Дидактичні ігри з розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку у зображувальній діяльності
"Рибки плавають в струмочку "
Мета: розвивати естетичне сприйняття, уяву, учити аналізувати зображення за кольором.
Хід гри: підбирати рибок відповідного кольору (кольору струмка), розташовувати зображення однакового кольору, але різних відтінків, від світлого до темного і від темного до світлого.
"Збери красиву пірамідку"
Мета: розвивати сприйняття кольору.
Хід гри: зібрати пірамідку за кольором: від темного до світлого відтінків. В гру можуть грати діти 4-7 років.
"Виклади орнамент"
Мета: закріплювати знання дітей про геометричні фігури; вчити підбирати кольори (близькі, контрастні); розвивати естетичне сприйняття, почуття ритму, уяви, форми, кольору; розвивати вміння орієнтуватися на папері, виділяти кути, середину.
М атеріал: геометричні фігури, рослинні форми: листя, ягоди, квіти і т. і.
Гра призначена для дітей 3-6 років, вони можуть грати самі.
"Ягоди, овочі, фрукти"
Мета: розвивати інтелектуальні дії аналізу, порівняння вчити діям класифікації; вчити викладати ряди однакових зображень.
Матеріал: картки з зображенням овочів, фруктів, ягід.
Хід гри: запропонувати дітям "знайди такий самий","підбери всі овочі, всі фрукти, всі ягоди за кольором".
"Вершки-корінці"
Мета: вчити дітей аналізувати рослини, виділяти їх частини (плоди, листя, коріння), складати зображення з двох частин, що утворюють єдину рослину; розвивати сприйняття дітей, збагачувати їх сенсорний досвід, операції порівняння та синтезу; закріплювати назви рослини, знання форми, кольору.
Матеріал: картки з зображенням будови рослин (вершки і корінці).
Хід гри: скласти картку з двох частин за принципом "вершки-корінці". Грати в неї можуть діти 5-8 років.
"Веселка"
Мета: вчити дітей аналізувати предметні зображення, співвідносити їх з реальними явищами, виділяти та називати їх колір, співвідносити з кольорами веселки і підбирати ідентичні, розвивати уяву дітей.
Матеріал: предметні картинки.
Хід: запропонувати дітям підібрати предметні картинки за кольорами веселки. Гра для дітей 4-6 років.
"Розрізні картинки"
Мета: вчити дітей діям аналізу і синтезу, виділяти в цілому частини та з частин складати ціле; вчити правильно називати отримані зображення; розвивати почуття форми, пропорцій, вміння виділяти характерні деталі, наочно-образне мислення.
Матеріал: предметні картинки, розрізані на частини.
Хід гри: запропонувати дітям скласти предметну картинку з частин. Гра для дітей
4-8 років.
"Доміно"
Мета: вчити дітей порівнювати зображення, підбирати ідентичні зображення квітів, правильно називати їх, а також колір суцвіть і листя, грибів.
Матеріал: картки доміно.
Хід гри: виставляти картки доміно в лінію з кольорів так, щоб збіглося зображення кінців двох карток. Гра для дітей 5-8 років.
"Збери за кольором"
Мета: вчити дітей складати ціле з частин; розвивати вміння розрізняти кольори, здійснювати підбір кольорів за різними напрямами (однакові, світліше і темніше).
Матеріал: площінні геометричні фігури різного розміру, кольору.
Хід гри: запропонувати дітям зібрати цю геометричну фігуру з частин за кольором.
Можливі варіанти: однакового кольору, контрастних кольорів, красиво за кольором скласти зображення предмета на вибір. Гра для дітей 3-5 років.
"На лузі розцвіли красиві квіти"
Мета: розвивати образне мислення, уяву, естетичне сприйняття, розрізнення кольорів і відтінків, вміння підбирати за кольором, урізноманітнюючи колірну гаму. Матеріал: площінні різнобарвні квіти, "галявина".
Хід гри: показувати дітям квіти певної колірної гами: на галявині розквітли квіти теплої колірної гами, холодної гами, різнобарвні квіти.
Гра для дітей 4-8 років. Для дітей 4-х років слід вибрати найбільш простий варіант: "підбери за кольором".
"Так чи не так"
Мета: вчити дітей у композиції картини помічати помилку, порушення цілісного поєднання кольорів.
Матеріал: композиція картини, клаптик паперу.
Хід гри : у композиції картини, виконаній у холодній гамі, ввести яскравий колір (накладається клаптик паперу, що порушує цілісне поєднання кольорів). Діти повинні знайти помилку, визначити кольорову гаму і пояснити, чому стало некрасиво.
"Повітряні кульки"
Мета: формувати у дітей уявлення про колір; вправляти дітей у зіставленні предметів за кольором, прикладаючи один до одного шляхом добору.
Матеріал:
Хід гри : на листку намалювати кольорові нитки і окремо вирізати кольорові кружечки - (кульки ). Далі закріпити з дітьми назви кольорів та запропонувати "прив‘язати" (прикріпити) повітряні кулі до ниток, підібравши їх за кольором.
"Що росте в лісі"
Мета: вчити диференціювати лісові та садово-городні рослини; закріплювати знання дітей про ліс, про те, що там росте; розвивати естетичне сприйняття, образні уявлення, мислення, операції аналізу, синтезу, порівняння, класифікації.
Матеріал: площінні рослини, зображення лісу, сада, города.
Хід гри: грати в неї можуть діти 4-8 років. Для більш молодших дітей кількість предметів гри можна спочатку обмежити.
"На що схожі овочі (фрукти)?"
Мета: розвивати у дітей сенсорні і художньо-творчі здібності, дії порівняння і уподібнення.
Матеріал: предметні картки, ножиці, клей, пензлики.
Хід гри: перед дітьми викласти кілька овочів і фруктів (предмети можуть бути і інші). Дитина (хто хоче, а кого назвуть - можна використовувати для цього лічилочку) описує якості предмета, а потім називає те, на що схожий він (або щось на нього схоже).
На наступному за грою занятті образотворчої діяльністі запропонувати дітям намалювати малюнки до гри типу "Парні картинки", "Лото" (вирізати або наклеїти). Для цього дітям роздаються картки приблизно 6х6 (можна трохи більшого розміру). Кожна дитина може оформити кілька карток (скільки встигне на занятті).
"Великий - маленький"
Мета: вчити порівнювати предмети (зображення); збагачувати уявлення дітей про природу; розвивати вміння бачити її красу, аналізувати предмети природи і виділяти їх властивості, величину.
Хід гри: у середній та старшій групах діти створюють гру або кілька ігор на теми природи. Вони малюють або вирізують і наклеюють "квіти" (великі і маленькі), наприклад, соняшник і ромашку, "рибки", "листя", "птахи" та ін. Зовні гра може виглядати як лото. На великих картках об'єднані два об'єкта: великий і маленький (ліворуч). Праворуч відповідно два порожніх простора, рівні за величиною картинок. Таких карток може бути 6-8. До них з тими ж зображеннями готують окремі картки. Коли гра буде готова, можна запропонувати дітям в неї пограти.
"Веселка"
Мета: розвивати почуття кольору, вчити дітей добирати зображені на картинках предмети за кольором, дії аналізу, порівняння, виділення потрібного кольору, естетичне сприймання.
Матеріал: предметні картинки, великий аркуш паперу з зображенням веселки, аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: цю гру виготовити з дітьми разом з. На окремому альбомному аркуші зобразити веселку. Кожна дитина створює невеликі картинки (малює предмет) на кожен колір веселки. Дані картки відповідно з якимось кольором веселки. Діти повинні вибрати та розкласти в послідовності картки і підібрати до них предмети. Гра може проводитись як індивідуально, так і по підгрупах з ведучим; дітям роздаються картки семи кольорів веселки.
У ведучого предметні картинки. Він показує картинки впереміш, і кожен висловлюється на свою і забирає її собі. Коли всі картинки розібрані, ведучий підбиває підсумок і пропонує дітям на невеликих листочках намалювати один з найбільш вподобаних предметів свого кольору (згідно з наявною у дитини карткою того чи іншого кольору веселка). Гра може ускладнюватися. Після того як діти сприймали картинки візуально, проводиться варіант з назвою предмета без показу картинки. Дитина повинна добирати свої картинки за словом ведучого. Ще один варіант: не показуючи і не називаючи, ведучий описує об'єкт, не називаючи його кольору, а діти вгадують і називають предмет. У цьому випадку дитина отримує "свою" картку. Виграє той, хто вгадає. У процесі гри слід використовувати загадки, вірші, приказки. Для дітей старшої групи.
"Знайди друзів фарби"
Мета: виявити рівень знань дітей у виборі фарби, що відповідає кольору предмета; розвивати почуття кольору.
Хід гри : на аркуші намалювати силуети предметів. Дати завдання знайти серед предметів "друзів " жовтої, зеленої, синьої, червоної фарб. Діти знаходять предмети, що відповідають певному кольору, розфарбовують їх.
"Теплий - холодний"
Мета: розвивати вміння розрізняти кольори, здійснювати підбір кольорів за різними напрямами (однакові, світліше і темніше тощо), орієнтування на папері.
Матеріал: два великих аркуші 20х20, роздавальні картки, ножиці, клей, пензлики.
Хід гри: на двох великих аркушах у формі квадрата (20х20) в середині наклеєні два кола діаметром приблизно 2-3см: червоний (теплий) і синій (холодний). Дітям пропонується придумати предмети такого ж кольору і вирізати їх у двох примірниках. Один примірник зображення названих предметів діти наклеюють на великі пластини на однаковій відстані від середини, навколо неї. Другий примірник зображення наклеюється на окремі картки (роздавальні для учасників гри). Гра може проходити так: діти об'єднуються по 2-3 дитини, і підгрупа отримує велику мапу. Ведучий бере коробку з маленькими картками, повернутими зображенням вниз. Він показує дітям картки (послідовно по одній), діти їх розбирають згідно з зображеннями на своїх картках. Виграє та підгрупа, яка швидше збере все коло. Гра може проводитися і в індивідуальній роботі.
"На що схоже?"
Мета: розвивати у дітей сенсорні і художньо-творчі здібності, дії порівняння і уподібнення, фантазію, творче мислення.
Матеріал: набір карток з різними фігурками (на кожній картці зображена фігурка, яка може сприйматися як деталь або контурне зображення якого-небудь предмету). Хід гри: діти придумують, на що картинка схожа. Домальовують.
"Домалюй до образу"
Мета: розвивати почуття форми, пропорцій, вміння виділяти характерні деталі, наочно-образне мислення.
Матеріал: вкладиші з рамок Монтессорі або їх картонні аналоги, лекала, шматочки тканини або шкіри, наклеєні на картон, плями Роршаха, літери, цифри.
Хід гри: кожній дитині запропонувати будь-який із цих предметів, йому потрібно домалювати його до потрібного образу. Ускладнення: запропонувати не одну, а кілька фігурок, "оживляти", "озвучувати".
"Перевертні"
Мета: розвивати естетичне сприйняття, уяву, учити аналізувати зображення, наочно-образне мислення.
Матеріал: набори карток з 8-16 штук для кожної дитини; на кожній картці схематичне зображення якого-небудь предмету або геометрична фігура; у кожному наборі має бути 4 однакові картки.
Хід гри: роздати дітям картки і розказати, що кожну фігурку треба домалювати так, щоб вийшла картинка. Потім малюнок треба відкласти і взяти точно таку ж картку. Але тепер фігурку треба перевернути, покласти картку боком або догори ногами.
"Малюємо, чим хочемо"
Мета: розвивати у дітей художньо-творчі здібності, фантазію, творче мислення, дрібну моторику.
Матеріал: пластилін, гудзики, сірники, нитки, оксамитовий папір, сипучі об'єкти (борошно, крупа, намистинки).
Хід гри:
Малювання пластиліном: на аркуші паперу розмазується шматочок пластиліну і в отриманій плямі потрібно побачити якийсь образ.
Малювання гудзиками, сірниками: предмети розташовуються в довільному порядку залежно від бажання дитини - створюється задуманий образ або довільний.
Малювання нитками на нерівній поверхні: на полотні, оксамитовому папері або на чомусь іншому діти розміщують нитки різної довжини, створюючи або задуманий образ, або просто імпровізуючи.
Малювання сипучими об'єктами: принцип такий же, що і в попередніх пунктах.
"Веселі плямки"
Мета: розвиваити творчу уяву, цілісне сприйняття, фантазію, наочно-образне мислення.
Матеріал: аркуші паперу, фарби.
Хід гри: взяти фарби декількох кольорів, зробити пляму і отримати відбиток на іншому аркуші (можна шляхом складання аркуша навпіл). Потім, подивившись на пляму, потрібно уявити, на що або на кого вона схожа.
Пояснення до гри:
1. Діти, схильні до гніву, обирають чорну або червону фарбу.
2. Діти зі зниженим настроєм обирають лілові і бузкові кольори (кольори смутку).
3. Діти напружені, конфліктні, розгальмовані обирають сірі і коричневі кольори (це говорить про те, що дитина потребує заспокоєння). Можливі такі ситуації, коли не простежується чіткого зв'язку між кольором та психічним станом дитини.
"Чудові перетворення"
Мета: розвивати творче мислення і уяву.
Матеріал: 1-2 невеликі картки, на яких зображені умовні позначення предметів: 2-3 смужки різної довжини або 2-3 кольорових кола, для дитини і дорослого: аркуші паперу і кольорові олівці.
Хід гри: показати дітям картку, запропонувати придумати, що це таке і намалювати на аркуші картину. Добре, якщо до кожної картки будуть намальовані не одна, а кілька картин. Наприклад, по 2 смужки різної довжини можна сказати, що це хлопчик з мамою, або дівчинка з кішкою, чи дядько з собакою та ін. Готові картинки розглядаються, обговорюються та оцінюються; враховується їх відповідність картці, наявність сюжету, повнота, емоційна виразність і оригінальність.
"Чарівний ліс"
Мета: розвивати уяву, фантазію.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: кожен її учасник (а їх може бути два або більше), отримує аркуш паперу і олівці. На аркуші, крім схематичних зображень дерев, зробити не закінчені зображения. Картинка може бути така: запропонувати дітям намалювати чарівний ліс, а потім розказати про нього цікаву історію. Нехай кожен домалює зображення так, щоб вийшла картина лісу. Незакінчені фігурки можна перетворити на що завгодно: на квіти, дерева, метелики, пташки, тварини.
Потім разом роздивитися малюнки, послухати історії і відзначити найбільш повні, оригінальні. Матеріал до гри рекомендується міняти, наприклад, запропонувати дитині зобразити "Чарівне море", "Чарівну галявину", "Чарівний парк" та ін.
"Найвеселіше"
Мета: розвивати творчу уяву, цілісне сприйняття, фантазію, наочно-образне мислення.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці, фарби.
Хід гри: запропонувати намалювати що-небудь веселе - найвеселіше на світі. На малюнку можна зображати не тільки предмети: допустимі різні поєднання кольорів і форм. Готові малюнки розглядаються і приймається колективне рішення: чий малюнок виявився самим веселим.
"Чого на світі не буває?"
Мета: розвивати творчу уяву, фантазію, наочно-образне мислення.
Матеріал: папір, кольорові олівці, фарби.
Хід гри: запропонувати дітям намалювати те, чого на світі не буває. Попросити розповісти, що вони намалювали, і разом з ними обговорити, чи дійсно те, що вони
намалювали, не зустрічається в житті. Гра пройде веселіше, якщо вихователь
теж візьме участь у вигадуванні та малюванні.
"П'ять крапок"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: аркуші паперу, олівці.
Хід заняття: на аркуші паперу без усякого порядку намалювати п'ять крапок. Треба намалювати чоловічка таким чином, щоб на двох крапках він стояв ногами, ще дві припадали на долоні, а п'ята – на голову. Лист можна як завгодно повертати. Надалі можна з колекцією цих малюнків весело грати: показати дітям малюнок і попросити скопіювати позу намальованого чоловічка.
"Вгадай, що вийде?"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: великий аркуш паперу, олівці.
Хід гри: запропонувати першому з дітей почати зобразити предмет (лінію), але не повністю. Наступний каже, що це, може бути і домальовує ще одну лінію. Наступний повинен придумати ще що-небудь і домалювати у відповідності зі своїм задумом. Так продовжується до тих пір, поки хто-небудь із гравців вже не зможе і змінити малюнок за своїм задумом. Виграє той, хто вніс останнє редагування.
"Чарівна палітра"
Мета: розвивати почуття кольору.
Матеріал: гуаш, палітра, аркуші паперу.
Хід гри: запропонувати дітям пограти з палітрою і фарбами. Змішуючи фарби можна отримувати різноманітні відтінки кольорів. Можна запропонувати зобразити як світлішає небо на світанку, з допомогою синьої та білої фарб. Розбілити синю фарбу потрібно на панелі, поступово додаючи білила і послідовно наносячи мазки на аркуш паперу. Головне - домогтися, щоб відтінки змінювалися як можна рівномірніше. Запропонувати дітям намалювати, як заходить сонце (від помаранчового до червоного кольору), як жовтіє листя восени (від зеленого до жовтого).
"Що це може бути?"
Мета: розвивати уяву, наочно-образне мислення.
Матеріал: гуаш, палітри.
Хід гри: запропонувати дітям намалювати солодке, кругле, ароматне, свіже, запашне, солоне, червоне та ін. Гру можна повторювати неодноразово, використовуючи кожен раз новий матеріал.
"Розкажи про їх настрої"
Мета: розвивати сприйняття, увагу, уяву.
Матеріал: ілюстрації із зображенням облич людей, що виражають різні емоційні стани, папір, кольорові олівці.
Хід гри: запропонувати дітям подивитися на картку, що зображає особа людини і розповісти про його настрої. Запропонувати дітям намалювати особу - загадку. Гру можна повторювати з різним матеріалом.
"Допоможемо художнику"
Мета: розвивати творчу уяву, креативність.
Матеріал: кольорові олівці, папір.
Хід гри: запропонувати дітям намалювати незвичайну машину, на якій можна потрапити в чарівну країну. Намалювати і розповісти про свою машину.
"Придумай сам"
Мета: розвивати уяву, творчі здібності, фантазію.
Матеріал: папір, фарби, палітри, фломастери.
Хід гри: запропонувати дитині уявити, що вона прилетіла на іншу планету і намалювати те, що вона могла там побачити. Коли малюнок буде готовий, можна запропонувати дитині придумати історію.
"Чарівні картинки"
Мета: вчити дітей створювати образи на основі схематичного зображення предмета.
Матеріал: аркуш паперу з незакінченим зображенням, кольорові олівці.
Хід гри: запропонувати домалювати картинку. Відзначити найбільш цікаві картинки, коли діти придумують щось своє, несхоже на інші картинки.
"Весела палітра"
Мета: розвивати почуття кольору.
Матеріал: картки з предметами, панелі з відтінками кольорів.
Хід гри: запропонувати назвати кожну картинку і показати на палітрі її колір. Підбери всі пари: лимонний -лимон ... (і т.і.). А тепер спробуйте вгадати, як можно назвати інші кольори. Знайди серед картинок морквину і на палітрі відповідний колір. Як називається цей колір? (помаранчевий.) Але можна сказати і по-іншому - морквяний. Покажи на палітрі буряковий колір, бузковий, оливковий. Якщо важко, порівнюй з зображеннями плодів, квітів. Як би ти назвав колір сливи? (фіолетовий, або інакше - сливовий.) Чим жовтий колір відрізняється від лимонного? (лимонний - це відтінок жовтого з легкою домішкою зеленого.)
"Клубочки"
Мета: розвивати у дітей уміння виконувати колові дії при малюванні клубка в замкнутому колі з опорою на зоровий контроль і з закритими очима.
Матеріал: картинка "Кошеня з клубком", аркуші паперу, олівці.
Завдання: запропонувати дітям розглянути картинку, на якій кошеня грає з клубком ниток. Потім запропонувати дітям зібрати нитки в клубок і показати, як збираються нитки в клубок, імітуючи рухами олівця намотування ниток в клубок. Періодично пропонувати дітям закривати очі і виконувати рухи з закритими очима. Для того, щоб у дітей виявлявся інтерес до роботи, можна дати їм можливість намалювати багато клубків, влаштувати змагання: хто більше клубків намалює.
"Симетричні предмети"
Мета: закріплювати з дітьми уявлення про симетричні предмети, знайомство з
професією гончара.
Матеріал: шаблони глечиків, ваз, горщиків, розрізані по осі симетрії.
Хід гри: розповісти : "У гончара розбилися всі горщики і вази, які він виготовив для продажу на ярмарок. Всі уламки перемішалися. Треба допомогти гончару зібрати і "склеїти" всі його вироби".
"Веселий гном"
Мета: навчати дітей створювати образи на основі сприйняття схематичного зображення предмета, фантазію, уяву.
Матеріал: картинка з зображенням гнома з мішечком в руках і кілька вирізаних з паперу мішечків різної форми, які можна накладати на малюнок і змінювати в руках у гнома.
Хід гри: показати дітям картинку і сказати, що в гості до дітей прийшов гном. Він приніс подарунки, але що діти повинні вгадати і намалювати.
"Склади портрет"
Мета: закріплювати знання про жанри портрета; розвивати почуття пропорції.
Матеріал: різноманітні модифікації частин обличчя, папір, кольорові олівці.
Хід гри: запропонувати дітям з різних частин обличчя скласти портрет. Визначити настрій і намалювати портрет.
"Підводний світ"
Мета: вчити дітей уважно розглядати форму, забарвлення, особливості будови підводних мешканців; вчити створювати багатопланову композицію; закріплювати знання дітей про мешканців підводного світу на замальовках; розвивати дрібну моторику; активізувати словник дітей.
Матеріал: ілюстрації з зображенням мешканців підводного світу, папір, акварель.
Хід гри: згадати разом з дітьми діти, хто живе в морях і океанах, уточнююти будову тіла й забарвлення. Потім на замальовках діти створюють картину підводного
світу, розташовуючи предмети багатопланово. Фішку отримує та дитина, у якої вийшла більш цікава картина, та, яка використала багато деталей для створення картини підводного світу.
"Намалюй теплу картинку"
Мета: уточнити з дітьми поняття "теплі і холодні кольори"; продовжувати
вчити складати картинку з пам'яті, використовуючи при розфарбовуванні теплу
гаму.
Матеріал: 4 картинки із зображенням нескладних сюжетів, геометричні форми, що зустрічаються на цих картинках, аркуші білого паперу, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: уважно розглянути не розфарбовану картину-зразок. За сигналом педагога перевернути її, зобразити на своєму аркуші побачений сюжет, розфарбувати, дотримуючись теплої гами.
"Хто намалює більше предметів овальної форми?"
Мета: закріплювати вміння дітей швидко знаходити схожість овалів, розташовані горизонтально, вертикально чи по діагоналі, з цілими предметами рослинного світу або їх частинами, домалювати зображення.
Матеріал: картки з зображеннями овалів у різному положенні, олівці кольорові та прості, фломастери, крейда.
Хід гри: запропонувати дітям намалювати овалами не менше 5-ти зображень рослин, розфарбувати їх відповідним кольором, комбінуючи при цьому різний образотворчий матеріал для повноти схожості з оригіналом.
"Вітражі"
Мета: розвивати уяву, почуття кольору та форми.
Матеріал: аркуші паперу, фломастери, кольорові олівці, гуаш.
Хід гри: запропонувати дітям із закритими очима намалювати лініями зображення на аркуші паперу. Потім розглянути що вийшло зображення, придумати, на що воно схоже і розфарбувати його фарбами.
"Портрет із гудзиків"
Мета: вчити виконувати аплікації з гудзиків; розвивати фантазію.
Матеріал: фарби, сломка, пластилін, клаптики тканини, гудзики.
Хід гри: розповісти дітям, що створити портрет можна різними засобами: фарбою, соломкою, пластиліном, клаптиками тканини, показує гудзики і пропонує кожній дитині портрет для копіювання за допомогою ґудзиків.
"Фантазери"
Мета: розвивати уяву, образне мислення.
Матеріал: пластилін, зубочистки, вата, кольоровий папір.
Хід гри: запропонувати першому гравцеві задумати який-небудь предмет і зробити тільки один елемент із запропонованих матеріалів. Другий гравець говорить, що це може бути, і додає свій елемент. Наступний повинен придумати щось інше і додати елемент у відповідності зі своїм задумом. Так продовжується до тих пір, поки хто-небудь з гравців вже не зможе змінити саморобку по-своєму. Виграє дитина, яка внесла останнє редагування.
"Незвичайні картини"
Мета: розвивати уяву, образне мислення, дрібну моторику.
М атеріал: піднос, ґудзики, скріпки, пробки від пляшок, флаконів, природний матеріал: соломка, лусочки шишок, черепашок, дрібні камінчики, засушені квіти, листя, насіння рослин, лист картонна.
Хід гри: на таці розкладений матеріал. Запропонувати створити дивовижні картини, а для їх створення потрібні не олівці та фарби, а те, що лежить на підносі: "Уявіть собі картину, яку хочете отримати. Зробіть начерк її на аркуші паперу".
"Художник у зоопарку"
Мета: вчити комбінувати різні деталі при створенні нового образу.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: розповісти дітям історію: "Два чарівника Розділяй і З'єднуй побували в зоопарку. Йде перший чарівник і все роз'єднує. Другий - дуже розсіяний, тому з'єднує всі абияк. Уявіть, що після цього вийшло в зоопарку, і зобразіть за допомогою деталей". Діти виконують.
"Казковий птах"
Мета: вправляти у передачі форми і розташування частин птаха; розвивати фантазію.
Матеріал: овали, окремі частини птахів.
Хід гри: роздати дітям 8-10 овалів (різної величини, форми і кольору) та окремі частини птахів (різної форми, величини та кольору). Діти придумують і складають свого казкового птаха.
"Веселе змагання"
Мета: вчити створювати багато чого з одного.
Матеріал: лсти-матриці, олівці, фломастери.
Хід гри: роздати дітям листи-матриці, на яких зображені різні фігури і повідомляє, що з допомогою олівців або фломастерів їх можна перетворити на якийсь предмет, тварину, рослину чи частину їх. Кожна дитина має доповнити всі листи до різних зображень.
"Незавершений сюжет"
Мета: вчити конкретизувати (оживляти) схематичні зображення.
Матеріал: нитки, пластмасові ложки, гілочки дерев, засушені квіти і ін.
Хід гри: покласти перед кожною дитиною предмет (нитки, пластмасова ложка, гілочка дерева, засушена квітка та ін.) і попросити їх доповнити іншими деталями до створення цілісного предмета або сюжету.
"Придумай візерунок"
Мета: вчити моделювати цілісний образ на основі деталі, частини, схеми.
Матеріал: квасоля, горох, кавунові насіння.
Хід гри: розкласти три ряди предметів: перший - квасоля, другий - горох, третій - кавунові насіннячка. Діти повинні з'єднати предмети в кожному ряду так, щоб вийшов гарний та цікавий візерунок.
"Складання зображень об'єктів"
Мета: розвивати творчі здібності при конструюванні з використанням геометричних фігур.
Матеріал: геометричні фігури.
Хід гри: роздати дітям геометричні фігури, і запропонувати викласти з них названі об'єкти, наприклад: будиночок, човник, песика, машину та ін.
"Придумай тварину"
Мета: вчити комбінувати різні деталі при створенні нового образу.
Матеріал: геометричні фігури, вирізки з книг, журналів.
Хід гри: запропонувати дітям створити незвичайну істоту з наявних деталей.
"Клаптева ковдра"
Мета: вчити висловлювати зміст за допомогою обмежених графічних засобів.
Матеріал: паперова ковдра, кольорові олівці.
Хід гри: роздати кожній дитині по паперовій ковдрі і пропонує за допомогою одного олівця розфарбувати його так, щоб не було однакових клаптиків.
"Картина з дірок"
Мета: розвивати творчість при малюванні нестандартними способами.
Матеріал: аркуші паперу, голки.
Хід гри: розповісти про те, що, якщо багато разів проткнути аркуш паперу голкою, вийде багато дірок. Але якщо протикати папір у певній послідовності, може вийти цілий малюнок. Запропонувати дітям "намалювати" голкою на папері звичайний листок (машину, сонце, хмарку тощо).
"Картина зі шматочків"
Мета: розвивати творчість при малюванні нестандартними способами.
Матеріал: аркуші паперу.
Хід гри: розповісти дітям про те, якщо взяти аркуш білого паперу і довго відщипувати від нього маленькі шматочки, через кілька хвилин у руках залишиться фігура невизначеної форми з общипаними краями. Але якщо відщипувати шматочки заздалегідь продумано, можуть вийти цікаві предмети. Запропонувати це зробити.
"Улюблена іграшка"
Мета: розвивати вміння перетворювати предмет з використанням прийому акцентування.
Матеріал: папір, кольорові олівці або фарби (за бажанням дітей).
Хід гри: запропонувати дітям намалювати свою улюблену іграшку, подумати і розповісти, що можна зробити, щоб вона стала більш смішною і кумедною.
"Зроби навпаки"
Мета: вчити створювати нові образи з використанням прийому гіперболізації.
Матеріал: різні предмети або зображення, аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: дати дітям завдання змінити предмети (наприклад, тарілка , чашка, плаття, квітка...), зробивши маленьке великим, і навпаки, і подумати, що тоді вийде.
"Фантастична тварина"
Мета: розвивати вміння перетворювати предмет.
Матеріал: малюнки з зображенням тварин, кольорові олівці.
Хід гри: роздати дітям малюнки з різними тваринами. Як можна змінити малюнок, щоб зробити його незвичайним і забавним?
"Букви в малюнках"
Мета: розвивати вміння перетворювати графічні символи.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: розповісти про те, що всі букви на щось схожі. Наприклад, буква "р" схожа на підйомний кран, "о" - на рятувальний круг. Пропонує дітям намалювати ті предмети, на які схожі різні літери: ш, р, х, з.
"Подвійне зображення"
Мета: вчити бачити образ у малюнку, фантазію.
Матеріал: аркуш паперу, фарби.
Хід гри: запропонувати дітям розмалювати одну частину щільного листа фарбою, потім скласти аркуш навпіл, притиснути і розкрити. Виходить подвійне зображення, яке необхідно домалювати до якого-небудь предмета.
"Обведи свою долоню і оживи"
Мета: сприяти створенню в уяві образів на основі схематичного зображення предмета.
Матеріал: аркуш паперу, фарби або кольорові олівці (за бажанням дітей).
Хід гри: запропонувати дітям самостійно обвести на аркуші паперу ліву руку і перетворити силует в яку-небудь фігуру. Лист з силуетом можна повертати як завгодно.
"На що схожі наші долоньки"
Мета: розвивати уяву та увагу.
Матеріал: аркуш паперу, фарби, кольорові олівці.
Хід гри: запропонувати дітям опустити долоню у фарбу або обвести олівцями власну долоню (або дві) і придумати, пофантазувати "Що це може бути?" (дерево, птах, метелик тощо). Запропонувати створити малюнок на основі обведених долоньок.
"Три фарби"
Мета: розвивати художнє сприйняття і уяву.
Матеріал: аркуші паперу, фарби.
Хід заняття: запропонувати дітям взяти три фарби, на їхню думку, які найбільше підходять один одному, і заповнити ними весь аркуш будь-яким чином. На що схожий малюнок?
"Чарівна ниточка"
Мета: розвивати творчу уяву, знаходити подібність зображення неясних обрисів з реальними образами і об'єктами.
Матеріал: аркуші паперу, нитки, туш.
Хід гри: у присутності дітей ниточку вмочити в туш і покласти на аркуш паперу, довільно згорнувши. Зверху на нитку покласти інший аркуш і притиснути його до нижнього листа. Витягувати нитку, притримуючи листи. На папері від нитки залишиться слід, дітям запропонувати визначити та дати назву отриманого зображення.
"Чарівники"
Мета: розвивати емоційність і творчу уяву.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: без попередньої бесіди запропонувати дітям з допомогою олівців перетворити дві абсолютно однакові фігури, зображені на аркуші, в злого і доброго чарівника. Далі запропонувати придумати, що зробив поганого злий чарівник і як його переміг добрий.
"Про що розповіла музика"
Мета: розвивати творчу уяву.
Матеріал: запис класичної музики, аркуші паперу, кольорові олівці або фарби (за бажанням дітей).
Хід гри: звучить класична музика. Запропонувати дітям закрити очі і уявити, про що розповідає музика, а потім намалювати свої уявлення і розповісти про них.
"Чарівна мозаїка"
Мета: розвивати вміння дітей створювати в уяві предмети, грунтуючись на схематичному зображенні деталей цих предметів.
Матеріал: набори вирізаних з щільного картону геометричних фігур (однакові для кожної дитини): кілька кіл, квадратів, трикутників, прямокутників різних величин.
Хід гри: роздати набори і сказати, що це чарівна мозаїка, з якої можна скласти багато цікавого. Для цього треба різні фігурки, хто як хоче, прикласти один одному так, щоб вийшло якесь зображення. Запропонувати змагання: хто зможе скласти зі своєї мозаїки більше різних предметів і придумати якусь історію про один або декілька предметів.
"Допоможемо художнику"
Мета: розвивати вміння дітей уявляти предмети на основі заданої їм схеми. Матеріал: великий аркуш паперу, прикріплений до дошки, з намальованим на ньому схематичним зображенням людини, кольорові олівці або фарби.
Хід гри: розповісти, що один художник не встиг домалювати картину і попросив дітей йому допомогти закінчити картину. Разом з дітьми обговорити, що і якого кольору краще намалювати. Найцікавіші пропозиції втілюються в картині. Поступово схема домальовується, перетворюючись на малюнок. Після запропонувати дітям придумати історію про намальовану людину.
"Чарівні картинки"
Мета: розвивати вміння уявляти предмети та ситуації на основі схематичних зображень окремих деталей предметів.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці, воскові крейди, фломастери чи фарби.
Хід гри: роздати аркуші паперу (на кожному аркуші схематичне зображення деяких деталей об'єктів, різних ліній або геометричні фігури). Кожне зображення розташоване на аркуші так, щоб залишалося вільне місце для домальовування картинки. Кожну фігурку, лінію зображену на аркуші паперу, діти можуть перетворити в картинку, яку вони захочуть. Для цього треба домалювати до фігурки лінії все, що завгодно. По закінченні малювання запропонувати дітям скласти розповіді по своїм картинам (у молодшому дошкільному віці вихователь дає тільки безбарвний контур геометричної фігури, а в старшому - наклеєні з кольорового паперу геометричні фігури).
"Чудові перетворення"
Мета: розвивати вміння дітей створювати в уяві предмети і ситуації на основі наочних моделей.
Матеріал: картинки з зображенням предметів-заступників, аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: роздати дітям картинки із зображеннями заступників предметів (на кожній намальовані три смужки різної довжини, три кола різного кольору). Запропонувати дітям розглянути картинки, придумати, що вони позначають, намалювати на аркуші відповідну картинку (можна декілька). Закінчені малюнки проаналізувати разом з дітьми: зазначити їх відповідність зображених предметів-заступників (за формою, кольором, величиною, кількістю), оригінальність змісту і композиції.
"Казкова тварина (рослина)"
Мета: розвивати уяву, творчі здібності.
Матеріал: аркуші паперу, олівці або фарби (за бажанням дітей).
Хід гри: запропонувати дітям придумати і намалювати фантастичну тварину або рослину, не схожу на справжню. Намалювавши малюнок, кожна дитина розповідає про те, що вона намалювала, придумує назву малюнку. Інші діти шукають в її малюнку риси справжніх тварин (рослин).
"Відгадай, що я задумав, і домалюй"
Мета: вчити дітей працювати разом, домовлятися, шукати компроміси; розвивати творчу уяву, наочно-образне мислення, фантазію.
Матеріал: великий аркуш паперу, кольорові олівці.
Хід гри: запропонувати кожній дитині придумати своє зображення (але не говорити про нього). Перша дитина починає і малює тільки один елемент. Наступний повинен уявити, що б це могло бути, що хотів намалювати товариш, і продовжити малюнок, доповнивши його також одним елементом. По ходу роботи часто доводиться перебудовувати спочатку задуманий образ. Коли діти в ході навчання вже придбали навички "добудовування", реконструювання та створення нових образів, заняття можна ускладнити, попередньо виконуючи завдання в групах не з 2-х, а з 4-х дітей.
"Малюємо разом"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: аркуш паперу великого формату ( ділиться на 4 "поля" з урахуванням кількості приймаючих участь в роботі), кольорові олівці або фарби.
Хід роботи: запропонувати дітям створити композицію на дану тему ("Дитячий садок", "Квітучий парк" тощо). Кожна дитина починає малювати на своєму полі. Потім за сигналом дорослого всі переходять на сусіднє поле. Треба зрозуміти, що хоче намалювати товариш, і продовжити його малюнок. У цій спільній роботі відбуваються актуалізація і перебудова образів з урахуванням заданої теми. На перших заняттях діти орієнтуються на створення реалістичних образів. Потім завдання поступово вносяться елементи фантастики наприклад, реальні контурні зображення пропонується розфарбувати в фантастичні, вигадані кольори (кішка синя, зелене сонце та ін.).
"Чарівне дерево"
Мета: вчити розуміти один одного, створювати атмосферу довіри і зацікавленості, а це одна з головних умов, які мають до творчості; дати вихід емоціям дітей.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці або фарби (за бажанням дітей).
Хід гри: запропонувати дітям намалювати чарівне дерево, яке має бути несхожим ні на які відомі дерева. До того ж на гілочках можуть перебувати якісь незвичайні речі.
"Комбінування"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: попросити дітей придумати і намалювати якомога більше предметів, використовуючи геометричні фігури: коло, півколо, трикутник, прямокутник, квадрат.
"Крапки"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці.
Хід гри: покажіть дітям на прикладі, як можна, з'єднуючи точки, зробити малюнок. А тепер запропонуйте їм самостійно спробувати намалювати що-небудь, з'єднуючи точки. Використовувати всі точки кожен раз не обов'язково.
"Чудові плямки"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: аркуші паперу, фарби, пензлик.
Хід гри: на середину листа поставити пляму будь-якого кольору (або декількох кольорів). Зігнути аркуш навпіл, плямою всередину. Розгорнути його. Виходять чудові картинки. Просушити лист. Запитати на що це схоже? Запропонувати дітям домалювати деталі.
"Перетворення геометричних фігур"
Мета: творчу уяву, цілісне сприйняття, фантазію, наочно-образне мислення.
Матеріал: намальовані на ватмані круги, квадрати, трикутники.
Хід гри: запропонувати дітям домалювати деталі. Наприклад, до кола довгі вуха, вуса, очі, ніс, зуби - вийшов зайчик! До квадрату стрілки - виходить годинник. До трикутника хвостик - весела морквина. Дати настанову дітям - зображення не повторюється.
"На що схоже коло?"
Мета: розвивати креативність, творчі здібності.
Матеріал: аркуш паперу із зображенням контуру кіл (від 3 до 10) в залежності від віку дитини.
Хід гри: запропонувати домалювати кола, не повторюючи зображення. Чим різноманітніше зображення, тим вище рівень креативності.
"Домалюй половинку фігури"
Мета: розвивати уяву, творчі здібності.
Матеріал: аркуш паперу з намальованою половинкою якоїсь геометричної фігури, фарби, кольорові олівці, крейди воскові, маркери, фломастери.
Хід гри: запропонувати дітям вгадати, яка геометрична постать сховалася в малюнку, домалювати другу половинку фігури. Подивитися на постать, подумати, на що схожа ціла геометрична фігура, домалювати, щоб вийшло зображення якого-небудь предмету.
"Бабусина скринька"
Мета: вчити конструювати з непридатного матеріалу.
Матеріал: нитки, шнурки, дріт, гудзики.
Хід гри: запропонувати дітям придумати, що можна зробити з ниток, шнурків, дроту, гудзиків. Інші діти вгадують, що це таке.
"Свято"
Мета: розвивати творчість при малюванні на задану тему, наочно-образне мислення.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: діти працюють в альбомах творчих завдань.
"Прикрась торти для свят"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчість.
Матеріал: розмальовки з зображенням тортів для різних свят, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: запропонувати розмалювати торти для різних свят: день народження мами, бабусі, свято в дитячому саду та ін.
"Хто вилупиться з яйця?"
Мета: розвивати фантазію, наочно-образне мислення, творчі здібності.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: прочитати дітям листа від Незнайка: "Зовсім нещодавно в нашому Сонячному місті виявилося яйце. Всім відразу стало ясно, що з нього неодмінно повинен хто-небудь вилупитися. Не той, хто зазвичай з яйця вилуплюється, а зовсім навпаки... В загальному довго ми намагалися уявити собі цього... не знаємо, як звуть. А потім подумали, що краще вас, діти, цього ніхто не зробить. Допоможіть нам дізнатися, хто (що) вилупиться з яйця? Намалюйте нам. Дуже чекаємо. Жителі Сонячного міста". Діти придумують і малюють.
"Як ти думаєш, якою була Баба Яга в дитинстві?"
Мета: розвивати творчу уяву, учити трансформувати казкового героя в часі.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці, фломастери.
Хід гри: запитати в дітей: "Завжди Баба Яга була старою? Хто були її батьки? З ким вона дружила? В які іграшки грала? Які тварини росли поруч з нею? Як і чому вона стала злою? Уявіть і намалюйте Бабу Ягу в дитинстві".
"Хмари-загадки"
Мета: вчити знаходити в матеріалі з нечіткими формами образи предметів.
Матеріал: аркуші паперу, кольорові олівці або фарби (за бажанням дітей).
Хід гри: розповісти про те, як цікаво влітку спостерігати за тим, як пливуть на небі хмари: "Хмари можуть бути схожі на різних тварин, людські обличчя тощо". Потім по черзі показати картинки з хмарами і попросити дітей назвати якомога більше варіантів їх схожості з предметами, тваринами, рослинами, фігурами людей. Діти відповідають.
"Симетричні предмети"
Мета: дати поняття "симетричність предметів"; вчити знаходити однакові частини предметів, складати їх; навести наочні приклади симетричності (вази, глечики) і асиметрії, склавши неправильно частини предметів.
Матеріал: картинні силуети різних симетричних предметів, розрізані навпіл.
Хід гри: запропонувати дітям скласти з деталей якомога більше симетричних предметів.
"Добери візерунок"
Мета: закріпити знання елементів українського народного розпису.
Матеріал: картки з вирізаними силуетами панночок, картки з елементами петриківського, опішнянського, косівського та ін. розписів.
Хід гри: шляхом накладання запропонувати дітям підібрати сукні для дівчат. Варіанти: підібрати візерунок для посуду, іграшок.
"Кора дерева"
Мета: закріпити вміння дітей розрізняти і називати відтінки кольорів, характерних для кори різних дерев.
Матеріал: великі картки (10*20 см) із зображенням різних дерев, маленькі картки різних відтінків або наклеєні шматочки кори, що відповідають зображеним деревах.
Хід гри: запропонувати дітям підібрати кору до кожного дерева.
"Фантастична тварина"
Мета: розвивати творчу уяву, використовуючи різні способи зображення.
Матеріал: різні частини тварин , птахів, риб, комах (вирізані з паперу).
Хід гри: запропонувати дітям скласти з наявних елементів фантастичну тварину, придумати назву. Потім діти зображують фантастичну тварину в обраній техніці.
"Кумедні долоньки"
Мета: розвивати творчу уяву.
Матеріал: картонні силуети долоньок, предмети - капелюшки, стрічки, бантики, квіточки, персні та ін. різного кольору.
Хід гри: запропонувати дітям нарядити кожен пальчик. Варіант: на барвистий відбиток долоні приклеїти плоскі або об'ємні предмети.
"Вгадай на що схоже"
Мета: розвивати творчу уяву.
Матеріал: аркуші паперу або картону з наклеєними шматочками тканини або іншого матеріалу різної форми, фактури.
Хід гри: запропонувати дітям уявити і побачити образ в шматочку тканини, домалювати і описати.
"Склади натюрморт"
Мета: закріпити знання про жанр натюрморту, навчити складати композиції за власним задумом, за заданим сюжетом (святковий натюрморт з фруктами і квітами, з посудом і овочами, з грибами та ін.)
Матеріал: зображення квітів, овочів, фруктів, ягід, грибів, посуду.
Хід гри: запропонувати дітям склади натюрморт.
«Чарівна палітра»
Мета: розвивати почуття кольору.
Матеріал: силуети панелі з картону, на кожній тільки одне кольорове коло (червоне, зелене і ін.), а на інших білих колах є прорізи; кола з відтінками таких же кольорів.
Хід гри: запропонувати дітям підібрати кола з відтінками кольору до кожної панелі і вставити їх в прорізі.
"Кумедний клоун"
Мета: розвивати творчу уяву, почуття кольору.
Матеріал: фігурки клоуна і багато різнокольорових предметів: капелюхи, метелики, краватки, туфлі, одяг та ін
Хід гри: запропонувати дітям нарядити клоуна (в кольори веселки, в одній кольоровій гамі). Варіант: може бути 7 фігур клоуна і 7 комплектів предметів за кольорами веселки.
"Будиночок павука"
Мета: розвивати почуття композиції.
Матеріал: аркуші картону різного кольору, кольорові товсті нитки, зображення павука, різних комах, листочків; кольорові олівці або фломастери, вугілля.
Хід гри: запитати: "Ви знаєте, де живе павук? Який у нього будинок? Хто потрапляє в його мережі? Хочете зобразити будинок павука? Його можна намалювати, викласти з ниток, а комах можна зробити або використовувати тих, що вже є".
Потім діти малюють або виконують колективну роботу в техніці колажу.
"Фігурки з дроту"
Мета: розвивати розуміння причинно-наслідкових зв'язків, образне мислення, фантазію і творчі здібності, загальну моторику.
Матеріал: дріт різного кольору.
Хід гри: показати дітям, як можна загинати, закручувати, з'єднувати дріт. Запропонувати дітям зобразити тварину, людину, букву, цифру, машину... Можна створити великий проект: наприклад, зоопарк, місто, парк, велику сім'ю та ін.
"Таємничий малюнок"
Мета: розвивати аналітичне мислення, вміння висловлювати свої емоції, моторику рук і графічні навички, уяву.
Матеріал: білий олівець, кольорові олівці, аркуші білого паперу (невеликі).
Хід гри: намалювати що-небудь білим олівцем на папері так, щоб діти цього не бачили. Сісти за стіл і розказати, що тут намальована "чарівна" картинка. Щоб вона з'явилася, треба обережно заштрихувати кольоровими олівцями цей аркуш паперу. Запропонувати дітям самостійно створити таємничу картинку від початку і до кінця.
"Веселка бульбашок"
Мета: розвивати уяву, аналітичне мислення, сприйняття кольору, фантазію.
Матеріал: шампунь, гуаш, склянки для води, товсті пензлі, трубочки для коктейлю.
Хід гри: приготувати кольорову піну: ретельно змішати шампунь і гуаш в рівних пропорціях, налити в склянку приблизно по 0,5 мм того і іншого. Потім долити в склянку води, заповнивши її на 1/3. Булькати через трубочку в склянку. Коли з'являться кольорові мильні шапки, можна приступати до створення картини. Взяти щільний папір і накрити по черзі кожну склянку, виходять відбитки. Подивитися, на що вони схожі і домальовували відсутні деталі. Можна пограти, дуючи в трубочку і ганяючи мильну піну по аркушу паперу.