Київська держава (Русь-Україна) за правління князя Володимира Великого
Мета: ознайомити учнів з правлінням Володимира Великого; навчити розуміти історичне значення впровадження християнства як державної релігії; розвивати в учнів уміння визначати місце Русі-України серед європейських держав після прийняття християнства; показувати на карті територію Київської держави за правління Володимира Великого; виховувати в учнів цікавість до історії своєї держави.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Усний історичний диктант
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Перегляд відеозапису «Володимир»
(https://www.youtube.com/watch?v=5HGcmD4qQmU)
Запитання:
IV. Вивчення нового матеріалу
План
Розповідь вчителя
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як Володимир пройшов шлях від сина ключниці до великого князя. У 972 році після смерті Святослава між його синами розпочалася міжусобна боротьба за одноосібну владу, яка закінчилася перемогою Володимира в 980 році.
Роки правління Володимира – 980-1015 рр. (учні записують в зошит)
У фольклорних творах Володимира називали Красним Сонечком за його заслуги у розбудові Київської держави.
Київська Русь за Володимира перетворилася на найбільшу європейську державу. Її кордони простягалися від Карпат до Волги, від Балтійського до Чорного й Азовського морів.
Володимир з метою розширення кордонів своєї держави та їх зміцнення здійснював військові походи проти сусідніх племен і народів. Він воював на заході своєї держави з литовським племенем ятвягів, а на сході – з волзькими булгарами. Через Київ проходили важливі торговельні шляхи, Київ поступово перетворювався на один з найбільших центрів торгівлі у Східній Європі.
Працюємо з атласом
За допомогою карти атласа «Київська держава за часів князя Володимира Великого)» (ст.48 підручника В.С. Власова) дайте відповідь на запитання та виконайте завдання
Робота з підручником: Опрацювати матеріал підручника про внутрішню і зовнішню політику Володимира Великого і заповнити таблицю
Додаток 1
Зразок заповнення таблиці
Зовнішня політика Володимира |
Внутрішня політика Володимира |
- Посол до ПапиРимського |
Адміністративні реформи :
- Запровадження єдиних грошей – гривень, герба, тризуба;
|
Висновок: зростання міжнародного авторитету Київської Русі. Київська Русь перетворюється на могутню середньовічну державу.
Запровадження християнства
Робота з документами
Додаток 2
Текст 1. «Повість минулих літ»
«І почав княжити Володимир у Києві один, і поставив кумирів на горі за тюремним двором: Перуна дерев’яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, і Дажбога, і Стрибога, і Сімаргла, і Мокош. І жертви їм приносили, називаючи Богами. І приводили до них синів своїх, і жертви приносили бісам, і оскверняли землю требами своїми. І осквернялася требами земля Руська…»
Запитання
Перегляд відеозапису «Хрещення Русі»
(https://youtu.be/8ryLV6KOwyg)
Запитання
1.Згідно з літописом, як Володимир обирав релігію для своєї держави ?
2. Чому Володимир вирішив обрати саме християнство ?
3. Як відбувалося хрещення Київської держави ?
4. Які, на вашу думку, були справжні причини запровадження християнства ?
5. Як ви думаєте, чи швидко прижилася нова релігія в державі?
6. Яку церкву спорудив князь після прийняття християнства ?
988 рік – запровадження християнства (учні записують дату в зошит)
Розповідь вчителя
На об’єднаних Володимиром землях мешкали різні племена й народи. Усі вони дотримувалися своїх споконвічних звичаїв і традицій, вірили у своїх богів, які здебільшого були різними навіть у споріднених племен, різнилися мовою, побутом, а найвіддаленіші – й способом життя. За таких умов територіальна єдність держави, підтримувана лише силою зброї, була доволі примарною.
Щоби виплекати могутню імперію – а саме такий намір мав Володимир, – він мусив поклопотатися про ідеологічне обґрунтування свого володарювання. За давніх часів право володарювати вважалося дарованим богами. Подібних уявлень дотримувались і наші предки. За умов панування язичницьких культів Володимир наражався на небезпеку постійного спротиву племен, що поклонялися кожне своєму богові й корилися освяченому тим богом правителю. Київський князь знищив племінні князівські династії, проте залишилися боги… І вони вустами жерців-волхвів намовляли люд до поновлення споконвічного порядку.
Отже, Володимирова імперія була несумісна із язичницьким багатобожжям. Для всієї держави мусив бути єдиний Бог, який своєю волею надав право володарювати київському князеві.
Наслідки запровадження християнства для Київської держави (учні записують в зошит)
V. Закріплення вивченого матеріалу
Складання історичного портрету Володимира Великого (усно)
Додаток 3
Алгоритм складання історичного портрета
1. Як відбувалося становлення особистості історичного діяча.
1.1. Де і коли він народився?
1.2. Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?
1.3. Як формувалися його погляди?
2. Особисті якості й риси характеру.
2.1. Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?
2.2. Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?
3. Діяльність історичного діяча.
3.1. Охарактеризуйте основні справи його життя.
3.2. Які успіхи й невдачі були в його справах?
3. Які верстви населення підтримували його діяльність, а які — ні та чому?
3.4. Хто були його друзі, а хто вороги та чому?
3.5. Якими були наслідки його діяльності: а)для сучасників; б)для нащадків.
3.6. 3а що людство вшановує цю людину?
4. Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?
4.1. Які почуття викликає у вас його діяльність?
4.2. Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності? Обґрунтуйте свою позицію.
VI. Підсумки уроку
VII. Повідомлення домашнього завдання: Опрацювати параграф підручника 7. Скласти письмово за алгоритмом історичний портрет Володимира Великого.