Кейс урок
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.
|
Анатомія кейсу: матеріал у 5 розгортках.
Цілі: актуалізувати знання учнів про раціональне харчування людини та його принципи; ознайомити з основними наслідками порушення метаболізму за нестачі або надлишку поживних речовин; розвивати логічне та критичне мислення шляхом виконання відповідних вправ; розвивати уміння працювати в парах (групах). Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я, дисциплінованість , сумлінність , відповідальність , ініціативність.
Тривалість: 45 хв.
Рівень: учасники 10 класу.
2
Розгортка 1. Харчування.
Опис ситуації. Наразі в Україні ‒ діє військовий стан. Щодня люди відчувають стрес та тривогу. Сьогодні буває і не до правил збалансованого харчування. Багато хто харчується тим, що є в наявності або тим, що привезли волонтери. На домашнє
завдання вам слід було дізнатись більше про основи раціонального харчування.
Питання кейсу.
Назвіть причини, з яких люди їдять?
Що, на вашу думку, називаємо правильним харчуванням?
Які захворювання, що вам відомі, можуть бути пов’язані з неправильним харчуванням? (гастрит, виразка шлунка, панкреатит, цироз печінки).
Чи досліджували ви свій раціон харчування з точки зору раціонального харчування? У чому вони полягають?
Розгортка 2. Енергія.
Опис ситуації.
З давніх-давен люди надавали великого значення харчуванню як засобу збереження здоров’я. Вони помітили, що від неправильного харчування затримується розвиток дітей, виникає низка хворіб, погіршується працездатність.
Фахівці у галузі раціонального харчування стверджують, що 80% нашого здоров’я безпосередньо залежить від здорового харчування, яке полягає у встановленні гармонії між продуктами харчування та гомеостазом організму людини. Ви знаєте, що при розщепленні речовин утворюється енергія, а саме:
Питання кейсу.
Уявіть, що ви на консультації у дієтолога і він вам
запропонував підрахувати витрату ккал.
Отже, ваше завдання проаналізувати і порахувати
власні ккал за допомогою таблиці.
Зверніть увагу на таблицю:
Таблиця 1. Витрати енергії в людей, що займаються різними видами
праці та у школярів 4
Розгортка 3. Здорове тіло – здоровий дух.
Опис ситуації.
Події останнього року та пандемія, показали, наскільки важливими є здоров’я та міцний імунітет. Забезпечення здорового способу життя має надважливе значення для добробуту людства і створення щасливого суспільства.
Питання кейсу.
А чи вірно ви харчуєтесь? Чи відповідає вага вашого тіла вашому віці? Для того, щоб це дізнатися, ми використаємо формули для розрахунку ідеальної маси тіла, знаючи ваш вік і зріст.
Дівчатка: 50 + (зріст в см – 150) × 0,75 + вік років /5
Хлопчики: 50 + (зріст в см – 150) × 0,32 + вік років /5
Наприклад: у хлопчика зріст 156 см, маса 50 кг.
50 + (156 – 150) × 0,32 + 14 /5 = 54,72
Наприклад: у дівчинки зріст 165 см, маса 54 кг.
50 + (165 – 150) × 0,75 + 14 /5 = 64,05
5
Розгортка 4. Дієтологія.
Опис ситуації.
Перед вами Харчова піраміда – це схематичне зображення принципів здорового харчування. Піраміда складається з чотирьох рівнів.
На першому рівні (основа піраміди) (40% від загального раціону) розміщені злаки та зернові культури
Другий рівень піраміди (30-35% від загального раціону) містить овочі та фрукти, які містять багато вітамінів та клітковину.
Третій рівень (20% від загального раціону) – це білкові продукти.
На четвертому рівні (5-10% від загального раціону) розмістилися жири.
7
Дякую за увагу!