КУЛЬТУРА РУСІ-УКРАЇНИ

Про матеріал
Презентація ознайомлює учнів із процесом виникнення східнослов’янської писемності та розвитком української мови, з’ясувати значення заснування шкіл, аналізує основні здобутки давньоруської культури кінця Х — першої половини ХІ ст.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

КУЛЬТУРА РУСІ-УКРАЇНИ

Номер слайду 2

Мета: ознайомити учнів із процесом виникнення східнослов’янської писемності та розвитком української мови, з’ясувати значення заснування шкіл, проаналізувати основні здобутки давньоруської культури кінця Х — першої половини ХІ ст.; розвивати в учнів уміння робити певні висновки; формувати естетичні смаки учнів, потребу в збереженні культурних пам'яток минулого.

Номер слайду 3

Очікувані результати: Після уроку учні зможуть:здобувати та використовувати знання про розвиток культури Русі у визначений період;пояснювати поняття «кирилиця», «фреска», «мозаїка», «графіті», «ікона», «билина», «ініціал»;розпізнавати найвідоміші пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва;давати характеристику пам’яткам культури зазначеної доби.

Номер слайду 4

План: Виникнення східнослов’янської писемності та розвиток української мови. Школи. Усна народна та музична творчість. Розвиток архітектури й образотворчого мистецтва. Домашнє завдання.

Номер слайду 5

Виникнення східнослов’янської писемності та розвиток української мови. Школи. Поява власної писемності мала надзвичайно важливе значення для розвитку східнослов’янської спільноти. Східні слов’яни мали власну писемність, або «руські письмена». Після запровадження християнства в Русі-Україні поширилася винайдена учнями братів-просвітителів Кирила і Мефодія абетка — кирилиця. Вона стала однією з двох абеток староцерковнослов’янської (або старослов’янської) мови, яка витіснила з ужитку давнішу живу народну мову. Святі Кирило і Мефодій

Номер слайду 6

Найважливішою характеристикою становлення будь-якого народу є формування власної мови. Мовознавці вважають, що наприкінці III ст. до н. е. - на початку I ст. н. е. в слов’янському середовищі відбувалося поступове формування західнослов’янської і східнослов’янської мовних територій. На Півдні в VI - VII ст. почали увиразнюватися ознаки майбутньої української мови. Зокрема, тут стали використовувати в мові «м’який» г. Численні археологічні знахідки свідчать про широке поширення писемності серед різних верств населення Русі. Понад 400 написів знайдено на стінах Софійського собору в Києві. На одній зі стін собору вирізьблено абетку з 27 літер: 23 грецьких і чотирьох слов’янських - б, ж, ш, щ. Графіті зі стін Софійського собору

Номер слайду 7

За часів правління Володимира в Києві для дітей князів і бояр було відкрито першу школу. За повідомленням літописця, князь Ярослав Мудрий заснував школу, де навчалося 300 дітей старост і священників. Основу освіти становили богослов’я, філософія, риторика (ораторське мистецтво) і граматика. Вивчали в Русі-Україні й іноземні мови. Кількома мовами володів Ярослав Мудрий, а його син Всеволод опанував п’ять іноземних мов.

Номер слайду 8

Краще зрозуміти духовне життя східних слов’ян допомагає усна народна та музична творчість доби Русі-України. Усна народна творчість цього періоду надзвичайно різноманітна: билини, перекази, пісні, загадки, прислів’я, приказки, казки. Билина - пісня-сказання про знаменні події з життя народу і героїчні подвиги богатирів. У билинах оспівувалися воєнні перемоги київських князів і їхніх дружин. До найдавніших належить група билин про князя Володимира Красне Сонечко, який разом із богатирями Іллею Муромцем, Альошею Поповичем та Добринею Микитичем захищав Русь-Україну. Билини мали реальну історичну основу, прототипами їх героїв могли бути справжні історичні персонажі.

Номер слайду 9

Найдавнішими серед східнослов’янських народних пісень є обрядові, які виникли ще в дохристиянські часи. Загадки, прислів’я та приказки відображають життєвий досвід і мудрість народу. До часів Русі-України належить виникнення казок про Змія Горинича, Кирила Кожум’яку, Вернигору, Котигорошка та багато інших. У них люди висловлювали свої погляди на добро і зло, правду і кривду.

Номер слайду 10

Розвиток архітектури й образотворчого мистецтва. Археологічні та літописні знахідки свідчать про високий рівень розвитку архітектури Русі-України. Архітектура – мистецтво проектування, спорудження та художнього оздоблення будівель. Першою кам’яною світською спорудою в Києві був, імовірно, Ольжин двір. Першою кам’яноюцерковною спорудою Русі-України, як ви вже знаєте, вважається Десятинна церква, збудована на Старокиївській горі наприкінці X ст. Її підлогу прикрашали мозаїки з кольорового мармуру, а стіни були розписані фресками. На стінах церков дослідники часто знаходять графіті. Десятинна церква

Номер слайду 11

Справжнім шедевром архітектури Русі-України вважається Софійський собор у Києві. Особливістю Софійського собору стало те, що його прикрашали одночасно мозаїки і фрески, хоча за візантійською традицією їх не поєднували в одному храмі. У мозаїках Софійського собору руські майстри використали смальту (кольорове скло) 177 відтінків. Близько 3 тис. м2 у соборі займали фрески.

Номер слайду 12

До яскравих і неповторних явищ образотворчого мистецтва Русі-України, крім мозаїк і фресок, належить іконопис. Спочатку ікони завозили з Візантії та Болгарії, але згодом у Русі-Україні з’явилися свої майстри іконопису.Іконопис — мистецтвописання ікон; вид живопису,що має культове призначення.

pptx
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку