Київська держава за часів Ярославичів.

Про матеріал
Мета: вивчити особливості Київської держави за часів правління Ярославичів, сформулювати основні проблеми розвитку держави в період роздрібленості; розвивати вміння й навички роботи з історичною картою, писемними джерелами, схемами, вміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, робити висновки і прогнози щодо подальшого історичного розвитку; виховувати почуття відповідальності, небайдужості. Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.
Перегляд файлу

                         7 клас історія України

   Тема:Київська держава за часів Ярославичів.  


    Мета: вивчити особливості Київської держави за часів правління Ярославичів, сформулювати основні проблеми розвитку держави в період роздрібленості; розвивати вміння й навички роботи з історичною картою, писемними джерелами, схемами, вміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, робити висновки і прогнози щодо подальшого історичного розвитку; виховувати почуття відповідальності, небайдужості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.

                                         Хід уроку

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Назвіть, яку ми з вами вивчили тему, та зробіть підсумок розвитку Русі у цей період.

►► Повідомлення нової теми

Тема уроку «Київська держава в другій половині XI — першій половині XIII ст.».

 III. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, РОЗВИТОК УМІНЬ ТА НАВИЧОК

►► Аналіз заповіту Ярослава Мудрого

Які настанови залишив синам Ярослав?

  1. Жити в злагоді.
  2. Слухатися старшого брата.
  3. Також він розподілив між синами землі: Ізяславу — Київ (Новгород); Святославу — Чернігів (Тмутарокань); Всеволоду — Переяслав (Ростово-Суздальська земля); Ігорю — Володимир; В'ячеславу — Смоленськ.

►► Робота з картою

Показати  за допомогою історичного атласу володіння Ярославичів.

Проблемне питання

Чи виконали сини заповіт Ярослава?

►► Запитання

  1.     Хто успадкував територію держави?
  2.     Хто успадкував владу?
  3.     ►► Обговорення питання престолонаслідування
  1. Який принцип престолонаслідування доцільніше використовувати і чому?
  2. Спрогнозуйте наслідки застосування того чи іншого принципу престолонаслідування.

►► Активна проблемна лекція

Ізяслав + Святослав + Всеволод = тріумвірат — 1054-1073 рр.

  1. Чому було створено тріумвірат?
  1. Тріумвірат свідчить про посилення чи послаблення влади великого київського князя?

Проблема 1. Послаблення влади Великого київського князя

  1. Як послаблення влади князя вплине на становище в державі?
  2. Як до створення тріумвірату поставляться Ігор і В'ячеслав?

1057 р. — смерть Ігоря. 1060 р. — смерть В'ячеслава.

Завдання

  1. Проаналізувавши карту атласу на с. 9, скажіть, що сталося з володіннями померлих братів? (Волинь і Галичина одійшли Ізяславу, Смоленськ Всеволоду.)

Запитання

  1. Чи всі погодяться з таким розподілом володінь Ігоря і В'ячеслава?
  2. До яких дій можуть вдаватися нащадки померлих братів?

 

Чим небезпечне послаблення держави?

Проблема 4. Половці

  1.          Коли і де відбулася перша битва з половцями, яким був її результат?
  1. Хто очолював русичів під час битви на р. Альта?

Учитель. Поразка від половців 1068 року стала причиною бурхливих подій у Києві.

 

 

 

» Аналіз уривку з літопису

Прочитавши уривок з літопису назвати подію, яка стала наслідком поразки від половців. (Повстання киян)

  1. Назвіть вимоги повсталих.
  1. Якою була реакція князя Ізяслава на повстання? Як це характеризує князя? Чи виконує в даному випадку князь свої функції захисника країни?
  2. До кого перейшла влада в ході повстання?
  3. Чому повсталі поставили іншого князя, а не створили колективного органу управління? Яка форма правління була поширена в період середньовіччя?
  4. Чим закінчилося повстання? Як ви оцінюєте прагнення Ізяслава орієнтуватися на зовнішні сили?
  5. Коли відбулося повстання?

►► Робота з підручником

  1. Розглянувши мініатюру з літопису (с. 81), визначити, який момент повстання відображено.
  2. У чому полягало значення повстання киян 1068-1069 рр.? (Повстання показало слабкість князівської влади і зростання ролі віча.)
  3. Середньовічна держава розвивалася шляхом розширення чи обмеження прав народу?

Учитель. З'їзди князів — характерне явище періоду правління Ярославичів.

1072 р. відбувся перший такий з'їзд у Вишгороді.

►► Робота з підручником

Учні мають опрацювати підручник на с. 82 і дати відповіді на запитання.

  1. Які були прийняті рішення?
  2. Чому приймалися нові закони?
  3. У чому полягало значення «Правди Ярославичів»? (Цей документ засвідчив формування приватного князівського землеволодіння, князівської власності і станового суспільства; закріпив привілеї стану феодалів.)
  4. Чому була скасована кровна помста?

Учитель. У 1073 р. розпався тріумвірат. Чому?

►► Робота з підручником

Учні мають опрацювати підручник на С. 82 і дати відповіді на запитання.

  1. Як називається перший пункт на с. 82?
  1. Прочитавши перший абзац, скажіть: хто боровся за київський стіл?
  2. Чому і Святослав, і Всеволод хотіли стати київськими князями? (Київ столиця, влада київського князя поширюється на всю Руссю.)
  3. Як  транформувалися проблеми за панування Ярославичів? (Загострюються)

  5. Що відомо про Любецький з'їзд князів? (Проводився з ініціативи Володимира Мономаха; мета: припинення усобиць, боротьба з половцями. 1097 р.)

►► Робота з картою

Показати за допомогою історичного атласу розподіл володінь за рішеннями Любецького з'їзду князів.

Запитання

  1. За яким принципом визначався розподіл земель на з'їзді? Порівняйте його із заповітом Ярослава.
  2. Який процес започаткував Любецький з'їзд в історії Київської держави?
  1. В який період вступає Київська держава?
  2. Назвіть причини роздробленості.
  3. Як на ваш розсуд, чи припиняться усобиці після Любецького з'їзду князів?

    ►► Думки істориків

М. Грушевський: «З'їзд започаткував нові усобиці; відображав не державну єдність, а родинну».

П. Толочко: «Принцип отчиності стабілізував становище, об'єднав сили для боротьби з половцями».

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Обговорення завдання, заданого на урок: Чи виконали заповіт Ярославичі?

►► Бесіда

  1. У чому полягала загроза, про яку попереджав Ярослав?
  2. Чи могли нащадки виконати заповіт? За яких обставин?
  3. Чому після смерті Володимира встановилася сильна влада київського князя Ярослава, а після смерті Ярослава влада київського князя Ізяслава виявилася слабкою?
  4. Існує думка про те, що ніякого заповіту Ярослава не було. Текст ймовірного заповіту було вміщено в літопис за наказом князя Всеволода. Якщо це так, то чому Всеволод так вчинив?
  5. Історики вважають, що в період правління Ярославичів Київська держава перетворюється з монархії унітарної на монархію федеративну? Ваша позиція?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

  Слово вчителя

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати § 13 підручника.

 


 

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку