«Як ми новачка підтримали» Мета: виховувати у дітей доброту, жалість, милосердя; вчити дітей добирати слова-ознаки (прикметники-дієслова) для завершення розпочатих речень. Хід гри: -До нас у дитячий садок прийшов новачок…(який?), сумний, веселий, заплаканий, зажурений, боязкий, зляканий, незнайомий, мовчазний. -Наші хлопчики та дівчатка познайомилися з ним, підтримали – і новачок змінився. Поспілкувавшись із нашими малятами, новачок став…(який?) веселий, радісний, усміхнений, бадьорий, активний, товариський, сміливий, балакучий. Після цього кілька малят (за бажанням або проханням дорослого) можуть скласти речення з протиставленням, використовуючи попередньо опрацьований словесний матеріал. Наприклад: Зранку наш новачок був сумний, а після обіду веселий. Спершу новачок був заплаканий, а згодом усміхнений. У першій половині дня новачок був мовчазний, а ввечері він став балакучий. Спочатку наш новачок був якийсь боязкий, а потім став сміливий. 1
«У групі - новенький» Мета: вчити дітей правил товариських стосунків, сприяти дружньому спілкуванню з однолітками; допомогти товаришеві при потребі. Вихованцям пропонують скласти речення, використовуючи запитання вихователя. Запитання-відповіді: Новачок – це той, хто приходить до дитсадка вперше, чи це та дитина, яка вже відвідувала дитсадок? (новачок – це той, хто приходить до дитсадка вперше). -Новачки спочатку веселі чи вони перший час почуваються сором’язливо? (новачки зазвичай почуваються в дитсадку сором’язливо). -Як ви гадаєте, новачки іноді спочатку плачуть, сумують за домом чи їм всім подобається у дитячому садочку? (іноді новачки спочатку плачуть, сумують за домом). -На вашу думку, новенького хлопчика чи дівчинку краще залишити у спокої чи варто зразу познайомитися з ними, заспокоїти, запросити до спільної гри? (із новеньким хлопчиком чи дівчинкою краще відразу познайомитись та запросити до гри). -Новачків слід привітно, доброзичливо, з посмішкою? (новачків слід стрічати доброзичливо, з посмішкою). 2
«Чарівні слова» Мета: продовжувати розвивати і формувати в дітей засоби спілкування; виховувати бажання бути ввічливими, доброзичливими. Хід гри: Вихователь показує дітям ляльку і повідомляє, що зараз вони проведуть разом із нею веселу гру. Діти разом з вихователем стають у коло, взявшись за руки, ляльку садять в центрі. Дорослий пояснює вихованцям правила гри і звертає увагу малюків на те, що той чи інший гравець має виконувати запропоновану педагогом відповідну ігрову дію з лялькою. Але тільки після того, як вихователь промовить «чарівні слова»: «Будь ласка!». Наприклад: «Катюша, одягни будь ласка на ляльку шапочку!». 3
«Назви все довкола ласкаво та ніжно» Мета: продовжувати вчити дітей вживати ласкаві та ніжні слова, вправляючи в утворенні зменшувально-пестливої форми відповідних слів. Хід гри: Вихователь показує дітям ляльку-немовля. Малята роблять висновок, що немовлят потрібно вчити говорити, а щоб вони росли добрими та лагідними , їх краще відразу вчити ласкавих і ніжних слів. Потім діти на прохання вихователя називають пари слів, згадують різні речі (іграшки, меблі, предмети обстановки) та людей, що перебувають у полі їхнього зору, вправляючи в утворенні зменшувально-пестливої форми відповідних слів: Стіл-столик, діти-дітки, м’яч-м’ячик, квітка-квіточка, листок-листочок, тарілка-тарілочка, шафа-шафочка, заєць-зайчик, ваза-вазочка. Діти-гравці мають по черзі вимовляти слова. В кінці гри вихователь хвалить активних дітей та висловлює впевненість, що їхнє іграшкове немовлятко виросте обов’язково доброю та душевною людиною.4
«Колобок» Мета: продовжувати вчити і допомагати дітям запам’ятати ввічливі слова. Хід гри: Для гри використовується м’яч, на якому намальоване обличчя колобка, або можна використати іграшкового Колобка. Діти перекочують м’яч одне одному, вітаються з Колобком, ставлять йому запитання. (За Колобка відповідає вихователь) малята можуть частувати Колобка, подарувати йому іграшку, він дякує їм за це. 5
«Ласкавий ланцюжок» Мета:розвивати інтерес, довіру і симпатію до однолітків; учити поєднувати добрі почуття з добрими словами. Хід гри: У грі беруть участь п’ятеро дітей, які сідають у коло ближче один до одного. Вихователь говорить: «Погляньте, діти, який гарний у нас Сашко! У нього м’яке волоссячко, гарні оченятка. А тепер, Сашко, погладь Поліночку по голівці. У неї теж шовкове волоссячко. Подивись, у Поліночки блакитні оченята». Так за допомогою вихователя діти по-новому пізнають одне одного, вчаться налагоджувати контакти з однолітками. Пестливі звертання вихователя: «Сашко», «Поліночка» також дають їм позитивний досвід спілкування. Дії малят можна урізноманітнювати. Зазвичай вони із задоволенням граються і самостійно вигадують нові дії. 6
«Добрий друг» Мета: формувати у дітей узагальнене уявлення про дружбу і товаришування. Хід гри: Діти під музику крокують по колу. Коли стихає музика, вихователь дає м’ячик одній дитині, і та, називаючи ім’я свого друга, говорить про нього добрі слова. Пречудово в світі жити, І по-справжньому дружити. І любити геть усіх – Хай лунає пісня й сміх! Гарно друзів вірних мати, З ними у танку кружляти. Пісеньки співати, гратись, З друзями не розлучатись. 8
«В цьому домі ми сім’я» Мета: формувати у дітей узагальнене уявлення про дружбу і товаришування; виховувати товариські стосунки, доброту. Хід гри: Діти з вихователем стають у колі, співають, виконують відповідні рухи. В цьому домі – ми сім’я (ідуть по колу). В цьому домі – ми сім’я, Ми і ви, і ти, і я! (зупиняються, руки в сторони, вперед до грудей). Руку дай тому, хто зліва (ліву руку в сторону - вниз). Руку дай тому, хто з права (праву руку в сторону - вниз). Ми – одна сім’я!(беруться за руки, піднімають їх). В цьому домі – ми сім’я, (ідуть по колу) В цьому домі – ми сім’я. Ми і ви, і ти, і я! (зупиняються, руки в сторони, вперед, до грудей). Усміхнись тому, хто зліва, (повертають голову вліво, усміхаються сусіду). Усміхнись тому, хто справа(повертають голову вправо, усміхаються сусіду). Ми – одна сім’я! (беруться за руки , піднімають їх). 9
«Сердечко тримай – чарівні слівця згадай» Мета: продовжувати формувати в дітей вербальні й невербальні засоби спілкування (привітатися, вибачитися, попрохати, подякувати…). Хід гри: Діти стоять, вишукавшись у коло. Ведучий (спочатку в цій ролі виступає вихователь, згодом ведучими можуть бути й діти – вибрані за допомогою самих дітей або вихователем) бере серце і стає у центр кола. Після цього він дає по черзі серце усім гравцям і кожному з них дає певне завдання: привітати дівчаток з 8 Березня; попрощатися із зимою; привітатися із сонечком; вибачитися, попрохати про допомогу; подякувати за гарний день; запросити в гості казку і т.д. Дитина гравець має передати адресований їй серце і, виконавши прохання ведучого, повернути йому серце. Слова можуть повторювати і інші гравці, при цьому також можна правильні відповіді свого товариша схвалювати оплесками, а невірну відповідь – тупотінням ніг. Гра триває доти, доки серце не обійде все коло. 10
«Коли приходить доброта» Мета: усвідомлення значення доброти в житті людини; усвідомлення свого емоційного стану, уміння адекватно його виражати. Хід гри: Вихователь: Діти, сьогодні до нашої групи завітала фея Доброти і подарувала нам скриньку з особливими подарунками - подарунками доброти. -Як ви гадаєте, що це за дарунки? -Що може бути добрим? Так , правильно! Це і добра посмішка, і добрі очі, і добре серце, і звичайно добре слово. Для цього потрібно: -подивитися один на одного добрими очима; -посміхнутися один одному лагідного й ніжною посмішкою; сказати один одному ласкаві слова. -Давайте передамо по колу один одному на дарунки доброти : посмішку, погляд, ласкаве слово. Діти з посмішкою дивляться один одному а очі і промовляють щирі слова. Вихователь: Діти погляньте краплинки – краплинки доброти від феї. Вона їх нам також подарувала (вихователь роздає дітям вирізані з паперу краплинки). Давай з ними також пограємо. 11
«Скажи ведмедику добрі слова» Мета: виховувати дружні взаємини між дітьми; вчити дітей вживати добрі слова, передаючи потрібну інтонацію. Хід гри: Вихователь запрошує на заняття іграшкового ведмедика. Ведмедик: Добрий день малята, мені сьогодні чомусь сумно, а тому я хочу почути добрі слова. Діти стають в коло садять ведмедика в центрі на стільчик. По черзі діти підходять до ведмедика погладжують його і придумують для нього добрі слова вихователь допомагає у підборі слів. 12