« Київська Русь – Україна за князя Володимира »

Про матеріал

Розробка уроку з теми « Київська Русь – Україна за князя Володимира »

Мета:у ході вивчення життя та діяльності князя Володимира Великого довести, що Київська Русь – Україна стала в Х – ХІ с. найбільш розвиненою великою державою Європи;

- розібрати основні поняття та події хрещення Русі – України ;

- розвивати критичне мислення, пам'ять, увагу учнів;

- навчити учнів працювати з історичними джерелами й картою, давати характеристику

історичним діячам;

- сприяти патріотичному вихованню;

  • -виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.
Перегляд файлу

Тема. « Київська Русь – Україна за князя Володимира »

Мета:у ході вивчення життя та діяльності князя Володимира Великого довести, що Київська Русь – Україна стала в Х – ХІ с. найбільш розвиненою великою державою Європи;

-  розібрати  основні поняття  та події хрещення Русі – України ;

-  розвивати критичне мислення, пам’ять, увагу учнів;

- навчити учнів працювати з історичними джерелами й картою, давати характеристику

історичним діячам;

-   сприяти патріотичному  вихованню;

  • виховувати в учнів почуття гордості за історичне минуле України.

 

Опорні поняття : держава, цивілізованість, реформа, політика, феодальні міжусобиці.

Основні дати :

·         980-1015 pp. — князювання Володимира Великого;

·         988 р. — проведення адміністративної реформи;

·         988 р. — запровадження християнства.

Обладнання уроку: карта « Київська Русь ІХ – ХІ ст..» , атлас, контурна карта, уривки з « Повість минулих літ»,  картинки на релігійну тематику, відео фрагменти  « Київ »з проекту  телеканалу Інтер « Країна»  .

Тип уроку: урок бесіда

Методи :евристична бесіда

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань:

 Дидактична гра «  Склади квітку «Формування  Київської держави»».  На дошці прикріплена середина квітки з написом « Київська держава».

 

 

 

 

Учитель ділить клас на три групи і кожна група отримує по дві пелюстки квітки з іменами Київських князів( Кий, Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав). Одна  пуста пелюстка лишається біля квітки.  На цих пелюстках біля імені князя учні повинні написати роки правління цих князів, а з другого боку дати характеристику їх діяльності. Після виконання роботи учні повинні розказати за даного князя і прикріпити  пелюстки до середини квітки.   

Після того як учні відповідають учитель задає питання: якою постає перед нами Київська держава в результаті діяльності даних князів?

ІІ етап . Операційно - виконавчий

Учитель: Після смерті князя Святослава, який не залишив заповіту,  між його трьома синами розгорілася міжусобна війна. Двоє братів – Ярополк та Олег загинули. І прийшов до влади князь який  правив з 980 до 1015 р. і ввійшов в історію під декількома прізвищами. ( Учитель на дошці малює схему)народ звав його Ясним (Червоним, Красним) Сонечком, церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим.

 

 

 

 

Сьогодні його портрет  перший в грошовій системі нашої  держави . Назвіть його. Діти називають.(Учень який перший сказав Володимир записує ім'я  в схемі поряд з роками правління. )

Проблемне питання уроку . З'ясувати за, що  князь Володимир дістав прізвиська Ясне Сонечко, Святий та Великий?

Учитель. А щоб легше нам було це з'ясувати, давайте спробуємо в ході уроку намалювати схему-портрет князя Володимира. І перенесемося з вами до стародавнього Києва послухаємо Нестора літописця, зустрінемось з князем Володимиром.              « і став Володимир княжити в Києві одноосібно», -  так писав літописець. Дісталася князю тяжка спадщина .  Країна була розорена постійними війнами, наростала загроза з боку кочовиків – печенігів , що стояли за річкою Стугною, фактично під стінами Києва. До того ж і варяги , які допомогли у боротьбі з Ярополком, вимагали відкупу. Подивіться на карту і назвіть племена, які входили  до складу Київської держави.( Учні відкривають атласи, називають племена . І в  контурних картах окреслюють межі Київської держави за часів Володимира, підписують назви племен, яких Володимир привів до покори і називають їх).

Учитель:  Якою була територія Київської держави  при Володимиру ?   Так одним із головних завданькнязя Володимира було утримання величезної території Київської  держави під владою Києва. Адже її кордони простягалися від Карпат до Волги, від Балтики до Чорного й Азовського морів. Подивіться на контурну карту і назвіть сусідні держави Русі – України. Як ви вважаєте жив з ними князь?  Знайдіть підтвердження в літопису « Повість минулих літ  ».

Учні зачитують « …І жив з сусідами князями у мирі: з Болеславом Хоробрим, Стефаном Угорським, Андроником Чеським. Любов і мир були між ними,» а для захисту південних земель Русі – України  від войовничих печенігів Володимир наказав збудувати систему укріплень – так звані Змієві вали – уздовж річок Трубіжа, Сули, Стугни.

   Учитель: Зміцнивши міжнародне становище своєї держави, князь розпочав упорядковувати внутрішнє    життя країни. І провів реформи внутрі країни. Зараз ми з вами переглянемо відео фрагмент з фільму « Україна». Ваше завдання запам’ятати реформи які провів Володимир і їх зміст.  Після перегляду відео фрагмента учитель роздає дітям конверти з завданнямиі відповідями. Ваше завдання окремо скласти реформи і поряд знайти і покласти  їх зміст.

Здійснив такі реформи:

адміністративну(для об’єднання земель в єдину державу): землі князівства, де правили залежні від нього місцеві правителі, передавалися дванадцятьом синам князя, великокнязівським посадникам та наближеним боярам.

Усю країну було поділено на вісім округів, округи — на волості. На зміну родоплемінному поділу було запроваджено територіальний, що є однією з основних ознак формування державності;

військову (для створення сильної дружини (війська): ліквідовано “племінні” військові об'єднання і створювалося військо на основі розданих земельних володінь;

релігійну (для посилення єдиної держави і створення єдиного світогляду): запроваджено християнство для зміцнення  зв’язків між окремими частинами держави і для міжнародного визнання  Русі;

• судову (для вдосконалення судочинства): розмежовано церковне і князівське судочинство, запроваджено новий кодекс правових норм, поки , що усний — “Закон земляний”,  який пізніше було взято за основу під час написання  збірника  правових  норм  Правди Ярослава”;

 оборонну (для відбиття нападів ворогів): будував фортеці й оборонні рубежі, які згодом історики назвуть „богатирськими заставами”;

фінансову (для покрашення економічних відносин держави). Князь почав карбувати власні гроші (златники і срібники). Монети  виробляли із золота і срібла. На них з одного боку зображено Христа, а з другого - Володимира, котрий сидить на троні з хрестом у руці. 

  •  релігійну « поставив ідолів на горбі над двором теремним:Перуна дерев'яного, а голова його срібна, а вус золотий, і Хорса, Дажбога і Стрибога, і Сімарга, і  Макош.

Було запроваджено державну символіку. Герб Володимира - тризуб.

Учитель:  І З реформами ми розібрались.  Скажіть   ці реформи свідчать, що Володимир дійсно був Великим ? А зараз поглянте на доску.( На дошці йде  показ проектування картинок на релігійну тематику).

Картинки по запросу картинки різдва христовогоКартинки по запросу картинки до водохрещаКартинки по запросу пасха картинки

 

 

Тільки ми з'ясували,  що Володимир зібрав та об'єднав в одному святилищі верховні божества окремих племен. А це ж неязичницькі свята. Що це за свята і  чому ми їх святкуємо?  Це був останній спалах язичництва. Володимир, як один з найвидатніших діячів свого часу не міг не бачити, що стара релігія вже віджила своє та стала гальмом суспільного прогресу. З цієї причини, закріпивши особисте становище та звільнившись від своїх надміру шалених помічників – варягів, князь замислився про подальші заходи щодо релігії. Християнство не було єдиним варіантом. Реальна ситуація пропонувала і інші альтернативи: іудаїзм, іслам, буддизм питання було в тому, якій з цих релігійних систем віддати перевагу.  

   Зараз ми з вами переглянемо фрагмент відеофільму історія України « Володимир Великий » зверніть увагу на 988 і подію яка пов’язана з цим роком.

               ІІІ. Закріплення та повторення вивченого матеріалу:

Після перегляду відео фрагменту учитель задає питання?

  1. Яка подія пов’язана з 988 роком?
  2. Як запроваджував Володимир християнство?
  3. Чому церква назвала Володимира Святим?
  4. Яке значення  мало прийняття християнства на Русі – Україні.

ІV. Підсумковий етап.

Учитель пропонує учням зробити висновок яке значення мало прийняття Руссю християнства?

V. Домашнє завдання : опрацювати параграф 6, виконати завдання 7 на стор.63

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку