Роботу з картками вчитель може застосовувати для самостійних та диференційованих робіт учнів на уроці, а також як тренувальні вправи вдома.
Кожна таблиця складається з певної кількості запитань, на які потрібно дати відповідь «так» або «ні». Нижче подано таблицю, в якій зашифровано слово. На кожну відповідь, правильну або неправильну, пропонується буква, яку потрібно вставити у відповідну клітинку таблиці зашифрованого слова. Коли учень дасть правильну відповідь на всі запитання і впише букви у відповідні клітинки, то він може прочитати слово з відповідної теми. Якщо учень допустив помилки і не може прочитати слово, то відразу можна зробити аналіз допущених помилок.
№ з/п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Зміни які відбуваються в природі, називаються явищами природи. |
Н - 7 |
Щ - 4 |
2. |
До явищ природи належать: небо, місяць,вісь. |
А - 1 |
Р -3 |
3. |
Земля має форму кулі. |
О – 2 |
К -8 |
4. |
Модель нашої планети Земля називається глобусом |
Т - 8 |
Д - 6 |
5. |
Довжина тіні залежить від яскравості сонця. |
І - 5 |
И -4 |
6. |
Непрозорі предмети на шляху світла утворюють тінь. |
Г - 1 |
П -2 |
7. |
Тінь – це темна область, закрита від світла. |
О - 6 |
У- 3 |
8. |
Опівдні Сонце підіймається найвище над поверхнею землі, тоді тіні стають найдовшими. |
Б - 7 |
З -5 |
|
|
|
|
Що таке явища природи? Яку форму має земля?
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чому буває день і ніч? Чому відбувається зміна пір року?
Як вимірювати температуру повітря?
№ з/п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Вісь – уявна лінія, навколо якої обертається Земля. |
Т - 8 |
Д - 5 |
2. |
День і ніч складають добу. |
Е - 5 |
У - 2 |
3. |
День і ніч тривають дві доби |
А - 6 |
Р - 10 |
4. |
Доба триває 24 година. |
М - 3 |
В - 1 |
5. |
Один оберт навколо Сонця Земля робить за 1 рік. |
А - 7 |
Ч - 3 |
6. |
Один рік – це 16 місяців. |
К - 4 |
Т - 1 |
7. |
Розташування Сонця на небосхилі проводять за допомогою гнома. |
С - 7 |
У -9 |
8. |
Найкраще визначати розташування Сонця визначати ввечері. |
Е - 10 |
Е - 2 |
9. |
Полуднева висота сонця це найвища точка на небі. |
П - 4 |
М - 9 |
10. |
20 -23 грудня найкоротші дні в році. |
А -11 |
У -8 |
11. |
20 -23 червня найдовші дні в році. |
Р - 6 |
П - 11 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
Де в природі міститься вода? Як змінюється стан води при нагріванні і охолодженні? Що таке колообіг води в природі?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
На карті воду позначають блакитним кольором. |
О - 5 |
А - 2 |
2. |
Вода немає ні запаху ні смаку. |
Г - 8 |
П - 1 |
3. |
Вода має забарвлення. |
К – 6 |
Л - 3 |
4. |
Вода може перебувати у чотирьох станах. |
Т - 4 |
К - 1 |
5. |
Стан води залежить від температури. |
Б - 6 |
С - 3 |
6. |
Вода не має здатності випаровуватися. |
У - 5 |
І - 7 |
7. |
Випаровуючись з поверхні водойм вода перетворюється на дощ. |
Е - 8 |
О - 4 |
8. |
Вода вічно рухається. |
О - 2 |
Т - 7 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
Якими бувають погода і хмарність? Як виникає вітер? Які народні прикмети допомагають передбачити погоду?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Хмари – це завислі в повітрі краплі, крижинки та водяна пара. |
О - 3 |
М - 6 |
2. |
Хмарність – це ступінь покриття неба дощем. |
Т - 5 |
Л - 4 |
3. |
Серед хмар виділяють три основні види. |
Ж - 9 |
А - 13 |
4. |
Перисті хмари розташовані на небі посередені. |
Р - 8 |
С - 1 |
5. |
Купчасті хмари розташовані найнижче. |
Е - 5 |
Е - 6 |
6. |
Шаруваті хмари розташовані найнижче. |
Е- 10 |
Х - 1 |
7. |
Погода це стан природи. |
Р - 7 |
О - 9 |
8. |
Холодне повітря розширюється, а тепле стискається. |
Д - 3 |
Е - 8 |
9. |
Повітря немає запаху та смаку. |
П - 2 |
Д - 10 |
10. |
Повітря не займає увесь простір. |
И - 11 |
Н - 12 |
11. |
Повітря має газоподібний стан. |
Я - 13 |
А - 7 |
12. |
Рух повітря називається вітром. |
С - 4 |
У - 2 |
13. |
Погода складається з таких показників: тривалість дня і ночі, температура повітря, хмарність, опади, вітер, стан водойм, стан грунту. |
Н - 11 |
З - 12 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Які в осені прикмети? Які зміни відбуваються в природі восени? Як змінюється нежива природа восени?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Осінь – це шлях, який проходить природа від літа до зими. |
П - 6 |
Ж - 1 |
2. |
Другий місяць осені – листопад. |
Е - 4 |
И - 2 |
3. |
Осінь поділяють на три періоди. |
Т - 4 |
О - 6 |
4. |
Золота осінь - першій період осені. |
В - 3 |
Л - 1 |
5. |
Температура повітря восени нижча ніж влітку. |
С - 3 |
О - 8 |
6. |
Коли полуднева висота сонця зменшується в неживій природі відбуваються зміни тривалості дня і ночі. |
А - 7 |
О - 2 |
7. |
Восени на землі потрапляє більше світла і тепла. |
Т - 7 |
О - 5 |
8. |
21 – 23 вересня день осіннього рівнодення. |
Д - 8 |
К -5 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Які осінні явища відбуваються у житті рослин?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Життя рослин восени залежить від стану неживої природи. |
И - 6 |
Т - 1 |
2. |
Восени розцвітають тюльпани. |
Р - 4 |
О - 2 |
3. |
До багаторічних рослин відносяться ті рослини, які зацвітають влітку. |
І - 7 |
Б - 5 |
4. |
Усі дерева і кущі – однорічні. |
О - 5 |
Р - 3 |
5. |
Квіткові рослини складаються кореня і квітки. |
Р - 2 |
Г - 1 |
6. |
Живець це відрізана від рослини частина стебла або листка, яка може вкорінюватися. |
Н - 7 |
Д - 6 |
7. |
Рослини розмножуються насінням і живцями. |
А - 8 |
И - 3 |
8. |
Плоди і насіння не можуть поширюватися за допомогою вітру. |
В - 8 |
О - 4 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Чи всі гриби їстівні? Як готуються до зими риби і комахи?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Грибів у лісі найбільше за теплої погоди, після рясних дощів. |
Х - 3 |
З - 4 |
2. |
Шукати гриби треба в сухих місцях лісу. |
О - 7 |
М - 5 |
3. |
Гриби бувають їстівні і отруйні. |
У - 2 |
О - 1 |
4. |
Комахи ховаються на зиму, тому що взимку нема чого їсти. |
О – 4 |
Б- 5 |
5. |
Комахи ховаються в щілинах, корі дерев, під пеньками, в грунті. |
Р -7 |
Е - 3 |
6. |
Спосіб життя риб восени залежить від вітру. |
А - 5 |
О - 6 |
7. |
Водяні комахи і жаби до зими перебувають на поверхні води. |
Р - 6 |
М - 1 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Як птахи і звірі готуються до зими?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Чи можна побачити восени перелітних птахів. |
К - 3 |
Д - 6 |
2. |
Причиною відльоту птахів в теплі краї є голод. |
Ь - 7 |
А - 2 |
3. |
Осілі птахи цілий рік живуть в одній місцевості. |
М - 4 |
Д - 7 |
4. |
Осінні перельоти птахів, накопичення запасів жиру та линяння у звірів – це осінні явища у житті звірів. |
В - 1 |
О - 4 |
5. |
Лисиця, вовк, ведмідь – залягають в зимову сплячку. |
Р - 5 |
Е - 2 |
6. |
Білка, заєць, лисиця – восени змінюють колір шерсті. |
І - 5 |
Н - 1 |
7. |
Пшениця – миша – лисиця – це ланцюг живлення. |
Д - 3 |
О - 6 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Які ознаки у зими.
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Зима - це шлях який проходить природа від літа до весни. |
Н - 4 |
Р - 2 |
2. |
Перший місяць зими – січень. |
Д - 6 |
Е –5 |
3. |
Взимку рослини перебувають у стані спокою. |
Д - Н |
С - 3 |
4. |
Взимку переважають опади у вигляді дощу. |
К - 1 |
Ь - 7 |
5. |
Тільки для зими характерні такі природні явища як ожеледь і хуртовина. |
У - 3 |
А - 2 |
6. |
Вода перетворюється на лід при низькій температурі повітря. |
Н - 6 |
І - 5 |
7. |
22 грудня – найдовший день. |
У - 7 |
Г - 1 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Як зимують комахи і риби. Як люди піклуються про тварин взимку?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Хутро у звірів взимку стає густішим, теплішим і набуває світлішого забарвлення. |
Д - 3 |
З - 6 |
2. |
Взимку у ведмедиці народжуються ведмежата. |
Н - 6 |
І - 2 |
3. |
Білка всю зиму спить у дуплі. |
Ш - 4 |
О - 2 |
4. |
Заєць живиться тими запасами які він приготував з осені. |
М - 8 |
І - 4 |
5. |
Лисиця ловить мишей під снігом. |
И - 7 |
Й - 3 |
6. |
Дятла називають лісовим лікарем. |
Г - 1 |
А - 7 |
7. |
Шишкар висиджує пташенят взимку. |
В - 5 |
Д - 1 |
8. |
Ластівка робить запаси жолудів на зиму до 4 кілограмів. |
А - 5 |
Ц - 8 |
10. |
Снігурі відлітають у теплі краї. |
О - 9 |
Я - 9 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Як упізнати весну.
№ з\п |
Твердження |
Так |
Ні |
1. |
Весна це шлях який проходить природа від зими до літа. |
В - 6 |
И - 10 |
2. |
Перші ознаки зими можна спостерігати ще в січні. |
Ч - 5 |
К - 8 |
3. |
Перший місяць весни має таку назву, тому що у цьому місяці усе квітне. |
П - 8 |
О - 9 |
4. |
Третій місяць весни – травень. |
Р - 3 |
В - 7 |
5. |
День весняного рівнодення – 23 березня. |
В - 1 |
А - 6 |
6. |
Танення снігу, скресання криги, льодохід, повінь – це весняні явища в житті неживої природи. |
Т - 10 |
В - 11 |
7. |
«Справжня весна» - це першій період весни. |
З - 2 |
О - 5 |
8. |
Третій період весни – «зелена весна». |
Е - 2 |
Н - 3 |
9. |
Сокорух – це весняне явища в житті рослин. |
Б - 4 |
Р - 9 |
10. |
Повінь – це заледеніння річок і озер. |
У - 4 |
І - 7 |
11. |
Після дня весняного рівнодення ніч стає довшою, а день коротшим. |
І - 9 |
И - 11 |
12. |
Весну поділяють на 2 періоди. |
Д - 13 |
К - 12 |
13. |
На самому початку весни починається сокорух у беріз і кленів. |
И - 13 |
О - 1 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Як упізнати весну.
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Перше цвітіння багаторічних трав'янистих рослин розпочинається із початком сокоруху у дерев. |
Л - 6 |
А - 2 |
2. |
Першим навесні зацвітає нарцис. |
О - 6 |
В - 4 |
3. |
Трав'янисті рослини, що зацвіли після розпускання листків на березі, належать до пізньоквітучих. |
О – 2 |
В - 4 |
4. |
Ряст, нарцис, тюльпан – занесені до Червоної книги України. |
Ц - 3 |
А - 5 |
5. |
Картопля, помідор, буряк – це польові культури. |
С - 5 |
К - 1 |
6. |
Першими сіють рані зернові культури. |
І - 7 |
Н - 7 |
7. |
Огірок, кабачок, квасоля – теплолюбові рослини |
Н - 3 |
З - 1 |
8. |
Коли зійде сніг потрібно садити помідори. |
І - 8 |
Я -8 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Коли з'являються навесні комахи? Як змінюється життя риб навесні? Коли повертаються із вирію перелітні птахи? Як змінюється навесні життя звірів?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Найпершими навесні з'являються жовті метелики. |
О - 2 |
Р - 5 |
2. |
У березні з'являються хрущі. |
М - 8 |
Т - 7 |
3. |
Нерест – період розмноження риб. |
О - 5 |
О - 2 |
4. |
Річковий окунь і сом розмножуються там де живуть. |
Н - 4 |
А - 4 |
5. |
Під час нересту у риб нічого не змінюється. |
С - 6 |
Г - 1 |
6. |
Перші вісники весни – граки. |
А - 8 |
У - 7 |
7. |
Приліт птахів навесні залежить від способу їх живлення. |
Й - 9 |
М - 1 |
8. |
Навесні звірі не линяють. |
К - 3 |
С 6 |
9. |
Навесні у звірів з'являється потомство. |
Р - 3 |
С - 9 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Із чого починається літо.
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Літо – це шлях, який проходить від весни до осені. |
Л - 5 |
О - 2 |
2. |
Влітку переважають опади у вигляді снігу. |
У - 6 |
С - 3 |
3. |
Влітку достигають суниці і черешні. |
В - 1 |
М - 7 |
4. |
Перший місяць літа – червень. |
Е - 2 |
А - 4 |
5. |
Влітку тривалість дня збільшується. |
К - 6 |
З - 3 |
6. |
В літку переважають хмарні дні. |
К - 5 |
Е - 4 |
7. |
25 червня – сонцеворот. |
М - 1 |
А - 7 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Зустріч 53 – 55. Як змінюється життя рослин влітку? Які рослини зростають на луках та поблизу водойм? Чи всі лісові ягоди можна куштувати?
№ з\п |
Твердження |
так |
так |
1. |
Літо настає, коли починають цвісти калина і шипшина. |
К - 3 |
Н - 7 |
2. |
Квіти дзвоники ще називають королиця. |
М - 2 |
І - 6 |
3. |
Луки – це переважно рівна місцевість, укрита трав'янистою рослинністю. |
Ц - 1 |
І - 3 |
4. |
Лики бувають завжди сухими. |
З - 4 |
И - 2 |
5. |
Деревій і звіробій – лікарські рослини. |
О - 4 |
В - 5 |
6. |
Суниця, чорниця. Малина – отруйні ягоди. |
С - 1 |
Р - 5 |
7. |
Ожина росте тільки в лісах. |
І - 3 |
Й - 7 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Зустріч 56 – 56. Як живляться тварини у лісі влітку? Як живеться тваринам улітку на луках та водоймах?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Червень – місяць тиші у лісі. |
Т - 3 |
О - 7 |
2. |
Пугач не їсть комах. |
Т - 3 |
Е - 2 |
3. |
Дикий кабан полюбляє їсти зайців. |
О - 5 |
Л - 5 |
4. |
Серед тварин які живуть на луках найбільше комах. |
И - 6 |
Х - 1 |
5. |
Лелеку чорного занесено до Червоної книги України |
М - 1 |
И - 2 |
6. |
На луках можна натрапити на ведмедя. |
Л – 6 |
Е - 4 |
7. |
По купках землі на луках можна довідатися, що під землею риє кріт. |
К – 7 |
С - 4 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
Зустріч 58.Які рослини занесені до червоної книги України?
№ з\п |
Твердження |
так |
ні |
1. |
Рослини очищають повітря. |
А - 2 |
Н - 4 |
2. |
3 вини людини на Землі зникло багато рослин. |
А - 5 |
В - 1 |
3. |
Усі рослини можна зривати і робити з них букети. |
Ж - 3 |
Ш - 1 |
4. |
Кульбабу відносять до рослин, що охороняються. |
К - 6 |
Р - 4 |
5. |
Учні повинні знати рослини, які охороняються державою. |
Ф - 3 |
А - 2 |
6. |
Наша держава взяла під охорону рідкісні рослини. |
Н - 6 |
И - 5 |
Вказані букви впишіть у відповідні клітинки.
Прочитайте слово.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Відповіді: