Казкотерапія в системі діяльності вихователя ЗДО

Про матеріал
Мета консультації: познайомити педагогів із методом казкотерапії як ефективним засобом гармонізації емоційно-особистісного розвитку дітей дошкільного віку, сприяти розвитку їх творчих здібностей, емпатії та вольових якостей. Через занурення в казковий світ, діти отримують можливість навчатися моральних норм і правил, виражати свої емоції та взаємодіяти з оточуючими. Консультація також спрямована на демонстрацію практичних прийомів казкотерапії, таких як пісочна терапія, робота з ляльками, малювання та постановка казок.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

казкотерапія - YouTube

На допомогу педагогам. Казкотерапія.

 

 

 

 

 

 «Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови» В.О. Сухомлинський.

Казкотерапія – це напрям практичної психології що дозволяє формувати характер дитини, використовуючи для цього ресурси казки; це спосіб виховання в дитини особливого ставлення до світу; спосіб передачі необхідних моральних норм і правил Казкотерапія

Метою занять із застосуванням методу казкотерапії є гармонізація емоційно-особистісного розвитку кожної дитини, формування її вольових якостей та творчих здібностей.

Основні завдання:

  1. Розвиток фантазії та уяви.
  2. Розвиток вміння висловлювати свої думки.
  3. Розвиток здатності слухати іншого, стежити за ходом його думок і вміння пристроювати свої власні думки і фантазії в контекст розповіді.
  4. Розвиток здатності до децентрірованность, вміння встати на місце іншого, подивитися на світ з різних сторін
  5. Розвиток емпатії.
  6. Розширення репертуару емоцій і емоційних станів. Розвиток здатності їх розпізнавати.
  7. Розширення знань про явища навколишнього фізичного та соціального світу.

У роботі з дітьми дошкільного віку найчастіше використовується методика Грабенко Т., Зінкевич-Євстигнєєва Т., Фролов Д. «Чарівна країна всередині нас!», А так само авторська програма «Точка Перетину».

Казка доступно пояснює, що добре, а що погано; на прикладі позитивних персонажів дитина вчиться бути хорошою, а негативні герої казок викликають у неї лише негативну реакцію. Суть методу казкотерапії полягає в тому,що:

 Викладання казок на піску «Пісочна терапія» Перші контакти дітей один з одним відбуваються в пісочниці. Перенесення традиційних педагогічних занять в пісочницю дає більший виховний і освітній ефект, ніж стандартні форми навчання. Відзначається, що ігри з піском більш стійкі і цілеспрямовані, ніж інші види ігор.

Групова робота піском з діми (середня група 4-5р.).

 Індивідуальна робота піском з діми (старша група 5-6 р.).

Програвання епізодів казки з дітьми (старша група 5-6 р.). Програвання епізодів казки дає можливість дитині відчути деякі емоційно значущі ситуації і пережити певні емоції.

 За допомогою простих сюжетів і яскравих, барвистих образів під час програвання епізодів казки можна навчити дитину простих істин, виховати в ній якості та властивості особистості, що потрібні їй в певний момент для розв'язання ситуації, що склалася на даний час примінити у майбутньому. (середня група 4-5 р.)

Постановка казок із допомогою ляльок з дітьми (группа раннього віку). Працюючи з лялькою, практичний психолог бачить, що кожна дія дитини виражається на поведінці ляльки. Це допомагає психологу самостійно коригувати рухи дитини за допопомогою ляльки і робити поведінку дитини максимально виразною.

Робота з ляльками дозволяє удосконалювати і проявляти через ляльку ті емоції, яких зазвичай дитина з якихось причин не може собі дозволити проявляти. (молодша група 3-4р.).

 Вільні асоціації дитини виявляються в малюнку. Малюнки аналізуються, обговорюється поведінка і мотиви дій персонажа, діти дають їм оцінку: добре – погано. Малювання за мотивами казки (середня група 4-5 р.). Вільні асоціації дитини виявляються в малюнку. Малюнки аналізуються, обговорюється поведінка і мотиви дій персонажа, діти дають їм оцінку: добре – погано.

 Малювання на склі за мотивами казки робота в парах (старша група 5-6 р.).

 Казкотерапія з використанням настільного театру (группа раннього віку).

Складання казок (середня група 4-5 р.). З одного боку цей процес сприяє розвитку уяви, з іншого – дозволяє дитині повідомити оточуючим про свої проблеми. Краще не втручатися в те, про що вигадує дитина. Хоча на початковому етапі, щоб показати приклад, можна скласти казку разом з нею. Почута від дитини казка допоможе усвідомити її проблеми і труднощі.

 Казкотерапія з використанням пальчикового театру (группа раннього віку). Фантастичний біном Головні герої казки змішуються з героями з інших казок. Потім складається нова казка з використанням нових героїв, що сприяє зняттю стереотипів мислення, вчить знаходити нові засоби вирішення проблеми. Педагогічний колектив

Провідні принципи казкотерапії: усвідомлення власних можливостей; усвідомлення цінності власного життя; розуміння закону причини та наслідку; пізнання різних стилів світовідчуття; пізнання світу власних емоцій та переживань; свідома творча взаємодія зі світом; внутрішнє відчуття світу та гармонії. Варто завжди пам'ятати про ці принципи, використовуючи казкотерапію.

 «Казкотерапія – найбільш давній у людській цивілізації метод практичної психології і один із наймолодших методів у сучасній науковій практиці» (За Т. Зінкевич-Євстігнєєвою)

У своїй роботі з дітьми ми використовуємо елементи казкотерапії, враховуючи їх вікові особливості. В атмосфері казки діти розкріпачуються, стають більш відкритими до сприйняття дійсності, виявляють велику зацікавленість у виконанні різних завдань. Через використання казки, її сюжетних ліній ми можемо вирішувати багато корекційні завдання, такі як: зниження надмірної рухової активності, нормалізація емоційного і мовного стану дитини, позбавлення від власних страхів. Педагогам в своїй роботі з дошкільнятами необхідно використовувати казкотерапію, тому що навіть ті діти які спочатку не включаються в гру, не приймають казку, все одно відчувають на собі її сприятливий вплив на підсвідомому рівні. Дитина почерпне з казки набагато більше, якщо буде подорожувати по казковим дорогах, переживати дивовижні пригоди і перетворення, зустрічатися з казковими істотами. Потрапляючи в казку, діти легко сприймають «казкові закони» - норми і правила поведінки

Я зробила такий висновок в своїй роботі що, завдяки - казкотерапії  можна дати дітям не тільки знання, вміння, навички, які необхідні для навчання в школі, а й потреби в спілкуванні з оточуючими людьми, вміння налагоджувати контакти з дорослими і однолітками, взаємодіяти з ними, емоційно відгукуватися на виникаючі ситуації в спілкуванні, проявляти свої емоційні стану, прийняті в людському суспільстві. Я вважаю, що кожен з нас може навчитися складати казку для дітей дошкільного віку. Та казка допоможе раннього розвитку дитини, зніме стрес у малюка, а також допоможе налагодити контакт: місток розуміння, дружби та чарівний світ дітей.

В.А. Сухомлинський сказав: «Турбота про здоров'я - це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей, залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили ».

 

 

ІІ молодша група.

1. «Коржик» укр. нар. казка.

2. «Казка про дурне мишенятко» С.Маршак обр. О.Капіци.

3. «У гості до сонечка» словацька нар. казка.

4. «Три ведмеді» Л.Толстого.

5. «Коза-дереза» укр. нар. казка.

6. «Рукавичка» укр. нар. казка.

7. «Півник та двоє мишенят» укр. нар.казка.

8. «Теремок» рос. нар. казка.

9. «Лисичка та Журавель» укр. нар. казка.

10. «Котик І Півник» рос. нар. казка.

11. «Ріпка» рос. нар. казка обр. І.Франка.

12. «Колобок» укр. нар. казка.

13. «Кривенька качечка» укр. нар. казка.

14. «Вовк та козенята» рос. нар. казка обр.О.Толстого.

15. «Заєць, лисиця та півень» рос. нар. казка.

Середня група.

  1. «Рукавичка» укр. нар. казка.
  2. «Хто сказав: няв!?» В.Сутієв.
  3. «Солом’яний бичок».
  4. «Двоє жадібних ведмежат».
  5. «Червона Шапочка» Ш.Перро.
  6. «Гуси-лебеді» рос. нар. казка.
  7. «Колосок» укр. нар. казка.
  8. «Як звірі хату будували» укр. нар. казка.
  9. «Троє поросят» англ. нар. казка.
  10. «Кіт, півень та лисиця» рос. нар. казка.
  11. «Коза-дереза» укр. нар. казка.
  12. «Цап та баран» укр. нар. казка.
  13. «Ох» укр. нар. казка.
  14. «Дідова дочка і бабина дочка» укр. нар. казка.
  15. «Телесик» укр. нар. казка.
  16. «Сніжниця» укр. нар. казка.

Старша група.

  1. «Терем-теремок» С.Маршак.
  2. «Муха-цокотуха» К.Чуковського.
  3. «Лисичка сестричка і вовк панібрат» укр. нар. казка.
  4. «Троє поросят» англ. нар. казка. обр. С.Михалкова.
  5. «Сестричка Оленка і братик Іванко» укр. нар. казка.
  6. «Сивко-бурко» рос. нар. казка.
  7. «Коза-дереза» укр. нар. казка.
  8. «Пан Коцький» укр. нар. казка.
  9. «Царівна-жаба» укр. нар. казка.
  10. «Яйце-райце» укр. нар. казка.
  11. «Котигорошко» укр. нар. казка.
  12. «Розумниця» укр. нар. казка.
docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
75
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку