1
Тема уроку: КАЗКОВІ РОЗПОВІДІ ПРО КВІТИ ВЕСНИ
Мета: поглиблювати знання учнів про мову музики, роль засобів виразності музики та живопису у створенні образів; засвоїти поняття «регістр» у процесі порівняння його з певними кольорами; закріпити знання про музичні інструменти (скрипка, фортепіано); розвивати навички відчуття мелодії; творчу активність, фантазію та уяву, здібності до імпровізації учнів засобами хореографічного мистецтва (пластичне інтонування);виховувати ціннісне ставлення до мистецтва, до свого «я», любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань, поглиблення теми.
Музичний матеріал:
М.Чемберджі. «Казка про синій пролісок».
Веснянка «Вийди, вийди, сонечко»
А.Олєйнікова, «Пролісок»
А.Вівальді «Весна» з циклу «Пори року» (фрагм. Для відео)
Обладнання: наочний та дидактичний матеріал
(відео «Рання весна» зі люстрацій та фото; відео караоке пісні, квіти підсніжників, олівці та альбом для малювання), технічні засоби навчання.
ХІД УРОКУ:
Діти входять у клас , співаючи веснянку «ВИЙДИ, ВИЙДИ, СОНЕЧКО», рухаючись «змійкою»(за вчителем).
Музичне вітання:
Музика, музика знов до нас прийшла,
Друзів і Казочку в гості привела.
Добрий день.
Актуалізація:
Вчитель:
Діти, хто знає, чому ми зайшли в клас таким незвичайним чином? Що співали?
ВЕСНЯНКУ. Коли і для чого співають веснянки? (Щоб закликати весну)
Весна буває різною:
. У ранньої весни майже немає яскравих барвистих кольорів, але вона наповнена вже звуками. Упізнаєте, що це? (звуки співу птахів, дзюркіт струмків).(30 сек)
На вулиці ще досить прохолодно, трави і дерева не поспішають розпустити свої листочки, це станеться трохи згодом. Проте у ранньої весни теж є своя краса і диво. І це знаходиться у моїй чарівній скриньці. Хочете побачити, що то є?
(Вчитель відкриває скриньку і виймає квіти проліски)
Це рання квіточка, яка не боїться снігу й холоду, одна з перших з’являється та прикрашає нашу землю. Яка ж вона? (діти називають). Дарую вам (1 хв)
ВЧИТЕЛЬ РОЗДАЄ ДІТЯМ ПО-КВІТОЧЦІ
ХОРОВИЙ СПІВ.
Про пролісок написано пісню. Зараз ми її послухаємо і спробуємо підспівати. Але спершу уявимо, що знаходимось у лісі, гуляємо серед цих квітів і чуємо звуки весни.
ПРОЛІСОК
В зимовій хатинці
На білій перинці
Пролісок маленький.
Очка розкриває, весну зустрічає, сам себе питає:
Приспів: Чом джерельце дзюркотить? Весело співає?
Чом у синій висоті пташечка співає?
Бо весна знов прийшла,знову завітала,
Щиро сонечко її в небі зустрічає.
Поспіваємо разом.
СПРИЙМАННЯ МУЗИКИ.
Пропонується сісти на місця.
(Музична заставка «Казкова)
Проліски бувають не тільки білі, а й іншого кольору. Якого? Уважно слухайте казку, тим більше що ми не тільки будемо слухати, а й малювати музику. Спробуємо за допомогою кольорів відтворити усе те, що відбуватиметься в музиці. Для цього нам знадобляться альбом для малювання та кольорові олівці. Я малюватиму на дошці крейдою лише образи, а ви будете зразу розфарбовувати їх у своєму малюнку.
М.Чемберджі. «Казка про синій пролісок»
(МАЛЮНКИ ВИВІШУЮТЬСЯ ДЛЯ ЗАГАЛЬНОГО ОГЛЯДУ)
Аналіз твору.
Образ тендітного і лагідного проліска. в музиці створила СКРИПКА, адже у неї теж ніжне, лагідне звучання. Їхній голос звучав у високих регістрах.
Отже,щоб передати в музиці ніжність і лагідність, композитор використав високий регістр, а художник - світлі кольори.
Отже, для відтворення суворості і грізності музика звучить у низьких регістрах, а на картинах ми бачимо темні кольори.
Гра - імітація( пластичне інтонування):
Зараз ми ще раз повернемось на мить у казку, бо так не хочеться покидати її. І станемо її учасниками:
Хлопчики - піаністи, сидять (грають у низькому регістрі)
Дівчатка - скрипалі, стоятимуть і грають у високих регістрах.
(ЧАСТИНА ДІТЕЙ - ПРОЛІСКИ, ЯКІ ПОМАЛУ «ВИРОСТАЮТЬ» ПІД МУЗИКУ, ПОСТУПОВО ПІДНІМАЮТЬ РУКИ ЯК ЛИСТОЧКИ, ПРОСТЯГАЮТЬ ЇХ ДО СОНЦЯ, КОЛИВАЮТЬСЯ ПІД ПОДИХОМ ВІТРУ, РОЗКВІТАЮТЬ)
(на продовженні музики без голосу)
Молодці. Наш урок закінчується. Пригадаємо:
Підсумок, рефлексія.
Прощання. Вихід під музику пісні «Пролісок».