKF.
3. Як називається кут, міра якого менша за дев’яносто градусів.
4. Накресли дві прямі AB і NM так, щоб вони перетнулись в точці K, і при цьому утворився кут 45о .
Математика – 5 кл.
Тема. ( §8 ) Кути та їх міри.
КАРТКА № 5 – 2
1. Побудуй кути: розгорнутий, прямий, тупий, гострий.
Познач кожен трьома буквами.
Виміряй їх транспортиром і запиши їх градусну міру під малюнком.
2. Побудуй кут RHK, міра якого 140о . Користуючись лінійкою і транспортиром , проведи в ньому бісектрису HS , запиши міру кута SHK.
3. Як називається кут, міра якого більша за дев’яносто градусів.
4. Накресли дві прямі SM і FR так, щоб вони перетнулись в точці O, і при цьому утворився кут 135о .
Математика – 5 кл.
Тема. ( §9 -10 ) Множення натуральних чисел.
Закони множення.
КАРТКА № 6 - 1
1. Виконай дії :
а) 23 ·1000; б) 47 · 9 ; в) 53 · 11;
г) 109 · 2 ; д) 17 · 5 .
2. Обчисли зручним способом:
а) 139 · 25 + 75 · 139 ; б) 25 · 472 · 4 ;
в) 307 · 195 – 95 · 307 .
3. Виконай дії в стовпчик :
а) 83 · 4600; б) 2900 · 570 ;
в) 208 · 604 ; г) 642 · 386 .
4. Обчисли : 37 653 – 84 · 327 + 28 · 5 .
5. Розв’яжи задачу:
Столяр і його помічник мають виготовити 217 рам. Столяр за день виготовляє 18 рам, а його помічник – 13. Скільки рам їм залишилось виготовити після двох днів роботи?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §9 - 10 ) Множення натуральних чисел.
Закони множення.
КАРТКА № 6 - 2
1. Виконай дії :
а) 43 · 100; б) 57 · 9 ; в) 54 · 11;
г) 209 · 3 ; д) 18 · 5 .
2. Обчисли зручним способом:
а) 739 · 35 + 65 · 739 ; б) 50 · 452 · 2 ;
в) 801 · 195 – 85 · 801 .
3. Виконай дії в стовпчик :
а) 83 · 5600; б) 3700 · 540 ;
в) 308 · 204 ; г) 749 · 584 .
4. Обчисли : 17 653 – 84 · 127 + 26 · 5 .
5. Розв’яжи задачу:
З міської площі відправились одночасно в одному напрямку два велосипедиста : один зі швидкістю 12 км/год., а другий – 17 км/год.. Якою буде між ними відстань через 4 год. ?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §11 ) Ділення натуральних чисел.
КАРТКА № 7-1
1. Виконай дії в стовпчик :
а) 5472 : 8; б) 23805 : 23;
в) 3392 : 53; г) 591700 : 61.
2. Розв’язати рівняння:
а) 1476 : х = 36; б) а : 307 = 18 ; в) а · 67 = 3618.
3. Знайти значення виразу:
а) 47 366 : у + 2 573, якщо у = 37.
4. Розв’яжи задачу:
Таня прочитала 240 сторінок за 5 годин, а Микола 112 сторінок за 7 годин. У скільки разів швидше читає Таня від Миколи?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §11 ) Ділення натуральних чисел.
КАРТКА № 7 - 2
1. Виконай дії в стовпчик :
а) 2548 : 7; б) 6592 : 32;
в) 2832 : 59; г) 139200 : 16.
2. Розв’язати рівняння:
а) 19851 : х = 39; б) а : 209 = 38 ; в) а · 83 = 3237.
3. Знайти значення виразу:
а) 6 642 : у + 3 457, якщо у = 54.
4. Розв’яжи задачу:
Поїзд проїхав 666 км за 9 годин, а мотоцикл проїхав 294 км за 8 годин. У скільки разів швидкість поїзда більша від швидкості мотоцикла?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §12) Ділення з остачею.
КАРТКА № 8 – 1
1. Виконай ділення з остачею :
а) 198 : 20; б) 200 : 19 ; в) 3 934 : 27.
2. Знайди наближену частку:
а) 19851 : 30; б) 209 : 38 ; в) 3237 : 2.
3. Задача.
Щоб перевезти вагон вугілля 62 т фірма найняла вантажний автомобіль вантажопідйомністю 7 т. Скільки ходок зробить автомобіль, щоб перевезти все вугілля ?
4. Задача.
Ваня вирішив купити зошитів по 85 коп. на всі 17грн., що мав. Скільки зошитів купив Ваня? Чи одержав він здачу і скільки?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §12) Ділення з остачею.
КАРТКА № 8 – 2
1. Виконай ділення з остачею :
а) 168 : 20; б) 400:39 ; в) 3 734 : 27.
2. Знайди наближену частку:
а) 19851 : 60; б) 305 : 38 ; в) 2 337 : 2.
3. Задача.
Водій автоцистерни місткістю 7 т мав здійснити перевезення бензину із залізничної цистерни вагою 60 т до автозаправної станції. Скільки ходок він зробить?
4. Задача.
Скільки зошитів може купити Оленка
на 10 гривень по 83 копійки за штуку? Чи одержала вона здачу і скільки?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §13 ) Квадрат і куб числа.
КАРТКА № 9 – 1
1. Обчисли :
а) 23 + 32; б) 33 – 22 ; в) 122 : ( 8 + 43 ).
2. Знайди значення виразу:
а 2 + 15а, якщо а = 30.
