Розробка уроку з теми « Київська Русь – Україна за князя Володимира »
Мета:у ході вивчення життя та діяльності князя Володимира Великого довести, що Київська Русь – Україна стала в Х – ХІ с. найбільш розвиненою великою державою Європи;
- розібрати основні поняття та події хрещення Русі – України ;
- розвивати критичне мислення, пам'ять, увагу учнів;
- навчити учнів працювати з історичними джерелами й картою, давати характеристику
історичним діячам;
- сприяти патріотичному вихованню;
Тема. « Київська Русь – Україна за князя Володимира »
Мета:у ході вивчення життя та діяльності князя Володимира Великого довести, що Київська Русь – Україна стала в Х – ХІ с. найбільш розвиненою великою державою Європи;
- розібрати основні поняття та події хрещення Русі – України ;
- розвивати критичне мислення, пам’ять, увагу учнів;
- навчити учнів працювати з історичними джерелами й картою, давати характеристику
історичним діячам;
- сприяти патріотичному вихованню;
Опорні поняття : держава, цивілізованість, реформа, політика, феодальні міжусобиці.
Основні дати :
· 980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;
· 988 р. — проведення адміністративної реформи;
· 988 р. — запровадження християнства.
Обладнання уроку: карта « Київська Русь ІХ – ХІ ст..» , атлас, контурна карта, уривки з « Повість минулих літ», картинки на релігійну тематику, відео фрагменти « Київ »з проекту телеканалу Інтер « Країна» .
Тип уроку: урок бесіда
Методи :евристична бесіда
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань:
Дидактична гра « Склади квітку «Формування Київської держави»». На дошці прикріплена середина квітки з написом « Київська держава».
Учитель ділить клас на три групи і кожна група отримує по дві пелюстки квітки з іменами Київських князів( Кий, Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав). Одна пуста пелюстка лишається біля квітки. На цих пелюстках біля імені князя учні повинні написати роки правління цих князів, а з другого боку дати характеристику їх діяльності. Після виконання роботи учні повинні розказати за даного князя і прикріпити пелюстки до середини квітки.
Після того як учні відповідають учитель задає питання: якою постає перед нами Київська держава в результаті діяльності даних князів?
ІІ етап . Операційно - виконавчий
Учитель: Після смерті князя Святослава, який не залишив заповіту, між його трьома синами розгорілася міжусобна війна. Двоє братів – Ярополк та Олег загинули. І прийшов до влади князь який правив з 980 до 1015 р. і ввійшов в історію під декількома прізвищами. ( Учитель на дошці малює схему)народ звав його Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим.
Сьогодні його портрет перший в грошовій системі нашої держави . Назвіть його. Діти називають.(Учень який перший сказав Володимир записує ім'я в схемі поряд з роками правління. )
Проблемне питання уроку . З'ясувати за, що князь Володимир дістав прізвиська Ясне Сонечко, Святий та Великий?
Учитель. А щоб легше нам було це з'ясувати, давайте спробуємо в ході уроку намалювати схему-портрет князя Володимира. І перенесемося з вами до стародавнього Києва послухаємо Нестора літописця, зустрінемось з князем Володимиром. « і став Володимир княжити в Києві одноосібно», - так писав літописець. Дісталася князю тяжка спадщина . Країна була розорена постійними війнами, наростала загроза з боку кочовиків – печенігів , що стояли за річкою Стугною, фактично під стінами Києва. До того ж і варяги , які допомогли у боротьбі з Ярополком, вимагали відкупу. Подивіться на карту і назвіть племена, які входили до складу Київської держави.( Учні відкривають атласи, називають племена . І в контурних картах окреслюють межі Київської держави за часів Володимира, підписують назви племен, яких Володимир привів до покори і називають їх).
Учитель: Якою була територія Київської держави при Володимиру ? Так одним із головних завданькнязя Володимира було утримання величезної території Київської держави під владою Києва. Адже її кордони простягалися від Карпат до Волги, від Балтики до Чорного й Азовського морів. Подивіться на контурну карту і назвіть сусідні держави Русі – України. Як ви вважаєте жив з ними князь? Знайдіть підтвердження в літопису « Повість минулих літ ».
Учні зачитують « …І жив з сусідами князями у мирі: з Болеславом Хоробрим, Стефаном Угорським, Андроником Чеським. Любов і мир були між ними,» а для захисту південних земель Русі – України від войовничих печенігів Володимир наказав збудувати систему укріплень – так звані Змієві вали – уздовж річок Трубіжа, Сули, Стугни.
Учитель: Зміцнивши міжнародне становище своєї держави, князь розпочав упорядковувати внутрішнє життя країни. І провів реформи внутрі країни. Зараз ми з вами переглянемо відео фрагмент з фільму « Україна». Ваше завдання запам’ятати реформи які провів Володимир і їх зміст. Після перегляду відео фрагмента учитель роздає дітям конверти з завданнямиі відповідями. Ваше завдання окремо скласти реформи і поряд знайти і покласти їх зміст.
Здійснив такі реформи:
• адміністративну(для об’єднання земель в єдину державу): землі князівства, де правили залежні від нього місцеві правителі, передавалися дванадцятьом синам князя, великокнязівським посадникам та наближеним боярам.
Усю країну було поділено на вісім округів, округи — на волості. На зміну родоплемінному поділу було запроваджено територіальний, що є однією з основних ознак формування державності;
• військову (для створення сильної дружини (війська): ліквідовано “племінні” військові об'єднання і створювалося військо на основі розданих земельних володінь;
• релігійну (для посилення єдиної держави і створення єдиного світогляду): запроваджено християнство для зміцнення зв’язків між окремими частинами держави і для міжнародного визнання Русі;
• судову (для вдосконалення судочинства): розмежовано церковне і князівське судочинство, запроваджено новий кодекс правових норм, поки , що усний — “Закон земляний”, який пізніше було взято за основу під час написання збірника правових норм Правди Ярослава”;
• оборонну (для відбиття нападів ворогів): будував фортеці й оборонні рубежі, які згодом історики назвуть „богатирськими заставами”;
• фінансову (для покрашення економічних відносин держави). Князь почав карбувати власні гроші (златники і срібники). Монети виробляли із золота і срібла. На них з одного боку зображено Христа, а з другого - Володимира, котрий сидить на троні з хрестом у руці.
Було запроваджено державну символіку. Герб Володимира - тризуб.
Учитель: І З реформами ми розібрались. Скажіть ці реформи свідчать, що Володимир дійсно був Великим ? А зараз поглянте на доску.( На дошці йде показ проектування картинок на релігійну тематику).
Тільки ми з'ясували, що Володимир зібрав та об'єднав в одному святилищі верховні божества окремих племен. А це ж неязичницькі свята. Що це за свята і чому ми їх святкуємо? Це був останній спалах язичництва. Володимир, як один з найвидатніших діячів свого часу не міг не бачити, що стара релігія вже віджила своє та стала гальмом суспільного прогресу. З цієї причини, закріпивши особисте становище та звільнившись від своїх надміру шалених помічників – варягів, князь замислився про подальші заходи щодо релігії. Християнство не було єдиним варіантом. Реальна ситуація пропонувала і інші альтернативи: іудаїзм, іслам, буддизм питання було в тому, якій з цих релігійних систем віддати перевагу.
Зараз ми з вами переглянемо фрагмент відеофільму історія України « Володимир Великий » зверніть увагу на 988 і подію яка пов’язана з цим роком.
ІІІ. Закріплення та повторення вивченого матеріалу:
Після перегляду відео фрагменту учитель задає питання?
ІV. Підсумковий етап.
Учитель пропонує учням зробити висновок яке значення мало прийняття Руссю християнства?
V. Домашнє завдання : опрацювати параграф 6, виконати завдання 7 на стор.63