«Київська Держава наприкінці X — у першій половині XI ст.»

Про матеріал

«Київська Держава наприкінці X — у першій половині XI ст.»

розробка уроку узагальнення знань для учнів 7 класу, що допоможе учням підсумувати та узагальнити отримані знання з даної теми

Перегляд файлу

Урок з історії України в 7 класі

Тема: «Київська Держава наприкінці X — у першій половині XI ст.»

Мета: - Повторити та узагальнити матеріал, вивчений учнями з теми   

           «Київська Русь наприкінці X — у першій половині XI ст.»,   

           підготуватися до тематичного оцінювання.

  • Розвивати в учнів уміння аналізувати та узагальнювати історичні факти, складати розповідь про історичні події, працювати з картою удосконалювати навички роботи в групах.
  • Викликати в учнів інтерес до історії свого народу.

Тип уроку:урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку: Урок-змагання «Що?Де?Коли?

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

II. Узагальнення та систематизація знань

Фронтальна бесіда «Що ви знаєте про Русь – Україну?»

Учні діляться загальними відомостями та фактами, які справили на них найбільше враження під час вивчення теми.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів.

Учні обєднуються в команду  5 чоловік, та обирають капітана команди,який буде керувати командою на протязі гри.

Вчитель пояснює учням правила та структуру гри.

Учасникам видається індивідуальна оціночна картка в якій вони зможуть оцінити результати своєї роботи на різних етапах уроку. Крім цього оцінювати роботу своєї команди буде капітан.

 

IV.  Повторення і закріплення знань

 

Завдання 1. «Я- найкращий декламатор» . Знайомство з князем.

Учні читають заздалегідь підготовані вірші про одного з князів Київської Русі.В руках тримаючи портрети князя. Мета завдання узагальнити знання про князів кінця Х – поч.. ХІ ст.

 

КНЯЗЬ КИЙ

Як на горі серед ліщини

Воздвиг фортецю — диво з див,

Як гуртував свої дружини,

На голубий Дунай ходив.

І на воротях Цареграда

Свої зарубки залишив,

Як захищав він руську правду,

Як мирно із братами жив.

І йшла сестриця привітати

Своїх натомлених братів.

Понині в променях іскриться

Над плесом вічного Дніпра

І Щекавиця, й Хоревиця,

І Старокиївська гора.

Князь Олег :

На череп коня князя ступила,

Лице постаріле гаряча сльоза обпекла…

Зненацька на ногу змія ядовита вкусила,

Що в черепі кінськім гніздечко звела.

Збулося пророцтво ворожбита старого –

Помер від коня, хоча й не живого.

Князь Ігор :

Й князь пішов на Цареград,

Але кинули повсталі

На слов’ян вогненний град...

Від усіх племен поляни

Позбирали данину,

Заплатили й древляни,

І притому не одну.

Князю все ж здалося мало...

Розлютились вороги,

До дерев його припнули .

І роздерли на шматки.

Княгиня Ольга :

Перед нею — Ігор-князь.

На йому убрання просте,

Без оздоби, без відзнак,

 Лук з залізними кінцями,

Збоку стріли, сагайдак.

Привітався з нею Ігор

І сказав перевезти...

Загойдавсь на хвилях човен

І поволі став плисти.

І очей не зводить Ігор:

Що за дівчина — краса!

Заговорить: думка — сонце;

Очі сині небеса.

Хто вона, чия і звідки,

Князь докладно розпитав,

А на другий день по неї

І сватів своїх послав.

І за князя вийшла заміж

Проста дівчина з села

І до смерті вірним другом

Князю Ігорю була.

Князь Святослав :

І з тихих плавнів потягнуло сном,

Князь печенігів, марнославний Куря

Підніс важкого келиха з вином.

Запита буде печенізька слава

Питвом заморським — не медком простим,

А княжий келих — череп Святослава,

Окутий ґратовинням золотим.

Регоче Куря: справа це рахубна —

Щоб руський князь позбувся голови.

Убила Святослава примха згубна —

 Попереджати, що «Іду на Ви».

Завдання 2. «Весела абетка»

 

Завдання цього конкурсу — повторити основні поняття й тер­міни з теми. Учитель роздає учнями по одній літері алфавіту, а учні називають  якийсь історичний термін чи поняття, що починаються з цієї літери, після чого говорять, що вони означають.

Наприклад : літера К, ,

Київська Русь — давньоруська держава, яка утворилась в IX ст. на східнослов'янських землях.

Київ — столиця Київської Русі,

Князь — титул правителя Київської Русі.

Князівство — державне утворення на чолі з князем.

Літера Г:

Гривня — срібний злиток у Київській Русі, що виконував роль

грошей.

Глаголиця — давньослов'янська абетка.

Гончарство — один із найпоширеніших видів ремесла на Русі, виготовлення виробів із глини.

Герб — знак держави, міста чи роду тощо.

Літера В:

Віче — народні збори на Русі, на яких розв'язувалися важливі громадські справи.

Вотчина — земельна власність, яку можна було передавати в спадок, продавати тощо.

Літера М:

Мозаїка — зображення чи візерунок, зроблені з кольорових

шматочків скла, смальти або камінців.

Монастир — церковна установа, у якій ченці відокремлювали ся від мирського життя.

Монах — глибоко віруючий християнин, який присвячує своє життя служінню Богові.

Літера С:

Смерд — вільний селяни на Русі, член громади.

Собор — духовна установа, де відбуваються богослужіння.

 

 

Завдання 3. «Телефончик»

За принципом набору SMS-повідомлення розшифруйте слова:

Описание: сканирование0055.jpg

Підрозділ плем’я, який складався з декількох родів.

8617640

Корінне населення Криму протягом V ст. до н.е. – XI ст. н.е.

71164

Східнослов’янські  союзи  племен,  що  проживали  на  території сучасної Київщини (р. Дніпро).
665054

Бог грому та блискавки давніх слов’ян.

62675

Завдання 4. «Що зробив цей князь для Русі-України?» Метод  «ФІШБОУН»

Учням надається заготовка ,де на папері зображений скелет риби, який є «Умовним князем». Завдання учнів, розмістити на кісточках риби якомога більше фактів ,пов’язаних з цим правителем Русі. 

 

Завдання 5. « Хто я?»

Капітан команди одягає маску  з обличчям одного з правителів Русі. Його завдання за допомогою запитань,вгадати, хто він. Члени команди відповідають  лише «так» або «ні».

 

Завдання 6. «Історичні загадки» Учням по черзі читається загадка про одного з князів Русі – України, а їх  мета – вгадати князя.(запрошені учні з іншого класу)

1. Де стоїть тепер наш Киів,

Там була сама гора,

Жив там першим …(Кий) з  …(Хоривом),

…(Щек) та …(Либідь) їх сестра.

2. І, коня свого спинивши,

Він говорить: «Вояки!

Хай же матір’ю нам стане

Славний Київ на віки!» (Олег)

3. Умер Олег. Закняжив … (Ігор).

Це завзятий був вояк:

Налітав він, наче вихор,

І не знав жалю в боях.

4. І за князя вийшла заміж

Проста дівчина з села

І до смерті вірним другом

Князю Ігорю була. (княгиня Ольга)

5. З вами, любі деревляни,

Боротьби я не веду,-

Пом’яну я чоловіка,

Справлю тризну і піду. (княгиня Ольга)

6. Скрізь і завжди він з вояцтвом,

Разом всі їдять і п*ють .

Сплять – вкриваються вітрами,

Сідла в голови кладуть. (князь Святослав)

7. І народ за серце й розум

Свого князя шанував.

«Красним  сонцем України

Цього князя прозивав. (князь Володимир Великий)

8. І в Європі честю мали

Королі, князі, царі

Поріднитись із цим князем,

Побувати у дворі. (князь Ярослав Мудрий)

Фізкультхвилинка “Перші князі”

      Як виглядали перші князі? Давайте почнемо перевтілюватись. Найпершими князями були Аскольд і Дір. Князь мав поважний вигляд. Збираючись в дорогу накидав на плечі плащ (учні накидають уявний плащ), застібав фібулою, щоб тримався на міцних плечах, одягав високі шкіряні чоботи та шапку. Князь Святослав був войовничим князем, тому часто одягав обладунки, які були досить важкі. Одягав усе поступово, спочатку кольчугу, потім меч чіпляв до пояса, а насамкінець одягав шолом. А його мати княгиня Ольга носила довге жіноче вбрання (учні нахиляються, щоб показати довжину), також носила плащ. А тепер перевіримо чи дійсно ви перевтілювались у князів, чи все пропустили. Ви повинні обрати з переліку княжий одяг, а сигналом вашого вибору будуть підняті руки. Отож, перевіряємо, князь був одягнений в: кеди, високі шкіряні чоботи, плащ, спортивний одяг, шапку 

 

Завдання 7. «Не вір очам своїм»

Виконується за допомогою комп’ютерної де презентації,де розміщені  завдання різного рівня складності. Учні, колективно обговорюють завдання на слайдах, та обирають того,хто даватиме відповідь на запитання.

Завдання 8 . «Збери пазл».

За допомогою комп’ютера та мережі інтернет, учні повинні зібрати пазл, на якому зображена історична постать.

Завдання 9 . «Частини мови»

Підібрати до вгаданого персонажа по 5 іменників,прикметників та дієслів,які  б охарактеризували дану особистість та її діяльність.

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Рефлексія.

 Метод «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я взнав…

Навчився…

Після цього уроку ціную…

Наприкінці уроку вчитель підбиває підсумки змагання. Підра­ховуються зароблені учнями бали й оголошується переможець. Разом із капітаном команди учитель виставляє учням оцін­ки за роботу на уроці.

VІІ. Домашнє завдання.

 

 

Підготуватися до тематичного оцінювання

 

Написати ессе  про одного з князів зазначеного періоду.

 

docx
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
1365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку