Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині ХІІ – першій половині ХІІІ ст.

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями політичного та соціально-економічного розвитку Київського, Чернігівського та Переяславського князівств.
Перегляд файлу

Тема уроку: Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині ХІІ – першій половині ХІІІ ст.

 

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями політичного та соціально-економічного розвитку Київського, Чернігівського та Переяславського князівств.

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть

  •           знати дати (рік):
    •    захоплення Києва дружиною Андрія Боголюбського,
    •    походу новгород-сіверського князя Ігоря Святославовича проти

    половців,

  •    першої письмової згадки назви «Україна»;
  •           знати найбільші удільні князівства та міста, що стали їх політичними

       центрами (столицями);

  •           пояснювати поняття «удільні князівства», «колективний сюзеренітет»;
  •           показувати на карті території князівств часів роздробленості;
  •           характеризувати політичне та соціально-економічне становище у Київському, Чернігівському та Переяславському князівствах в другій половині ХІІ – на поч.. ХІІІ ст.

 

Обладнання: Смолій В.А. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл/ В.А. Смолій, В.С. Степанков. – К.: Генеза, 2007. – 224 с.: іл., карти.;

Атлас  з історії України для 7 класу; «Слово про Ігорів похід»/ переклад на українську мову М. Рильського. – К., 1982.

 

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу, формування знань, умінь, навичок учнів

Хід уроку

 На Любецькому з’їзді князів 1097 року було зроблено спробу припинити князівські усобиці. Володимир Мономах зумів на деякий час призупинити процес розпаду держави. Та у середині ХІІ століття  Русь спіткала доля багатьох європейських держав.

Робота з картою

Зробіть порівняльний аналіз карт ««Київська Русь у ІХ –ХІ ст.» та   «Роздробленість Київської Русі»:

  • Чим вони відрізняються?
  • Чим ви можете пояснити ці відмінності?
  • Як називається період в історії поданий на карті «Роздробленість Київської Русі»? Згадайте, під час вивчення яких тем із всесвітньої історії ми зустрічалися із періодом феодальної роздробленості?
  • Назвіть причини роздробленості імперії Карла Великого.

Учитель підводить учнів до визначення причин феодальної роздробленості Русі.

Проблемне запитання учням класу

  • Політична роздробленість – це характерна риса багатьох європейських

   держав. Чи правильним буде твердження, що політична роздробленість є

   закономірним процесом для тогочасної Європи?

 

Робота в групах

Об’єднайте учнів у три групи та розподіліть між ними завдання з опанування  трьох частин тексту вказаного вище підручника:

Група І – Київське князівство;

Група ІІ – Переяславське князівство;

Група ІІІ – Чернігово-Сіверське князівство.

Кожна група на протязі 15-17 хв. заповнює відповідну графу в таблиці, потім обмін інформацією.

Питання для опрацювання

Київське князівство

Переяславське князівство

Чернігово-Сіверське  князівство

Географічне положення (територія)

 

 

 

Найбільші міста

 

 

 

Характеристика господарства:

а) сільське господарство

б) ремесла

в) торгівля

 

 

 

Головні політичні події

 

 

 

Культурні досягнення

 

 

 

 

  • Назвіть основні ознаки розвитку земель у період роздробленості?

Відповіді на це запитання учні дають за допомогою прийому «Коло ідей».Учитель пропонує учням пригадати ознаки держави і підтвердити фактами твердження, що удільні князівства були державами в повному розумінні цього поняття. Характеризуючи форми відносин між князівствами учитель може ознайомити учнів із твердженням ряду істориків про те, що Русь не розпалася, а лише змінила форму державного устрою.

 

Робота з документом

Учитель пропонує учням за текстом вказаного вище підручника опрацювати фрагмент із «Слова о полку Ігоревім»:

«З ранку красного до вечора,

З вечора до світу ясного

Летять стріли гартовані,

Гримлять шаблі об шоломи,

Тріщать списи булатні

У полі невідомому,

Серед землі Половецької.

Чорна земля під копитами

Кістьми засіяна,

Кров’ю полита, —

Тугою зійшли тії кості

На Руській землі!

Бились день та бились і другий,

А на третій, в південну годину,

Похилились Ігореві стяги!

Тут брати розлучились

Над рікою Каялою бистрою.

Не стало вина кривавого,

Закінчили своє погуляння русичі,

Сватів своїх добре напоїли,

Самі полягли за землю Руську.»

 

  • У чому полягає основна ідея «Слова о полку Ігоревім»?

Учитель повертається до проблемного завдання. Учні висловлюють свої міркування.

 

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
1270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку