Конспект уроку природознавства з використанням ігрових прийомів, ситуацій, ігрових завдань для групової роботи.

Про матеріал
Закріпити вміння класифікувати рослини за групами. Навчити розпізнавати рослини. Виховувати естетичні почуття, прагнення охороняти та збільшувати лісові насадження.
Перегляд файлу

  Конспект  уроку  природознавства  з  використанням  ігрових  прийомів,  ситуацій,  ігрових  завдань  для  групової  роботи.

Тема: «Осінь у природі. Екскурсія.»

Мета: дати уявлення  про  характерні ознаки  осені  у живій  і неживій  природі, які діти виявляють  у процесі  безпосередніх  спостережень. Закріпити вміння  класифікувати  рослини за  групами. Навчити розпізнавати  рослини. Виховувати естетичні  почуття, прагнення  охороняти  та  збільшувати  лісові  насадження.

  Обладнання: гербарні  папки,  ножиці,  сумки,  прості  олівці.

  Підготовка  вчителя  до  екскурсії: у парку  вибрати  місце, де  ростуть  хвойні  та  листяні  дерева,  кущі  і  трав’янисті  рослини, продумати  маршрут; визначити  місце  зупинок; підготувати  запитання  для  бесіди.

  Час  проведення  екскурсії:  осінь,  пора  «бабиного  літа».

   Підготовка  учнів  до  екскурсії: бесіда, під  час  якої  слід  з’ясувати, що  учні знають  про ознаки  осені,  про  вплив  змін  у  неживій  природі  на  живу  природу; уточнити  знання про  ліс, рослинний  світ,  які  дерева  і кущі  їм  відомі,  які  лісові  квіти  і  трави  вони  знають. Повідомлення  про  час,  мету  і  місце  проведення  екскурсії. Розподіл  екскурсійного  спорядження.

  Завдання  групам:

  • Назвати  і  показати  найпоширеніші  у  лісі  дерева  та  кущі;
  • Придивитися, чим відрізняється кущ  від  дерева; сосна  від  ялини;
  • Де  більше  росте  трав’янистих рослин: у густому  лісі  чи  на  відкритій  місцевості,   і  чому;
  • Чим  відрізняється  форма  дерева,  яке  росте  на  відкритому  місці,  від  форми  дерева, яке  росте  у  гущавині;
  • Порівняти  за  будовою дерево, кущ, трав’янисту  рослину.

 

ПРОВЕДЕННЯ  ЕКСКУРСІЇ

І. Організація  класу.

Дорога  до  місця  проведення  екскурсії

По  мірі  наближення   до  місця  проведення  екскурсії  звертати  увагу  учнів  на  красу  осіннього  пейзажу,  на  яскраво  забарвлене  листя  дерев, на  загальний  вигляд  лісу.

ІІ. Проведення  екскурсії

1.Коротка  бесіда  про  значення  лісу  і рослин  у природі.

2.Повторення  правил  поведінки  у  парку ( у парку  ми  у  гостях,а господарі  тут – тварини і рослини).

3.Бесіда  з  метою  ознайомлення  учнів  з характерними  ознаками  осені.

- Яка  зараз  пора  року?

- Які  ви  знаєте  осінні  місяці?

- яким стало  повітря  восени (особливо  вранці)  порівняно  із  літом?

- Якого  кольору  небо  було  влітку,  якого – восени?

-Які  дощі  випадають  влітку?

- Які  дощі  випадають  восени?

-Що  можна  спостерігати  ранком  над  водоймами (ставком),  у  низовині?

- Про  яку  природу  йшла  мова?

- Чому  відбулися  зміни  у  неживій  природі?

-Чи  впливають  зміни  в  неживій  природі  на  природу  живу?

- Як  можна  це  довести?

- Подивіться  навкруги  і  розкажіть, як  змінилися  рослини  восени  порівняно  з  літом.

4. Фронтальне  опитування (після  короткого  відпочинку)

- Які  з  дерев,  що  ростуть  навколо  ви  знаєте?

-Роздивіться  березу  зблизька. Як  ви впізнали  це  дерево? Що  ви  бачите на  її білій  корі?

-Акуратно  розгляньте  листочок  берези  на  дереві  або  підніміть  із  землі. Якої  він  форми?  Кольору? Що  ви  помітили  на  його  краях?

- Чи  змінився  листок  із  приходом  осені?Що  в  ньому  змінилося?

-Роздивіться  сережки, що  залишилися  у  берези. Що  в  них  міститься?

- Якщо  насіння  впаде  на  землю, що  станеться?

5.Практичне  завдання.

-Станьте  під  березою і  подивіться  вгору. Що  ви  бачите  крізь  листя? (синє  небо)

           - А тепер подивіться вниз і скажіть, що ви бачите на землі під березою? (росте багато трав'янистих рослин.)

         - Опишіть, який вигляд має липа.

        - Станьте під липою, подивіться вгору. Що ви бачите? (На небі не має сонця,на ньому багато хмаринок. Небо сіре.)

     -  Що бачите на землі під липою? (Трав'янистих рослин дуже мало.)

       - Зробіть висновок, що необхідно для росту кожної рослини?(Світло)

Правильність свого висновку діти можуть перевірити на ділянці парку, де

росте багато ялин. Ялини дають багато тіні, тому під ними така бідна

трав'яниста рослинність.

     - Тепер знайдіть дуб. Визначте, яке дерево вище - - дуб чи береза?

    - Чим різняться їхні стовбури, гілки, листя?

   Учні роздивляються дерева, порівнюють їх, встановлюють їхні відмінності.

Знаходять плоди дуба.

6. Колективна і групова робота.

Роздивитися дерева, порівняти їх, встановити відмінні риси між ними:

порівняти насіння; зібрати декілька насінин для колекції, листя -- для

гербарію.

Таку роботу діти виконують, розподілившись на групи. Порівнюються листяні

дерева, що ростуть у лісі або парку (осика, вільха, клен, тополя та ін.).

7. Узагальнююча бесіда про листяні рослини.

- Які дерева ви спостерігали?

- Що зібрали біля дерев для колекції і гербарію?

- За якими ознаками можна розпізнати листяні дерева? (За розміром,

загальним виглядом, формою і кольором листя, забарвленням кори, плодами)

8. Знайомство із хвойними деревами. Виконання практичних завдань.

- Які дерева називають хвойними?

- Наведіть приклади хвойних дерев.

- Роздивіться ялинку (будову, форму, колір глиці).

- Чому хвойні дерева завжди зелені? (Практичне знайомство із сосною.)

-На прикладі сосни поясніть, як впливає світло на ріст та розвиток

дерева.

Для цього завдання необхідно знайти таке місце, де б одна сосна росла на

відкритій місцевості, а інша - в гущавині.

- Порівняйте дві сосни: ту, яка виросла в гущавині, і ту, яка виросла на

відкритій місцевості. Чому гілки сосни, яка виросла у густому лісі, ростуть

лише у верхній частині дерева, а знизу всохли та опали?

- Порівняйте, де більше світла і тепла  - на галявині лісу чи в його гущавині?

- Зробіть висновок.

(Внизу гілки на деревах поступово відмирають, тому що там завжди менше

світла. Гілки сосни, яка виросла на галявині лісу, розмашисті, широкі, але це

дерево нижче, ніж сосна, яка виросла у густому лісі. Із південного боку гілки

розвинені краще, ніж з північного.)

       Порівняльна характеристика сосни і  ялини.

- Стовбури дерев прямі, у ялини темно-коричнсвого кольору, у сосни

жовто-червоного; листя схоже на голочки, але у ялини вони коротші |

розміщені на гілках по одній, а у сосни - попарно; верхів'я ялини гостре, а у сосни -  заокруглене; шишки у ялини продовгуваті, а у сосни – короткі.

(Якщо на місці проведення екскурсії є інші хвойні дерева, то їх слід коротко

охарактеризувати.)

9. Спостереження за впливом погодних умов та змінами у неживій і живій

природі.

 Відзначити, що восени листя на деревах втрачають свій зелений колір і на-

бувають різноманітного забарвлення. У кожного дерева свій власний колір

Жовтень -- карнавал осінніх барв. Берези і ліщина стали золотими. Осики

вдягли жовтогаряче вбрання. У червоні ажурні сукні вбралися горобина ї кущі

калини. Міддю мерехтить листя дуба. А от вільха і бузина так і залишилися

зеленими. Листя у них лише злегка стало бурим.

Пояснити причину цього явища: забарвлення листя змінюється під впливом

похолодання та скорочення світлового дня. Природна зелена речовина

хлорофіл -- виробляється рослиною під дією сонячного тепла і світла. Восени

мстя жовтіє або червоніє, тому що сонячного тепла стає менше, | в листі

проявляються фарби, які влітку були непомітними. Разом із руйнуванням

хлорофілу листок відмирає, у ньому збираються непотрібні, шкідливі для

рослини речовини. Починається час листопаду. Листопад також пов'язаний із

підготовкою рослини до зими. Падає листя, рослини позбавляються шкідли-

вих речовин. Листя, що залишиться на дереві на зиму, може бути джерелом

серйозних хвороб для рослини. Гілки не витримали б снігу, що лягав би на

листя, і ламалися. Крім того, взимку коріння не може всмоктувати із грунту

воду, і якби листя залишилося б, то рослина засохла -- із неї випарувалася б

уся вода.

Усе це говорить про те, що зміни у житті рослин пов'язані із температурою

повітря. Але найголовніший регулятор усіх змін - - тривалість світлового дня.

Тільки цим можна пояснити, що навесні і восени при однаковій температурі

зміни вжитті рослин такі різні.

На підставі цих спостережень робиться висновок: залежно від умов життя у

різні пори року -- температури повітря, освітлення -- відбуваються зміни у

життєдіяльності рослин.

10. Хвилинка відпочинку. Естетичний розвиток.

- Побродіть, помилуйтеся красою осінніх дерев, послухайте шарудіння листя,

вдихніть пахощі дерев.

11. Знайомство із кущами.

- Упізнайте рослину за плодом.

(Учитель показує плоди лісових горіхів, шипшини, бузини.)

- До якого виду належать ці рослини?

- Що спільного між цими рослинами?

12. Практична робота із кущами.

- Підійдіть до куща бузини, порівняйте його з одним із листяних дерев.

- Що помітили? (дерево  вище, ніж кущ; стовбур у дерева  один  і  товщий; кущ  має  декілька  стовбурів, і  вони  тонші)

Завдання  групам: знайти ще  два-три  види  кущів,  зрізати  по  одній  гілочці  із  непшкодженим  листям  для  гербарію (розмір  гілочок  10-15см)

13. Знайомство  із  трав’янистими  рослинами .(Група  збирається  на  галявині)

-Подивіться  навколо,  які  ще  рослини,крім  дерев  і кущів  ростуть в парку?

- Чим ці рослини  відрізняються  від  дерев  і кущів? ( У  трав’янистих  рослин  стебла  тонкі,  у  більшості  випадків  сковиті, зелені, неміцні)

- Що  відбувається  із  трав,янистими  рослинами  восени?( Вони  відмирають,  але  не всі).

14. Практична  робота  із  збирання  гербарію  трав’янистих  рослин.

Завдання  групам: обійти  галявину, зібрати по  одному  виду  трав’нистих  рослин.

15.Бесіда  про  значення  лісу.

- Де  відбувається  наша  екскурсія?

- Чи  сподобалось  вам?

-Яке  значення  має  ліс  у  житті  людини?

- Що  ми  з  вами  повинні  робити, щоб  ліс  став  нашим  великим  другом?

-Які  слова  ви  хотіли  б  сказати  сьогодні  нашому  зеленому  другу?

- Що  ми  йому  побажаємо  перед  суворою  порою  року- зимою?

ІІІ. Підбиття  підсумків  екскурсії.

Підсумкова  бесіда

  • З  якими  групами  рослинного  світу  ми  сьогодні  зустрілися?
  • Назвіть  дерева  і  кущі, з  якими  ми  познайомилися  ближче.
  • Що  спільного  у  будові  всіх  дерев?
  • Чим  відрізняється  кущ  від  дерева?
  • Які  трав’янисті  рослини  ви  зібрали  для   гербарію?
  • Під  якими  деревами  краще  розвиваються  трав’янисті  рослини? Чому?
  • Яке значення  має  ліс  для  людини?
  • Яку  участь  можуть  взяти  школярі  в  охороні  природи  і  примноженні  лісових  насаджень?

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку