Картка № 1
Жайвір небо торкає крилом
Пахне-кашка-білявка медова,
Босі ноги лоскоче трава,
То цупка, то м’яка, мов шовкова…
( М.Сингаївський)
Списати. Розібрати перше речення за складом; виписати прикметники та визначити рід і число; пояснити правопис слова м’яка та зробити його звуко - буквений аналіз
Картка № 2
Чом річки у нас пересихають,
Риба задихається в ставках?
Про природу чом у нас не дбають?
Бо вона вже гине на очах.
( П.Паречко)
Визначити речення за метою висловлювання; зробити аналіз підкресленого слова; виписати дієслова, визначити час і відміну; пояснити правопис не з дієсловами
Картка № 3
Встаньте, люди, миром за природу,
За передвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона сторицею віддасть
( П.Паречко)
Визначити перше речення за метою висловлювання; виписати речення із звертанням; пояснити розділові знаки; виписати займенники, визначити їх особу та число; провідміняти займенник ти
Картка № 4
Стоїть на ( узлісся) ялинка моя –
Не зрубайте її!
На ( озеро) плаває пташка моя –
Не вбивайте її.
Ясніє на (небо) зірка моя –
На згасіть її.
( Д.Павличко)
Списати, розкриваючи дужки. Визначити відмінок іменників; пояснити правопис не з дієсловами
Картка № 5
Любов до природи, бережне ставлення до неї тісно пов’язується з поняттям Батьківщина.
Списати. Пояснити, що означає слово Батьківщина, дібрати до нього синоніми; розібрати слово Батьківщина за будовою та провідміняти його
Картка № 6
Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, дбайливо доглянута криничка на перехресті доріг – усе це наш духовний світ, з яким ми маємо вирушати в життя.
Виписати словосполучення прикметника з іменником, до якого він належить та визначити рід, число і відмінок; провідміняти підкреслене словосполучення. Зробити звуковий аналіз слова життя.
Картка № 7
Найкращі куточки природи залишаться мертвими, якщо їх не оживлять птахи – найкраща окраса парків, садів.
Виписати іменники, поставити їх в однині та визначити рід; дібрати споріднені слова до підкресленого слова та позначити корінь. Як ви розумієте це речення?
Картка № 8
Квіти і дерева, мурашки і лісові птахи, дрібні тваринки беззахисні перед тобою.
Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами; розібрати за будовою слово беззахисні; провідміняти підкреслене словосполучення.
Картка № 9
На жаль, люди забруднюють моря і річки, вирубують ліси і тим змушують Землю хворіти.
Пояснити значення слова Земля.
Списати, підкреслити основу речення; розібрати за будовою слово забруднюють.
Картка № 10
Небезпека екологічної катастрофи нависла над нашою планетою.
Списати. Пояснити зміст речення. Розібрати за членами речення; встановити зв’язок між словами за допомогою питань; розібрати за будовою слово нависла
Картка № 11
Очистіть річки і водойми, посадіть дерева на пустирі, відновіть пам’ятки культури.
Визначити речення за метою висловлювання.
Виписати дієслова та визначити дієвідміну; розібрати за будовою слово посадіть; пояснити правопис слова пам’ятки
Картка № 12
Скільки ран на землі залишили люди: засмічені ріки та моря, поріділі ліси, спотворені цезієм та хімічними речовинами землі, насичені хімічними парами речовини.
Виписати однорідні члени речення, визначити їх число та відмінок; пояснити розділові знаки; зробити звуко-буквений аналіз слова люди.
Картка № 13
Мічена атомом Чорнобиля наша земля. На кожного з нас припадає 480 тонн накопичених твердих відходів, що повсякчас загрожують нашому здоров’ю і життю.
Розібрати перше речення за складом; виписати числівник і розібрати як частину мови. Пояснити правопис слів: Чорнобиля, життю, здоров’ю.
Картка № 14
Бережімо, люди, землі, води,
Кожну квітку в лузі, деревце.
Вбивцею не стань краси – природи,
Пам’ятаймо, діти, й ми про це.
Визначити, до чого закликає автор у вірші.
Виписати слова-звертання та провідміняти за відмінками. До слова квітка дібрати споріднені слова та визначити корінь
Картка № 15
Причиною 70 відсотків ракових захворювань у людей і тварин являється порушення взаємодії організму та навколишнього середовища.
Виписати і провідміняти числівник; зробити звуко - буквений аналіз слова середовище.
Картка № 16
Пам’ятайте! Для повного розкладання паперу треба 2 роки, пластикової пляшки – 90 років, поліетилен розкладається 200 років, а скло – 1000 років.
Виписати числівники і розібрати як частину мови; провідміняти числівник двісті.
Картка № 17
У відкриті водойми хімічні підприємства скидають щорічно 70 млн. м³ неочищених або недостатньо очищених стоків.
Провідміняти числівник сімдесят; визначити відмінок підкреслених словосполучень
Картка № 18
Використання у великій кількості мінеральних добрив, хімічних препаратів разом з промисловим та радіаційним забрудненням може ще більше ускладнити екологічну ситуацію в Україні.
Визначити відмінок підкреслених словосполучень, якими частинами мови вони виражені; розібрати за будовою слово неочищених.
Картка № 19
«Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду українського народу є обов’язком держави»
( 16 ст. Конституції України)
Виписати споріднені слова, позначити корінь; пояснити правопис слів з подвоєними приголосними. Розібрати підкреслене слово як частину мови.
Картка № 20
Значним забруднювачем довкілля є транспортна галузь, зокрема автомобілі, тепловози, морські та річкові судна, що використовують як пальне різні види нафтопродуктів.
Пояснити слово довкілля.
Виписати слова, які є назвами транспорту, визначити число, підкреслене слово провідміняти; до слова морські дібрати споріднені та позначити корінь слів.