Київська держава за правління князя Володимира Великого

Про матеріал

Розробка з історії України для 7 класу із застосуванням інтерактивних технологій.









Перегляд файлу

 

Київська держава за правління князя Володимира Великого

Мета:

  • проаналізувати основні напрямки політики князя Володимира, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі;
  • установити причинно-наслідкові зв’язки запровадження християнства як державної релігії; підкреслити прогресивне значення прийняття християнства на Русі;
  • розвивати вміння працювати з картою, історичними документами, текстом підручника, складати схему (використовуючи метод “Фішбоун”), давати оцінку історичним явищам;
  • виховувати почуття патріотизму на прикладі життя й діяльності історичних діячів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування й вдосконалення вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Ми продовжуємо вивчати становлення й розвиток Давньоруської держави Київська Русь. Давайте пригадаємо деякі загальні моменти історії цієї держави.

  • Назвіть перших князів Київської Русі? Представниками яких династій вони були?
  • Яка династія закріпилася в Київській Русі?
  • Назвіть князів династії Рюриковичів?
  • Хто з них не вів воєн, а хто й з коня не злазив?
  • Хто з князів прийняв християнство?
  • Якою віра була в русинів?
  • Чи об’єднувала їх вона?

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося ще з одним князем Київської держави – Володимиром, якого народ “охрестив” Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква – Святим, історики – Великим.

Про князя писали видатні історики, зокрема М. Грушевський сказав:«Часи Володимира Святого, або Великого були кульмінаційною точкою процесу будівництва, завершення, так би мовити, механічної еволюції процесу створення стародавньої Руської, Київської держави», а Б.Греков наголосив: “Період князювання Володимира Великого на Київському столі є час найбільшого розквіту Київської держави”

Проблемне питання уроку: за що князь Володимир був прозваний Ясним Сонечком, Святим та Великим?

Метод «Гронування».

Учні пригадують матеріал 5 класу, на дошці фіксуються основні моменти із життя Володимира Великого. (Наприклад: тризуб, хрещення Русі, монети Володимира, дитинець і т.д.)

Учні демонструють додаткові історичні джерела, із яких готували повідомлення на урок.

Демонстрація документального фільму про Володимира Великого.

Бесіда:

Запитання:Пригадайте, як Володимир Великий прийшов до влади?

Запитання:Пригадайте походження Володимира Великого.

Запитання: На основі побаченого та прочитаного охарактеризуйте Володимира Великого як людину.

Запитання:Які події із життя князя передували хрещенню його самого та Київської Русі? Як про це говорить Літопис руський?

Історичне значення хрещення Русі:

  • Спричинило поступові докорінні зміни у світосприйнятті та світорозумінні східних слов’ян.
  • Стало підгрунтям для створення міцної централізованої держави.
  • Започаткувало формування якісно нових підвалин у культурі, на яких розвивалися писемність, освіта, література, мистецтво тощо.
  • Сприяло зміцненню міжнародного авторитету Київської Русі.

ІІІ. Рефлексія.

Учитель: Спробуємо з’ясувати внутрішню і зовнішню політику князя Володимира. Продовжуючи політику попередніх київських князів, збираючи навколо Києва слов'янські землі, Володимир своїми військовими походами 981-993 рр. завершив тривалий процес формування території Давньої Русі. Князь приєднав до складу держави союзи східнослов’янських племен і племенні княжіння хорватів і дулібів (981 р.), в’ятичів (982 р.), радимичів (984 р.), ятвягів (983) та інших. На Таманському півострові постало Тмутараканське князівство. Таким чином територія держави Володимира в цей час охоплювала вже близько 800 тис. кв. км і тягнулася на північ до Чудського, Ладозького й Онезького озер; на півдні – до басейнів річок Дону, Росі, Сули і Південного Бугу; на сході – до межиріччя річок Оки та Волги і на заході – до течії Дністра, Західного Бугу, Неману та Західної Двіни.За часів Володимира завершується процес перетворення Руської держави на імперію.

Метод «Фішбоун». (10 хв.)

Робота в групах.

1 група. Завдання: Опрацювати пункт 2 параграфа 7 ст. 42-45, табличку «Політика князя Володимира», вибрати факти, які говорять про реформи Володимира Великого (адміністративну, військову, судову, релігійну, фінансову). Зробити висновок. Заповнити «риб’ячий кістяк».

2 група. Завдання: Опрацювати пункт 3 параграфа 7 ст. 45-46, табличку «Політика князя Володимира», вибрати факти, які говорять про зовнішню політику і міжнародні відносини Володимира Великого. Зробити висновок. Заповнити «риб’ячий кістяк».

IV. Підбиття підсумків.

Отже, спробуємо вирішити наше проблемне запитання: чому Володимира називали Ясним Сонечком, Святим, Великим?

Учні висловлюють свої думки.

Учитель. А ось яку оцінку діяльності Володимира дав поет Шкрумеляк.

Звав тебе народ ласкавим,

Називав теж “Сонцем ясним”,

Бо зробив ти край великим,

А свій люд багатим, щасним.

Ти зібрав всі руські землі

Від Кавказу до Карпат –

І від моря аж по Волгу

Став “Великий” панувати.

Християнську вніс ти віру

У народ – мов цвіт обнови,

Що красив нам нашу землю

Світлом правди і любові.

І побивши печенігів –

Володимир Велий

Жив з сусідами у згоді,

Лад поширював в державі

І добробут у народі.

Тож за твого князювання

Край зацвів, як квітка рожі,

І за те ти в нас “Великий”,

А “Святий” у церкві божій!

V. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф 7 ст.41-49, підготувати повідомлення про Ярослава Мудрого.

 

docx
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
1720
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку