Пропонуються завдання для уроку узагальнення та тематичного контролю за розділом 2 "Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х-у першій половині ХІ ст." у 7 класі. Тематичне оцінювання проводиться у вигляді письмової роботи з різнорівневими тестовими завданнями.Завдання складено згідно із змістом чинної програми з історії України. Відповідно до змісту виокремлюються такі види завдань: пояснення понять й термінів. побудова ланцюга суджень, робота з хронологією, визначення причин і наслідків історичних подій. Вчитель має змогу диференційовано підійти до організації пізнавальної діяльності учнів, розвитку творчих здібностей школярів.
Тема. Урок узагальнення та тематичного контролю за розділом 2 «Київська держава (Русь – Україна)
наприкінці Х - у першій половині ХІ ст.»
7 клас
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з тематичного блоку, перевірити й оцінити знання учнів; розвивати вміння та навички, які формувалися під час вивчення теми; сприяти вихованню в учнів почуття патріотизму, поваги до історичного минулого своєї держави, пробудженню емоційно-особистісного ставлення до подій та явищ, спонукати школярів до подальшого поглиблення своїх знань.
Очікувані результати: після цього уроку учень / учениця має
• знати: роки правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого, дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів під Києвом, час зведення Софійського собору, укладення «Руської правди»; територію Київської держави за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого;
• розуміти: Русь часів Володимира Великого та Ярослава Мудрого як середньовічну централізовану монархію – імперію; історичне значення запровадження християнства як державної релігії Київської держави, укладення «Руської правди»; місце Русі – України серед європейських держав після прийняття християнства; поняття «шлюбна дипломатія», «фреска», «бояри», «книжкова мініатюра», «скрипторій»;
• уміти: охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику Володимира Великого та Ярослава Мудрого; визначити причини та наслідки впровадження християнства як державної релігії Київської держави; розпізнавати пам’ятки архітектури з часів Київської держави Русі – України.
Тип уроку: урок перевірки й обліку знань, умінь і навичок.
Обладнання уроку: картки із завданнями для тематичного контролю.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний етап.
Перед виконанням завдань учитель разом з учнями у короткій вступній бесіді пригадує, який розділ вони закінчили вивчати та які теми до нього належать.
ІІ. Тематичне оцінювання.
Варіант І
І рівень (завдання оцінюють у 0,5 бала)
1. Християнство на Русі було запроваджено у
а) 860 р.; б) 882 р.; в) 911 р.; г) 988 р.
2. Софійський собор у Києві було збудовано на честь
а) хрещення Русі; б) початок правління князя Ярослава Мудрого; в) розгром Ярославом Мудрим печенігів; г) відновлення єдності Русі.
3. Привілейована група населення в Київській Русі називалася
а) дружинники; б) закупи; в) рядовичі; г) смерди.
4. Перші писані закони на Русі з’явилися за правління князя
а) Олега; б) Володимира Великого; в) Ярослава Мудрого; г) Володимира Мономаха.
ІІ рівень (завдання оцінюють у 2 бали)
5. Встановіть послідовність подій.
А) Заснування Києво – Печерського монастиря.
Б) Початок одноосібного правління князя Володимира
В) Будівництво Десятинної церкви.
Г) Хрещення в Корсуні князя Володимира.
6. Поясніть значення понять і термінів: шлюбна дипломатія; фреска.
ІІІ рівень (завдання оцінюють у 3 бали)
7. Які твердження відповідають дійсності (шість правильних відповідей)?
А) Ярослав Мудрий є автором «Повчання дітям».
Б) За Володимира Великого було хрещено Русь.
В) Ярослав Мудрий заснував два міста з однаковою назвою – Юріїв.
Г) Ярослав Мудрий у битві під Києвом розгромив кочові племена половців.
Д) За князювання Володимира Великого до Русі були приєднані червенські міста.
Е) Князь Ярослав Мудрий посів київський престол після тривалої міжусобної боротьби із своїми братами.
Є) Митрополит Іларіон написав один з найвизначніших творів давньоруської літератури «Слово про закон і благодать».
Ж) Перший писаний збірник законів Русі було складено у період правління князя Володимира Великого.
З) Реймське й Остромирове Євангеліє виготовлені у скрипторії при Софійському соборі в Києві.
IV рівень (завдання оцінюють у 3 бали)
8. Чому період правління князів Володимира Великого і Ярослава Мудрого називають часом розквіту Київської Русі?
Варіант ІІ
І рівень (завдання оцінюють 0,5 бала)
1. Київська Русь була об’єднана під владою Ярослава Мудрого у
а) 1016 р.; б) 1019 р.; в) 1036 р.; г) 1052 р.
2. Під час правління Ярослава Мудрого було розгромлено кочові племена
а) хозарів; б) печенігів; в) половців; г) аварів.
3.Особисто вільні селяни у Київській Русі, які мали власне господарство, земельні наділи, виплачували данину державі й виконували на її користь певні повинності називалися
а) закупи; б) рядовичі; в) холопи; г) смерди.
4. Християнство на Русі запровадив князь
А) Аскольд; б) Олег; в) Ольга; г) Володимир.
ІІ рівень (завдання оцінюють у 2 бали)
5. Встановіть послідовність подій.
А) Будівництво собору Святої Софії.
Б) Створення Остромирового Євангелія.
В) Запровадження християнства.
Г) Призначення Іларіона першим руським митрополитом.
6. Поясніть значення понять і термінів: бояри; книжкова мініатюра.
ІІІ рівень (завдання оцінюють у 3 бали)
7. Які твердження характеризують розвиток Київської Русі за правління князя Володимира Великого (шість правильних відповідей)?
А) Здійснено два переможні морські походи на Константинополь.
Б) Заснував першу школу на Русі.
В) Для захисту кордонів Київської Русі від нападів кочовиків розпочато будівництво грандіозної системи укріплень.
Г) Розпочав карбування власних монет – златників і срібників.
Д) Під мурами Києва завдав поразки печенігам і примусив їх припинити напади на Русь.
Е) Здійснив спробу реформування язичництва проголосивши Перуна верховним богом Русі.
Є) Створив перший писаний звід законів Київської Русі відомий як «Руська правда».
Ж) Запровадив християнство як державну релігію Київської Русі.
З) Започаткував «шлюбну дипломатію» руських князів: його син Святополк був одружений з донькою польського короля Болеслава Хороброго; Ярослав – з донькою шведського короля Олафа.
IV рівень (завдання оцінюють у 3 бали)
8. Назвіть причини та наслідки прийняття християнства на Русі.
ІІІ. Рефлексія.
Учитель робить візуальний аналіз роботи учнів на уроці (у разі потреби вказує на допущені помилки учнів під час організації роботи).
IV. Домашнє завдання.
Скласти історичний кросворд до вивченого розділу. Одному учневі підготувати історичну довідку про половців.