3. Задача.
На скільки сума квадратів чисел 17 і 13 більша за різницю їх квадратів ?
4. Заміни зірочку потрібною цифрою:
а) *2 = 64; б); *2 = 49 в) *2 = 16.
Що станеться із квадратом числа, якщо це число збільшити в десять разів ?
Математика – 5 кл.
Тема. ( §13 ) Квадрат і куб числа.
КАРТКА № 9 – 2
1. Обчисли :
а) 33 + 22; б) 23 – 12 ; в) 132 : (77 - 43 ).
2. Знайди значення виразу:
а 2 – 15 а, якщо а = 20.
3. Задача.
На скільки різниця квадратів чисел 16 і 12 менша за суму їх квадратів ?
4. Заміни зірочку потрібною цифрою:
а) *2 = 4; б); *2 = 25 в) *2 = 36.
Що станеться із квадратом числа, якщо це число зменшити в десять разів ?
Математика – 5 кл.
Тема. (§14 – 15 ) Числові і буквені вирази.
Рівняння і задачі на рівняння.
КАРТКА № 10 – 1
1. Знайти значення виразу:
840 : а + 8а – 14, якщо а = 35.
2. Розв’язати рівняння:
а) 23 х + 47 = 185 ; б) 13 + (47 – х) = 43 .
3. Сума двох послідовних натуральних чисел дорівнює 675. Знайди ці числа.
4. Знайти два числа, одне з яких у 3 рази більше другого, а їх сума дорівнює 168.
5. У двох мішках 75 кг картоплі, причому в одному на 15 кг більше, ніж в другому. Скільки кг картоплі у кожному мішку?
Математика – 5 кл.
Тема. (§14 – 15 ) Числові і буквені вирази.
Рівняння і задачі на рівняння.
КАРТКА № 10 – 2
1. Знайти значення виразу:
8а – 270 : а + 14, якщо а = 45.
2. Розв’язати рівняння:
а) 26 + 42 х = 194 ; б) (х – 32) + 22 = 34 .
3. Сума двох послідовних натуральних чисел дорівнює 783. Знайди ці числа.
4. Знайти два числа, одне з яких на 37 більше другого, а їх сума дорівнює 159.
5. У двох мішках 63 кг картоплі, причому в одному – у 8 разів більше, ніж в другому. Скільки кг картоплі у кожному мішку?
Математика – 5 кл.
Тема. (§15) Рівняння і задачі на рівняння.
КАРТКА № 11 -1
1. Розв’язати рівняння:
1) 3х + 42 = 348 ;
2) 1784 – (13 + х) = 297 ;
3) (245 – х)15 = 315 ;
4) 12 х : 209 = 432 ;
5) 6 х – 96 =144 ;
6) 1000 : (7 х – 36) = 8 .
2. Розв’язати задачу складанням рівняння:
З одного поля фермер зібрав у три рази більше цукрових буряків, ніж з другого. А з третього поля він зібрав 48 т буряків. Всього було зібрано 144 т.
З якого поля фермер одержав найбільший врожай?
Математика – 5 кл.
Тема. (§15 ) Рівняння і задачі на рівняння.
КАРТКА № 11 – 2
1. Розв’язати рівняння:
1) 84 + 4 х = 208 ;
2) (32 + х) – 642 = 1 764 ;
3) 7 (87 – х) = 469 ;
4) 13 х : 203 = 650 ;
5) 8 х – 124 = 876 ;
6) 1040 : (5х – 8) = 20.
2. Розв’язати задачу складанням рівняння:
За перший день туристи пройшли у три рази менший шлях, ніж за другий. А за третій день вони подолали 18 км. Всього туристи пройшли 58 км. Якого дня туристи пройшли найбільший шлях?
Математика – 5 кл.
Тема. (§16 – 17) Многокутники.
Кути трикутника і чотирикутника.
КАРТКА № 12 – 1
2) познач його буквами;
3) виміряй решту кутів за допомогою транспортира і запиши їх міру .
Математика – 5 кл.
Тема. (§16 – 17) Многокутники.
Кути трикутника і чотирикутника.
КАРТКА № 12 – 2
2) познач його буквами.
3) виміряй решту кутів за допомогою транспортира і запиши їх міру .
15 см і 27 см.?
Математика – 5 кл.
Тема. (§18 - 20 ) Площа прямокутника. Прямокутний паралелепіпед та його об’єм.
Величини та їх значення.
КАРТКА № 13 – 1
а) у м2 : 7 гектарів; 8 ар; 3 сотки;
б) у см3 : 6 м3 ; 1 літр; 6 дм3 .
5. Муляр за 8 хв. лакує 1 м2 підлоги. Скільки часу витратить він на лакування кімнати 4м на 6 м.
Математика – 5 кл.
Тема. (§18 - 20 ) Площа прямокутника.
Прямокутний паралелепіпед та його об’єм.
Величини та їх значення.
КАРТКА № 13 – 2
2. Маса 1 см3 води дорівнює 1 г. Яка маса 2 літрів води?
3. Знайди об’єм ящика, якщо його довжина 26 см, ширина на 12 см менша, а висота вдвічі менша за ширину.
4. Запиши:
а) у м2 : 6 гектарів; 3 ар; 15 соток;
б) у см3 : 4 м3 ; півлітра; 5 дм3.
5. Плиточник за 22 хв. кладе 1 м2 плитки. Скільки часу йому потрібно, щоб викласти плиткою підлогу розміром 6 м на 3 м?
1