« Як навчити дітей розпізнавати кольори?»
Вже у дворічному віці діти здатні до вивчення назв кольорів та ефективного використання освітніх здібностей свого головного мозку.
При ознайомленні дітей з абстрактним поняттям « колір» важливо розуміти суть цього процесу.
В процесі освоєння кольорів спектру значною мірою допомагає аналіз того, чим колір не є, тобто «негативні приклади». Коли ви показуєте дитині яблуко й кажете, що воно червоно кольору, малюк може запам'ятати його форму й вирішити, що саме вона мається на увазі під словом «червоний ». Тому необхідно показувати також яблуко іншого, не червоного кольору( зеленого, жовтого).
За допомогою прикладів необхідно допомогти дітям дізнатись, що колір не має форми. Отже червоним можуть бути яблуко, тканина або листок.
За допомогою прикладів необхідно дати дітям поняття про те , що колір не має розміру. Червоний предмет може бути маленьким, великим і навіть величезним.
За допомогою прикладів ми вчимо дітей тому , що колір можна бачити як зовні, так і всередині. Предмет червоного кольору може висіти на дереві та стояти в шафі.
За допомогою прикладів необхідно допомогти дітям дізнатись, що колір може мати різну текстуру. Предмет червоного кольору може бути гладеньким (яблуко) або пупирчастим ( полуниця).
Кожного разу, коли ми показуємо дитині щось червоне, але з різними якостями, ми покращуємо й розширюємо її розуміння концепції кольору. Чим більше прикладів демонструвати дітям, тим краще вони навчаться розрізняти кольори.
Навчати дітей розпізнавати кольори – досить просте завдання, для його здійснення потрібні лише наполегливість і багаторазові повторення – дві навички, яких вам буде цілком достатньо.
Як навчити дітей розрізняти кольори?
1. Коли показуємо щось, наприклад, зелену повітряну кульку, використовуємо слово «колір» разом з назвою предмета. Замість того щоб казати «Це зелений », краще сказати «Це кулька зеленого кольору».
2. Не перевіряйте дітей на знання кольорів, перш ніж ви закінчите їх вивчення. Це може спонукати їх відмовитись від подальшого навчання й відвернути від нього!!!!!!
3. Коли ви вчите дітей розпізнавати кольори, пам'ятайте, що рецептивна мова (розуміння усної або письмової мови) повинна передувати експресивній мові (мовному висловлюванню). Тобто діти вчаться вказувати правильний колір задовго до того, як зможуть назвати його вголос. (Наприклад, коли ви знаходитесь на початку процесу навчання, попросіть дитину зібрати всі предмети синього кольору. Якщо вона не впевнена, покажіть їй кілька таких предметів, щоб вона зрозуміла, про що йде мова).
4. Дотримуйтесь основних кольорів – червоного, синього, жовтого, чорного й білого, а вже потім починайте додавати інші кольори.
5. Краще присвячувати час вивченню кожного кольору окремо. Чудово допомагають тижні, присвячені певному кольору, – «Зелений тиждень» або «Синій тиждень», наприклад. Чим більше ви повторюєте вивчення одного кольору, тим краще, а тиждень дає вам можливості знайомити дитину з певним кольором велику кількість разів.
6. Поняття кольору закріплюється в голові дитини краще, якщо вона пізнає цей колір різними способами. При вивченні кольору діти можуть пізнавати й визначати кольори з допомогою всіх чуттів – зору, слуху, нюху, смаку, дотику, і чим більше пізнавального досвіду вони отримують, тим легше запам'ятовують колір. Будьте винахідливими та придумуйте незвичайні ідеї навчання.
Ефективні та ігрові прийоми:
Називаємо все правильно і чітко. Це не те, щоб гра – а звичка. При будь-яких заняттях слід обов'язково називати кольори предметом. Наприклад: хочеш я наллю тобі чай у СИНЮ чашку або давай одягнемо ось цю ЧЕРВОНУ кофтину.
Порівняння. Називаючи один з кольорів, вам обов'язково слід порівнювати його з тим, що так добре знайоме дитині. Наприклад, машинка блакитна, як небо, а млинець жовтий, як сонечко.
Питати «що тобі подобається». Прив'язуючи до назв кольорів свої почуття (подобається чи не подобається колір), дитина легше і швидше запам'ятовує їх. Наприклад: мені подобається рожевий і не подобається чорний.
Зміна обстановки. Іноді освітній процес надоїдає дитині тільки тому, що відбувається однаково і завжди в одному приміщенні. Зміна обстановки посприяє тому, щоб малюк проявив інтерес до занять з батьками . Тим більше, що займатися можна не тільки, нав'язуючи знання, але і «між іншим». Наприклад, якщо ви в магазині, не полінуйтеся заїхати у відділ овочів і фруктів, щоб назвати всі їх кольору.
Розваги. Якщо малюкові важко сприймати просту мову батьків, ви можете замінити її пісеньками і звучними віршами, які сприймаються набагато легше і приємніше, легко запам'ятовуються на довгий час.
Батьки повинні допомагати своїм підростаючим дітям пізнавати світ і вивчати все навколо. Наприклад, знайомитися з квітами малюкам буває досить складно, адже вони мають безліч відтінків і не завжди яскраво виражені. Однак це дуже корисно для того, щоб дитина могла повноцінно розвиватися, висловлювати свої думки і бажання.
Вивчення кольорів в ігровій формі:
Розподіл за групами. Для цього можна використати кольоровий картон і упаковку губок для миття посуду. З картону виріжте однакові по діаметру круглі тарілки, а з м'якої частини губок кубики. Запропонуйте малюкові правильно розсортувати кубики по тарілочках (природно, у них повинні бути однакові кольори). Те ж саме можна зробити з гудзиками, кольоровим конструктором або льодяниками.
Розмальовки. Для цього вам знадобиться упаковка кольорових олівців або фарби, а так само шаблон або картинка для розфарбовування. Краще вибирати прості шаблони без дрібних деталей і великого розміру: яблуко, апельсин, банан, сонечко, тюльпан, море, хмара. Розфарбовуючи, називайте кольору чітко і розповідайте: чому вони такі, на що схожі і які гарні.
Полювання. Для цього вам слід підготувати кошик або невеликий пакет, а потім розташувати по дому іграшки або предмети різних кольорів. Після цього можна виходити з дитиною «на полювання», збираючи все червоного або, приміром, тільки синього кольору.
Гра з продуктами. Це заняття не передбачає гру прямим текстом, але дозволяє дитині безпосередньо контактувати з предметами, які він раніше не чіпав і не мацав. Ви можете розкласти перед ним на столі різні овочі (помідор, огірок, перець), фрукти (банан, апельсин, яблуко) і інші продукти: молоко в пляшці, упаковку рису або макаронів. Попросіть малюка розсортувати все по квітам.
Гра «Кольорове лото». Його можна придбати або зробити самостійно. Для цього слід мати кольоровий картон і принтер, на якому можна роздрукувати картки. Завдання дуже просте – діставати з мішечка або коробки фішку (вирізану з кольорового паперу) і класти на ту клітинку картки, де є відповідний колір.