Кейс-урок з природознавства за темою . Грунти

Про матеріал
Кейс-урок на тему "Грунти України". Піднімає питання збереження і охорони грунтів.
Перегляд файлу

Відділ освіти і науки

Нікопольської міської ради

 

Комунальний заклад

«Нікопольська середня загальноосвітня

школа І-ІІ ступенів № 1 імені Олександра Коваля»

 

 

 

 

 

Розробка уроку

 «Ґрунти України. Охорона ґрунтів.»

для методичного конкурсу «Кейс-урок»

 

                                                

Роботу виконала

                                                              вчитель початкових класів                                                      

                                                             Косова Ольга Володимирівна.                                                

 

 

 

 

 

Нікополь - 2018

 

Тема.  Ґрунти України. Охорона ґрунтів.

            Досліди:виявлення властивостей ґрунту.

Мета:  

  • формувати ключові й предметні компетентності  за допомогою                        виконання навчально-пізнавальних і практичних завдань, зокрема:

природознавчу - формувати поняття ґрунт, ознайомити з видами ґрунтів і властивостями та значенням  ґрунту в природі й житті людини, вчити формувати гіпотези, сприяти інтелектуальному розвитку дітей;

математичну – розвивати обчислювальні навички, сприяти розумінню ролі математики у пізнанні навколишнього світу;

мовну та мовленнєву – закріпити знання про  частини мови, розвивати зв’язне мовлення школярів, уміння знаходити спільну мову з оточенням.

  • розвивати аналітичне мислення, уміння спостерігати і узагальнювати результати спостережень, пам'ять, увагу; 
  • виховувати  дбайливе ставлення  до природи.

Тип уроку : інтегрований

Форма уроку: кейс-урок-дослідження

Обладнання: матеріали для дослідів (посуд: склянки, тарілки, ложечки), географічна карта, мультимедійна дошка, аудіозапис «Плач», зображення дощового черв’ячка, таблиці для дослідів для кожного учня, ілюстрації для створення гіпотез, картки-символи (мнемотехніка), відеозаписи

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

А) віршове привітання.

Дзвоник всім нам дав наказ —
До роботи швидше, клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов  урок немарно.

ІІ. Ознайомлювальний етап.  (Мотивація  навчальної діяльності.)

А) Розгадайте загадку.

Взяли аркуш, розграфили,
Позначками весь покрили.

Різні всі там кольори.

Рамку також провели.    

                                                    (Географічна карта)

Б) Робота з картою

-  Який колір переважає на карті? (синій) Чому?

  • А чи могли б ми жити з вами, лише маючи воду на нашій планеті?
  • Які є ще кольори на карті?
  • Якими кольорами позначено форми земної поверхні?
  • Зеленим і світло-коричневим – рівнини
  • майже червоним (темно-коричневим) - гори.

 - Які рівнини можна побачити на фізичній карті України?

-   Які гори ви знаєте? (учні показують на фізичній карті гори і рівнини)

ІІІ. Оголошення теми і уроку. (очікування)

  • Сьогодні  ми отримаємо знання про ґрунти України.
  • А для чого нам потрібні знання про ґрунти України?
  • Щоб ви хотіли дізнатися про ґрунти України?
  • Сьогодні на уроці ми будемо вченими – дослідниками.
  • Наше завдання буде полягати у визначенні властивостей  ґрунту і отримання знань про його охорону.

 

ІV.  Актуалізація опорних знань.  (міжпредметні зв’язки з української мови)

  •              А допоможе нам в цьому дощовий черв'як.

 

Картинки по запросу дощовий червяк малюнок

  • Чи пов'язан  цей герой з темою нашого уроку?
  • Пригадайте до яких частин мови  належить назва нашого героя?

(прикметник+іменник)

  •                   Які  орфограми є в написанні назві героя? (апостроф, вимова звука щ)

V.  Основний (аналітичний).  Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.

А) створення гіпотези про появу ґрунту  (повідомлення учнів)

 - Троє учнів нашого класу отримали попереднє завдання. Знайти відомості

про походження ґрунту. Давайте послухаємо їх повідомлення.

1-учень  Однак був час, коли у нашої планети був відсутній ґрунтовий покрив.

Мільйони років земна поверхня являла собою голу кам’яну пустелю.

 

Кам'яна пустеля :: Сергей Гуцан :: fotoclub.info

 

Але поступово вивітрювання твердих порід призводило до утворення найдрібніших часток, які послужили основою для виникнення ґрунту. Перепади температур спричинили утворення тріщин у породах, а хімічне вивітрювання роз’їдало камені. Вітри і вода руйнували монолітні породи і переміщували їх залишки з місця на місце.

 

Похожее изображение
 

2-учень Потім з’явилися наземні рослини — деякі прямо на голих скелях, а деякі на шарі уламків. Покоління за поколінням рослини жили і вмирали, і їх залишки змішувалися з мертвою масою мінеральних часток, перетворюючи її в чудову, животворну речовину, яку ми називаємо ґрунтом.

Ґрунт постійно і прибуває й убуває. Він переноситься з місця на місце вітром і водою, і зрештою значна його частина змивається в море, де він за мільйони

років твердне і перетворюється в гірські породи.

 

Картинки по запросу гірські породи

 

3-учень  Але тим часом встають нові гори, які неминуче зазнають вивітрювання і, поступово руйнуючись, створюють будівельний матеріал для нового ґрунту.

Ґрунтоутворення — процес дуже повільний. Першими і часто єдиними рослинами на голих скелях бувають лише чіпкі лишайники.

 

Похожее изображение Похожее изображение Похожее изображение

  •         Діти, які припущення, роздуми у вас з’явилися під час повідомлень?

 

В)  Дослідницьке проектування. Знайомство з ситуацією.

- Подивіться наш черв’ячок пропонує нове завдання.

- Прочитаємо записку від нашого гостя:

«Дослідіть властивості ґрунту

за поданим у картинках планом!»

 

Картинки по запросу дощовий червяк малюнок

  • У вас на партах знаходяться нумеровані стакани зводою і три пакети  з номерами, в яких є три дослідницьких зразка ґрунту. Подивимось план дослідження,що пропонує черв'ячок.
  • мнемотехніка  (виділення основної проблеми)

 

колір                                запах                                         форма

Картинки по запросу веселка                        Картинки по запросу ніс малюнок               Похожее изображение

Завдання:

  1. Визначте колір трьох зразків ґрунту.
  2. Понюхайте ґрунти , зробіть висновки чи мають ґрунти запах .
  3. Спробуйте розчинити ґрунти у воді. Як вони себе поводять? 

(Увага!з’являються повітряні бульбашки)

  • Обережно розмішайте у стакані зразок № 1(№ 2, № 3).
  • Спостерігайте – як поводять себе ґрунти?
  1. Заповніть у таблиці висновки своїх спостережень.
  2. Яку форму має ґрунт?
  3. Запишіть до  таблиці. (у кожної дитини таблиця на парті) (див. додаток № 1)

 

 

 

№ п/п

Колір

Запах

Розчинність

у воді/ ступінь вмісту повітря

Форма

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

  • Зробимо висновки про те, що ми дізналися, проводячи досліди.

Висновки:

 Під час дослідницької роботи учні з’ясовують, що  ґрунти мають у складі повітря,

 різний колір, запах, не розчиняються, а створюють осад, можуть мати різну форму

VI. Узагальнення вивченого матеріалу

А) Робота з підручником

- Зачитайте з  параграфу 40 яких видів бувають ґрунти?

(чорноземні, підзолисті, сірі лісові)

- Роздивіться малюнки на стор.129.  Який ґрунт найродючіший? Чому?

(чорнозем, бо у складі має гумус)

Б) бесіда

- Чи багата зараз Україна чорноземами? (на жаль, чорнозему стає менше)Чому?

(знижується процес утворення гумусу)

- Що зазначено в підручнику  про охорону ґрунтів?

         (Ґрунт – природне багатство, яке необхідно берегти. Важливо правильно його обробляти: розпушувати,зволожувати, осушувати. Сухий ґрунт поступово перетворюється у пустелю, занадто зволожений у болото. Це призводить до зменшення кількості поживних речовин у ньому. Треба вносити добрива і не засмічувати його промисловими відходами. Захищати лісосмугами від видування вітрами.)

В) прослуховування аудіозапису

    - Діти, чуєте цей дивний звук? Ой,це плаче наш гість дощовий черв’ячок?

-     - Давайте дізнаємося, що трапилося?

 

перегляд відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=D9EX3aAN_Y8

https://www.youtube.com/watch?v=e1cmusQorgQ ) 

       Г) Розповідь вчителя про забруднення ґрунту

               - У процесі  життя людина змушена утилізовувати продукти своєї діяльності.

 

«А як же кожен з нас може допомогти природі?

Яким чином ми можемо допомогти очищенню ґрунту?»

Виявляється, що звичайна пальчикова батарейка у природних  умовах розкладається приблизно 10 років. Учені підрахували, що вона  забруднює важкими металами          20 кв.м. грунту. В лісіце територія існування

http://protown.ru/pic/dub_derevo.jpghttp://shostka-flora.at.ua/_pu/0/22065458.jpghttp://hah.co.ua/wp-content/uploads/2011/12/hadgehog_by_remiguisz_o-300x300.jpghttp://bytrina11.ru/wp-content/uploads/2014/12/obyknovennyj-krot.jpg

20 дерев                200 дощових черв’яків       10 їжаків                20 кротів

Наприклад, за рік ваша сім’я використала 10 батарейок (від годинника,

пульту, іграшок). Цього достатньо, щоб згубити або зробити непридатним

для існування 200 кв.м. грунту, де існує 20 дерев, 20 кротів, 10 їжаків.

Одна пальчикова батарейка забруднює важкими металами 400 л води.

Якщо Ви споживаєте 1,5 л питної води на добу, то об’єму води,

що забруднюється однією батарейкою, вистачить приблизно для споживання

питної води протягом 9 місяців. Важкі метали, що містяться в батарейках

шкідливі для здоров’я  людини.

  • Свинець – накопичуєтьсяв основному в нирках.

Викликає важкі захворювання мозку, нервові розлади.

  • Кадмій – накопичується в печінці, нирках, кістках, щитовидній

залозі.Є канцерогеном, тобто провокує рак.

  • Ртуть – впливає на мозок, нервову систему, нирки, печінку.

Викликає нервові розлади, погіршення зору, слуху, порушення

опорно-рухової системи, захворювання дихальних шляхів.

В Україні утилізацією батарейок займається  державне  підприємство

«Аргентум» (Львів) – єдиний завод в Україні. Він переробляє відходи, які

містять хімічні елементи. Завод працює періодично, що викликано

відсутністю сировини для виходу на робочі об’єми. Він приймає

батарейки на складування для переробки, яку проводить за наявності

достатньої кількості сировини.

  • Допоможемо  черв’ячку . Долучимося до всеукраїнської акції

«Батарейки здавайтеся!»

Зберемо їх , вкинемо у спеціальні контейнери, які в нашому місті розташовані у магазинах мережі АТБ, «Watsons», "Сонет" /просп. Трубників, 23/

Кейс-метод «переказ – демонстрація

-Відтворіть події, переглянутого відео. Я включу мультфільми, а ви спробуєте

їх озвучити.

 

VII. Підсумок уроку. Рефлексія.

А) бесіда

-Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Що нового ви дізналися про ґрунти?

- Повторимо властивості ґрунту за планом дослідницької роботи .

(колір, смак, запах,форма)

- Добре. Ви молодці сьогодні. Знати властивості ґрунтів дуже важливо. Тому краще запам’ятати нам їх допоможуть загадки. Відгадаємо їх і визначимо про яку властивість ґрунту в них зазначено або про спосіб його охорони.

Б)розгадування загадок

  • Один ллє, другий п’є, третій росте. (дощ, ґрунт, рослина)

 (до складу ґрунту входять залишки рослин)

  • Що лицюєм на всі боки, А воно нове щороку(ґрунт)  

(підпушуємо, додаємо добрива)

  • Мене ріжуть, мене б’ють, я не ображаюся, а ще кращим стаю. (ґрунт)

(копають, підпушують)

  • Люди пані цю шанують,

За родючість всі цінують.

Степи, долини і поля — Все це матінка… ! (земля) (родючість)

В) міжпредметні  зв’язки з математикою

- Розвяжіть задачу

  • 1см² гумусу формується приблизно за 150 років. Скільки часу потрібно,щоб сформувалося 5 см² гумусу? (Відповідь: 150*5 =750 р.)

Г)  цікавинки для вас:

  • З лікувальною метою землю прикладали до опіків, набряків, місця укусу бджіл.
  • Земля наділялася здатністю «витягання грому» — людину, вражену блискавкою, закопували в землю.
  • Глину використовували і використовують як зовнішній, а інколи і внутрішній, лікувальний засіб.
  • Бережіть ґрунти , діти! Розкажіть про необхідність збереження ґрунтів своїм рідним:батькам, дідусям і бабусям, братам і сестрам!
  • Дякую за увагу!

 

                                                                             

 

  Додаток № 1

 

Орієнтовні записи в таблицях дітей

 

 

№ п/п

Колір

Розчинність

у воді / ступінь вмісту повітря

Запах

Форма

1.

чорний

Розчиняється не повністю, має осад. Найбільший вміст повітря

гнилостний

певної форми немає, розпадається

2.

коричневий

Погано розчиняється, повністю стає осадом,

Повітря є, але менше ніж у чорнозему

болотний

Можно придати форму

3.

сірий

Розпадається на шматочки та має пісчаний осад на дні склянки, повітря менше ніж у попередніх зразках

трав’яний

певної форми немає,

 

 

1

 

docx
Додано
27 жовтня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку