Картотека дидактичних ігри "Дитина в сенсорно пізнавальному просторі" за програмою Українське дошкілля

Про матеріал
Результатом навчання математики є не лише знання, а й певний стиль мислення, для якого характерне домінування логічної схеми міркувань. Для подальшого життя дітей це важливо, адже вони самостійно пізнаватимуть світ, будуть одержувати, аналізувати й синтезувати інформацію, зіставляти предмети та явища, робити висновки, пояснювати закономірності. Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1552-didaktichn-gri-logko-matematichnogo-spryamuvannya-v-dnz Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту.
Перегляд файлу

«Швидкий поїзд»

Мета: Вчити розрізняти поняття «один» і «багато», знаходити, яких предметів багато, який — один.Сприяти розвиткові мислення, пам'яті, сприймання, уваги. Виховувати уміння координувати свої дії з рухами і діями товаришів (одночасно розпочинати й закінчувати).

X і д. В різних місцях групової кімнати (на поличках, столі, підвіконні, килимі) вихователь заздалегідь розміщує групи предметів та іграшок — однорідних і по одному (4 матрьошки й 1 машинку і т. д.). Обирають ведучого — «тепловоз», решта — «вагончики». За сигналом педагога «Поїзд рушив!» діти йдуть ланцюжком, роблячи колові рухи зігнутими в ліктях руками. За сигналом «Поїзд зупиняється!» діти уважно розглядають предмети, ш,о знаходяться на «станції», і називають, яких предметів багато, а який один. Далі поїзд рухається по кімнаті, зупиняючись на станціях «Стіл», «Вікно» і т. д.

Обладнання: набори предметів та іграшок у співвідношенні «один – багато».

 

 

«Магазин»

Мета: Вправляти дітей у розрізненні предметів за величиною, довжиною, висотою, шириною, товщиною.

X і д. Вихователь пропонує дітям піти до магазину й уважно роздивитися, що там є. Діти оглядають прилавок із товарами, називають їх. Потім по черзі підходять до продавця (вихователя), вибирають потрібний товар («Я хочу купити великий червоний м'яч»). Якщо правильно характеризують, одержують покупку.

обладнання: полички, предмети та іграшки, контрастні за величиною, висотою, довжиною, шириною, товщиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

«Одягання ляльки»

Мета: Вправляти дітей у розрізненні предметів за величиною, довжиною, висотою, шириною, товщиною.

X і д. Діти сидять колом. Вихователь приносить ляльку Оленку і пропонує одягти її. Кільком дітям доручає принести одяг (плаття, пальтечко, шапочку, туфельки). Потрібно вибрати одяг відповідно до розміру. Одягнувши ляльку, діти разом з нею виходять на прогулянку.

Можна проводити гру так: одягти дві ляльки — велику і маленьку.

Обладнання: лялька, її одяг (платтячка, пальтечка, шапочки, туфельки двох розмірів, дві стрічки різної довжини).

 

 

 

 

 

 

 

«Струмочок»

Мета: Закріплювати вміння знаходити два предмети однакової величини шляхом накладання або порівняння на око.

X і д. На столах у дітей по дві смужки — це струмочки. Вихователь пропонує узнати, який з них довший, а який коротший (порівняти способом прикладання), пустити човник по довгому струмочку, потім по короткому, назвати, по якому струмочку човник плив довше.

О б л а д н а н н я на кожну дитину по 2 смужки картону блакитного кольору контрастної довжини, паперовий човник.

 

 

 

 

 

 

 

 

«Хто знайде таке саме кільце?»

Мета: Закріплювати уміння порівнювати за величиною три предмети, використовувати це уміння при виконанні дій із предметами.

X і д. Вихователь знімає кільця зі стрижнів башточок і розкладає в різних місцях групової кімнати. Потім роздає дітям по одному кільцю: «Знайди таке саме велике кільце, таке саме маленьке кільце». Педагог спостерігає, як  виконується  завдання, допомагає  в  разі  потреби.

Обладнання: башточки з трьох і п'яти кілець.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Гаражі»

Мета: Вправляти дітей у визначенні знайомих геометричних фігур на дотик.

X і д. У різних кінцях кімнати прикріплені картки, на яких зображена певна геометрична фігура,— це «номер» гаража. Дітям роздають по одній картці з фігурою на ній — це «номер» машини. За сигналом вихователя «Машини їдуть» діти розходяться по кімнаті, імітуючи їзду. За сигналом «Машини, в гараж!» кожний заїжджає у свій гараж із відповідним знаком. Вихователь активізує запитаннями: «Який номер твоєї машини? До якого гаража ти поїдеш?» Потім діти обмінюються картками.

Обладнання: два набори карток із зображенням круга, квадрата, трикутника, три демонстраційні картки, роздавальні — за кількістю дітей   (або керма  із  зображенням певної фігури).

 

 

 

 

 

«Вгадай, що це»

Мета: Закріплювати уміння порівнювати за величиною три предмети, використовувати це уміння при виконанні дій із предметами.

X і д. Вихователь викликає дитину до столу, пропонує стати спиною до дітей і закласти руки за спину. Вкладає їй у долоні площинну фігуру — треба, не підглядаючи, визначити на дотик, що це. Якщо завдання виконане правильно, діти плескають у долоні.

Обладнання: набір геометричних фігур невеликого розміру (круг, квадрат, трикутник).

 

 

 

 

 

 

 

 

«Впізнай на дотик»

Мета: Закріплювати уміння виділяти форму в конкретних предметах навколишньої обстановки, підбирати предмети певної форми і співвідносити їх із заданою геометричною фігурою.

X і д. Вихователь викладає на дошці по одній площинній геометричній фігурі, дитина за зоровим зразком віднаходить у мішечку на дотик таку саму фігуру і показує. Якщо впізнала правильно, решта плескає у долоні.

Обладнання: два набори геометричних фігур (круг, квадрат, трикутник).

 

 

 

 

 

 

 

 

«Знайди предмет такої самої форми»

Мета: Закріплювати знання дітей про геометричні фігури, про те, що форма не залежить від кольору, величини; вправляти в розрізненні і правильному називанні фігур та їх просторового розміщення.

X і д. Вихователь ознайомлює дітей з матеріалом: площинні фігури розкладені на одному столі, предмети — на іншому. Показує якусь фігуру і пропонує одній дитині знайти серед виставлених речей предмет відповідної форми і покласти його поряд з фігурою на столі. Якщо завдання виконане правильно, всі діти плескають у долоні. Гра завершується, коли всі фігури показані й віднайдені.

Обладнання: площинні круг, квадрат, трикутник; предмети круглої форми (м'яч, куля, яблуко, блюдце, ґудзики); квадратної (кубик, хустинка, карточка, лото); трикутної (призма, прапорець, морквина).

 

 

 

 

«Матусин день»

Мета: Закріплювати й уточнювати знання дітей про частини доби: ранок, день, вечір, ніч. Вчити співвідносити з частинами доби вид і зміст своїй діяльності.

X і д. У гості до дітей приходить лялька Марійка. Вихователь веде розповідь: «До нас у гості прийшла лялька Марійка і принесла свої фотографії. Вона просить допомогти їй розібратися, коли вона фотографувалась: вранці, вдень, ввечері чи вночі. Але спочатку послухайте розповідь про те, що Марійка робила протягом дня...» Вихователь розповідає і показує картинки. Потім показує картинки в будь-якій послідовності, а діти визначають, в який часовий відрізок доби Марійка фотографувалась і чим вона в цей час займалась. За правильну відповідь дитина одержує фішку.

Обладнання: лялька, картинки (фотографії), на діяльність дівчинки (ляльки) в дитячому садку чи дома в різні частини доби; фішки чотирьох кольорів, що можуть умовно позначати частину доби.

 

 

«Пори року»

Мета: Закріплювати уявлення дітей про частини доби, пори року, місяці.

Х і д. Варіант 1:у дітей великі картки, у вихователя — маленькі. Він бере по одній карточці і, не показуючи дітям, запитує, в яку пору року відбувається зображена дія. Наприклад: «Коли дозріває хліб на полях?» Той, у кого на великій картці зображена відповідна пора року, піднімає руку. Якщо відповідь правильна, гравець одержує картку. Гра продовжується, поки вихователь роздасть дітям всі картки. Виграє той, хто правильно підбере більшу кількість карток.

Варіант 2: на запитання вихователя діти називають не лише пору року, але й місяць, наприклад: «Хліб дозріває влітку, в серпні».

Обладнання: великі картки (кольорові або з малюнком, що відповідають порам року) по одній на кожного гравця; маленькі карточки з зображенням характерних ознак пір року.

 

 

 

«Що змінилось?»

Мета: Вправляти дітей в умінні визначаючи правий і лівий бік, розрізняти просторові напрямки від себе: попереду, ззаду, праворуч, ліворуч, зверху, знизу.

X і д. Вихователь розглядає з дітьми предмети, потім ставить їх на столі в різному порядку: один — ліворуч, другий — праворуч,    третій — попереду,     четвертий —ззаду. Пропонує дитині уважно розглянути розташування, потім повернутися спиною до столу (або вийти з кімнати). Міняє предмети місцями. Діти разом з вихователем плескають у долоні — дитина обертається (або заходить до кімнати) і визначає, ш;о змінилось у розташуванні предметів, який із них спочатку стояв праворуч (ліворуч, попереду, ззаду).

Обладнання: 4 різних предмети або іграшки.

 

 

 

 

 

 

«Обладнаємо кімнату для ляльки»

Мета: Вправляти дітей в умінні орієнтуватись у частинах тіла, визначаючи правий і лівий бік, розрізняти просторові напрямки від себе: попереду, ззаду, праворуч, ліворуч, зверху, знизу.

X і д. Вихователь звертає увагу дітей на лялькові меблі, розповідає, що лялька Марійка купила нові меблі і розставила їх у своїй кімнаті. Посередині — стіл, поруч — стілець, біля стіни під вікном — крісло. Далі вихователь розповідає про те, як до Марійки у гості завітав зайчик і захотів у своїй кімнаті розташувати меблі так само, як у неї. Але кімната зайчика намальована на папері, і замість меблів треба використати схожі фігурки: круг, квадрат, трикутник, прямокутник. Вихователь пропонує подивитись, де знаходяться двері, вікна, яка фігурка може замінити стіл, ліжко, крісло. Діти по черзі  викладають свої фігурки на відповідне місце в плані кімнати.

Обладнання: лялькові меблі, папір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Елементарні математичні уявлення та сенсорні еталони

(Молодша група)

 

 

Кількість ті лічба

              1.«Швидкий поїзд»

Величина

          1«Магазин»

               2. «Одягання ляльки»

3. «Струмочок»

4. «Хто знайде таке саме кільце?»

Форма

5. «Гаражі»

  6. «Вгадай, що це»

7. «Впізнай на дотик»

8. «Знайди предмет такої самої форми»

Орієнтування у часі

9.«Матусин день»

10. «Пори року»

Орієнтування у просторі

11«Що змінилось?»

11.«Обладнаємо кімнату для ляльки»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кириченко Олена Віталіївна
    Дякую за гарний матеріал!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2021
Переглядів
3897
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку