Тема уроку: Казка „Мудра дівчина”.
Мета: а) ознайомити зі змістом казки та її ідейно-художніми особливостями;
навчити визначати елементи її будови та особливості;
б) розвивати навички вдумливого виразного читання, інсценування
казки, виокремлення головних епізодів; формувати вміння розрізняти
красиве й потворне в житті, у поведінці людини та її душі;
в) виховувати кращі людські якості: допитливість, милосердя, працьо-
витість, кмітливість, любов до народної скарбниці.
Тип: нестандартний урок з елементами інсценування.
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки „Мудра дівчина”, літературний кросворд, презентація до уроку.
Теорія літератури: народна казка, її будова, національний колорит казки.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
Доброго дня, дорогі діти! Ми продовжуємо мандрівку чарівними шляхами УНТ. А який її жанр розглядатимемо сьогодні, допоможе зрозуміти ключове слово літературного кросворду.
(діти розгадують кросворд на плакаті, ключовим словом якого є слово „казка”)
Ключове слово: казка.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Отже, казка... Вона допомагає нам усвідомити прекрасне і потворне, добро і зло, саме казка пробуджує в нас найкращі людські якості: доброту і милосердя, чуйність і співчуття до ближнього, розвиває творчу уяву та фантазію. І сьогодні ми розглянемо одну з найпопулярніших у народі казок – „Мудра дівчина”.
1. Проблемні питання.
Тож давайте спробуємо довести, що „Мудра дівчина” – казка. А допоможе вам виконати це завдання казкова літературна скарбничка (презентація з теорії літератури)
(Це побутова казка, нереальні елементи є в завданнях, які дав пан, і у відповідях дівчини; малоймовірна і ситуація суперечки пана з дівчиною.)
Діти, на минулому уроці ми розглядали поняття народної та літературної казки. Давайте пригадаємо, у чому полягає відмінність між цими казками?
- Доведіть, що саме „Мудра дівчина” - укр. народна казка? (Є реалії укр. сільського життя: корова – годувальниця в сім’ї; як вирощують курчат; як тчуть полотно з льону; описуються знаряддя для прядіння; є власне укр. слова й вислови: убогий (бідний), як кіт наплакав (мало), чи ба (чи бачили), ґринджоли (санчата), світлиця (вітальня), рундук (ганок), позиватися (судитися), люди добрі та ін.; укр. загадки.)
Молодці! Ви дали правильні відповіді. І тому у мене для вас є гарна новина.
Любі п’ятикласники, коли я йшла сьогодні до школи, тітка Віра – наша листоноша, передала мені ось цей конверт. Що ж це за лист, про що в ньому йдеться? Прочитаємо?
( Читаю адресу:______, учням 5 –А класу)
Ану ж, Іринко, прочитай нам листа.
Лист
Доброго дня, учні 5-А класу! Пише вам директор Казкового театру. Мені приємно було дізнатися, що ви так любите читати казки своїх пращурів, так цікаво розповідаєте про чарівника зі світу казок, гарно малюєте. Мені б дуже хотілося потрапити до вас на казковий урок, але я не зможу, бо наші „артисти” роз’їхалися по цілому світу із постановками казок. Поїхали вони і до вас, так що чекайте їх на... уроці! Про свої враження обов’язково напишіть мені у своїх листах. Передаю для вас чарівні кульки із сюрпризом.
На все добре! Ваш новий друг - Казковий чарівник.
Казок чимало є на світі
І веселих, і сумних.
Хіба б змогли прожити ви без них?
(Ні)
(Стук у двері).
Казка стукає у двері,
Привітаємо її,
І що б там не говорили
Ми впізнаємо її.
Давайте покличемо казочку, ну, всі разом:
Казко, казко, ти з’явись!
Нумо, казко, розкажись!
ІІІ. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Любі п’ятикласники! Актори Казкового театру, мандруючи світом, не забули завітати і до нас на урок з казкою. Вони підготували казковий сюрприз – інсценування епізоду з казки „Мудра дівчина”.
1. Інсценування казки „Мудра дівчина”.
2. Бесіда за образом мудрої дівчин:
а) сподобалася вам казка чи ні; чим;
б) чого навчає нас казка „Мудра дівчина”;
в) якою народ уявляє головну героїню казки „Мудра дівчина” (робота з текстом - зачитування портретної характеристики);
Шановні п’ятикласники на сьогоднішній урок ви підготували подарунок і для Казкового чарівника – це ваші яскраві, колоритні ілюстрації до казки „Мудра дівчина”. Давайте подивимося, якою для вас є головна героїня твору - мудра дівчина? ( захист ілюстрацій дітьми).
д) які риси вдачі дівчини вам найбільше подобаються і чому;
е) що у стосунках між людьми ви схвалюєте, а що засуджуєте (брати, батько – Маруся, пан – прості люди)?
є) поведінка яких героїв твору вам не сподобалася і чому?
Марусі є втіленням найкращих рис укр. народу.
3. Словникова робота .
а) добір синонімів до слова мудра (розумна, кмітлива, винахідлива) – діти записують у зошити
Розумний – який має ясний розум; має освіту, письменний, грамотний.
Кмітливий – здатний добре й швидко міркувати, розмірковувати, тямущий.
Винахідливий – здатний вигадати що-небудь, знайти вихід із складного становища.
В образі Марусі втілено найкращі риси українського народу.
ІV. Підсумок уроку (рефлексія).
Дорогі діти! Підсумок уроку ми проведемо у незвичайній для вас формі: Казковий чарівник підготував для вас чарівні кульки із завданнями. Давайте подивимося, що в них знаходиться (діти відкривають листівки із усними завданнями, дають на них відповіді й отримують чарівні кульки).
V. Домашнє завдання (запис на дошці):
а) усім учням виразно читати та переказувати казку;
б) написати листа до Казкового чарівника, розповівши йому про свої враження від казки „Мудра дівчина” (10-12б.).
Лист
Доброго дня, учні 5-А класу! Пише вам директор Казкового театру. Мені приємно було дізнатися, що ви так любите читати казки своїх пращурів, так цікаво розповідаєте про чарівника зі світу казок, гарно малюєте. Мені б дуже хотілося потрапити до вас на казковий урок, але я не зможу, бо наші „артисти” роз’їхалися по цілому світу із постановками казок. Поїхали вони і до вас, так що чекайте їх на... уроці! Про свої враження обов’язково напишіть мені у своїх листах. Передаю для вас чарівні кульки із сюрпризом.
На все добре! Ваш новий друг - Казковий чарівник.
Що вам сподобалося сьогодні на уроці?
Доведіть, що твір „Мудра дівчина” – це казка?
Чи є у казці смішні епізоди, які?
Якими найкращими людським якостями, на твою думку, народ наділив Марусю?
Назвіть особливості казки „Мудра дівчина”.