КАРТОТЕКА ОСІННІХ ІГОР
Сонячні і ясні дні вересня і жовтня дають можливість дітворі вдосталь нагулятися перед довгою зимою. Осінні ігри для дітей будуть дуже до речі, адже вони дають можливість зробити прогулянки набагато змістовніше і цікавіше. А вже якщо є можливість здійснити подорож в різнокольоровий осінній парк, то це буде великою і змістовною пригодою – цікавою, пізнавальною і розвиваючою.
Пограйте з дітьми в інтелектуальні ігри восени, їх так легко зробити яскравими і наочними. Вчитися і дізнаватися багато нового про навколишній світ може бути надиво легким і захоплюючим заняттям. Осінь - справжня країна Фантазія, вона розбудить уяву і образне мислення дитини, збагатить його словниковий запас і навчить викладати свої думки.
Осінні заняття з математики
Осінні ігри для дітей дають можливість дати їм наочні і забавні заняття з математики. Підручний матеріал - маленькі шишки, жолуді або каштани. Нехай затиснуть їх в долоньці - так багато, скільки зможуть. Те ж саме робить дорослий. Потім долоньки розкриваються, починається рахунок жолудів або каштанів.
Лабіринт з геометричних фігур
Покажіть дітям найпростіші геометричні фігури (квадрат, прямокутник, коло, трикутник), намальовані на папері, і запропонуйте викласти їх з каштанів, жолудів або листя (в сонячну тиху погоду) поруч один з одним на асфальті під час прогулянки. Зробіть невеликий прохід у кожній фігурі. Гра полягає в тому, щоб обійти кожну фігуру зсередини і перейти в наступну. Переходячи в кожну фігуру, дитина називає її вголос.
Пазли з листя
Зібрані під час прогулянки листя потрібно розрізати на кілька великих частин. Завдання дитини-зібрати свій листочок з окремих частин. Для маленьких діток для зразка можна залишити нерозрізані листочки.
Осінній вальс
На прогулянці з дітьми зберіть красиві листя або приготуйте їх заздалегідь. Запропонуйте дітям згадати, як красиво літають листя, піднімаються в небо, кружляють, а потім падають на землю під час листопаду. Роздайте дітям по кілька листочків і потанцюйте з ними під музику «Осінній вальс».
Нехай вони уявляють себе листочками: піднімуть руки, нахилять їх вправо і вліво, помахають листочками, опустять руки вниз, покружляють і повільно присядуть навпочіпки. Ця гра підійде і зовсім маленьким.
Для дітей старшої групи можна влаштувати невеликий осінній бал, зробивши з осіннього листя «корони» для дівчаток і розучивши з дітьми кілька справжніх бальних «па» і віршів на тему осені.
«Збиралки-запасалки»
Розділіть дітей на дві команди – білочок і мишок і запропонуйте зробити «зимові запаси». Нехай діти збирають каштани, жолуді, насіння трав, рослин, травинки, шишки, соснові голки, крилатки ясена, красиві палички і камінчики. Знахідки "мишок «після сортування поміщають в один великий пакет, а» білочок" в інший. Перемагає та команда, яка збере більше красивих і цікавих «запасів».
Ця гра цілком підійде і для прогулянок батьків з дітьми, «запаси» буде робити вся сім'я.
Осінні вироби
"Збиралки-запасалки" мають своє продовження. Розсортуйте і розкладіть разом з дітьми запаси по коробочках і банках: шишки до шишок, травинки до травинок, камінчики до камінчиків, жолуді до жолудів, ягоди горобини до плодів шипшини і т.д. Тепер ви забезпечили дітей природним матеріалом для всіляких фантазійних виробів: бабок, їжачків, метеликів, казкових чоловічків, диво - дерев. Допоміжний матеріал-пластилін, клей, картон, ножиці та ін.потім з виробів можна буде організувати виставку, а про найцікавіших і незвичайних експонатів придумати казкові історії.
Скрап-букінг
З висушених травинок, пелюсток квітів, насіння і листя в поєднанні зі стрічками, гудзиками, аплікаціями з кольоровим папером запропонуйте дітям зробити листівки (завчасно приготуйте зразки) або рамочки для фотографій в стилі скрап-букінг.
Фантастичний land-art
У тихий сонячний день можна пограти в картини з різнокольорових листя, які викладають на землі або асфальті. У справу підуть і жолуді з каштанами – для прикрас. Такі живі аплікації називають land-art. Вони виглядають незвично і красиво. Дуже добре б їх сфотографувати на пам'ять.
В осінні рухливі ігри можна також включити атрибути осені. Наприклад, розділити дітей на дві команди і пограти в естафету з передачею осіннього букетика з листя. Або намалювати крейдою на асфальті коло і кидати в нього каштани з двох-трьох кроків на влучність.
Осінній хоровод
Осінній хоровод допоможе дітям запам'ятати форму листя різних дерев і навчить діяти узгоджено. В середині кола знаходяться листя трьох-чотирьох видів дерев. Кількість кожного виду листя відповідає кількості дітей. Діти водять хоровод навколо листя. Дорослий вимовляє: "Раз, два, три, листочок берези скоріше бери!"Діти підбігають до листя, знаходять листя берези і піднімають їх вгору, потім складають окремо на землю. Хоровод триває до тих пір, поки листя в колі не закінчаться.
Сонечко і дощик
Класична дитяча осіння гра: діти граються, коли дорослий вимовляє «сонечко» і стрімголов біжать під парасольку у нього в руках, коли він вимовляє «дощик».
«ФАРБИ»
Мета: розширювати репертуар традиційних ігор, що розвивають не тільки спритність, швидкість реакції, а й систему взаємодії гравців, розуміння ними ситуації; вправляти дітей в бігу у природних умовах, з вивертанням від ловця; створювати умови для тренування опорно-рухового апарату; виховувати у дітей в іграх почуття взаємодопомоги і співпраці.
Хід гри: гравці - фарби-сидять на лавці, колоді або лавці. За домовленістю з числа гравців вибираються продавець і художник. Художник відходить убік, щоб не чути змови грають з продавцем. Кожна фарба придумує собі колір і називає його продавцеві. Після чого до граючим підходить художник-покупець. Він стукає:
Художник: Тук-тук!
Продавець: хто там?
Художник: це я, художник!
Продавець: навіщо прийшов?
Художник: за фарбою.
Продавець: за який?
Художник: за червоною (жовтою, золотою і т.д.).
Якщо червоної фарби немає, то продавець каже:
"Скачи по червоній доріжці,
купи собі червоні чобітки!"
Художник повинен доскакати на одній ніжці до заздалегідь визначеного місця і повернутися в магазин за новою фарбою.
Якщо названа фарба є, продавець виводить її на лінію старту, бере за руку художника і вимовляє римування: "Раз – два – три - бери!". Після чого фарба біжить до обумовленого місця (фінішу), а художник намагається її зловити. Якщо художник зловив фарбу, то відбувається зміна ведучого, і він сам стає фарбою.
«Мишоловка»
Мета: залучати дітей до активної участі в підготовці та проведенні ігор;заохочувати прагнення і ініціативу дітей самостійно організовувати і проводити нескладну рухливу гру в природних умовах в осінній сезон; формувати навички легкого бігу; виховувати такі якості особистості, як рішучість сміливість; зміцнювати зв'язково-м'язовий корсет хребта.
Хід гри: дорослий з одним-двома дітьми беруться за руки і піднімають їх вгору, утворюючи мишоловку. Решта дітей-мишки. Гравці, що зображують мишоловку разом з дорослим вимовляють римування, а мишки в цей час бігають всередині клітини.
Як нам миші набридли!
Все погризли, все поїли,
Треба їх переловити
В мишоловку посадити!
З останніми словами Мишоловка зачиняється-гравці опускають руки, і мишки, які не встигли вибігти з кола, приєднуються до мишоловці, збільшуючи її розмір.
Виграють ті діти, які найдовше залишилися не спійманими. Потім гравці міняються ролями, і гра триває.
«Жабенята»
Мета: вчити стрибати легко на двох ногах з просуванням вперед, з поворотом вправо, вліво, вивертаючись від ловця; виховувати у дітей сміливість; формувати витривалість; сприяти вдосконаленню діяльності дихальної та опорно-рухової систем організму дитини; сприяти підтримці позитивного емоційного настрою у грають.
Хід гри: на землі малюють велике коло – це болото. З числа гравців вибирається лелека. Для нього позначається будинок в 3 - 4 м від болота. Решта дітей-жаби встають в коло. За сигналом дорослого « "День" - діти, що зображують жаб, вистрибують з болота і починають стрибати по ігровому майданчику. Дорослий при цьому промовляє:
Ось жаби по доріжці,
Скачуть, витягнувши ніжки.
Діти: Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Ми зловимо комара!
За сигналом дорослого: "Ніч!"- дитина-лелека вибігає зі свого будинку і намагається піймати жаб. Завдання: гравці - якомога швидше стрибають в своє болото.
Виграють ті діти, кому вдасться довше за всіх бути не спійманими. Гра повторюється зі зміною ведучого.
"Раз-два-три! Цей лист бери!»
Мета: продовжувати вчити дітей рухатися по ділянці дитячого садка, чергуючи ходьбу з бігом і іншими рухами; вправляти в ходьбі і бігу з зупинкою на сигнал дорослого; розвивати слухову увагу; привчати дітей до спільних дій в колективній грі, дотримання найпростіших правил гри; вправляти в збереженні правильної постави.
Хід гри: гра проводиться під час листопаду. За пропозицією дорослого діти починають довільно рухатися по ділянці (йдуть кроком, біжать, кружляють, махають руками), на слова дорослого: «Раз-два-три! Жовтий лист бери!" гравці повинні знайти серед опалого листя лист заданого кольору і підняти його. Виграє той гравець, кому це вдалося зробити першому.
Умова гри: Брати можна тільки опале листя. Потім дорослий знову пропонує дітям відправитися на прогулянку по ділянці і може запропонувати наступні завдання:
- Раз-два-три! Червоний лист бери!
- Раз-два-три! Кленовий лист!
- Раз-два-три! Два листа бери!
- Раз-два-три! Такий же, як у мене лист бери!
- Раз-два-три! Нічого не бери!
"Ведмеді і бджоли»
Мета: використовувати ігри, які дозволяють знайомити дітей з особливостями національної культури; вправляти дітей в лазінні по гімнастичній драбинці довільним (одноіменним, різноіменним) способом; виховувати самовладання і витримку, підтримувати позитивні взаємини між граючими, кмітливість; створювати умови для тренування дихальної та серцево-судинної систем організму дитини.
Хід гри: Гравці діляться на дві групи: ведмедів і бджіл. Бджоли залазять на гімнастичну драбинку (Вулик), ведмеді розташовуються на протилежному боці ігрового майданчика (в барлозі). За сигналом дорослого бджоли вилітають з вулика за медом, дзижчать, збирають нектар. Після їх відльоту ведмеді залазять у вулик (забираються на драбинку) і ласують медом. За сигналом вихователя: "Бджоли додому!"- бджоли летять до вулика і жалять ведмедів. Потім вони знову забираються у вулик. Гра триває зі зміною ролей. Перемагають ті діти, які не були жодного разу вжалені бджолами.
«Осіннє листя»
Мета: спонукати дітей починати рух і міняти його за сигналом вихователя, знаходити своє місце, привчати їх узгоджувати свої рухи з вимовленими словами; розвивати спритність і координацію рухів; сприяти зміцненню м'язового корсету хребта.
Хід: дорослий привертає увагу дітей до букету осіннього листя. Він каже: "Діти, подивіться, які красиві осінні листочки: червоні, жовті, зелені. Є велике листя і маленьке. Ось як багато у вазі листочків. Хочете з ними пограти? Беріть собі листочки в кожну руку". Діти беруть по два листочка і за показом вихователя виконують нескладні руху відповідно до тексту вимовленого ним вірша:
Дме, дме вітер,
Дме-задуває.
Гойдаються вправо-вліво, (руки перед собою)
Жовті листочки
З дерева здуває!
(Махають руками зверху вниз перед собою)
І летять листочки
Прямо по доріжці,
Кружляють на місці.
Падають листочки
Прямо нам під ніжки!
(Зупиняються, сідають навпочіпки, руки вниз)
Потім вихователь вимовляє слова:
Вітер дме - полетимо
Ми туди, куди хочемо.
Діти піднімаються, гра повторюється ще раз. Потім листя збирають в загальний букет і ставлять у вазу.