Картки з української мови

Про матеріал
Картки з української мови. Можна використовувати як роздатковий матеріал під час закріплення вивченого матеріалу.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 1

 

                                      Жайвір небо торкає крилом

Пахне-кашка-білявка медова,

Босі ноги лоскоче трава,

То цупка, то м’яка, мов шовкова…

                                 ( М.Сингаївський)

Списати. Розібрати перше речення за складом; виписати прикметники та визначити рід і число; пояснити правопис слова  м’яка та зробити його звуко - буквений аналіз

 

 

Картка № 2

                            Чом річки у нас пересихають,

                                        Риба задихається в ставках?

                                       Про природу чом у нас не дбають?

                                       Бо вона вже гине на очах.

                                         ( П.Паречко)

Визначити речення за метою висловлювання; зробити аналіз підкресленого слова; виписати дієслова, визначити час і відміну; пояснити правопис  не з дієсловами

 

 

Картка № 3

       Встаньте, люди, миром за природу,

За передвічну матінку для нас.

Щедрії дари і чисту воду

Нам вона сторицею віддасть

                                          ( П.Паречко)

Визначити перше речення за метою висловлювання;  виписати речення із звертанням; пояснити розділові знаки; виписати займенники, визначити їх особу та число; провідміняти займенник  ти

 

 

Картка № 4

       Стоїть на ( узлісся) ялинка моя –

Не зрубайте її!

На ( озеро) плаває пташка моя –

Не вбивайте її.

Ясніє на (небо) зірка моя –

На згасіть її.

                                   ( Д.Павличко)

Списати, розкриваючи дужки. Визначити відмінок іменників; пояснити правопис  не з дієсловами

 

 

Картка № 5

Любов до природи, бережне  ставлення до неї тісно пов’язується з поняттям Батьківщина.

 

Списати. Пояснити, що означає слово Батьківщина, дібрати до нього синоніми; розібрати слово Батьківщина за будовою та провідміняти його

 

 

 

Картка № 6

Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, дбайливо доглянута криничка на перехресті доріг – усе це наш духовний світ, з яким ми маємо вирушати в життя.

Виписати словосполучення прикметника з іменником, до якого він належить та визначити рід, число і відмінок; провідміняти підкреслене словосполучення. Зробити звуковий аналіз слова життя.

 

 

Картка № 7

Найкращі куточки природи залишаться мертвими, якщо їх не оживлять птахи – найкраща окраса парків, садів.

 

Виписати іменники, поставити їх в однині та визначити рід; дібрати споріднені слова до підкресленого слова та позначити корінь. Як ви розумієте це речення?

 

 

 

Картка № 8

 

Квіти і дерева, мурашки  і лісові птахи, дрібні тваринки беззахисні перед тобою.

Пояснити розділові знаки в реченнях з однорідними членами; розібрати за будовою слово беззахисні; провідміняти підкреслене словосполучення.

 

 

 

Картка № 9

На жаль, люди забруднюють моря і річки, вирубують ліси і тим змушують Землю хворіти.

Пояснити значення слова Земля.

Списати, підкреслити основу речення; розібрати за будовою слово забруднюють.

 

 

 

 

Картка № 10

Небезпека екологічної катастрофи нависла над нашою планетою.

Списати. Пояснити зміст речення. Розібрати за членами речення; встановити зв’язок між словами за допомогою питань; розібрати за будовою слово нависла

 

 

 

 

Картка № 11

Очистіть річки і водойми, посадіть дерева на пустирі, відновіть пам’ятки культури.

Визначити речення за метою висловлювання.

Виписати дієслова та визначити дієвідміну; розібрати за будовою слово посадіть; пояснити правопис слова пам’ятки

 

 

 

 

Картка № 12

 

Скільки ран на землі залишили люди: засмічені ріки та моря, поріділі ліси, спотворені цезієм та хімічними речовинами землі, насичені хімічними парами речовини.

Виписати однорідні члени речення, визначити їх число та відмінок; пояснити розділові знаки; зробити звуко-буквений аналіз слова  люди.

 

 

Картка № 13

 

Мічена атомом Чорнобиля наша земля. На кожного з нас припадає 480 тонн накопичених твердих відходів, що повсякчас загрожують нашому здоров’ю і життю.

Розібрати перше речення за складом; виписати числівник і розібрати як частину мови. Пояснити правопис слів: Чорнобиля, життю, здоров’ю.

 

 

Картка № 14

Бережімо, люди, землі, води,

Кожну квітку в лузі, деревце.

Вбивцею не стань краси – природи,

Пам’ятаймо, діти, й ми про це.

 

Визначити, до чого закликає автор у вірші.

Виписати слова-звертання та провідміняти за відмінками. До слова  квітка  дібрати споріднені слова та визначити корінь

 

 

 

Картка № 15

Причиною 70 відсотків ракових захворювань у людей і тварин являється порушення взаємодії організму та навколишнього середовища.

Виписати і провідміняти числівник; зробити звуко - буквений аналіз слова  середовище.

 

 

 

 

Картка № 16

Пам’ятайте! Для повного розкладання паперу треба 2 роки, пластикової пляшки – 90 років, поліетилен розкладається 200 років, а скло – 1000 років.

Виписати числівники і розібрати як частину мови; провідміняти числівник  двісті.

 

 

 

 

Картка № 17

У відкриті водойми  хімічні підприємства скидають щорічно 70 млн. м³  неочищених або недостатньо очищених стоків.

Провідміняти числівник сімдесят;  визначити відмінок підкреслених словосполучень

 

 

 

 

Картка № 18

Використання у великій кількості мінеральних добрив, хімічних препаратів разом з промисловим та радіаційним забрудненням може ще більше ускладнити екологічну ситуацію в Україні.

Визначити відмінок підкреслених словосполучень, якими частинами мови вони виражені; розібрати за будовою слово неочищених.

 

 

Картка № 19

 «Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду  українського народу є обов’язком держави»

( 16 ст. Конституції України)

Виписати споріднені слова, позначити корінь; пояснити правопис слів з подвоєними приголосними. Розібрати підкреслене слово як частину мови.

 

 

 

 

Картка № 20

Значним забруднювачем довкілля є транспортна галузь, зокрема автомобілі,  тепловози, морські та річкові судна, що використовують як пальне різні види нафтопродуктів.

 

Пояснити слово довкілля.

Виписати слова, які є назвами транспорту, визначити число, підкреслене слово провідміняти; до слова  морські дібрати споріднені та позначити корінь слів.

doc
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку