Відкритий урок з Історії України. 7 клас
Тема: «Київська держава ( Русь-Україна) за Ярослава Мудрого»
Мета: ознайомити учнів зі темою «Київська держава ( Русь-Україна) за Ярослава Мудрого»; змінами, що відбулися в Київській державі за часів правління Ярослава Мудрого; розглянути зовнішню та внутрішню політику, з’ясувати значення діяльності князя для розвитку давньоруської держави;
розвивати в учнів навички роботи з джерелами інформації та їх основі робити певні висновки про історичні факти і події; розвивати творчі здібності учнів;
виховувати повагу до видатних історичних діячів, почуття гордості за минуле свого народу.
Очікувані результати уроку
Після цього уроку учні зможуть:
називати роки правління Ярослава Мудрого;
показувати територію Київської держави за правління Ярослава Мудрого;
характеризувати внутрішню та зовнішню політику князя;
порівняти політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого
Тип уроку: комбінований
Обладнання: атлас «Київська держава Русь-Україна в ІХ-ХІ ст.», портрет Ярослава Мудрого, картки зі статтями "Руської правди"», історичні терміни, картки для самостійної роботи, таблиці з балами, «відео-презентація».
Основні терміни і поняття: дуумвірат, фреска, мозаїка, графіті, скрипторій, міждинастійні шлюби, Правда Ярослава.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день всі присутні! Ми починаємо наш урок.
Згадайте правила поведінки під час уроку.
Вітаю вас з початком останнього місяця осені – листопадом. В нашому класі також листопад, але не звичайний . Давайте всі разом зачитаємо меседжи на листях.
Вправа: «Листопад» - плакат співпраці.
Вчитель.
Я дуже люблю подорожувати. Тому, сьогодні хочу запросити вас на цікаву екскурсію у минуле. І в цьому нам допоможе між часовий портал. Щоб скористатися порталом нам потрібно розв’язати тест. Отже, я бажаю вам успіхів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань.
Тест.
1. Володимир Святославович князював:
А) 980-1015 р. Б) 964-972 р.
В) 912-945 р. Г) 882-912 р.
2.У чому полягала адміністративна-територіальна реформа князя Володимира ( дві правильні відповіді):
А) підвищення данини;
Б) замінив у центрах племінних князів на своїх синів і довірених бояр;
В) укріплення кордонів своїх земель;
Г) підлеглі території втрачали племені назви, почали називатися за головними містами.
3. Розширюючи територію своїх володінь приєднав землі:
А) волинян та хорватів; Б) древлян та тиверців;
В) сіверян та уличів; Г) полян та дулібів.
4. Хрещення Русі почалося у :
А) 988 р.; Б) 899 р.;
В) 1015 р.; Г) 892 р.
5. Центральна укріплена частина міста мала назву:
А) поділ; Б) «Змійові вали»;
В) дитинець;
6) Гроші, які карбувалися у часи правління Володимира Великого називалися:
А) срібляники та златники; Б) гривні та карбованці;
В) франки та дукати.
Перевірка тесту.
Правильна відповідь стане квитком для подальшого руху:
АБГААВА
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель:
Отже, сьогодні ми відправимося у часи правління князя Ярослава Володимировича, що увійшов в нашу історію під ім’ям - Ярослав Мудрий.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:
Подорожуючи вулицями Русі –України ми дізнаємося, якого розквіту досягла держава у першій половині 11 століття.
V. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель:
Давайте, спочатку, розглянемо карту, та окреслимо територію нашої подорожі.
Робота з картою.
Території розселення, яких племінних союзів входили у склад держави Ярослава Мудрого?
Якими морями омивалася держава?
Назвіть сусідів Русі –України за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого.
Назвіть великі міста Русі першої половини 11 століття.
( учні розглядають та дають відповідь на питання).
Порівняйте територію сучасної України та Русі – України 11 століття.
Вчитель:
Тож давайте більш детально познайомимося з часами правління князя Ярослава Мудрого.
Демонстрація відео-презентації. « Правління Ярослава Мудрого».
(Діти під час презентації виконують
вправу : «Доповнюючи речення - запам’ятовуй»
У 1019 році Ярослав одержав перемогу над Святополком Окаянним та посів на київський стіл.
До 1036 року Ярослав Мудрий правив державою зі своїм молодшим братом Мстиславом,а після його смерті став самодержавцем всієї Русі.
У 1036 році поставив крапку у боротьбі з печенігами.
Населення Русі користувалося для розрахування крім монет злитками срібла, що називали гривнями.
Князь Ярослав приєднав до Русі землі між Чудським озером і Балтикою де заснував місто Юрів.
Донька Ярослава Анна вийшла заміж за французького короля.)
Перевірка вставлених слів.
Фізхвилинка.
VІ. Первинне закріплення і корекція.
Далі наш шлях проходить політичними стежинками.
До мене у руки потрапила одна з монет за часів правління Ярослава Мудрого. Вона і поможе з’ясувати нам хто зануриться у внутрішню політику, а хто буде плисти по морям зовнішньої політики.
Вправа : «Орел та решко».
( учні поділяються на групи та заповнюють таблицю).
Політика Ярослава Мудрого
Внутрішня |
Зовнішня |
Упорядкував закони.
Уклав перший письмовий збірник законів.
Сприяв поширенню на руських землях християнського віровчення.
Обрано першого митрополита з русичів - ним став Іларіон.
Ченець Антоній заклав Печерський монастир.
Створення майстерні для перепису книжок – скрипторій.
Виникають школи при церквах і монастирях.
Поширення письменності серед різних верств населення.
Розбудова столиці Київської Русі – Києва.
Докладає багато зусиль для збереження територіальної цілісності та єдності Руської держави.
Остаточно здолав печенігів.
Заклав місто Ярославль.
Продовжує укріплювати кордони своєї держави.
Заклав місто Юр’їв .
Веде походи до узбережжя Балтійського моря.
Повертає під свою владу червенські міста, захоплені Польським королівством.
Підтримує з європейськими країнами добросусідських відносин.
Шлюбна дипломатія .
Тісні взаємовідносини між Візантією та Руссю.
Жваві відносини з Польщею.
Тісні зносини підтримувала Русь зі Скандинавськими країнами.
Зміцніли зв’язки з Швецією .
Активні зовнішньополітичні зносини Русі з Угорщиною.
Дружні відносини з Францією.
(діти презентують свої відповіді біля дошки).
Робота з термінами.
Вчитель:
Поки ви крокували у політичному напрямку, я знайшла старенький аркуш-послання. Нам потрібно його розшифрувати, щоб дізнатися, що хотіли розповісти нам наші предки. (Розв’язання кросворду).
Слова: дуумвірат, фреска, мозаїка, графіті, скрипторій, династичні шлюби.
Історичний словничок
Кросворд
1.Майстерня для переписування книжок . (Скрипторій)
2. Малюнок мінеральними фарбами на сирому тиньке.( Фреска)
3. Картини викладені на стінах з різнобарвних шматочків смальти - сплаву свинцю та скла. (Мозаїка)
4. Співправління країною двох вождів, князів, царів. (Дуумвірат)
5. Шлюби представників правлячих династій .(Міждинастичні шлюби)
6. Написи та малюнки, видряпані на стінах та архітектурних деталях давніх будівель, посудинах та інших предметах.( Графіті)
Робота з історичними джерелами.
Нестер Литописець:
Перший збірник законів називався - «Правда Ярослава».
Налагодження внутрішнього життя країни було неможливим без упорядкування законів. До заходів у цьому напрямі вдавався свого часу князь Володимир. Та слава справжнього реформатора законодавства належить
Ярославові. Адже він був першим, хто уклав писаний збірник руських законів. Цей документ дослідники називають «Правдою Ярослава», або «Найдавнішою Правдою». Він складався з 18 статей, у яких зазначалося як карати за ті чи інші злочини.
«Руська Правда» обмежила застосування кровної помсти, замінюючи її штрафом. Штрафи сплачувались на користь скривдженого і в казну князя. За найбільші провини людину виганяли з общини або перетворювали на холопа. Судив зазвичай сам князь.
Вчитель :
Дякуємо Вам за пояснення! Ви нам дуже допомогли Нестеру.
VІІ. Підсумки уроку.
Вчитель:
Наша екскурсія підходе кінця. Сьогодні ми познайомилися з яскравою особистістю, видатним політичним діячем, реформатором, «тестем Європи» , князем Київської держави - Ярославом Мудрим.
Помер князь 1054 році у досить похилому віці – 76 років. Поховали його у Софіївському соборі, де мармуровий саркофаг з останками князя і його дружини стоїть до цього часу.
VІІІ. Оцінювання.
Завдання |
бали |
Тест (за кожну правильну відповідь ти отримуєш 1 б.) |
|
Робота з мапою ( за активну участь в обговоренні – 0,5 б.) |
|
Вправа « Доповнюючи речення – запам’ятовуй» ( за кожне, правильно вставлене слово 0,5 б.) |
|
Вправа «Орел та решка» ( за активну участь під час групової роботи – 1 б.) |
|
«Історичний словничок» - кросворд 0,5 б. |
|
Я активно працював, нікому не заважав (2 б.) |
|
Вчитель:
Нам потрібно вже повертатися.
Підрахуйте свої бали за увесь шлях. Та згідно вашої оцінки вкажіть свій рейтинг на стрічці часу.
ІХ. Домашнє завдання.
Вчитель: «Скриня». Параграф 8 (опрацювати, відповідати на питання- 9 б.; написати есе «З мудрістю в розумі та серці» - 10-12 б.
Х. Рефлексія.
- Шкільні новини « 7-Г»
- Ваші враження від екскурсії.
Вчитель:
-Дякую за урок! Бажаю Вам всім здоровья.