Сценарій заходу «Казка у звуках і барвах» «Лускунчик»
в рамках мистецького проекту «Творимо разом».
21.12.2015 року.
Ведуча Яна Авдєєва.
Ця казка – чарівна. І не тому, що в ній зла чаклунка і прекрасний принц – вони зустрічаються і в інших казках. І не тому, що тут є Апельсинові струмки та Лимонадні ріки, зеленіють Цукатні ліси і стоять Цукрові міста , а з героями відбуваються усілякі перетворення – і в інших казках багато чудес.
Незвична ця казка тому, що вона буде розказана мовою звуків і барв. І розповідати її буде музика і живопис. Так-так, чудова музика, життєрадісна і сумна, лагідна і урочиста, розкаже сьогодні дивовижну історію про Лускунчика і Марі.
Створив цю музику чудовий композитор Петро Чайковський, чия творчість тісно пов’язана з Україною. В Браїлові Жмеринського району Вінницької області Петро Чайковський неодноразово гостював в садибі свого друга та шанувальниці таланту Надії Філаретівни фон Мек
І дія.
Так ось слухайте:
Всі ці дива відбуваються у новорічну ніч. Напередодні Нового року в дім радника медицини Штальбаума з’їжджаються гості.
№ 1.Прикрашання ялинки.
Тим часом зовсім смеркло.
Діти увійшли до кімнати і…застигли на порозі від захвату та здивування.
Посеред вітальні сяяла вогниками красуня – ялинка. Її гілки були рясно обвішана золотими й срібними яблуками, і на кожній гіллячці, наче пуп'янки й квітки, вабили око обцукровані мигдалеві горіхи, барвисті цукерки та інші ласощі.
А новорічні подарунки! Ах, які, мабуть, дивовижні подарунки розкладають зараз під ялинкою! Як гарно, що є новорічне свято!
Аж ось почулися звуки маршу. Ніхто не міг втриматись від чіткого ритму - тож Фріц, Марі та їх гості вже крокують навколо ялинки.
№ 2 Марш.
Свято у розпалі. Але раптом веселість спадає, все замовкає - з’явився новий гість – дуже дивна людина в усьому чорному – масці та плащі до п’ят. Саме в цей час почав відрахував девять вечора годинник…
№ 3 Таємничій гість.
Замовкли діти. Злякалися. Але ось раптом таємничій гість скинув маску: - Так це ж наш Дросельмейєр! – зраділа Марі. Тут усі впізнали старого друга радника Дросельмейєра – найбільшого фантазера та вигадника.
А він вже дає знак принести подарунки. Що ж він змайстрував на цей раз? Слуги внесли велику коробку. Рррраз – і з коробки вистрибнув Арлекін.
№.4 Арлекін.
Аж ось вже й нові подарунки – Олов’яний солдатик та гарненька лялька. Солдатик наче запрошує красуню – ляльку на вальс:
№ 5. Вальс олов’яного солдатика та ляльки.
Марі та її брат були у захваті від нових іграшок. Дросельмеєр протягнув Марі ще одну іграшку – прецікавого маленького дерев’яного чоловічка, що стояв тихо й скромно, немов спокійно чекав, коли надійде його черга. На його на диво добродушному обличчі ласкою і привітністю світилися ясно-зелені очі. Мила усмішка цвіла на його червоних устах.
Марі поклала йому в рот горіха, і чоловічок –лусь, і розлущив його. На стіл упала шкаралупка, а на долоні в дівчинки опинилося маленьке солодке зернятко. Марі аж скрикнула з радощів. Вона миттю взяла Лускунчика на руки й заходилася лускати горіхи.
№6. Лускунчик.
Тим часом брат Марі Фріц також захотів горіхів, і Лускунчик почав переходити з рук в руки, безперестанку то відкриваючи, то стуляючи рота. Фріц вибирав найбільші і найтвердіші горіхи, аж раптом -лусь! – і Лускунчик зламався!
- Ох, сердешний мій Лускунчику! - зойкнула Марі й забрала його від Фріца.
- Нездара! - сказав Фріц. - Який із нього Лускунчик, коли він не має порядних зубів.
- Ні, ні, - заплакала Марі, -Глянь, як він жалібно дивиться на мене й показує мені свій покалічений ротик! Бідолашний мій Лускунчику!
Так Марі тримала його на руках, заколисуючи, як малу дитину
№ 7. Колискова
А між тим свято тривало. Дивлячись на веселощі дітей, дорослі і собі заходилися танцювати неквапливий та поважний танець Гросфатер.
№ 8.Танець Гросфатер.
Святковий вечір закінчився. Гості роз’їхались. Дітям теж час спати.
Але заснути Марі не змогла, їй захотілось провідати хворого Лускунчика. Тихо пробравшись до зали , загадково освітленої місячним сяйвом, Марі із здивуванням помітила, що ялинка почала рости, а ляльки і іграшки ожили.
Раптом з усіх боків почувся писк, вереск, шипіння – то з усіх щілин почали виповзати миші, і так багато – ціле Мишаче військо.
№ 9. Миші.
Грізною сірою лавою зле мишаче військо рушило прямо на іграшки. Тоді хоробрий Лускунчик скликає олов’яних солдатиків та гусар:
Прокидайтесь,
Прокидайтесь,
На бій збирайтесь!
Швидше, не гайтесь,
Прокидайтесь,
На бій збирайтесь!
і накидається на мишаче військо. Починається бійка.
№ 10 Бійка.
Ах, як хоробро билася армія Лускунчика! Сам Лускунчик проявляв чудеса сміливості. Але Мишачий король вводив нові і нові сили свого сірого війська. Розбита гвардія Лускунчика, відступає кавалерія! А до Лускунчика з переможним писком підбирається САМ Мишачий король! Починається поєдинок Лускунчика і Мишачого короля.
І тут сталося диво!... Марі розплющив очі. Хіба це Лускунчик? Прекрасний юнак, Принц, простягнув Марі руку. Дива торкнулися і Марі, вона вже не дитина – молода дівчина, готова йти за ним куди завгодно. Обоє відправляються в дорогу.
№ 11 Марі та Принц.
Щезли стіни вітальні. Марі та Принц опинилися в зачарованому, засніженому лісі. Налетіла завірюха, і закрутилися у її вальсі м’які і легкі сніжинки.
№ 12. Вальс сніжинок.
ІІ дія.
- Вперед! Вперед! В столицю! Я хочу познайомити тебе, Марі, з усіма мешканцями країни!
Залишився позаду ліс. Не видно більше снігу. Течуть Апельсинові струмки та Лимонадні ріки, зеленіють Цукатні ліси. А попереду вже місто виблискує райдужними барвами своїх брам, палаців, Цукрових будиночків, фонтанів та квітів
Це була країна Принца – Конфетюренбург – чарівна країна солодощів, де їх зустрічали ошатно вбрані кавалери й дами, офіцери й солдати, проповідники, пастухи, блазні –всі, хто тільки є на білому світі Всі вони хотіли сподобатись Марі, подякувати їй і хоч чимось здивувати….
Застукали кастаньєти, зацокали підбори, закружляли у танці прекрасні іспанки…
№ 13. Іспанський танець.
Потім зазвучала ніжна східна мелодія, некваплива та плавна, задумлива і тужлива, немов дихання спекотних арабських пустель.
№ 14. Арабський танець «Кава».
Зовсім інше враження справляє наступний танець – він весели
й, живий, навіть комічний.
№15. Китайський танець «Чай».
Давно вже просився танцювати невгамовний Петрушка. Нарешті настала і його черга: тупнув ніжкою та завзято пустився у веселий танець.
№16.Тріпак..
А потім витончено і граціозно танцювали порцелянові Пастухи і Пастушки.
№ 17. Танець Пастухів та Пастушок
І раптом увесь зал заповнили квіти - левкої, рози, нарциси, гіацинти. Вони кружляють навколо Принца та Марі, даруючи їм свою красу та аромат.
№ 18. Вальс квітів.
Аж ось і королева Конфетюренбургу, Фея Драже, господиня цукрового палацу, загадкова і прекрасна. Її мелодія звучить прозоро – сріблясто, крихко і ніжно, передаючи звуки переливів фонтанів та блиск різнокольорових льодяників.
№ 18. Танець Феї Драже.
Яка щаслива Марі. Увесь цей бал, і квіти, і музика – все для неї. А найголовніше – що поруч Лускунчик.
Ось він запрошує Марі на танець. Ніжні та ласкаві звуки музики огортають Принца та Марі, і , здається, відносять їх все далі і далі і від міста, і від палацу, і від гостей. Тільки вони удвох – Марі та Принц. А чарівна музика кружляє ними в танці…
№ 20.Дует Марі Та Принца.
Ось така історія – ніжна і хвилююча про дитинство, юність, перше кохання. Головна тема «Лускунчика» перекликається з темами двох інших балетів П.Чайковського – вона завжди хвилювала композитора. Це тема боротьби проти темних злих сил, що заважають щастю, та перемога добра, людяності, вічної любові.
Вперше музика «Лускунчика» прозвучала у Петербурзі 7 березня 1892 року у вигляді сюїти, а через півроку відбулася і прем’єра балету на сцені Маріїнського Петербурзького театру.
Це мудра та поетична казка – роздум про кохання, про життя з її рад остями та переживаннями, продовжує дивувати і радувати і дітей, і дорослих.