Кейс урок Материки і океани

Про матеріал
Я хочу побажати вам гарного уроку, щоб було цікаво всім працювати, щоб хотіли дуже всі відповідати. І дванадцять балів легко заробляти. - Що ви очікуєте від уроку? Бажаю бути уважними, розумними, організованими, кмітливими.
Перегляд файлу

Кейс –урок.
Тема: Материки та океани.

Мета: сприяти засвоєнню учнями понять «материки» і «океани»; формувати практичні навички роботи з географічною картою, розвивати просторову уяву, пізнавальний інтерес, кругозір, навички цілісного сприйняття світу засобами інтеграції діяльнісної  та соціокультурної змістової лінії; сприяти вихованню ціннісного відношення до спільної діяльності, емоційно-позитивного ставлення до предмета; виховувати бережне ставлення до флори та фауни, неживої природи (водойми) нашої планети.

Обладнання: презентація «Материки і океани», глобус, карта півкуль, презентації океанів та материків

 

Хід уроку:

І. Організація класу.Слайд№1
Слайд№2              6 кольорів.
Кожен учень обирає квадрат того кольору, який йому сподобався.
Сідайте за ті парти, де знаходиться конверт вашого кольору.
Я хочу побажати вам гарного уроку, щоб було цікаво всім  працювати, щоб хотіли дуже всі відповідати. І дванадцять балів легко заробляти.
- Що ви очікуєте від уроку?
Бажаю бути уважними, розумними, організованими, кмітливими.

ІІ. Повідомлення теми.

-Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати.
-А ви любиме мандрувати? На чому?
Слайд№3                    корабель
Ми здійснимо кругосвітню подорож на нашому уявному кораблі. Розгадаєте зафишрований запис і взнаєте, де будемо мандрувати…
 

Р

И

М

И

Т

А

К

Е

5

8

1

6

3

2

7

4

Слайд№4
 


 

 

 

Сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по … ( материках)

Бесіда із залученням життєвого досвіду дітей

Технологія  «Мікрофон»

-Як ви гадаєте, що таке материки?
Слайд№5
МАТЕРИК – велика ділянка суші, яка з усіх боків омивається водою.

Що означає це слово?
Версій дуже багато, але мені особливо подобається ця. В цьому слові заховано частинки двох найстаріших слів.

«Терра» - земля; + «Мати» = «Мати-земля»

- Скільки материків на планеті?

- Як вони називаються? 
Давним-давно на планеті був один єдиний материк, котрий розділився на декілька частин.
Що спільного і відмінного між материками?

( СПІЛЬНЕ: материки – це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою; РІЗНЯТЬСЯ материки розмірами, конфігурацією, формами земної поверхні , природою).

 

III.Робота за темою

Постановка проблемного питання№1
- На якому материку цікавіше жити і мандрувати?
 

Правила роботи у групі:
Поважай свого товариша.

Умій вислухати кожного.
Правило піднятої руки.
Працювати творчо і активно.
Відкривати конверт за  командою вчителя.

Слайд№6
                                  Завдання №1   Взнай свій материк.
Я -  найбільший материк, що складаюся з двох частин. (Євразія).

Я – материк, що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)

Я- материк, на якому знаходиться південний полюс. (Антарктида)

Я – невеликий материк, що знаходиться в східній півкулі.  (Австралія)

Я – материк, який формою нагадує трикутник, мені належить найбільша річка світу Амазонка. (Південна Америка)

Я – третій за величиною материк. Я – батьківщина кукурудзи і картоплі. (Північна Америка)

Отже ви з’ясували   який   материк ви будете досліджувати.

                                                Завдання№2 
  Слайд№7
Контур материка. Підпиши назву материка.
Відкрийти останню сторінку підручника. Робота за картою.
Знайдіть свій материк на карті півкуль.
 

                                             Завдання №3 
Робота за картою  півкуль
Слайд№
Подивіться на карту півкуль і скажіть, чого на Землі більше - суші чи води?

-Який колір переважає на карті ?
- Хто з вас був  на морі, океані?
- Хто любить відпочивати біля річки?
Хто пив водичку з джерельця?

                                           Завдання №4  Тест «Вода»
Знання які ви отримали в третьому класі доможуть виконати  тести про воду
Вода ― це: а) жива природа  б) нежива природа  в)  рукотворний світ
На Землі    а) більше води, ніж суші    б) більше суші, ніж води   в) однаково  
Вода може бути: а) у двох станах  б) у п'яти станах   в) у трьох станах;
При нагріванні вода  а) розширюється б) стискається  в) не змінюється
Розчинні у воді   а) сіль, оцет  б) крейда, олія   в) пісок, нафта

Що позначают  на карті синім кольором? (водойми)
                                             Завдання №5
Прочитати поняття про океан.
Ці суперводойми,  Всі на глобусі знайдемо ми, Тому що в цілому світі
Їх небагато - лише …! (Океани)
Прочитайте, що таке океан?

1Група: Океан — найбільша частина Світового океану, обмежена материками. На землі умовно виділяють чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий. Усі океани Землі разом утворюють Світовий океан.

2 Група:
Як ви вважаєте, чому кораблі відправляючись у далеку подорож завжди беруть з собою прісну воду?
Солоність – це кількість грамів речовин, розчинених в 1 л води, вимірюється в проміле (з лат. „на тисячу”).
Середня солоність вод Світового океану становить 35. Це означає, що в 1000 мл (1 л) морської води міститься 35 г солей. Прісною вважається вода, солоність якої не перевищує 1%.

3 Група: Якби добути всю сіль з океанів, можна було б побудувати стіну заввишки 230 км, товщиною 3км. Така стіна охопила б вздовж  екватора всю зелену кулю.

4 Група Світовий океан визначає погоду, клімат.Тут можна виокремити не тільки позитивний, але і негативний вплив океанів на життя людей: цунамі, урагани і шторми. Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Кожен із нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з його поверхні.

5 Група Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар. Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли б дерева, не цвіли сади, а літо було б таке холодне, як зима.

6Група Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості. Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо. З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні й мідні руди (в Індійському океані). Океан давно став зручним водним шляхом, який пов’язує між собою материки та країни.

Слайд№9
Фізкультхвилинка
Раз, два — всі пірнають. (присісти)  Три, чотири — виринають. (встати)
П'ять, шість — на воді   Кріпнуть сили молоді. (рухи, неначе пливемо)
Сім, вісім — що є сили,  Всі до берега приплили. (плавання брасом)
Дев'ять, десять — обсушились (рухи обтирання рушником)
І за парти опустились. (сісти за парти)

Завдання №6 Бліц
1. Найменший з океанів планети ?                                         Північний Льодовитий.
2.Найсолоніший серед океанів?                                            Атлантичний океан
3.Найтепліший океан?                                                             Індійський океан.
4. Найбільший океан?                                                             Тихий океан.
5.Що утворюють усі океани Землі разом ?                           Світовий океан
6.В якій півкулі можно зустріти всі океани?                         Східній
Якими океанами омивається ваш материк? Підписати. Зачитати.
Слайд№10

Але водойми не тільки океани. Які ще водойми ви знаєте?
 


1.Я не мовчу, я клопочу,
Колеса млина кручу,
І човнів легкі стада
Несе моя вода.
(Річка.)


 

2.Давай-ка слово назвемо:
Великий природний водойму,
Що замкнений міцно берегами.
Відповідь ми точно знаємо з вами.
(Озеро.)

3.Читаю на карті назви різні:
Чорне, Біле, Жовте, Червоне...
А з вигляду - зелене, сіре, синє,
Коли поглянеш - воно дуже гарне.
(Море)


 


Отже, річки впадають в море, море - це частина океану
Вода живе всюди. В річках, джерелах, морях, у ґрунті, у повітрі, у рослинах, у тваринах, у людині.

 Всі живі істоти складаються з води: риби — на 75%, тварини — на 75%, картопля — на 76%, медузи — на 99%, помідори — на 96%, яблука — на 85%. Навіть людина, і та, складається з води: у новонародженого в тілі міститься 86%, у старої ж людини — не більше 50%.

Багато водойм на кожному материці.Серед них є відомі у всьому світі.
 

                                                Завдання№7
Знайди на своєму материці відомі водойми і познач їх.
А зараз прочитайте рекламу свого материка з турагенства, вона допоможе виконати завдання.

Слайд№11
Північна Америка –третій материк за величиною. Береги Північної Америки омивають води трьох океанів – Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. Знаменитістю є Ніагарський водоспад. Рослина, яка зустрічається тільки в Північній Америці, є дерево-гігант Секвоя.Водяться бизони,  гримучі змії, білки-летяги.
Слайд№12
Південна Америка – це батьківщина картоплі, кукурудзи, арахісу, помідорів, шоколадного дерева, ананасу. Тут знаходиться найповноводніша ріка Амазонка , в її водах водиться риба піранья . На заході височать гори Анди (Мідні гори). У тропічних лісах росте найбільша квітка у світі – рафлезія. Тут ми також можемо зустріти кактуси, авокадо, ананаси, шоколадне дерево.У річках водяться крокодили, найбільша водяна змія анаконда, страус нанду, ягуари, капібари , лінивець, мурахоїд .
Слайд№13
Антарктида – це велетенська льодова пустеля. «Королева холоду», «Край Землі» - так називають цей материк. Товща криги у деяких місцях сягає до 2000 метрів (2 км). Омивається трьома океанами .  На узбережжі Баренцева моря живуть  білі ведмеді, тюлені, кити, морські леопарди. В Антарктиді люди не можуть жити постійно.
Слайд№14
Євразія
Назва материка походить від двох назв частин світу  « Європа» та « Азія» . Це найбільший материк на Землі. Він знаходиться у східній півкулі, омивається всіма океанами  земної кулі. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. На території материка є три теплових пояси. Тому рослинний  і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний.
В Євразії ростуть сосни, ялини, дуби, ягідні чагарники, кипариси, маслинові дерева. У тундрі , тайзі степах живуть олені, ведмеді, вовки.  А на півдні континенту – слони, тигри, крокодили.Клімат Євразії теж дуже різноманітний: віх холодного до жаркого.
В Україні знаходиться найбільша річка Дніпро.
Слайд№15
Африка

Африка - материк , поділений  екватором навпіл. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче , ніж у нас в Україні у найжаркіші дні липня або серпня.

По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхового будинку.

На півночі Африки розкинулася найбільша пустеля Землі - Сахара.
Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів.

У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему - найвищий птах і найкращий бігун.

У річці Ніл живуть величезні крокодили.  Саме велике озеро Вікторія.

Слайд№16
Австралія
Австралія – найменший і найвіддаленіший  від інших населених материків  куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини - сумчастий ведмідь коала, кенгуруЦей материк відомий не лише тим, що на ньому мешкають Кенгуру

 

1.Північна Америка                   Айсберги.Баренцеве море.   
2. Південну Америку.                 Дніпро, Дунай   
3. Африка                                   Ейр-озеро 
4. Австралія                                 Ніагарський-водоспад
5. Євразія                                    Амазонка-річка
6. Антарктида                             Ніл-річка.    Вікторія – озеро
Відповідь

1.Північна Америка                      Ніагарський-водоспад
2. Південну Америку.                     Амазонка-річка
3. Африка                                     Ніл-річка.    Вікторія – озеро
4. Австралія                                Ейр-озеро
5. Євразія                                    Дніпро, Дунай
6. Антарктида                             Айсберги.Баренцеве море.
Позначте на своїх материках (контурних картах) водойми.


Слайд№17                                                   
Фізкультхвилинка
Моя Україна – широка-широка,  А гори Карпати – високі – високі.
Чорне море  - глибоке – глибоке, а річка Дніпро така синьоока.
Дністер у Карпатах дуже стрімкий, А в степах України вітер швидкий.
А над нами веселе сонечко сяє, Хто швидше підстрибне,  той і дістане.

                                                  Завдання №8
Слайд№18
Як ви вважаєте чи однаковий склад морської та річної води? А ви знаєте, що

97%  на Землі  солона вода і тільки 3% прісна.

Результат пошуку зображень за запитом "про воду дітям"
Прісна вода – богатство Землі. Вода настільки міцно увійшла в наше життя, що без неї ми не мислимо своє існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя.
Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде – ні на поверхні Землі, ні під землею. Чи може існувати життя?

Де є вода, там є життя. Її використовують як сировину в промисловості, джерело енергії, вона  є чинником, що визначає погоду та клімат нашої планети.


                                             Завдання №8
Візьміть свій конверт

1Група:
В родині з  4 осіб    для приняття душу витрачається  100 л води. Скільки л води  витрачає кожен член родини. А цієї води  вистачило б, щоби полити 12 дерев.
 

2Група:
Повернувшись додому, перевірте, чи не крапає з кранів вода. Для зменшення подібного марнотратства необхідно частіше закручувати кран, що дозволить заощадити близько 70% води.


Під час намилювання рук із крана марно витікає  20 л води. Скільки води виллється води, якщо у класі 30 учнів?
 

3 Група:
З одного туалетного зливного бачка  витікати  20 л води кожної години. Скільки води витікає за добу?

4 Група:

За добу  людина вживає 2 води. Скільки води вживає родина з трьох осіб?

5 Група:
Для виробництва 1 т паперу потрібно 250 т води.Скільки тон води треба для виробництва  3т паперу?
Папір треба економно використовувати , не викидати у смітник, здавати у макулатуру для прерробки.

6 Група: Підрахуйте, скільки води витрачає родина.

Пов’язане зображення
Вода має велике значення для життя  людей. Без неї неможливе існування живихорганізмів. Не будьте байдужими, бережіть воду.  Економно використовуйте воду.
 

                                                Завдання №9
Гра «Екологічне лото».

Скласти повне прислів’я.

 

1.Де верба…                                                        

2.Ліс і вода…                                       - який поріг, така й господиня

3.Хліб-батько…                                     - там і вода

4.Криниця з водою…                           - вода-мати

5.Хто в воді…                                       - брат і сестра

6.Яка криниця такий і господар…    - той в добрі

                                                        - що людина з розумом

Відповіді: «Де верба – там і вода», «Ліс і вода – брат і сестра», «Хліб – батько, вода – мати», «Криниця з водою – що людина з розумом», «Хто в воді, той в добрі», «Яка криниця, такий господар, який поріг, така й господиня».

 

                                            Завдання №10
Перед людством стоїть важливе завдання: не допускати забруднення морських та океанічних просторів і оберігати їх рибні багатства від хижацького винищення.
Отже, Світовий океан просить допомоги.
                                          Казка про «нафтову рибку».

Жили-були дід та баба біля самого синього моря.  Закинув дід в море невід і витягнув . Втім, всі знають цю казку?  У стародавні часи зловив дід золоту рибку.  А якби закинув свій невід сьогодні?  Прийшов би невід назад не з «одною тіною морською», а ще й з іржавими банками, битими пляшками, рваними пластиковими пакетами і іншим сміттям.

 Закинув би невід у другий раз виловив би рваний черевик і зношену, «лису» шину.  Втретє, як годиться, попалася б старому рибка.  Та не проста, і відомо справа, золота.  І, відомо справа, заговорила б вона людським голосом.  Але ось диво, не стала б вона просити: мовляв, відпусти мене, старче, в море.  А навпаки, стала б молити.

 - Тільки не відпускай мене, старче, в море.  Краще кинь в акваріум з чистою водою - відслужу тобі за це будь-яку службу.  Не хочу,стати рибкою «нафтової», а хочу залишитися рибкою золотою !.

 Сумна казка?

- Зникають  моря-океани!  Кораблі  в хвилі кидають сміття.  Ось і перетворюються блакитні морські простори в брудне звалище! Море стає брудним від отруйної для всього живого нафти - зовсім погано!

 - Зазнав танкер в дорозі аварію - вся нафта виливається в море!

 Від цієї отрути гинуть риби, дельфіни.

 Вода покривається жирною плівкою, яка, немов кришка, не дає проникнути в глиб моря кисню.

 У отруєної води золоту рибку не спіймаєш!

 Чисте майбутнє - в чистому справжньому!

Що ж треба робити,щоб зберегти багатства Світового океану?
Екологи б’ють на сполох, щоб зупинити  трагедію.

На відпочинку біля річки, озера, моря  треба  не засмічувати простори, не залишати сміття  на березі. Забруднена вода не придатна для використання.

Спостерігайте, що відбувається зі склянками з простою водою.

 - Так, діти, це ще одна нова властивість, якою володіє вода - змочує поверхню (вивішується на дошку).

 - Але не всі поверхні може змочувати вода, наприклад, поверхні, покриті воском, або скляні.

Зробіть висновок. Міркування.

 (Паперовий рушник вбирає в себе рідину, тим самим дозволяючи воді подорожувати зі склянки в склянку.

 Висновок: вода може мандрувати.

 


Забруднена вода може перетікати у чисту, забруднюючи її.
У нас останнє завдання. Прочитайте цікаві факти про воду.

«Кривавий» дощ

Південні і південно-східні штормові й ураганні вітри на узбережжі Середземного моря нерідко переносять червоний пил, який викликає «криваві» дощі. Однак дощ пройшов і всі залишилися живими.

 

«Зелено-жовтий» дощ

Вес­няна злива з громом у Данстейблі, штат Масачусетс, у 1959 році принесла відра до­щу блідуватого зелено-жов­того кольору. Вочевидь, ця негода підняла весняний пи­лок з рослин.

 

Блакитний сніг

А 9 березня 1972 року бла­китний сніг падав у Францу­зьких Альпах: це був сніг, по­фарбований мінералами, принесеними з Сахари.
 

«Чорнильне» озеро 

В Алжирі є «чорнильне» озеро, водою  з якого можна писати на папері. Це незвичайне явище пояснюється тим, що в озеро впадають два потічка: води одного багаті солями заліза, а іншого – гуміновими речовинами. Суміш цих речовин і утворює такі штучні речовини.

 

Рефлексія
Сьогодні ми говорили про дуже важливі речі, найважлививіші для людей.
Я взнав( ла), що …
Я запамятала( в), що …
Я зрозумів( ла), що…
Вдома я розкажу батькам …
А зараз ми зберемо речення з слів, які лежать у вас в конверті під номером. Розташуйте слова у порядку зростання.
1. Кожна
2. людина
3.повинна
4.берегти
5. охороняти
6. воду
 

Гра «Допоможи тваринам потрапити на свої материки»

Євразія                    заєць-біляк

Пн. Америка         лама

Пд. Америка        ведмідь гризлі

Австралія             кенгуру

Антарктида          пінгвін

Африка                 жираф

Гра «Допоможи рослинам  потрапити на свої материки»

Євразія                динне дерево

Північна Америка            дугласі

Африка                         евкаліпт

Антарктида       баобак

Південна Америка      мохи

Австралія                 ялина

 

 

 

- Чому треба економити воду?
- Чи вміє крокувати вода?

 

Відгадайте загадку:
Вона є на землі в усьому, Он в небі хмаркою летить, Дає життя всьому живому, А от без неї нам не жить. ( вода)
Молекула води схожа на персик, до якого з боків прикріплені 2 абрикоси.
Молекула води складається з трьох атомів — двох атомів водню та одного атому кисню.

Попрацюємо над експериментом «дивовижна рідина».

 Устаткування: 5 склянок з водою, 3 барвника: синій, червоний, жовтий, паперовий рушник, вологі серветки.

 Інструкція по проведенню досліду.

 1. Візьміть 3 склянки з водою і додайте в них барвник.  Розмішайте.

 2. Поставте склянки в наступному порядку: стакан червоного кольору, стакан з простою водою, склянка жовтого кольору, стакан з простою водою, склянка синього кольору.

 3. Візьміть 4 великих шматка паперового рушника.

 4. Кожен шматочок скрутіть в трубочку.

 5. Покладіть згорнуті паперові рушники так, щоб один кінець був у кольоровій склянці, а інший кінець в склянці з простою водою.

 6. Спостерігайте, що відбувається зі склянками з простою водою.

 - Так, діти, це ще одна нова властивість, якою володіє вода - змочує поверхню (вивішується на дошку).

 - Але не всі поверхні може змочувати вода, наприклад, поверхні, покриті воском, або скляні.

Зробіть висновок. Міркування.

 (Паперовий рушник вбирає в себе рідину, тим самим дозволяючи воді подорожувати зі склянки в склянку.

 Висновок: вода може мандрувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
23 січня 2021
Переглядів
1145
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку