Кейс-технологія на уроках інформатики

Про матеріал
Кейс-технології на уроках інформатики Освіта в Україні зараз перебуває на новому етапі, де роль педагога змінилася. Тепер педагог йде поруч із учням, спрямовує їх у правильне русло. Відповідно, МОН передбачається використання на уроках нових сучасних технологій. Тепер ми багато говоримо про особистісно та практико-орієнтовану освіту, де велика увага приділяється особистості учня та його готовності до практичної професійної діяльності. Для вирішення цієї проблеми існують численні інноваційні педагогічні технології. Однією з таких технологій є кейс-технологія, яка може використовуватися щодо окремих розділів і тем інформатики та інформаційних технологій у професійній діяльності. Цей метод є одним із інноваційних методів проблемного навчання.
Перегляд файлу

Кейс-технології на уроках інформатики

Освіта в Україні зараз перебуває на новому етапі, де роль педагога змінилася. Тепер педагог йде поруч із учням, спрямовує їх у правильне русло. Відповідно, МОН передбачається використання на уроках нових сучасних технологій. Тепер ми багато говоримо про особистісно та практико-орієнтовану освіту, де велика увага приділяється особистості учня та його готовності до практичної професійної діяльності. Для вирішення цієї проблеми існують численні інноваційні педагогічні технології.

Однією з таких технологій є кейс-технологія, яка може використовуватися щодо окремих розділів і тем інформатики та інформаційних технологій у професійній діяльності. Цей метод є одним із інноваційних методів проблемного навчання. Хоча історія цього методу сягає корінням на початок 20 століття. Кейс-метод зародився у Гарвардському університеті. В Україні  метод почав розвиватися в 70-80 роках і використовувався переважно при навчанні майбутніх керівників та економістів для формування здатності приймати рішення.

Метод кейсів сприяє розвитку у тих, хто навчається самостійного мислення, вміння вислуховувати і враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою точку зору, вести дискусію. Застосовуючи даний метод на уроці інформатики, можна вдосконалити аналітичні та синтетичні навички учнів, розвивати вміння та навички співпраці, працювати в команді, знаходити найбільш раціональне вирішення поставленої проблеми, аргументувати свою позицію, бачити значущість практичного застосування тих чи інших інформаційних технологій у професійній діяльності. 

Це метод активного проблемно-ситуаційного аналізу, заснований на навчанні шляхом вирішення конкретних завдань-ситуацій (кейсів)

Головне її призначення - розвивати здатність розробляти проблеми та знаходити їх вирішення, вчитися працювати з інформацією. Кейси можуть використовуватися як у процесі навчання, так і у процесі контролю знань.

Мета методу:  навчити, як індивідуально, і у складі групи:

  •        аналізувати інформацію,
  •        сортувати її для вирішення заданого завдання,
  •        виявляти ключові проблеми,
  •        генерувати альтернативні шляхи вирішення та оцінювати їх,
  •        вибирати оптимальне рішення та формувати програми дій тощо.

У свою чергу кейс-технологія є групою освітніх технологій, прийомів і методів навчання, заснованих на вирішенні конкретних завдань, проблем. 

Методи кейс-технології:

  •         Метод ситуаційного аналізу (keys-study)

Цей метод відрізняється великим обсягом матеріалу, оскільки крім опису питання надається і весь обсяг інформації, яким можуть користуватися учні. Основний наголос у роботі над питанням робиться на аналіз і синтезі проблеми та прийняття вирішення. Мета методу ситуаційного аналізу– спільними зусиллями групою учнів проаналізувати подану ситуацію, розробити варіанти проблем, знайти їхнє практичне вирішення, закінчити оцінкою запропонованих алгоритмів та вибором кращого з них

  •         Метод інцидентів ;

Мета - пошук інформації для прийняття рішення самим учням, і - як наслідок - навчання його роботі з необхідною інформацією: її збору, систематизації та аналізу. Повідомлення може бути письмовим або усним на приклад: "Сталося чи не сталося..." Однак для прийняття обґрунтованого рішення учням пропонується інформація явно недостатня, їм необхідно насамперед розібратися в ситуації, визначити, чи є проблема і в чому, власне, вона полягає, що треба робити, що потрібно знати для ухвалення того чи іншого вирішення. Навчається сам знаходить інформацію.

  •         Метод аналізу ділової кореспонденції. . Метод заснований на роботі з документами та паперами, що належать до тієї чи іншої організації, ситуації, проблеми. Учні  отримують від викладача папки з однаковим набором документів, залежно від теми та предмета.

Мета учня  — зайняти позицію людини, відповідальної за роботу з «вхідними документами», і впоратися з усіма завданнями, які вона має на увазі.

Прикладами використання методу можуть бути кейси з економіки, праву, суспільствознавству, історії, де потрібен аналіз великої кількості першоджерел і документів.

Отримання кейсу з докладним описом ситуації, пакету документів, у тому числі заплутують, щоб вміти шукати потрібну інформацію конкретно лише з заданої проблеми та питання, які дозволяють знайти це рішення

  •         Метод дискусії; Дискусія — обмін думками з будь-якого питання відповідно до більш-менш визначених правил процедури.

До інтенсивних технологій навчання відносяться групові та між групові дискусії.

  •         Ситуаційно-рольова гра. Кейс являє собою деяку рольову систему - сукупність вимог, які займають певну соціальну діяльність. Висока концентрація ролей приводить до перетворення кейс-методу на ігровий метод навчання, що поєднує в собі гру з тонкою технологією активної пізнавальної, дослідницької та творчої діяльності Кейс-метод та ділова гра є спорідненими методами навчання, що сприяє їх гармонійному поєднанню на уроці. У ділову гру також включено ситуацію, або навіть кілька проблем, які потрібно вирішити, імітуючи або моделюючи ситуації та різні способи поведінки ролей учасників.
  •         Ігрове проектування.

Мета – процес створення чи вдосконалення проектів.

Учасників заняття можна розбити на групи, кожна з яких розроблятиме свій проект. Коли учні працюють над проектами, можна запропонувати їм готові навчально-методичні розробки, кейси. Проблему, ситуацію, яку потрібно дослідити та запропонувати свої пропозиції щодо вирішення даної проблеми, оформити свою роботу у вигляді проекту. Ігрове проектування може містити проекти різного типу: дослідницький, пошуковий, творчий, аналітичний.

Кейс-технологія передбачає колективну роботу під час уроку. Робота учнів із запропонованим кейсом відбувається поетапно:

  1.                  знайомство із ситуацією;
  2.                  аналіз та виділення основної проблеми;
  3.                  пошук вирішення цієї проблеми застосуванням колективного «мозкового штурму»;
  4.                  ухвалення того чи іншого спільного рішення;
  5.                  демонстрація рішення кейсу - пропозиція одного або декількох варіантів послідовності дій, вказівка ​​на важливі проблеми, механізми їх запобігання та вирішення;
  6.                  колективна дискусія

Перша проблема, яку доводиться вирішувати, це відповідь на питання: звідки брати вихідний фактичний матеріал, після творчої обробки якого і народжується більш менш вдала ситуація?

Перша проблема, яку доводиться вирішувати, це відповідь на питання: звідки брати вихідний фактичний матеріал, після творчої обробки якого і народжується більш менш вдала ситуація?

Перший варіант полягає в тому, що за основу береться історія, а найчастіше фрагмент життя реального життя, інформація про яку отримана автором ситуації безпосередньо в ході дослідницького проекту, або цілеспрямованого збору інформації.

Другий варіант — використання вторинних джерел, насамперед інформації, "розсипаної" у засобах масової інформації, спеціалізованих журналах та виданнях, інформаційних вісниках та буклетах, що розповсюджуються на виставках, презентаціях, в Інтернеті тощо.

Третій варіант  опис вигаданої ситуації. Найкращий шлях отримання конкретних ситуацій – придумати їх самому

Ось деякі  приклади методів кейс-технології, які я використовую на уроках інформатики.

На уроках інформатики метод кейсів дозволяє вирішувати безліч завдань: розвиток інтересу до інформаційних об'єктів, формування інформаційно-технологічних та комунікативних навичок організації та обробки інформації, передачі інформації, сприяє соціальній адаптації та профорієнтації. Інформатика дозволяє успішно розвивати компетенції учнів, необхідні в різних професіях, використовуючи в навчанні метод ситуаційно-рольових ігор та кейс -метод.

Приклад1. Наприклад, коли учні опанували теми: текстовий редактор, електронні таблиці та пристрій комп'ютера, можна провести урок ситуаційно-рольову гру з використанням кейс -методу.

Цілі даного уроку:

  •         Повторити та закріпити знання про пристрій комп'ютера;
  •         Закріпити навички роботи в текстовому та табличному процесорі;
  •         Ознайомити учнів із застосуванням на практиці знань та умінь професії маркетолога та бухгалтера;
  •         Навчити учнів коректно спілкуватися та працювати на загальний результат.

Клас ділимо на міні-групи по 3-4 особи. Учасники всіх груп є працівниками відділу маркетингу проектного відділу будівельної фірми. У кожній групі необхідно призначити менеджера, бухгалтера, маркетологів та спеціаліст ІТ. Всі групи отримують кейси із завданням підібрати варіанти придбання нового або модернізації наявного комп'ютера з урахуванням вимог спеціаліста. Для перших уроків кейс може містити як паперові, так і електронні документи: Електронний кейс: Завдання та бланк замовлення, Зразок рахунку на оплату в Excel , Текст договору купівлі-продажу, Реквізити. підприємства та замовника, Посадові обов'язки Маркетолога.

Наступне завдання складається із трьох етапів: 1 етап. Початкова дискусія. Учні під керівництвом вчителя обговорюють завдання та матеріали кейсу. Вчитель звертає увагу учнів на вимоги до спеціаліста будівельної фірми. Допомагає учням оцінити цю ситуацію, підводить учнів до варіантів рішення, не нав'язуючи своєї думки.

2 етап. Практична робота учнів щодо виконання завдання. Маркетологи повинні знайти потрібні варіанти для замовників. Менеджер підготувати договір купівлі-продажу. Бухгалтер підготувати рахунок.

3 етап . Спільна дискусія. Менеджери всіх груп представляють отримані варіанти рішень та підготовлені пакети документів. Усі учні під керівництвом викладача обговорюють та оцінюють варіанти вирішення проблемних ситуацій. Студенти обговорюють які якості та навички повинні мати представники даних професії. 

Приклад 2. Під час вивчення електронних таблиць можна розглянути ситуацію ремонту квартири. Кожна група отримує замовлення з проханням виконання внутрішніх оздоблювальних робіт від якогось громадянина. Члени груп є представниками різних професій будівельного спрямування: штукатур, маляр, плиточник. Команді потрібно розрахувати суму грошей, необхідних для ремонту всіх кімнат квартири.

 Кейс може містити: - Вартість матеріалів; Планування квартири з площею, маркуванням вікон та дверей, висота стін; побажання замовника, шаблон таблиці для розрахунку вартості ремонту по кожній кімнаті. Електронний текст договору;

Приклад 3. У графічних редакторах та програмах 3D моделювання Blender , можна провести урок ситуаційно-рольову гру з використанням кейс -методу та розглянути ситуації, що виникають у дизайнерському бюро. Кейс може містити: Завдання дизайнерського бюро; Посадові обов'язки дизайнера та технолога; Технічне завдання (розміри, вага) на розробку набору фурнітури для наявного набору меблів; або технічне завдання (розміри, вага) на розробку набору фурнітури для вікон та дверей у приміщеннях оформлених у заданому стилі;

- розрахунок вартості окремих комплектів чи набору;

- Графічні файли з фотографіями меблів чи інтер'єрів.

Познайомивши учнів із завданнями дизайнерського бюро та обов'язками фахівців, необхідно наголосити на тому, що дизайнери повинні мати художній смак, навички малювання та інженерні – технологічні знання. Тоді їхні проекти втілюватимуться в життя.

Приклад 4. Тема. Пошукові системи Інтернет

Мета: сприяти засвоєнню та систематизації знань та умінь користуватися пошуковими системами; закріпити вміння працювати із браузерами; формувати в учнів елементи культури роботи у мережі Інтернет. Студенти по групах вирішують ситуацію, яка вже сталася (метод інцидентів):

Ситуація 1. Павло Пророчук живе у місті Косів. Він вирішив завести акваріум, і його цікавить будь-яка інформація на цю тему. Павло захотів дізнатися все про акваріуми, у тому числі, де їх можна купити в його місті і скільки вони коштують. На перший погляд, найпростіше це пошук за словом «акваріум». Такий варіант і вибрав Павло - він поставив ключове слово "акваріум" у пошуковій системі "Google". Результатом пошуку стала величезна кількість сторінок (посилань). Причому серед них опинилися сайти, що згадують групу Бориса Гребенщикова «Акваріум», торгові центри та неформальні об'єднання з такою самою назвою, та багато іншого, що не має відношення ні до акваріумів, ні до акваріумних рибок.

Неважко здогадатися, що такий пошук не може задовольнити навіть невибагливого користувача. Занадто багато часу доведеться витратити на те, щоб відібрати серед усіх запропонованих документів ті, які стосуються потрібного предмета, і особливо на те, щоб ознайомитися з їх вмістом.

Запитання та завдання кейсу:

  1.                  Проаналізуйте описану ситуацію.
  2.                  Що впливає пошук інформації?
  3.                  Що потрібно зробити Пете, щоб вирішити цю проблему, враховуючи його побажання?
  4.                  Як встановити запит пошуку, щоб швидко знайти інформацію? (Відповідь запишіть у будь-якій пошуковій системі.)
  5.                  У чому була помилка Павла?

Ситуація2 . Олександр, студент третього курсу отримав завдання: скласти проект у вигляді комп'ютерної презентації на тему «Сучасні будівельні матеріали». У проекті він має розглянути лише ті матеріали, які використовуються в Україні останні три роки. Презентація повинна містити відомості про будівельні матеріали та ілюстрацію до них.

При використанні пошуку, за ключовими словами, «Сучасні Будівельні Матеріали» в пошуковій системі Google система видала величезну кількість посилань на документи з цими ключовими словами, де в основному були посилання на контактні дані фірм і організацій, що займаються торгівлею будівельних матеріалів.

Олександру довелося витратити багато часу на створення свого проекту, він провів усі вихідні будинки за комп'ютером.

Запитання та завдання кейсу:

  1.                  Проаналізуйте описану ситуацію.
  2.                  Що впливає пошук інформації?
  3.                  Які дії потрібно зробити Олександру, щоб підготувати проект, враховуючи вимоги, які пред'являються в завданні?
  4.                  Як студенту запит запиту, щоб швидко знайти інформацію? (Відповідь запишіть у будь-якій пошуковій системі.)
  5.                  У чому була помилка Олександра?

Приклад5. Міні-проект. «Екологічна ситуація в моїй родині та місті». Підрахувати в електронній таблиці кількість води, яка витрачається у ваших сім'ях у середньому за рік, кількість сміття, яке викидається у твоїй родині. Занести дані до таблиці. Побудувати діаграму. Проаналізуйте результати порівняйте з даними в інших групах. Запропонуйте свої ідеї щодо вирішення екологічної ситуації. Сформулюйте гіпотезу.

 

docx
Додано
18 березня 2023
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку