Розробка з історії України для 7 класу із застосуванням інтерактивних технологій.
Київська держава за правління князя Володимира Великого
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування й вдосконалення вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Учитель. Ми продовжуємо вивчати становлення й розвиток Давньоруської держави Київська Русь. Давайте пригадаємо деякі загальні моменти історії цієї держави.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави – Володимиром, якого народ “охрестив” Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква – Святим, історики – Великим.
Про князя писали видатні історики, зокрема М. Грушевський сказав:«Часи Володимира Святого, або Великого були кульмінаційною точкою процесу будівництва, завершення, так би мовити, механічної еволюції процесу створення стародавньої Руської, Київської держави», а Б.Греков наголосив: “Період князювання Володимира Великого на Київському столі є час найбільшого розквіту Київської держави”
Проблемне питання уроку: за що князь Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим та Великим?
Метод «Гронування».
Учні пригадують матеріал 5 класу, на дошці фіксуються основні моменти із життя Володимира Великого. (Наприклад: тризуб, хрещення Русі, монети Володимира, дитинець і т.д.)
Учні демонструють додаткові історичні джерела, із яких готували повідомлення на урок.
Демонстрація документального фільму про Володимира Великого.
Бесіда:
Запитання:Пригадайте, як Володимир Великий прийшов до влади?
Запитання:Пригадайте походження Володимира Великого.
Запитання: На основі побаченого та прочитаного охарактеризуйте Володимира Великого як людину.
Запитання:Які події із життя князя передували хрещенню його самого та Київської Русі? Як про це говорить Літопис руський?
Історичне значення хрещення Русі:
ІІІ. Рефлексія.
Учитель: Спробуємо з’ясувати внутрішню і зовнішню політику князя Володимира. Продовжуючи політику попередніх київських князів, збираючи навколо Києва слов'янські землі, Володимир своїми військовими походами 981-993 рр. завершив тривалий процес формування території Давньої Русі. Князь приєднав до складу держави союзи східнослов’янських племен і племенні княжіння хорватів і дулібів (981 р.), в’ятичів (982 р.), радимичів (984 р.), ятвягів (983) та інших. На Таманському півострові постало Тмутараканське князівство. Таким чином територія держави Володимира в цей час охоплювала вже близько 800 тис. кв. км і тягнулася на північ до Чудського, Ладозького й Онезького озер; на півдні – до басейнів річок Дону, Росі, Сули і Південного Бугу; на сході – до межиріччя річок Оки та Волги і на заході – до течії Дністра, Західного Бугу, Неману та Західної Двіни.За часів Володимира завершується процес перетворення Руської держави на імперію.
Метод «Фішбоун». (10 хв.)
Робота в групах.
1 група. Завдання: Опрацювати пункт 2 параграфа 7 ст. 42-45, табличку «Політика князя Володимира», вибрати факти, які говорять про реформи Володимира Великого (адміністративну, військову, судову, релігійну, фінансову). Зробити висновок. Заповнити «риб’ячий кістяк».
2 група. Завдання: Опрацювати пункт 3 параграфа 7 ст. 45-46, табличку «Політика князя Володимира», вибрати факти, які говорять про зовнішню політику і міжнародні відносини Володимира Великого. Зробити висновок. Заповнити «риб’ячий кістяк».
Отже, спробуємо вирішити наше проблемне запитання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим?
Учні висловлюють свої думки.
Учитель. А ось яку оцінку діяльності Володимира дав поет Шкрумеляк.
Звав тебе народ ласкавим,
Називав теж “Сонцем ясним”,
Бо зробив ти край великим,
А свій люд багатим, щасним.
Ти зібрав всі руські землі
Від Кавказу до Карпат –
І від моря аж по Волгу
Став “Великий” панувати.
Християнську вніс ти віру
У народ – мов цвіт обнови,
Що красив нам нашу землю
Світлом правди і любові.
І побивши печенігів –
Володимир Велий
Жив з сусідами у згоді,
Лад поширював в державі
І добробут у народі.
Тож за твого князювання
Край зацвів, як квітка рожі,
І за те ти в нас “Великий”,
А “Святий” у церкві божій!
V. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 7 ст.41-49, підготувати повідомлення про Ярослава Мудрого.