Панасюк Ольга Віталіївна,
спеціаліст вищої категорії,
викладач методист
Творча майстерня «Сучасні педагогічні технології при викладанні географії та біології»
Сучасний урок – це твір мистецтва,
де педагог уміло використовує всі
можливості для розвитку особистості учня
В. Сухомлинський
Формування в учнів пізнавального інтересу до знань – одне з найважливіших завдань для викладача. Те, що з інтересом сприймається учнями, засвоюється легко і міцно. Виникнення пізнавальної активності залежить, насамперед, від рівня розвитку учня, його досвіду, знань, того ґрунту, який живить інтерес, а з іншого боку - від способу подачі матеріалу.
Мета діяльності сучасного викладача – створення комфортних умов для набуття кожним учнем предметних і ключових компетенцій для життя, діяльності, здобуття подальшої освіти, майбутньої професії. Як досягти цієї мети в умовах зниження мотивації, інтересу до навчання, ініціативності та самостійного мислення.
Сучасний викладач має можливість знайти багато методик в сучасних умовах інформатизації та відкритого доступу до мережі Інтернет. Грамотне поєднання оффлайн та онлайн навчання – один із основних форматів, що потужно розвивається вже сьогодні. Головне, щоб педагог був готовий швидко опановувати новітні засоби подання навчальної інформації, творчо й ефективно використовувати їх у практиці навчання.
Використання візуалізації за допомогою інформаційно-комунікативних технологій є ефективним засобом підвищення якості уроку. По-перше, з фізіологічних причин, адже 90% інформації людина отримує через зорові відчуття. По-друге, з психологічних: сучасна молодь народилася й зросла у світі, насиченому потужними й інтенсивними інформаційними потоками, що сформувало нові способи сприйняття інформації. У здобувача освіти основу «образу світу» складають не стільки поняття, скільки смислові образи, створювані за допомогою візуального мислення. Урахування психологічних та фізіологічних особливостей учня зумовлює звернення до технологій візуалізації інформації, які забезпечують компактність, виразність, динамічність подання змісту навчального матеріалу, донесення його основного сенсу до учнів.
Мета візуалізації – підтримка логічних операцій на всіх етапах навчальної діяльності, а найголовніше при виконанні аналітичних дій: аналіз, синтез, порівняння, пошук зв’язків і відношень,систематизація, висновок тощо. Зробити складне не простим, а зрозумілим, перетворивши його у зриму форму.
Серед функцій візуалізації також виділяють розвиток фантазії, концентрацію уваги, асоціативність мислення (Рис 1).
Досягти цього можна за допомогою наступних інформаційно-комунікативних технологій.
Одним із способів візуалізації є інфографіка. Це комплексна подача інформації у вигляді тексту, графіків, малюнків, діаграм. На одному фото зображено все, що потрібно сказати за весь урок або на якомусь його етапі. Наприклад, тема «Вплив алкоголю на організм людини». Можна роздрукувати у форматі А4 або у вигляді плакату.
Можна за допомогою інфографіки задавати домашнє завдання.
У позакласній роботі можна створювати оголошення про організацію конкурсів чи предметних тижнів. Також, учні можуть презентувати виконаний проект у вигляді інфографіки.
Продемонстрована інфографіка створена на платформі Easel.ly. (ізі .лай.)Завантажити готові роботи можна на комп’ютер.
LearningApps.org (льорнінг епс) є сервісом для підтримки процесів навчання та викладання за допомогою невеликих інтерактивних модулів - вправ. У сервісі є бібліотека вже створених вправ з різних предметів іншими користувачами. Можна використовувати їхні вправи, можна робити свої, які зберігаються у вашому особистому кабінеті. Вправи можуть бути різноманітні: заповнити пропуски, пазл, знайти пару, класифікація, розставити за порядком, вказати фрагменти зображення, пошта.
Обов’язковою умовою роботи з сервісом є наявність комп’ютера, Інтернету, мультимедійної дошки.
Відео вправи.
Скрайбінг – новітня техніка презентації (від англ. «scribe» – створювати ескізи або малюнки), винайдена британським художником Ендрю Парком. Інформація подається через малюнок, створений на дошці супроводжується «голосом за кадром» про те, що відтворюється. Створюється «паралельний ефект». При перегляді скрайб-ролика працює як зорова, так і слухова пам’ять, а при його створенні розвиваються уява і мислення.
За манерою виконання скрайбінги бувають:
- мальовані – це коли малюють і знімають цей процес;
- аплікаційні – для створення презентації використовуються заздалегідь підготовлені фігури, малюнки, текст;
- змішані – поєднання малювання та викладання вирізок.
Етапи створення скрайбінгу:
- ручне малювання фломастером,
- зйомка даного процесу на веб- або відеокамеру,
- використання мікрофону, монтаж, накладання звуку.
Нова техніка презентації має багато переваг: оригінальність, лаконічність, образність, продуктивність.
Я не вмію малювати, тому використовую онлайн-сервер PowToon, який дає можливість створити скрайб-ролик, використовуючи бібліотеки готових персонажів, завантажити і використати малюнки, накласти звук. Для цього необхідно зареєструватися (можна використати акаунт Google, Facebook чи Twitter). Готовий ролик можна одразу ж завантажити на Youtube, а потім на свій комп’ютер.
Техніку скрайбінгу можна використовувати на різних етапах уроку.
Використовую скрайбінг як пояснення нового матеріалу. Я впроваджую технологію перевернутого класу – це коли учні вчать теоретичний матеріал у вигляді відеолекцій вдома, а практичне домашнє завдання виконують в школі на уроці. Принцип був запропонований учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук Джонатаном Бергманом і Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відео з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома, уроки ж присвячувались лабораторним і практичним роботам, а також відповідям на питання від учнів. Переваги технології:
* враховуються фізіологічні і психологічні особливості учнів, індивідуальний підхід;
* відео можна переглядати стільки, скільки треба, робити паузи;
* на уроках час не використовується на виклад нового матеріалу, завдяки чому створюється більше можливостей для застосування знань. Змінюється, стає більш активною структура уроку.
Так, наприклад, тема «Закономірності спадковості», а саме - розв’язування задач з генетики, тому, що на пояснення розв’язування задач важко виділити окремий урок, оскільки в темі великий обсяг теоретичного матеріалу. У навчальній програмі є практична робота, підготуватися до якої проблематично через брак часу на уроках. У тестуванні ЗНО завжди є завдання на розв’язування генетичних задач. Тому я використовую лекції з алгоритмом розв’язування різних типів задач, учні переглядають їх на моєму блозі вдома, а на уроках уже відбувається формування практичних вмінь і навичок.
Перегляд уривку відео лекції «Розвязування задаз з генетики».
Буктрейлер — це рекламний ролик про книгу, що образно висвітлює окремі моменти сюжету і водночас інтригує та спонукає до прочитання повної версії тексту. Візуалізувати зміст книги можна у вигляді трейлера фільму, набору слайдів з ілюстраціями та окремими цікавими фактами про твір.
Головне завдання буктрейлера — не стільки розкрити зміст книги, скільки викликати сильні емоції і зацікавлення до її прочитання. Цього можна досягти, вдало скомпонувавши моменти сюжету твору, оздобивши відеоряд музичними треками і відеоефектами. Причому втілити такий проект можна не тільки на уроках літератури, а й у межах будь-яких навчальних дисциплін.
Пропоную здобувачам освіти відчути себе справжніми режисерами і створити коротке відео за темою проекту чи уроку та озвучити його. Пропоную вам переглянути одне з таких відео на тему «Скрінінг для новонароджених ». Проект такого формату дає змогу проявити креативність і розкрити свій творчий потенціал кожному учню.
Відео ролик.
Також на уроках історії можна візуалізувати певний історичний період. На уроках географії — зробити міні-фільм про відкриття чи дослідження певного географічного об’єкта (материка, острова, країни). На уроках фізики, хімії, біології чи математики — зробити проморолик до підручника.
Для підвищення мотивації до уроків географії найчастіше я даю учням диференційоване домашнє завдання: комусь прочитати матеріал, комусь ще і на питання відповісти, комусь просто намалювати схему. Все залежить від можливостей учня. Домашні завдання творчого характеру, пов’язані з пошуком та обробкою інформації з метою представлення її на уроці. В процесі виконання такого завдання учні навчаються опрацьовувати інформацію по повному циклу (пошук, обробка, структурування, представлення), крім того, продуктом такої діяльності можуть бути: доповідь, кросворд для уроку, картинки до теми, міні-твір, лист другу, буклет, плакат, постер.
Наприклад, пропоную учням написати лист другу про країну яку вивчали на уроці. Це дає можливість учням краще закріпити знання з даної теми, проявити свої творчі здібності. Більш детально ознайомитися з країною шукаючи потрібну інформацію, а зачитуючи лист інші учні групи дізнаються багато нової інформації.
Відеочитання листа другу.
Домашні завдання творчого характеру у формі проекту. Основною метою такого домашнього завдання є створення кінцевого продукту, значущого в цілому.
Ефективним є використання постерів. Таким чином вдається мотивувати та зацікавлювати учнів, формувати комунікативні та організаційні навички, сприяти формуванню інформаційної компетентності учнів. Пропоную розробки постерів до вивчення країн з географії та при презентації проектів з біології. Пропоную переглянути відео презентації проекту з біології на тему «Генетичний моніторинг у людських спільнотах».
Відео - презентації постерів.
Вдалим є створення буклетів з географії під час вивчення окремих регіонів та країн, при створенні яких учні повинні вказати особливості економіко-географічного положення країни чи регіону, природні умови та ресурси, розвиток господарства, міжнародні відносини, туристично-рекреаційні ресурси.
Такі домашні завдання сприяєють підвищенню інтересу до предмету. Привернути увагу учня, здивувати його - це лише початок виникнення інтересу, і добитися цього не так важко. Набагато важче утримати інтерес, зробити його достатньо стійким. Інтерес треба виховувати поступово, підтримуючи його різними прийомами. Спочатку це буде інтерес до безпосередньої діяльності під час виконання певної роботи. Пізніше під чуйним керівництвом педагога інтерес переросте в інтерес до процесу розумової діяльності, до нових знань.
Пам’ятайте, ніколи не потрібно зупинятися на досягнутому. Постійний пошук, відхід від існуючих трафаретів дадуть згодом бажані результати і насолоду від праці. Використовуючи представлені способи візуалізації, ви зробите урок яскравим, цікавим, а головне – ефективним.
Не можу не згадати слова відомого академіка-офтальмолога Володимира Петровича Філатова «Найкраще око почуває себе, коли воно закрите. Та щоб отримати з нього користь, його треба відкрити».
Відкрийте очі ваших учнів за допомогою різних засобів і, незабаром, , вам відкриються їхні серця.
Список використаних джерел
1. Костиря Т.М. «Сучасний урок біології: теорія і практика»// Біологія – 2011. - № 22-24
2. Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х.: Вид.група «Основа»,2009. – 176 с.
3. Ожегов С.И. Словарь русского языка.– М.: Рус.яз.,1985
4. Пасечнікова Л.П. Технологія досягнення професійного успіху: навчально методичний посібник для вчителя. - Х.: Вид.група «Основа», 200
5.http://festival.1september.ru/articles/508170/
6.http://nsportal.ru/shkola/biologiya/library/ispolzovanie-innovatsionnykh-tekhnologii-na-urokakhbiologii-realizatsiya-t
7. http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/31097/