Казка "Мудра дівчина"

Про матеріал
Пропонована розробка для учнів 5 класу з елементами інсценування. Мета цього уроку - ознайомити учнів зі змістом казки та її ідейно-художніми особливостями; навчити визначати елементи її будови.
Перегляд файлу

Тема уроку: Казка „Мудра дівчина”.

Мета:           а) ознайомити зі змістом казки та її ідейно-художніми особливостями;

                         навчити визначати елементи її будови та особливості;

                     б) розвивати навички вдумливого виразного читання, інсценування

                         казки, виокремлення головних епізодів; формувати вміння розрізняти

                         красиве й потворне в житті, у поведінці людини та її душі;

                     в) виховувати кращі людські якості: допитливість, милосердя, працьо-

                         витість, кмітливість, любов до народної скарбниці.

 

Тип:                 нестандартний урок з елементами інсценування.

 

Обладнання:   підручник, ілюстрації до казки „Мудра дівчина”, літературний кросворд, презентація до уроку.

 

Теорія літератури: народна казка, її будова, національний колорит казки.

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Слово вчителя.

   Доброго дня, дорогі діти! Ми продовжуємо мандрівку чарівними шляхами УНТ. А який її жанр розглядатимемо сьогодні, допоможе зрозуміти ключове слово літературного кросворду.

(діти розгадують кросворд на плакаті, ключовим словом якого є слово „казка”)

  1. Усна народна творчість (фольклор).
  2. Як звуться лісові панни (мавки)?
  3. Як називається особливе поетичне слово або група слів, що вражає своєю красою, незвичністю, загадковістю, приховує багато значень, які кожен розуміє по-своєму (образне)?
  4. Один з елементів побудови казки (кінцівка).
  5. Придумана невелика оповідь, у якій реальне поєднується з фантастичним, часто героїчним (легенда).

Ключове слово: казка.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Отже, казка... Вона допомагає нам усвідомити прекрасне і потворне, добро і зло, саме казка пробуджує в нас найкращі людські якості: доброту і милосердя, чуйність і співчуття до ближнього, розвиває творчу уяву та фантазію. І сьогодні ми розглянемо одну з найпопулярніших у народі казок – „Мудра дівчина”.

1. Проблемні питання.

     Тож давайте спробуємо довести, що „Мудра дівчина” –  казка. А допоможе вам виконати це завдання казкова літературна скарбничка (презентація з теорії літератури)

(Це побутова казка, нереальні елементи є в завданнях, які дав пан, і у відповідях дівчини; малоймовірна і ситуація суперечки пана з дівчиною.)

     Діти, на минулому уроці ми розглядали поняття народної та літературної казки. Давайте пригадаємо, у чому полягає відмінність між цими казками?

     - Доведіть, що саме „Мудра дівчина” - укр. народна казка? (Є реалії укр. сільського життя: корова – годувальниця в сім’ї; як вирощують курчат; як тчуть полотно з льону; описуються знаряддя для прядіння; є власне укр. слова й вислови: убогий (бідний), як кіт наплакав (мало), чи ба (чи бачили), ґринджоли (санчата), світлиця (вітальня), рундук (ганок), позиватися (судитися), люди добрі та ін.; укр. загадки.)

     Молодці! Ви дали правильні відповіді. І тому у мене для вас є гарна новина.

 

    Любі п’ятикласники, коли я йшла сьогодні до школи, тітка Віра – наша листоноша, передала мені ось цей конверт. Що ж це за лист, про що в ньому йдеться?  Прочитаємо?

     ( Читаю адресу:______, учням 5 –А класу)

     Ану ж, Іринко,  прочитай нам листа.

 

Лист

     Доброго дня, учні 5-А класу! Пише вам директор Казкового театру. Мені приємно було дізнатися, що ви так любите читати казки своїх пращурів, так цікаво розповідаєте про чарівника зі світу казок, гарно малюєте. Мені б дуже хотілося потрапити до вас на казковий урок, але я не зможу, бо наші „артисти” роз’їхалися по цілому світу із постановками казок. Поїхали вони і до вас, так що чекайте їх на... уроці! Про свої враження обов’язково напишіть мені у своїх листах. Передаю для вас чарівні кульки із сюрпризом.

      На все добре! Ваш новий друг - Казковий чарівник.

Казок чимало є на світі

І веселих, і сумних.

Хіба б змогли прожити ви без них?

                                                                                                                         (Ні)

    (Стук у двері).

Казка стукає у двері,

Привітаємо її,

І що б там не говорили

Ми впізнаємо її.

Давайте покличемо казочку, ну, всі разом:

Казко, казко, ти з’явись!

Нумо, казко, розкажись!

 

ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.

     Любі п’ятикласники! Актори Казкового театру, мандруючи світом, не забули завітати і до нас на урок з казкою. Вони підготували  казковий сюрприз – інсценування епізоду з казки „Мудра дівчина”.

1. Інсценування казки „Мудра дівчина”.

 

2. Бесіда за образом мудрої дівчин:

   а)  сподобалася вам казка чи ні; чим;

   б) чого навчає нас казка „Мудра дівчина”;

   в)  якою народ уявляє головну героїню казки „Мудра дівчина” (робота з текстом - зачитування портретної характеристики);

      Шановні п’ятикласники на сьогоднішній урок ви підготували подарунок і для Казкового чарівника – це ваші яскраві, колоритні ілюстрації до казки „Мудра дівчина”. Давайте подивимося, якою для  вас є головна героїня твору - мудра дівчина? ( захист ілюстрацій дітьми).  

   д) які риси вдачі дівчини вам найбільше подобаються і чому;

  е) що у стосунках між людьми ви схвалюєте, а що засуджуєте (брати, батько – Маруся, пан – прості люди)?

  є) поведінка яких героїв твору вам не сподобалася і чому?

   Марусі є втіленням найкращих рис укр. народу.

 

3. Словникова робота .

    а) добір синонімів до слова мудра (розумна, кмітлива, винахідлива) – діти записують у зошити

       Розумний – який має ясний розум; має освіту, письменний, грамотний.

       Кмітливий – здатний добре й швидко міркувати, розмірковувати, тямущий.

       Винахідливий – здатний вигадати що-небудь, знайти вихід із складного становища. 

  В образі Марусі втілено найкращі риси українського народу.

 

ІV. Підсумок уроку (рефлексія).

     Дорогі діти! Підсумок уроку ми проведемо у незвичайній для вас формі: Казковий чарівник підготував для вас чарівні кульки із завданнями. Давайте подивимося, що в них знаходиться (діти відкривають листівки із усними  завданнями, дають на них відповіді й отримують чарівні кульки).

  1. Що вам сподобалося сьогодні на уроці?
  2. Доведіть, що твір „Мудра дівчина” – це казка?
  3. Чи є в казці смішні епізоди, які?
  4. Якими найкращими людським якостями, на твою думку, народ наділив Марусю?
  5. Назвіть особливості казки „Мудра дівчина”.

 

 V. Домашнє завдання (запис на дошці):

а) усім учням виразно читати та переказувати казку;

б) написати листа до Казкового чарівника, розповівши йому про свої враження від казки „Мудра дівчина” (10-12б.).

 

Лист

     Доброго дня, учні 5-А класу! Пише вам директор Казкового театру.  Мені приємно було дізнатися, що ви так любите читати казки своїх пращурів, так цікаво розповідаєте про чарівника зі світу казок, гарно малюєте. Мені б дуже хотілося потрапити до вас на казковий урок, але я не зможу, бо наші „артисти” роз’їхалися по цілому світу із постановками казок. Поїхали вони і до вас, так що чекайте їх на... уроці! Про свої враження обов’язково напишіть мені у своїх листах. Передаю для вас чарівні кульки із сюрпризом.

      На все добре! Ваш новий друг - Казковий чарівник.

 

 

Що вам сподобалося сьогодні на уроці?

 

Доведіть, що твір „Мудра дівчина” – це казка?

 

Чи є у казці смішні епізоди, які?

 

Якими найкращими людським якостями, на твою думку, народ наділив Марусю?

 

      Назвіть особливості казки „Мудра дівчина”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Гудима Ольга
Додано
10 лютого
Переглядів
741
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку