Данило Романович: його внутрішня політика

Про матеріал
Тема уроку: Данило Романович: його внутрішня політика Мета уроку: охарактеризувати внутрішню політику князя Данила Галицького.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Данило Романович: його внутрішня політика

 

 Мета уроку: охарактеризувати внутрішню політику князя  Данила Галицького.

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  •           знати:
    • хронологічні межі правління Данила Галицького;
    • дату відновлення єдності Галицько-Волинської держави;
    • дату першої письмової згадки про Львів;
  •           вміти  показати на історичній карті територію Галицько-Волинської держави у час володарювання Данила та її адміністративні центри;
  •           характеризувати суть реформ князя Данила та характеризувати його як державного діяча

 

Обладнання уроку: Смолій В.А. Історія України: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл/ В.А. Смолій, В.С. Степанков. – К.: Генеза, 2007. – 224 с.: іл., карти.; Атлас  з історії України для 7 класу; Галицько-Волинський літопис/переклад з давньорус. Л. Махновця. – К.: Дніпро, 1989

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування знань, умінь, навичок учнів

Хід уроку

 

Пояснення вчителя

ХІІІ століття. Найбільша держава тогочасної Європи – Русь із центром у Києві переживає процес роздробленості. Її державницькі, політичні та культурні традиції переймає на себе нове державне утворення – Галицько-Волинське князівство, яке з’являється у Європі у 1199 році дякуючи мудрій політиці волинського князя Романа. Галицько-Волинська держава поступово стає правонаступницею занепадаючого Києва. Сьогодні на уроці ми торкнемося основних віх політики одного з найвизначніших правителів цієї держави Данила Романовича Галицького.

Отже, тема нашого уроку «Данило Романович Галицький, його внутрішня політика».

 «Сей же король Данило був князем добрим, хоробрим і мудрим, який спорудив городи многії, і церкви поставив, і оздобив їх різноманітними прикрасами і братолюбством він світився був із братом своїм Васильком. Сей же Данило був другим по Соломоні …» – так характеризує діяльність князя Данила Галицько-Волинський літопис. А наприкінці сьогоднішнього  уроку ми постараємося довести або спростувати цю думку.

 

Проблемне питання

  • Чи був Данило Романович Галицький мудрим політиком та державним

    діячем?

Відповідь на це запитання учні  будуть давати, використовуючи прийом ПРЕС

Я думаю, що…

Тому що…

Наприклад, …

Отже, …

Робота в групах

    Група І

  • Опрацювати документ та дати відповідь на питання

«А назавтра княгиня вчинила раду.., і втекли вони в Ляхи. При цім Данила узяв дядько перед себе [і] вийшов із города, а Василька взяв піп Юрій з кормилицею [і] вийшов із города дірою городської стіни… У ті ж роки [Лешко Білий] послав Данила в угри і з ним послав посла свого В’я­чеслава Лисого… Король [Андрій] пожалкував про те, що сталося, і за­лишив Данила в себе…»

(Галицько-Волинський літопис)

  • Як розгорталися події у Галицько-Волинській державі після смерті князя

   Романа?

Група ІІ

  • Опрацювати документ та дати відповідь на питання

«Передчасна смерть не дала Романові закріпити престол за своїми ма­лолітніми синами Данилом (що мав 3 роки) і Васильком (1 рік)… Вдова Ро­мана з дітьми спочатку зачинилась у Володимирі на Волині, але, боячись, що бояри видадуть її ворогам, утекла потай до Польщі. Польський король Леш­ко залишив її з Васильком у себе, а малого Данила вислав в Угорщину до короля Андрія. З цього часу для молодих Романовичів настали часи, повні різних пригод і тривог…»

(Д. Дорошенко. Нарис історії України)

«[Романовим] синам Данилу було всього чотири, а Василькові – два ро­ки, й галицькі бояри прогнали їх разом із їхньою вольовою матір’ю, княгинею Анною…»

(О. Субтельний. Україна. Історія)

  • Як розгорталися події у Галицько-Волинській державі після смерті князя

   Романа?

  • Де пройшло дитинство та юність князів Данила та Василька?

Група ІІІ

  • Опрацювати документ та дати відповідь на питання

«І так лишився малий княжич Данилко на Угорщині, а княгиня Ро­манова з княжичем Васильком у Кракові.

Не мав Данилко при собі нікого із своїх, тільки Дмитруся Домамирича, ще батькового отрока…

Король Андрій як опікун княжича Данилка подбав і про дальшу освіту кня­жича. Передусім передав його вчителеві латинської мови…

Княжич Данилко був пильний учень і скоро засвоював собі цю, світову тоді, мову. Та не занедбував княжич і лицарського діла…»

(А. Лотоцький. Княжа слава)

  • Де пройшло дитинство та юність князів Данила та Василька?

 

 

Пояснення вчителя – про  утвердження князя Данила на Волині, а також про його участь у битві на річці Калці 1223 року.

Отже молодий князь Данило утвердився на батьківській землі, бо Роман був волинським князем. Але не полишає Данило думки про об’єднання  Галицького і Волинського князівств в одних руках. Як це колись зробив його батько. Розпочинає боротьбу за Галич. Довгих 33 роки він боровся за своє право посісти престол  Галицько-Волинської держави. Здолати опір бояр і остаточно утвердитися в Галичі йому вдалося лише у 1238 році.

 

Робота з підручником

  • Опрацювати текст вказаного вище підручника про військові справи Данила, робота з картою та відповіді на питання:
  • Назвіть та покажіть на карті з якими ворогами вів боротьбу Данило

   Романович за відродження  держави.

  • Назвіть та покажіть місця основних битв, які провів князь.
  • Назвіть та покажіть території, які були приєднані до Галицько-Волинського

   князівства за князювання Данила Галицького.

  • Порівняйте територію Галицько-Волинської держави з кордонами Київської

   Русі у період розквіту.

Варіант І

Відеоролік «Історія України. 60 серія. Данило – король галицький».

Варіант ІІ

Випереджаюче завдання про реформи Данила та розбудову держави. Прослухавши інформацію учні відповідають на поставлене запитання:

  • Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що Галицько-Волинська держава за часів

   Данила Галицького досягла свого розквіту?  Якщо так, то чому?

 

Виконання  діаграми Венна

Порівняйте внутрішню політику Романа Мстиславовича та Данила Романовича

Учитель

 В останні роки життя князь Данило часто хворів, боліло серце, все гірше бачили очі… Він довгими годинами сидів на високих східцях білокам’яного замку у своєму улюбленому місті Холмі. В його уяві спливало життя, здавалося довге, все ж таки йому минув 63 рік! – і, водночас, таке миттєве, що промайнуло не знати коли і як.

 

Повернутися  до проблемного питання уроку. Учні відповідають, використовуючи прийом ПРЕС.

 

 

 

doc
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку