Картотека пошуково-дослідницької діяльності

Про матеріал
Пізнання світу для дитини найголовніше в подальшому житті, а найкраще пізнати його можна саме через пошуково-дослідницьку діяльність.
Перегляд файлу

 

Картотека дослідно-експериментальної діяльності для дітей

дошкільного віку

Дослід № 1 «Вода - рідина», «У води немає запаху»

Мета: Виявити властивості води (прозора, без запаху, текуча).

Опис досліду: дати дітям два стаканчика: один - з водою, інший - порожній. Запропонувати акуратно перелити воду з одного в інший.

Що відбувається з водою? Вона ллється. Чому вона ллється? Вода ллється, бо вона рідка. Отже, яка вода? (Рідка)

Оскільки вода рідка, може текти, її називають рідиною.

Вихователь пропонує дітям понюхати воду. Діти, чим пахне вода? Правильно зовсім не пахне. Чиста вода не має запаху.

 

Дослід № 2 «Вода прозора»

Мета: Виявити властивості води (прозора).

Опис досліду: Перед дітьми два стаканчика: один - з водою, інший - з молоком. В обидва стаканчика покладені ложки.

В якому стаканчику видно ложка? Правильно, в стаканчику з водою. Як ви думаєте, чому в цьому стаканчику видно ложка? Вода прозора, а молоко - немає.

Дорогі дослідники, пропоную вам подумати, що було б, якби річкова вода була непрозорою? Як в казках: молочна ріка з медовими берегами. Могли б риби та інші тварини жити в таких молочних річках? Ні.

Як ви думаєте, чому? Непрозора вода не пропускає сонячні промені, а без цього в річках не можуть жити рослини. А якщо не буде рослин - не буде риб і тварин, тому що багато тварини харчуються рослинами. Всьому живому необхідна прозора, чиста вода. Це говорить про те, що водойми забруднювати не можна.

 

 

 

Дослід №3 «Вода - чарівна, в ній ховаються»

Мета: Виявити властивості води (прозора, без запаху, текуча, в ній розчиняються речовини).

Опис досліду: На столі два блюдця: в одному - сіль, в іншому - цукровий пісок. Дві склянки з водою. Дослід проводить вихователь. У першій склянці розчинити сіль. Вона розчинилася. У другій склянці розчинити цукровий пісок. Він розчинився. Дітям можна запропонувати спробувати розчини.

Деякі речовини в воді ховаються (розчиняються). Значить вода розчинник.

 

Дослід № 4 «Вода - розчинник»

Мета: Виявити властивості води (прозора, без запаху, текуча, в ній розчиняються речовини).

Опис досліду:На столі різнокольорові фарби, пензлі, склянки з водою. А тепер самі спробуйте розчинити фарби у воді. Що сталося з водою? (Вона забарвилася). Яку фарбу розчиняли, такий колір і вийшов. Значить вода розчинник.

 

Дослід №5 «По воді плавають»

Мета: Виявити властивість води - утримування предметів на своїй поверхні. Виявлення плавучості різних матеріалів і предметів (дерево, паперовий кораблик, камінчик, гумовий м'яч).

Опис досліду: На столі ємність з водою, випробовувані предмети. Вихователь ставить запитання про кожен предмет «потоне чи ні?», Діти висловлюють свою думку; після чого пропонує одному з дітей перевірити. По черзі перевіряються всі предмети.

 

Дослід № 6 «У що перетворюються сніг і лід?»

Мета: Показати дітям, що сніг і лід в теплі тануть і стають водою; в талій воді є сміття, воно брудне. Розвивати уміння встановлювати зв'язки між температурою повітря і станом води. Виховувати інтерес до неживої природи.

Опис досліду: «Дітки! Що я зараз бачила на вулиці! Білою ковдрою покрило дерева, будинки, землю. Ідеш по ньому і залишаються сліди. Що це за диво? Як воно називається? (Сніг)

Вихователь з дітьми розглядають приготований заздалегідь сніг на блюдечку, обстежують його і розповідають про нього.

Питання: «Якого кольору сніг? (Білий) Який він на дотик? (Холодний) Звідки на блюдечку з'явилася вода? (Сніг став танути). Чому став танути сніг? (Від теплого повітря, його принесли в приміщення). З чого складається сніг (з води) Вихователь просить дітей допомогти відгадати загадку:

Він прозорий, твердий, гладкий,

На морозі проживе.

Але як тільки потеплішає,

Він розтане, попливе (лід).

Діти розглядають лід на блюдечку, обстежують його руками. Питання: «Якого кольору лід? (Прозорий). На що він схожий? (На воду). Який лід на дотик? (Холодний). Він твердий або м'який? Чому? (Твердий, не стискується в кулачку). Чому наші долоньки стають мокрими? (Лід тане). \

Дослід № 7 «Як виштовхнути воду?»

Мета:

  • Формування уявлення про те, що рівень води підвищується, якщо в воду класти предмети.
  • Навчання прислухатися до своїх відчуттів і промовляти їх.
  • Знайомство дітей через ігри і досліди визначати фізичні властивості різних тіл (вода).
  • Удосконалення в пізнанні навколишнього світу.
  • Виховання моральних і духовних якостей.

Цільовий орієнтир: Визначають фізичні властивості різних тіл. Знають, що рівень води підвищується, якщо в воду класти предмет.

Матеріал: Стакан з водою, камінчики, предмет в ємності.

Гіпотеза: Якщо в склянку з водою покласти камінчики, то чи будуть камені витісняти предмет знаходиться на воді?

Опис досліду:  Перед дітьми ставиться завдання: дістати предмет з ємності, не опускаючи руки в воду і не використовуючи різні предмети помічники. Якщо діти не можуть з рішенням, то вихователь пропонує класти камінчики в посудину до тих пір, поки рівень води не дійде до країв.

Висновок: камінчики, заповнюючи ємність, виштовхують воду.

 

 

 

Дослід № 8 «Як вода гуляти вирушила»

Мета: дати уявлення про те, що воду можна збирати і переносить різними предметами.

Хід досліду: Вихователь розповідає дітям казку "Як вода гуляти вирушила"

"Жила-була водичка. Якось раз налили воду в тазик і забули про неї. Через деякий час водичка засумувала:« Ось сиджу я тут і нічого не бачу, а навколо, напевно, стільки цікавого! » Хотіла вона з тазика вилізти, та не вийшло - ручок і ніжок у води немає. Хотіла кого-небудь покликати, але голос у водички в тазику тихий - ніхто її не почув. А потім прийшла мама і подумала: «Навіщо це тут вода стоїть? » взяла і вилила її в раковину. Полилася водичка по трубах і потрапила у велику річку, в якій було багато іншої води. І потекла наша водичка разом з великою річкою по місту, повз красивих будинків і зелених садів. «Як красиво, як чудово! - думала водичка. - А сиділа б я в своєму тазику і цієї краси не побачила б! »".

- Дітки, подивіться і назвіть що лежить перед вами? (Відповіді дітей)

Покажіть по черзі дітям якомога перенести воду різними предметами (поролоновими губками, пластмасовими шприци без голки, трубочками від коктейлю, формочками від пластмасових пляшок) Попросіть дітей вибрати той предмет, який їм сподобався найбільше і за допомогою якого вони будуть переносити воду.

Після досвіду зробіть з дітьми висновок: воду можна зібрати і перенести різними предметами.

Дослід № 9 «Водоспад»

Хід досліду: Для цього досліду вам знадобляться будь-які іграшки, за допомогою яких можна перелив воду: лійка, маленька мисочка, невеликий глечик або простий пластиковий стакан. Малюк набирає воду в ємність і, виливаємо її, створює галасливий водоспад з бризок. Зверніть увагу крихти, що чим вище водоспад, тим голосніше він «шумить».

Дослід № 10 «Яку форму приймає вода?»

Мета: Формувати уявлення дітей про те, що вода рідка і приймає форму тої судини, в яку її наливають. Розвивати координацію рухів, розумові процеси. Виховувати дбайливе ставлення до грального обладнання.

Опис досліду: Вихователь вносить в групу мішечок з різноманітними формами і баночками і пропонує з ними пограти.

Ігри зі стаканчиками: Вихователь: «Я приготувала для нас тазик з водою. Як ви думаєте, де я її взяла? (Налила з крана). Що буде, якщо я заповню стакан водою і нахилю його? (Вода виллється зі склянки). А якщо я буду лити воду зі склянки в склянку? (Вода буде переливатися). Тепер ви візьміть стаканчики; наповнюйте їх водою і знову виливайте з них воду. Що робить вода? (Ллється, виливається). Вода - рідка, тому вона може литися, переливатися і виливатися ».

Ігри з формочками і баночками. Вихователь: «Давайте заповнимо водою всі приготовані ємності і поставимо їх на стіл. У всі баночки налилася вода? (В усі). Баночки і формочки однакової форми або різної? (Ємності різної форми). Вода у всіх формах і баночках однакова чи ні? (Однакова). Як ви думаєте, чи має вода форму? (Вода не має форми).

 

Дослід № 11 «Як ми дихаємо повітрям?»

Мета: Допомогти дітям виявити повітря; познайомити з таким його властивістю, як невидимість. Збагачувати словник дітей поняттями «невидимий, вдихати»; розвивати вміння встановлювати зв'язок між предметами і робити найпростіші висновки. Виховувати доброзичливе ставлення до ігрового персонажу.

Обладнання: віяла.

Хід досліду: Вихователь: «А чи можемо ми обійтися без носа? Давайте зажмемо носик руками? Що ми відчуваємо? Чи приємно нам з закритим носом? (Нам важко дихати). Для чого нам потрібен ніс? (Щоб дихати). Що ми вдихаємо носом? (Повітря) Ігрове дію «Відчуємо повітря» - вихователь махає віялом на дітей.

Питання: «Що ви відчуваєте, коли я махаю віялом (холодок). Це повітря. Холодний він або теплий? (Прохолодний). Чи бачимо ми повітря (немає). Чи можна його помацати руками? (Немає). Повітря невидиме, його не можна помацати руками ».

 

Дослід №12 «Де знаходиться повітря?»

Мета: Дати дітям уявлення про те, що всередині людини є повітря, допомогти його виявити. Розвивати уміння позначати дії словами, встановлювати логічний зв'язок між предметами. Виховувати інтерес до дослідної діяльності.

Устаткування: Ємність з водою, трубочки для коктейлю.

Хід досліду: Вихователь вносить для дітей трубочки і пропонує з ними пограти.

Питання: «Чи є у вас вдома трубочки? Що з ними можна робити? Що є у кожної трубочки? (Отвір). Для чого потрібні отвори в трубочці? (Крізь них що-небудь вдувати і видувати). Ігрові дії з трубочками: діти дують в трубочку, підставивши долоньку під струмінь повітря. Питання: «Що ви відчуваєте на долоньці? (Вітерець, холодок). Звідки з'явився вітерець? (Ми дули в трубочку). Пояснення: «Повітря потрібне людині для дихання. При вдиху він потрапляє до нас всередину через рот або ніс.

Ігрова вправа «Вдих-видих» - діти роблять глибокий вдих і видих. Ігрова вправа «Як виходить повітря» - діти дують в трубочку, кінець якої опущений в воду. Питання: «Що з'явилося в воді? (Бульбашки). Звідки з'явилися пухирці? (Так з трубочки виходить повітря). Куди зникли бульбашки? (Повітря виходить і бульбашки зникають). Повітря легкий, через воду піднімається вгору.

 

Дослід №13

«Як утворюються мильні бульбашки?»

Мета: Формувати уявлення дітей про те, як утворюються мильні бульбашки (при попаданні повітря в краплю мильного розчину). Розвивати уміння пускати мильні бульбашки, користуватися просторовими поняттями, розрізняти бульбашки за величиною. Виховувати вміння бачити красу навколишнього світу.

Устаткування: Мильний розчин, тарілка, трубочки для коклейлю.

Хід досліду: Питання: «Пускали ви коли-небудь бульбашки? Чому на них цікаво дивитися? Як ви думаєте, чому надуваються мильні бульбашки? »

Вихователь наливає в тарілку мильний розчин і опускає в нього широку трубочку і починає дути. «Що ви чуєте? (Булькання). Чому чути такий звук? (Ми дуємо в трубочку, проникає повітря). Що видувається з трубочки? (Бульбашки). Чому видуваються бульбашки? Повітря потрапляє в мильний розчин і виходить міхур. Звідки взялося повітря? (Ми його видихнули з себе) ».

 

Ігрові дії «Пускаємо бульбашки» - діти пускають бульбашки через трубочки. Питання: «Якої форми бульбашки? Чи однакові вони за розміром? Чому одні бульбашки маленькі, а інші великі? (Різну кількість повітря) ».

Ігрове завдання «Куди полетіли бульбашки?» - одна дитина пускає бульбашки, а інші діти називають їх місцезнаходження.

 

Дослід №14 «Як змусити човник плисти?»

Мета: Ознайомити дітей з одним із властивостей повітря-рухом (рух повітря-це вітер, допомогти утворити вітер, розрізняти його силу. Активізувати словник дітей по темі (пливе, дуємо, швидкий, капітан, розвивати розумові процеси. Виховувати доброзичливі відносини з однолітками.

Устаткування: Паперові та пінопластові кораблики, ванночка з водою.

Хід заняття: Уявіть, що це у нас море. Стоять  кораблики в синьому морі і ніяк не можуть поплисти. Стали капітани Сонечко просити: «Сонечко! Допоможи нашим кораблям поплисти! » Сонечко їм відповідає: «Я можу воду в море нагріти!» Нагріло Сонечко воду, стала вода тепла, а кораблики все одно не пливуть. Настала ніч. З'явилися на небі Зірки. Стали капітани їх просити: «Зірочки! Допоможіть нашим кораблик поплисти! » Зірки їм відповідають: «Ми вам можемо дорогу вказати, куди плисти потрібно!» Образилися капітани: «Куди плисти, ми й самі знаємо, тільки не можемо з місця зрушити!» Раптом подув Вітер. Капітани стали його просити: «Вітерець! Допоможи нашим кораблик вирушити в дорогу! » "Це дуже просто!" - сказав Вітер і став дути на кораблики. І кораблики попливли.

Вихователь пропонує дітям стати капітанами кораблів і відправитися в подорож.

Вихователь роздає дітям паперові та пластмасові кораблики і пропонує опустити їх в воду. Питання: «Що роблять кораблики на морі? (Плавають). Пливуть ваші кораблики? Чому? (Немає вітру, який їх підштовхує). Що потрібно зробити, щоб кораблики попливли? (Подути на них). Звідки взявся вітерець? (Ми його видихаємо).

Ігрова вправа «Сильний і слабкий вітер» -вихователь показує дітям, як можна дути на кораблик. «Кораблик попливе швидше, якщо набрати багато повітря в себе і довше його видихати».

Ігрові дії «Чий кораблик швидше допливе до іншого берега?» - діти дмуть на свої кораблики.

 

 

Дослід №15 «Повітря є скрізь?»

Мета: Дати дітям уявлення про те, що повітря є скрізь, допомогти його виявити. Розвивати уміння позначати дії словами, встановлювати логічний зв'язок між предметами. Виховувати інтерес до ослідної діяльності.

Устаткування: Віяло, порожня пластикова пляшка, ємність з водою.

Хід: Ігрове завдання «Дізнаємося, де є повітря» - діти махають віялами по всій групі. «Повітря є скрізь».

Вихователь пропонує опустити порожню прозору пляшку в таз з водою так, щоб вона почала заповнюватися. Питання: «Що відбувається? Чому з шийки пляшки виходять бульбашки? (Вода витісняє повітря). Багато предметів заповнені повітрям, хоча здаються порожніми.

Ігрове завдання «Знайди предмети, наповнені повітрям».

 

Дослід №16 «Вода вміє працювати»

Мета: Дати дітям уявлення про те, що вода може працювати на прикладі водяного колеса.

Устаткування: Водяне колесо, порожня пластикова пляшка, тазик.

Хід: Показати дітям водяне колесо, дати розглянути, покриття, вивчити. Пояснити, що зараз діти прикладають зусилля, щоб колесо крутилося, тощо. Працюють. Потім запропонувати попросити водичку попрацювати і подивитися, що вийде.

 

Дослід №17 «Тоне - не тоне!»

Мета: Сприяти розширенню знань дітей про властивості предметів, зроблених з різних матеріалів; закріпити поняття у дітей «тоне - не тоне», активізувати мову і збагачувати словниковий запас у дітей, розвивати навички взаємодії з однолітками в процесі спільної діяльності.

Обладнання: Велика чаша з водою на столі, набір іграшок і предметів з гуми, пластмаси, дерева, металу, кульки і м'ячі з цих матеріалів, «чарівна коробка», 2 великі коробки синього і червоного кольору, велика лялька.

Хід досліду: (Вихователь тримає в руках червону коробку.)

Вихователь: Що це?

 

Діти: Коробка.

Вихователь:А що в ній лежить?

Діти дістають з коробки предмети, розглядаю їх і проводять досліди «тоне - не тоне». Ті предмети, які тонуть (скляні, металеві) складають в синю коробку, а ті, які не тонуть (дерев'яні, пластмасові, гумові) - в червону.

 

Дослід №18 «Мило - чарівне!»

Мета: Познайомити з властивостями і призначенням мила; розвивати спостережливість, допитливість; закріпити правила безпеки при роботі з милом.

Устаткування: Ванночка, шматочок мила, губка, трубочка, серветка з тканини темного кольору.

Хід: Хочете пограти з милом? Діти чіпають і нюхають мило (воно гладке, запашне). Милом можна малювати. (Пробують на тканинній серветки малювати сухим милом) Обстежують воду (тепла, прозора). Роблять швидкі рухи руками у воді. Що відбувається? (У воді з'являються бульбашки повітря). Діти занурюють мило в воду, потім беруть його в руки. Яким воно стало? (Слизьким). Натирають мокру губку милом, занурюють її в воду, віджимають. Що відбувається? (У воді з'явилася піна). Грають разом з піною.

 

Дослід № 19 «Чарівне сито»

Мета: Ознайомити дітей зі способом відділення, дрібної крупи від великої за допомогою сита, розвинути самостійність.

Устаткування: совки, різні сита, відерця, миски, манна і рис.

Хід досліду: Вихователь розповідає, що збирається зварити кашу манну для ляльки Каті, але у неї трапилося нещастя. Вона впустила банки з крупою, і крупа вся перемішалася. (Показує миску з крупою.) Як відокремити рис від манки?

Діти пробують відокремити пальчиками. Відзначають, що виходить повільно. Як можна це зробити швидше? Подивіться, чи немає у нас якихось предметів, які можуть допомогти нам? Помічаємо, що лежить cито. Для чого необхідно? Як цим користуватися? Вихователь показує, як користуватися ситом. Що з сита сиплеться в миску? Потім дає дітям самостійно просіяти крупу, дякує за допомогу.

 

Дослід № 20 «Танець горошин»

Мета: Показати дітям як працює повітря спостережливість, допитливість.

Устаткування: Стакан з водою, горошини, трубочка, серветка, аркуш паперу.

Хід: Давайте навчимо горох плавати і танцювати, а допомагати нам буде повітря. Далі пропонує дітям в стакан з водою опустити 4 горошини і трубочку, а потім подути в неї. Спочатку слабо, потім з більшою силою.

Коли повітря через трубочку надходить повільно, горошини рухаються повільно; сила повітря зростає, і швидкість руху горошин зростала. Значить повітря вміє працювати.

 

Дослід № 21

«Куди поділися чорнило?( Перетворення) »

Мета: Показати дітям фокус. Розвивати спостережливість, допитливість.

Устаткування: Прозора пляшка з кришкою, чорнило, таблетка активованого вугілля.

Хід досліду: У пляшку з водою капніть чорнила або туші, щоб розчин був блідо-блакитним. Туди ж покладіть таблетку потовченого активованого вугілля. Закрийте шийку пальцем і збовтайте суміш.

Вона посвітлішає на очах. Справа в тому, що вугілля вбирає своєї поверхностю

 

Дослід №22 «Різнобарвні бурульки»

Мета: Продовжити знайомити дітей з властивостями води (забарвлюється, перетворюється на лід)

Устаткування: Одноразові стаканчики 0.2мл, стрічки, гуаш.

Хід: Забарвлену воду розлити по стаканчиках, опустити туди стрічки вдвічі складені. Винести на вулицю, дати застигнути, а потім прикрасити групову ділянку.

Дослід № 23 «Чому камінчики тонуть у воді?»

Мета: Формувати уявлення дітей про те, що камені тонуть у воді, тому що вони важкі. Розвивати загальну і дрібну моторику, вміння встановлювати логічний зв'язок між предметами, сортувати камінчики по величині. Виховувати інтерес до ігор з природним матеріалом.

Устаткування: Камінці великі і маленькі, прозора ємність з водою, дві порожні ємності, мішечок з каменями, ложки, піря птахів.

Хід досліду: Вихователь приносить в групу мішечок. «Дітки, по дорозі до вас я знайшла мішечок. А він не порожній. Давайте разом подивимося, що в ньому лежить »

Вихователь дістає з мішечка камінці і розглядає їх з дітьми. Питання: «Чи однакові всі камінці (ні). Чим вони відрізняються (кольором, формою, величиною). Які вони на дотик? (Гладкі). Назвіть місця, де можна побачити багато камінчик (акваріум, в пісочниці, на дорогах) »

Ігрове завдання: «Розділимо камінці на великі і маленькі».

Вихователь:Послухайте казку про камінчик.

На березі озера лежав маленький камінчик. Він дивився на красиві лілії і латаття, які плавали на воді, і думав: «Які вони щасливі, плавають, немов човники. Я теж хочу поплавати! » прийшов на берег озера хлопчик, взяв камінчик і кинув у воду. Камінчик зрадів: «Нарешті збулася моя мрія! Я буду плавати! » Але виявилося, що плисти він не може, тому що занадто важкий. І камінчик опустився на дно озера. Спочатку він дуже засмутився. А потім побачив, скільки навколо веселих рибок, інших камінчиків і красивих рослин. Камінчик перестав сумувати і подружився з рибками. Що поробиш! Важкі камені плавати не можуть.

Вихователь: «Візьміть в руки камінчики. Які камінці важкі, які легкі? Чому? (Великі важче маленьких). В одну руку візьміть камінець, а в іншу пір'їнка. Що важче? (Камінчик) »

Ігрове завдання: «Опусти камінці у воду». Питання: «Що відбувається з камінчиками? Чи всі камінці тонуть? Чому (камінці важкі). Потоне воді пір'їнка? Давайте перевіримо. Чому пір'їнка не потонула? (Вона легке).

Ігрове завдання: «Дістанемо камінці з баночки» - діти ложками дістають камінчики.

 

Дослід № 24 «Котись, кулька, по доріжці»

Мета: Ознайомити з рухом тіла по похилій і по прямій. Розвивати спостережливість, кмітливість.

Устаткування:Доріжка, кулька-колобок, аркуш паперу, олівці (на кожну дитину).

Хід досліду:Вихователь: Згадайте казку про Колобка. У кожного з вас є кулька-колобок. Подивіться, який він гарний.

Перший експеримент: «Кулька -колобок котиться по прямій доріжці і милується природою» (діти підштовхують колобка, він рухається вперед по інерції, поступово зменшує швидкість, зупиняється).

Другий експеримент:«Кулька -колобок котився, котився, виявився на вершині гори (одну сторону доріжки підняти) і покотився так швидко, що у нього закрутилася голова» (діти скачують кульку з гірки, він котиться з більшою швидкістю, ніж по прямій).

Вихователь: Як ви думаєте, з якої доріжці кульці-колобку більше сподобалося котитися? (Відповіді дітей.)

Третій експеримент:Вихователь: У нашого колобка є один Кубик. Він теж хоче покататися по гірці. Давайте його покатаємо. Чому він не котиться? Правильно, котяться круглі предмети; чим вище гірка, тим швидше котиться колобок- кульку.

 

Дослід № 25 «Мій веселий, дзвінкий м'яч»

Мета: Дати поняття, що легкі предмети не тільки плавають, а й можуть «вистрибувати» з води; розвивати кмітливість, увагу, спостережливість.

Устаткування: Ванночка з водою, маленький гумовий м'ячик, серветка.

Хід досліду: Вихователь:  Пограємо з м'ячиком в хованки?

Перший експеримент:Пом'яти м'ячик в долонях (він пружний, легкий, гумовий, опустити в ванночку з водою. Що відбувається з м'ячиком? Чому він не тоне? (М'яч плаває: він гумовий)

Другий експеримент: Діти занурюють м'ячик на дно ванночки, трохи притримують його рукою і різко відпускають. Що сталося з ним? (М'ячик вискакує на поверхню води.) Гумовий м'ячик не тоне, він легкий; вода виштовхує легкі предмети на поверхню.

 

Дослід № 26«Прозорість води»

Мета: Довести дітям, що вода прозора.

Матеріали: Два пластикових стаканчика, один з водою, другий з молоком і дві чайні ложечки на кожну дитину.

Хід досліду: Перед кожною дитиною ставляться по два пластикових стаканчика, один з водою, інший з молоком і дві чайні ложечки. Вихователь запитує дітей, що в стаканчиках? Діти відповідають. Так, правильно, в одному вода, в іншому молоко. Запропонувати дітям покласти ложечки в обидві склянки. Що ми бачимо? В якому з стаканчиків видно ложка? Так, в стаканчику з водою ми бачимо ложку, а в стаканчику з молоком немає. Чому?

Висновок: Вода прозора, а молоко - не прозоре.

 

Дослід № 27 « Чи є у води запах?»

Мета: Ознайомити дітей з властивістю води - відсутність запаху.

Матеріали: Пластиковий стакан з водою на кожну дитину.

Хід досліду: Діти сидять за столами, перед кожною дитиною стоїть пластиковий стаканчик з водою. Запропонувати дітям понюхати воду. Чим вона пахне? Нічим не пахне. Так, правильно, вода не має запаху.

Висновок: Вода не має запаху.

Дослід № 28 « Вода смачна?»

Мета: Показати дітям, що вода несмачна.

Матеріали: Два пластикових стаканчика, один з водою, а інший з соком на кожну дитину.

Хід досліду: Діти сидять за столами, перед кожною дитиною два стаканчика, один з водою, інший з соком. Запропонувати дітям спочатку спробувати воду. Є у води смак? Діти відповідають по-різному, хтось говорить немає, а хтось, що так, є. Тоді запропонувати їм спробувати сік. Сік який? Солодкий, смачний. Знову запропонувати випити води для порівняння. Чи відчуваєте смак? Ні. У води немає смаку.

Висновок: Вода не має смаку.

 

Дослід № 29 «Вода рідка?»

Мета: Показати дітям, що вода - рідка, тече і у неї немає форми.

Матеріали: Два пластикових стаканчика, один порожній, другий з водою на кожну дитину. Ємності різної форми і розміру (скляний келих, банку, вазочка фігурна)

Хід досліду: Діти сидять за столами, перед кожною дитиною два стаканчика, один порожній, інший з водою. Запропонувати дітям повільно і акуратно перелити воду з одного стаканчика в інший. Вода ллється? Чому? Тому що вона рідка. Правильно, вода рідка. Ми знаємо, що вона тече з крана, в струмочках і річках. Тому воду називають рідиною. Потім вихователь наливає воду в банку, келих і вазу. Розглянути їх. Що ми бачимо, яку форму вона приймає? Вода не має своєї форми, вона приймає форму того судини, в який налита.

Висновок: Вода рідка, може текти і не має своєї форми.

 

Дослід № 30 «Одні речовини розчиняються у воді, інші не розчиняються»

Мета: Довести, що цукор в воді розчиняється, а пісок - немає.

Матеріали: Два стаканчика з водою, два маленьких блюдечка, в одному річковий пісок, в іншому цукровий пісок, ложечка на кожну дитину.

Хід досліду: Діти сидять за столами, перед ними два стаканчика, блюдечка з піском, цукром і ложка. В один стаканчик висипати з блюдця цукор і перешкодити ложкою. Що сталося? Цукор зник, кажуть, що він розчинився. В іншій стаканчик покласти річковий пісок і спробувати розмішати його ложкою. Зник пісок чи ні? Ні, пісок не розчинився, скільки б ми не заважали.

Висновок: Річковий пісок у воді не розчиняється, а цукор - розчиняється.

 

Дослід № 31 «Змішаємо фарби»

Мета: Ознайомити з процесом розчинення фарб. Крапля фарби при розмішуванні розчиняється швидко і рівномірно, а якщо не змішувати  повільно і нерівномірно.

Матеріали: Два стаканчика з водою, наповнені на одну третину, баночки з синьою і червоною фарбою, дерев'яна ложка - на кожну дитину.

Хід досліду: Діти сидять за столами, перед ними два стаканчика з водою, дві баночки з фарбами, ложечка. Запропонувати дітям в один стаканчик з водою ложкою покласти трохи синьої фарби, поспостерігати. Що відбувається? Фарба повільно, нерівномірно розчиняється. В іншій стаканчик покласти трохи червоної фарби і розмішати ложечкою. Що ми бачимо? Фарба розчиняється швидко і рівномірно. Потім акуратно перелити воду з стаканчика з синьою фарбою в стаканчик з червоною фарбою і розмішати ложечкою. Що сталося? Якого кольору стала вода? Вода стала коричневого кольору. При змішуванні синьої і червоної фарби вийшла коричнева фарба.

Висновок: При розмішуванні фарба розчиняється швидко і рівномірно, а якщо не заважати повільно і нерівномірно. При з'єднанні синьою і червоною фарби, фарба стає коричневою.

 

Дослід № 32 « Фарбування води»

Мета: Довести дітям, що, чим більше фарби у воді, тим інтенсивніше колір, чим тепліше вода, тим швидше фарба розчиняється, пофарбована вода - не прозора.

Матеріали: Два стаканчика з водою (холодної та теплої, два гудзики, фарба, дерев'яна ложка від морозива на кожну дитину.

Хід заняття: Спочатку запропонувати дітям упевнитися в тому, що в одному стаканчику вода холодна, а в іншому тепла. Як? Можна обхопити низ стаканчиків долоньками. Потім в кожен стаканчик покласти по гудзику, закріпити властивість води - прозорість.Далі з'ясовують, як можна забарвити воду. Додати фарбу. Вихователь пропонує пофарбувати воду самим, в стаканчиках з теплою і холодною водою, додавши в кожну склянку зовсім небагато фарби, на кінчику ложечки. Розмішати. В якому стаканчику фарба швидше розчиняється? Так, в склянці з теплою водою. А якщо ми в один зі склянок додамо ще більше фарби. Як забарвиться вода? Колір води стане яскравішою. Порівняти воду в обох стаканчиках.Розглянути в стаканчиках гудзики і з'ясувати, що пофарбована вода - не прозора.

Висновок: Від кількості фарби залежить інтенсивність фарбування води і пофарбована вода не прозора.

 

Дослід № 33« Що таке лід?»

Мета: Знайомити з властивостями води - замерзання (лід).

Матеріали: Тарілочки з кубиками льоду різних розмірів.

 

Хід досліду: Перед кожною дитиною, що сидять за столами лежать тарілочки з кубиками льоду різного розміру. Запропонувати поспостерігати за ними. Що ми бачимо через деякий час? Крижинки поступово зменшуються в розмірі, стають все менше і утворюються калюжі. Що відбувається? Вони тануть в теплі. Звернути увагу дітей на те, що маленькі шматочки льоду тануть швидше і льоду на тарілочці через якийсь час зовсім не залишається. У тарілочках ми бачимо, що? Воду.

Висновок: Лід - це замерзла вода і в теплі лід тане.

 

Дослід № 34 « Якості паперу»

Мета: Знайомити з якостями паперу: колір, гладкість, товщина.

Матеріали: Папір тонкий білий та кольоровий (червоний, жовтий, синій, зелений, картон (розмір 15х20).

Хід досліду: Дати дітям тонкі білі і кольорові аркуші паперу, картон. Запропонувати розглянути їх, погладити і помацати. Папір який? Є білий - показати і кольоровий- показати, перерахувати кольори. На дотик папір який? Затиснути між двома пальцями аркуш паперу. Тонкий  або товстий? Буває тонкий - показати і товстий, показати картон. Товстий папір називається - картон. А якщо ми погладимо долонькою папір? Що ми відчуємо? Віна, який, гладкий або шорсткий? Так, папір гладкий.

Висновок: Папір буває білий і кольоровий, тонкий і товстий, гладкий.

 

Дослід № 35 «Властивості паперу»

Мета: Знайомити з властивостями паперу: мнеться, рветься, ріжеться, горить, намокає.

Матеріали: Три аркуша паперу, ножиці кожній дитині, свічка, сірники, чаша з водою.

Хід досліду: Дати дітям листи паперу. Запропонувати зім'яти один лист (папір мнеться, інший спробувати розірвати на шматочки (папір рветься, третій лист розрізати ножицями (папір ріжеться). Вихователь опускає аркуш паперу в чашу з водою, що сталося з папером? Він намокає. Вихователь сірником запалює свічку і підносить до полум'я папір. Що відбувається з папером? Папір горить.

Висновок: Папір мнеться, рветься, ріжеться, намокає і горить.

 

 

Дослід № 36 «Що звучить?»

Мета: Навчити визначати по видаваному звуку предмет.

Матеріали та обладнання: Дощечка, олівець, папір, металева пластина, ємність з водою, склянка.

Хід: За ширмою чути різні звуки. Дорослий з'ясовує у дітей, що вони почули і на що схожі звуки (шелест листя, виття вітру, скаче конячка і т. д.). Потім дорослий прибирає ширму, і діти розглядають предмети, які за нею перебували. Запитує, які предмети треба взяти і що з ними потрібно зробити, щоб почути шурхіт листя (шарудіти папером). Аналогічно дії проводяться з іншими предметами: підбираються предмети, що видають різні звуки (шум дощу і т. д.).

 

Дослід № 37 «Чому все звучить?»

Мета: Підвести до розуміння причин виникнення звуку: коливання предметів.

Матеріали та обладнання: Довга дерев'яна лінійка, аркуш паперу, металофон, порожній акваріум, скляна паличка, струна, натягнута на гриф (гітара, балалайка, дитяча металевий посуд, скляний стакан.

Хід: Дорослий пропонує з'ясувати, чому предмет починає звучати. Відповідь на це питання отримують із серії дослідів:

-розглядаєм дерев'яну лінійку і з'ясовують, чи є у неї «голос» (якщо лінійку не чіпати, вона не видає звук). Один кінець лінійки щільно притискають до столу, за вільний кінець дьоргають- виникає звук. З'ясовують, що відбувається в цей час з лінійкою (вона тремтить, коливається). Зупиняють тремтіння і уточнюють, чи є звук (він припиняється);

-розглядаєм натягнуту струну і з'ясовують, як змусити її звучати (посмикати, зробити так, щоб струна тремтіла) і як змусити замовкнути (не дати їй коливатися, затиснути рукою або яким-небудь предметом);

-лист паперу згортають в трубочку, дують в неї легко, не стискаючи, тримаючи її пальцями. З'ясовують, що відчули звук змусив тремтіти паперів, пальці відчули тремтіння). Роблять висновок про те, що звучить тільки те, що тремтить (коливається).

-діти розбиваються на пари. Перша дитина вибирає предмет, змушує його звучати, другий перевіряє, торкаючись пальцями, чи є тремтіння; пояснює, як зробити, щоб звук замовк, (притиснути предмет, взяти його в руки-припинити коливання предмета).

 

Дослід № 38 «Звідки береться голос?»

Мета: Підвести до розуміння причин виникнення звуків мови, дати поняття про охорону органів мови.

Матеріали та обладнання: Лінійка з натягнутою тонкою ниткою, схема будови органів мови.

Хід: Дорослий пропонує дітям «нашептатися» - сказати один одному «по секрету» різні слова пошепки. Повторити ці слова так, щоб їх почули всі. З'ясувати, що для цього зробили (сказали гучним голосом); звідки виходили гучні звуки (з горлечка). Підносять руку до шийки, вимовляють різні слова пошепки, то дуже голосно, то тихіше і з'ясовують що відчули рукою, коли голосно говорили (в шийці щось тремтить); коли говорили пошепки (тремтіння немає). Дорослий розповідає про голосових зв'язках, про охорону органів мови (голосові зв'язки порівнюються з натягнутими ниточками: для того, щоб сказати слово, треба, щоб «ниточки» тихенько затремтіли). Далі проводять досвід з натягнутою на лінійку тонкою ниткою: витягують з неї тихий звук, смикаючи нитку. З'ясовують, що треба зробити, щоб звук був голосніше (смикнути по сильніше- звук посилиться). Дорослий пояснює також, що при гучному розмові, крику наші голосові зв'язки тремтять дуже сильно, втомлюються, їх можна пошкодити (якщо смикнути сильно за нитку, вона порветься). Діти уточнюють, розмовляючи спокійно, без крику, людина береже голосові зв'язки.

 

Дослід № 39 «Звуки у воді»

Мета: Виявити особливості передачі звуку на відстані (звук швидше поширюється через тверді і рідкі тіла).

Матеріали та обладнання: Велика ємність з водою, камінчики.

Хід: Дорослий пропонує дітям відповісти, чи передаються звуки по воді. Разом з дітьми становить алгоритм дій: кинути камінчик і слухати звук його удару об дно ємності. Потім прикласти вухо до ємності і кинути камінь; якщо звук передається по воді, то його можна почути. Діти виконують обидва варіанти досвіду і порівнюють результати. Роблять висновок: у другому варіанті звук був голосніше.

 

Дослід № 40  «Як дістати скріпку з води, не замочивши рук?»

Мета: Продовжувати знайомити дітей з властивостями магніту в воді.

Матеріал: Таз з водою залізні предмети.

Хід досліду:Прибираючи скріпки після експериментів дітей у  вихователя «випадково» падає  частина з них в тазик з водою (такий тазик з плаваючими в ньому іграшками «випадково» виявляється неподалік від столу, за яким діти експериментують з магнітами).

Виникає питання як дістати скріпки з води, не замочивши рук при цьому. Після того як дітям вдається витягнути скріпки з води за допомогою магніту з'ясовується, що магніт діє на залізні предмети і в воді теж.

Висновок:  Вода не заважає дії магніту. Магніти діють на залізо і сталь, навіть якщо вони розділені з ним водою.

Дослід № 41 «Злови рибку»

Мета: Розвивати творчу уяву дітей в процесі пошуку способів застосування магнітів, придумування сюжетів для ігор з їх використанням. Розширювати творчий досвід дітей у процесі конструювання ігор (їх малювання, розфарбовування, вирізання). Розширювати соціальний досвід дітей в процесі спільної діяльності - розподіл обов'язків між її учасниками, встановлення термінів роботи, обов'язковість їх дотримання.

Матеріал: Настільна гра «злови рибку»; книги та ілюстрації, що допомагають дітям придумувати сюжети «магнітних» ігор; матеріали та інструменти, необхідні для виготовлення гри «Злови рибку» та інших «магнітних» ігор (в кількості, достатній для того, щоб у виготовленні таких ігор взяв участь кожна дитина).

Хід досліду: Запропонуйте дітям розглянути настільно -друковану гру «Злови рибку», розповісти, як в неї грати, які правила і пояснити, чому рибки «ловляться»: з чого вони зроблені, з чого - «вудка», як, завдяки чому вдається «піймати» паперову рибку вудкою - магнітом.

Запропонуйте дітям самим зробити таку гру. Обговоріть, що потрібно для її виготовлення - які матеріали та інструменти, як організувати роботу (в якому порядку її виконувати, як розподілити обов'язки між «виробниками»). В ході роботи дітей зверніть їхню увагу на те, що всі вони - «виробники» - залежать один від одного: поки кожен з них не закінчить свою частину роботи, гру зробити не вдається.

 

Дослід № 42 «Сила магнітів»

Мета: Ознайомити зі способом порівняння сили магніту.

Матеріал: Великий підковоподібний і смугової середньої величини магніт, скріпки.

Хід досліду: 1. Запропонуйте дітям визначити, який магніт сильніше - великий підковоподібний або смугової середньої величини (це може бути суперечка, в якому беруть участь казкові персонажі, добре знайомі дітям). Розгляньте кожну з пропозицій дітей, як дізнатися, який з магнітів сильніше. Дітям при цьому не обов'язково формулювати свої пропозиції словесно. Дитина може висловити свою думку наочно, діючи з предметами, необхідними для цього.

В результаті обговорення виявляються два способи порівняння сили магнітів: 1. по відстані - сильніше той магніт, який притягне сталевий предмет (скріпку, на більшій відстані (порівнюються відстані між магнітом і тим місцем, де знаходиться притягнута їм скріпка);

2. За кількістю скріпок - сильніше той магніт, який утримує у свого полюса ланцюжок з великою кількістю сталевих скріпок (порівнюється кількість скріпок в ланцюжках, «виросли» у полюсів магнітів, або ж - за густотою ошурки, що прилипли до магніту.

Зверніть увагу на експерименти - «підказки» з двома магнітами різної сили, які можна показати дітям у разі їх ускладнень:

1. однакові сталеві скріпки один з магнітів притягує з великої відстані, ніж інший;

2. один магніт утримує у свого полюса цілий ланцюжок з великою кількістю скріпок, ніж інший (або більш густу «бороду» ошурки).

Нехай діти в ході цих експериментів визначать, який з магнітів сильніше, а потім пояснюють, як вони здогадалися, що їм «підказало» відповідь.

Підрахувавши кількість скріпок біля полюсів різних магнітів і порівнявши їх, діти приходять до висновку, що силу магніту можна виміряти кількістю скріпок, утримуваних в ланцюжку біля його полюса.

Таким чином, скріпка в цьому випадку є «міркою» для вимірювання сили магніту.

Додатково. Можна взяти замість скріпок інші сталеві предмети (наприклад, шурупи, шматочки сталевого дроту і т. Д.) І скласти з них ланцюжки біля полюсів магнітів. Це допоможе дітям переконатися в умовності обраної «мірки», в можливості її заміни один

Дослід № 43«Який магніт сильніший?»

Мета: Порівняти сили магнітів, виготовлених різними способами.

Матеріал: Три магніти різної форми і величини, сталеві скріпки і інші метали.

Хід досліду:Запропонуйте дітям порівняти властивості трьох магнітів (використовуючи в якості «мірок» для вимірювання сили магнітів скріпки або інші сталеві предмети):

  1. магніту, отриманого в результаті цього досвіду;
  2. магніту, зробленого натиранням сталевої смужки;
  3. магніту, виготовленого фабричним способом.

 

Дослід № 44«Компас»

Мета: Ознайомити з пристроєм, роботою компаса і його функціями.

Матеріал: Компас.

Хід досліду:  Кожна дитина кладе компас на долоню і «відкривши» його (як це зробити, показує дорослий, спостерігає за рухом стрілки. В результаті діти ще раз з'ясовують, де північ, де південь (на цей раз - за допомогою компаса).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експеримент № 1"Пісочний конус"

Візьміть жменю піску і випускайте його цівкою так, щоб він падав в одне місце. Поступово в місці падіння утворюється конус, що росте в висоту і займає все більшу площу в підставі. Якщо довго сипати пісок, на поверхні конуса то в одному місці, то в іншому виникають сплави, руху піску, схоже на перебіг. Діти роблять висновок: пісок сипучий і може рухатися (Згадати з дітьми про пустелі, про те, що саме там піски можуть пересуватися, бути схожим на хвилі моря).

 

Експеримент № 2 "Властивості мокрого піску"

Мокрий пісок не можна сипати цівкою з долоні, зате він може приймати будь-яку потрібну форму, поки не висохне. З'ясовуємо з дітьми, чому з мокрого піску можна зробити фігурки: коли пісок намокне, повітря між гранями кожної піщинки зникають, мокрі межі злипаються і тримають один одного. Якщо ж в мокрий пісок додати цемент, то і висохши, пісок свою форму не втратить і стане твердим, як камінь. Ось так пісок працює на будівництво будинків.

 

Експеримент № 3 "Де вода?"

Запропонувати дітям з'ясувати властивості піску і глини, пробуючи їх на дотик (сипучі, сухі). Діти наливають стаканчики одночасно однаковою кількістю води (воли наливають рівно стільки, скільки щоб повністю пішла в пісок). З'ясувати, що сталося в ємкостях з піском і глиною (Вся вода пішла в пісок, але стоїть на поверхні глини); чому (у глини частинки ближче один до одного, не пропускають воду); де більше калюж після дощу (на асфальті, на глинистому ґрунті, т. к. вони не пропускають воду всередину; на землі, в пісочниці калюж немає); чому доріжки в городі посипають піском (для вбирання води)

 

Експеримент № 3  "Пошук повітря"

Запропонувати дітям довести за допомогою предметів, що навколо нас є повітря. Діти вибирають будь-які предмети, показують дослід самостійно, пояснюють процеси, що відбуваються на основі результату своїх дій (наприклад, дме в трубочку, кінець якої опущений в воду; надувають повітряну кульку тощо)

 

 

Експеримент № 4"Жива змійка"

Запалити свічку і тихо подути на неї, запитати у дітей, чому відхиляється полум'я (впливає потік повітря). Запропонувати розглянути змійку (коло, прорізаний по спіралі і підвішений на нитку, її спіральну конструкцію і продемонструвати дітям обертання змійки над свічкою (повітря над свічкою тепліше, над нею змійка обертається, але не опускається, але не опускається вниз, т. К. Її піднімає тепле повітря). Діти з'ясовують, що повітря змушує обертатися змійку, і за допомогою обігрівальних приладів досвід виконують самостійно.

Експеримент № 5 "Реактивний кулька"

Запропонувати дітям надути повітряну кулю і відпустити його, звернути увагу на траєкторію і тривалість її польоту. Діти роблять висновок, що для того, щоб кулька летіла довше, треба його більше надути, тощо. Повітря, вириваючись з кульки, змушує її рухатися в протилежну сторону. Розповісти дітям, що такий же принцип використовується в реактивних двигунах.

 

Експеримент № 6 «Як проткнути повітряну кульку без шкоди для неї?»

Дитина знає, що якщо проколоти кульку, то вона лопне. Наклейте на кульку з двох сторін по шматочку скотчу. І тепер ви спокійно проткнете кульку через скотч без будь-якої шкоди для нього.

 

Експеримент № 7

«Поняття про електричні заряди»

Надуйте невелику повітряну кулю. Потріть кулюоб шерсть або хутро, а ще краще про своє волосся, і ви побачите, як куля почне прилипати буквально до всіх предметів в кімнаті: до шафи, до стінки, а найголовніше - до дитини. Це пояснюється тим, що всі предмети мають певний електричний заряд. В результаті контакту між двома різними матеріалами відбувається поділ електричних розрядів.

 

 

 

Експеримент № 8 «Підводний човен» (Підводний човен з винограду)

Візьміть склянку зі свіжою газованою водою або лимонадом і киньте в неї виноградинку. Вона трохи важче води і опуститься на дно. Але на неї тут же почнуть сідати бульбашки газу, схожі на маленькі повітряні кульки. Незабаром їх стане так багато, що виноградинка спливе. Але на поверхні бульбашки луснуть, і газ полетить. Обважніла виноградинка знову опуститься на дно. Тут вона знову покриється пухирцями газу і знову спливе. Так буде тривати кілька разів, поки вода не «видихається». За цим принципом спливає і піднімається справжній човен.

 

Експеримент № 9 «Підводний човен» (Підводний човен з яйця)

Візьміть 3 банки: дві півлітрові і одну літрову. Одну банку наповніть чистою водою і опустіть в неї сире яйце. Воно потоне. У другу банку налийте міцний розчин кухонної солі (2 столові ложки на 0,5 л води). Опустіть туди друге яйце - воно буде плавати. Це пояснюється тим, що солона вода важча, тому і плавати в морі легше, ніж в річці. А тепер покладіть на дно літрової банки яйце. Поступово підливаючи по черзі воду з обох маленьких банок, можна отримати такий розчин, в якому яйце не буде ні спливати, ні тонути. Воно буде триматися, як підвішений, посеред розчину. Коли дослід проведено, можна показати фокус. Підливаючи солоної води, ви досягнете того, що яйце буде спливати. Підливаючи прісну воду - того, що яйце буде тонути. Зовні солона і прісна вода не відрізняється один від одного, і це буде виглядати дивно.

 

Експеримент № 10

«Як дістати монету з води, не замочивши рук? Як вийти сухим з ​​води? »

Покладіть монету на дно тарілки і залийте її водою. Як її вийняти, і  не замочивши рук? Тарілку можна нахиляти. Складіть в грудку невеликий клаптик газети, підпаліть його, киньте в півлітрову банку і відразу ж поставте її вниз отвором в воду поруч з монетою. Вогонь погасне. Нагріте повітря вийде з

 

 

банки, і завдяки різниці атмосферного тиску всередині банки вода втягнеться всередину банки. Тепер можна взяти монету,і не замочивши рук.

Експеримент № 11 «Квіти лотоса»

Виріжте з кольорового паперу квіти з довгими пелюстками. За допомогою олівця закрутіть пелюстки до центру. А тепер опустіть різнокольорові лотоси на воду, налиту в таз. Буквально на ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає, стає поступово важчий і пелюстки, розкриваються.

 

Експеримент № 12 «Природна лупа»

Якщо вам знадобилося розглядати будь-яку маленьку істоту, наприклад, павука, комара або муху, зробити це дуже просто. Посадіть комаху в трилітрову банку. Зверху затягніть горлечко харчовою плівкою, але не натягуйте її, а, навпаки, продавіть її так, щоб утворилася невелика ємність. Тепер зав'яжіть плівку мотузкою або гумкою, а в поглиблення налийте води. У вас вийде чудова лупа, крізь яку чудово можна розглянути найдрібніші деталі. Той же ефект вийде, якщо дивитися на предмет крізь банку з водою, закріпивши його на задній стінці банки.

 

Експеримент № 13 «Чудові сірники»

Вам знадобиться 5 сірників. Надломити їх посередині, зігніть під прямим кутом і покладіть на блюдце. Капніть кілька крапель води на згини сірників. Спостерігайте. Поступово сірники почнуть розправлятися і утворюють зірку. Причина цього явища, яке називається капілярність, в тому, що волокна дерева вбирають вологу. Вона повзе все далі по капілярах. Дерево набухає, а його вцілілі волокна «товстіють», і вони вже не можуть сильно згинатися і починають розправлятися.

 

«Експеримент № 14 «Умивальників начальник. Зробити умивальник - це просто »

Малюки мають одну особливість: вони забрудняться завжди, коли для цього є хоч найменша можливість. І цілий день водити дитину додому вмиватися досить клопітно, до того ж діти не завжди хочуть йти з вулиці. Вирішити це питання дуже просто. Зробіть разом з дитиною простий умивальник. Для цього вам потрібно взяти пластикову пляшку, на її бічній поверхні приблизно на 5 см від денця зробити шилом або цвяхом отвір. Робота закінчена, умивальник готовий. Заткніть зроблений отвір пальцем, налийте доверху води і закрийте кришку. Злегка відгвинчуючи її, ви отримаєте цівку води, загвинчуючи - ви «закриєте кран» свого умивальника.

 

Експеримент № 15 «Куди поділися чорнило? (перетворення) »

В пляшечку з водою капніть чорнила або туші, щоб розчин був блідо-блакитним. Туди ж покладіть таблетку потовченого активованого вугілля. Закрийте шийку пальцем і збовтайте суміш. Вона посвітлішає на очах. Справа в тому, що вугілля вбирає своєю поверхнею молекули барвника і його вже й не видно.

 

Експеримент № 16 «Робимо хмаринку»

Налийте в трилітрову банку гарячої води (приблизно 2,5 см.). Покладіть на деко кілька кубиків льоду і поставте його на банку. Повітря всередині банки, піднімаючись вгору, стане охолоджуватися. Що міститься в ньому водяна пара буде конденсуватися, утворюючи хмару. Цей експеримент моделює процес формування хмар при охолодженні теплого повітря. А звідки ж береться дощ? Виявляється, краплі, нагрівшись на землі, піднімаються вгору. Там їм стає холодно, і вони туляться один до одного, утворюючи хмари. Зустрічаючись разом, вони збільшуються, стають важкими і падають на землю у вигляді дощу.

 

Експеримент № 17 «Зведення і тунелі»

Склейте з тонкого паперу трубочку, трохи більшу за діаметром, ніж олівець. Вставте в неї олівець. Потім обережно засипте трубочку з олівцем піском так, щоб кінці трубочки виступили назовні. Витягніть олівець - і побачите, що трубочка залишилася незім ятою. Піщинки утворюють запобіжні склепіння. Комахи, що потрапили в пісок, вибираються з-під товстого шару цілими і неушкодженими.

Експеримент № 18 «Всім порівну»

Візьміть звичайну вішалку-плечики, два однакових контейнера (це можуть бути також великі або середні одноразові стаканчики і навіть алюмінієві банки з-під напоїв, правда, у банок треба обрізати верхню частину). У верхній частині ємності збоку, навпроти один одного, зробіть два отвори, вставте в них будь-яку мотузку і прикріпіть до вішалки, яку повісьте, наприклад, на спинку стільця. Урвіняйте контейнери. А тепер в такі імпровізовані ваги насипте або ягоди, або цукерки, або печиво, і тоді діти не будуть сперечатися, кому дісталося смакоти більше.

 

Експеримент № 19 «Варене або сире?»

Якщо на столі лежать два яйця, одне з яких сире, а інше варене, як можна це визначити? Звичайно, кожна господиня зробить це з легкістю, але покажіть цей досвід дитині - йому буде цікаво. Звичайно, він навряд чи пов'яже це явище з центром тяжкості. Поясніть їй, що в вареному яйці центр ваги постійний, тому воно крутиться. А у сирого яйця внутрішня рідка маса є як би гальмом, тому сире яйце крутитися не може.

 

Експеримент № 20

«Чарівні дзеркала» або 1? 3? 5?

Поставте два дзеркала під кутом більше ніж 90 °. У кут покладіть одне яблуко. Ось тут і починається, але тільки починається, справжнє диво. Яблук стало три. А якщо поступово зменшувати кут між дзеркалами, то кількість яблук починає збільшуватися. Іншими словами, чим менше кут зближення дзеркал, тим більше відіб'ється предметів. Запитайте у своєї дитини, чи можна з одного яблука зробити 3, 5, 7, не використовуючи ріжучі предмети. Що він вам відповість? А тепер зробіть разом цей експеремент.

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
5353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку