Керівництво:
«Як облаштувати архітектурно доступний заклад освіти»
Анотація: розглядаємо актуальну проблему забезпечення архітектурної доступності закладів освіти, сформульовано рекомендації для вирішення питань доступності в школах, пропонується література з рекомендаціями по забезпеченню архітектурної доступності навчальних закладів.
Ключові слова: діти з особливими потребами, інклюзивна освіта та безбар’єрний простір, новий освітній простір, архітектурна доступність.
З метою забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, керівники освітніх навчальних закладів, незалежно від їх типу та підпорядкування, повинні забезпечити їм відповідні умови для навчання.
Особливу увагу слід звернути на архітектурну доступність усіх функціонуючих навчальних закладів, а також тих, які капітально ремонтуються, та новобудов.
Відкриваючи інклюзивний клас, керівник закладу загальної середньої освіти повинен забезпечити архітектурну доступність.
Архітектурна доступність потрібна не лише учням з особливими освітніми потребам, це важливо і для батьків, і для вчителів, і для інших відвідувачів – адже вони теж можуть мати потребу в легкому доступі до будівлі, і кожна людина на якийсь час може набути тимчасової інвалідності (наприклад, якщо зламає ногу) і потребувати архітектурної доступності.
Інклюзивна освіта та безбар’єрний простір — це один із головних принципів проекту «Новий Освітній Простір», який створює школи, в яких хочеться навчатися. Новий Освітній Простір (#НОП) створюється в навчальних закладах України за 4-ма основними принципами:
Мета – створення комфортних умов для якісного навчання дітей. Тому оновлені вимоги щодо закладів освіти передбачають планувальну організацію:
— створення комфортних умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами — проектування класів, навчальних кабінетів, ігрових кімнат, актових та спортивних залів та інших приміщень з урахуванням інклюзивності;
— створення умов для розвитку — проектування додаткових приміщень для медобслуговування та корекційно-розвиткових занять;
— забезпечення безперешкодного доступу до будинків, приміщень та земельних ділянок — проектування елементів доступності (пандусів/ліфтів, підйомників, спеціальних сходів).
Державні будівельні норми (ДБН) «Будинки і споруди. Заклади освіти» вступили в дію 1 вересня 2018 року. Оновлені норми поширюються на проектування нових і реконструкцію існуючих будинків навчальних закладів.
Доступність - це показник того, якою мірою освітній продукт або послуга, може бути використані учнем з ООП на рівні з іншими. Щоб створити доступне освітнє середовище, потрібно усунути існуючі бар'єри, які заважають дитині з ООП використати своє право на освіту нарівні з іншими.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ ПИТАНЬ ДОСТУПНОСТІ
З метою роз’яснення необхідності та доцільності застосування вимог державних будівельних норм та стандартів щодо створення безбар’єрного архітектурного середовища підібрано спеціальні посібники і рекомендації.
Найкращим в Україні унормованим документом, у якому викладені вимоги до формування безбар’єрного середовища, є «Альбом технічних рішень обладнання елементами безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об’єктів житлово-комунального призначення».
З метою роз’яснення необхідності та доцільності застосування вимог державних будівельних норм та стандартів щодо створення безбар’єрного архітектурного середовища розроблено спеціальні посібники і рекомендації.
У «Збірнику законодавчих та нормативних документів щодо забезпечення безперешкодного доступу маломобільних груп населення до об’єктів житлово-цивільного призначення», наводяться чинні на той час програми, рекомендації та інші нормативні документи з питань соціального захисту осіб з інвалідністю та проектування архітектурного безбар’єрного середовища.
У «Рекомендаціях з архітектурно-планувальних рішень нових типів будинків навчально-виховного та лікувально-оздоровчого призначення для дітей-інвалідів, сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків» подано рекомендації щодо проектування будинків дитини, дошкільних дитячих будинків, загальноосвітніх та спеціальних шкіл-інтернатів для дітей з порушеннями фізичного та розумового розвитку (з порушенням зору, слуху, мовлення, опорно–рухового апарату та розумово відсталих. У методичному посібнику «Доступність до об’єктів житлового та громадського призначення для людей з інвалідністю» вперше, крім методичних порад по формуванню доступного середовища, зібрано міжнародні та вітчизняні законодавчо-нормативні документи щодо доступності та універсального дизайну.
Рекомендації по архітектурній доступності навчальних закладів можна знайти в навчально-методичному посібнику «Архітектурна доступність шкіл» (Київ, 2012 р.). В нагоді директорам, педагогічним працівникам, батькам а іншим зацікавленим особам стане інформаційний посібник «Новий Освітній Простір. Безбар'єрність» (2019 р., ініційовано Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України з метою надання інформаційної підтримки органам місцевого самоврядування в реалізації Нового Освітнього Простору в закладах освіти) та «Довідник безбар’єрності», де можна знайти відповіді на болючі запитання найуразливіших верств населення: сімей з дітьми, людей старшого віку та їхніх близьких, людей з інвалідністю.
Використані джерела:
1.Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів. Лист МОН України від 13.08.2014 № 1/9-414.
2. Створено всі умови для того, щоб усунути бар’єри у закладах освіти, — Парцхаладзе// https://ud.org.ua/novini-ta-podiji/411-stvoreno-vsi-umovi-dlya-togo-shchob-usunuti-bar-eri-u-zakladakh-osviti-partskhaladze
3. Особливості організації доступного середовища в закладах освіти. Онлайн-курс для вчителів// https://www.youtube.com/watch?v=pyIVGOfIdLs&ab_channel=EdEra
4. Як застосовувати в школах універсальний дизайн, стандарти доступності й розумне пристосування// https://nus.org.ua/articles/yak-zastosovuvaty-v-shkolah-universalnyj-dyzajn-standarty-dostupnosti-j-rozumne-prystosuvannya/
5. Архітектурна доступність шкіл: навч.-метод. посіб./за заг. ред. Байди Л. Ю., Красюкової-Еннс О. В; колек. авторів: Азін В.О., Грибальский Я.В., Байда Л.Ю., Красюкова-Еннс О.В. – К: 2012. - 88 с.
6. Азін В. О., Байда Л. Ю., Грибальський Я. В., Красюкова-Еннс О. В. Доступність та універсальний дизайн : навч.-метод. посіб./ за заг. ред. Байди Л. Ю., КрасюковоїЕннс О. В. — К., 2013. —128с.
7. «Новий Освітній Простір. Безбар'єрність» (2019 р.)// https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/408/NOP_Bezbaryernist.pdf .
8. Довідник безбар’єрності .-https://bf.in.ua/ .