Мета: вивчити особливості Київської держави за часів правління Ярославичів, сформулювати основні проблеми розвитку держави в період роздрібленості; розвивати вміння й навички роботи з історичною картою, писемними джерелами, схемами, вміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, робити висновки і прогнози щодо подальшого історичного розвитку; виховувати почуття відповідальності, небайдужості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Назвіть, яку ми з вами вивчили тему, та зробіть підсумок розвитку Русі у цей період.
►► Повідомлення нової теми
Тема уроку «Київська держава в другій половині XI — першій половині XIII ст.».
III. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, РОЗВИТОК УМІНЬ ТА НАВИЧОК
►► Аналіз заповіту Ярослава Мудрого
Які настанови залишив синам Ярослав?
-
Жити в злагоді.
-
Слухатися старшого брата.
-
Також він розподілив між синами землі: Ізяславу — Київ (Новгород); Святославу — Чернігів (Тмутарокань); Всеволоду — Переяслав (Ростово-Суздальська земля); Ігорю — Володимир; В'ячеславу — Смоленськ.
►► Робота з картою
Показати за допомогою історичного атласу володіння Ярославичів.
Проблемне питання
Чи виконали сини заповіт Ярослава?
►► Запитання
-
Хто успадкував територію держави?
-
Хто успадкував владу?
-
►► Обговорення питання престолонаслідування
-
Який принцип престолонаслідування доцільніше використовувати і чому?
-
Спрогнозуйте наслідки застосування того чи іншого принципу престолонаслідування.
►► Активна проблемна лекція
Ізяслав + Святослав + Всеволод = тріумвірат — 1054-1073 рр.
-
Чому було створено тріумвірат?
-
Тріумвірат свідчить про посилення чи послаблення влади великого київського князя?
Проблема 1. Послаблення влади Великого київського князя
-
Як послаблення влади князя вплине на становище в державі?
-
Як до створення тріумвірату поставляться Ігор і В'ячеслав?
1057 р. — смерть Ігоря. 1060 р. — смерть В'ячеслава.
Завдання
-
Проаналізувавши карту атласу на с. 9, скажіть, що сталося з володіннями померлих братів? (Волинь і Галичина одійшли Ізяславу, Смоленськ — Всеволоду.)
Запитання
-
Чи всі погодяться з таким розподілом володінь Ігоря і В'ячеслава?
-
До яких дій можуть вдаватися нащадки померлих братів?
Чим небезпечне послаблення держави?
Проблема 4. Половці
-
Коли і де відбулася перша битва з половцями, яким був її результат?
-
Хто очолював русичів під час битви на р. Альта?
Учитель. Поразка від половців 1068 року стала причиною бурхливих подій у Києві.
» Аналіз уривку з літопису
Прочитавши уривок з літопису назвати подію, яка стала наслідком поразки від половців. (Повстання киян)
-
Назвіть вимоги повсталих.
-
Якою була реакція князя Ізяслава на повстання? Як це характеризує князя? Чи виконує в даному випадку князь свої функції захисника країни?
-
До кого перейшла влада в ході повстання?
-
Чому повсталі поставили іншого князя, а не створили колективного органу управління? Яка форма правління була поширена в період середньовіччя?
-
Чим закінчилося повстання? Як ви оцінюєте прагнення Ізяслава орієнтуватися на зовнішні сили?
-
Коли відбулося повстання?
►► Робота з підручником
-
Розглянувши мініатюру з літопису (с. 81), визначити, який момент повстання відображено.
-
У чому полягало значення повстання киян 1068-1069 рр.? (Повстання показало слабкість князівської влади і зростання ролі віча.)
-
Середньовічна держава розвивалася шляхом розширення чи обмеження прав народу?
Учитель. З'їзди князів — характерне явище періоду правління Ярославичів.
1072 р. відбувся перший такий з'їзд у Вишгороді.
►► Робота з підручником
Учні мають опрацювати підручник на с. 82 і дати відповіді на запитання.
-
Які були прийняті рішення?
-
Чому приймалися нові закони?
-
У чому полягало значення «Правди Ярославичів»? (Цей документ засвідчив формування приватного князівського землеволодіння, князівської власності і станового суспільства; закріпив привілеї стану феодалів.)
-
Чому була скасована кровна помста?
Учитель. У 1073 р. розпався тріумвірат. Чому?
►► Робота з підручником
Учні мають опрацювати підручник на С. 82 і дати відповіді на запитання.
-
Як називається перший пункт на с. 82?
-
Прочитавши перший абзац, скажіть: хто боровся за київський стіл?
-
Чому і Святослав, і Всеволод хотіли стати київськими князями? (Київ — столиця, влада київського князя поширюється на всю Руссю.)
-
Як транформувалися проблеми за панування Ярославичів? (Загострюються)
5. Що відомо про Любецький з'їзд князів? (Проводився з ініціативи Володимира Мономаха; мета: припинення усобиць, боротьба з половцями. 1097 р.)
►► Робота з картою
Показати за допомогою історичного атласу розподіл володінь за рішеннями Любецького з'їзду князів.
Запитання
-
За яким принципом визначався розподіл земель на з'їзді? Порівняйте його із заповітом Ярослава.
-
Який процес започаткував Любецький з'їзд в історії Київської держави?
-
В який період вступає Київська держава?
-
Назвіть причини роздробленості.
-
Як на ваш розсуд, чи припиняться усобиці після Любецького з'їзду князів?
►► Думки істориків
М. Грушевський: «З'їзд започаткував нові усобиці; відображав не державну єдність, а родинну».
П. Толочко: «Принцип отчиності стабілізував становище, об'єднав сили для боротьби з половцями».
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Обговорення завдання, заданого на урок: Чи виконали заповіт Ярославичі?
►► Бесіда
-
У чому полягала загроза, про яку попереджав Ярослав?
-
Чи могли нащадки виконати заповіт? За яких обставин?
-
Чому після смерті Володимира встановилася сильна влада київського князя Ярослава, а після смерті Ярослава влада київського князя Ізяслава виявилася слабкою?
-
Існує думка про те, що ніякого заповіту Ярослава не було. Текст ймовірного заповіту було вміщено в літопис за наказом князя Всеволода. Якщо це так, то чому Всеволод так вчинив?
-
Історики вважають, що в період правління Ярославичів Київська держава перетворюється з монархії унітарної на монархію федеративну? Ваша позиція?
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Слово вчителя
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-
Опрацювати § 13 підручника.