Тема уроку: Боротьба з монгольською навалою
Мета уроку: ознайомити учням з утворенням монгольські держави, походами монголів на Русь, причинами невдач руських князів
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Обладнання: Смолій В.А, Історія України: Підручник для 7 класу. загальноосвіт. навч. закл/ В.А. Смолій, В.С.Степанков – К.: Генеза, 2007.– 224с.: іл., карти; Атлас з історії України для 7 класу; відеоролики -STAR MEDIA, babich desing . Історія України 58 серія «Нове нашестя монголо – татар»; Марченко О.С. історія України .7 клас: матеріали до уроків- Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2007-144с.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу, формування знань, вмінь та навичок
Хід уроку
Пояснення вчителя – про утворення монгольської держави.
У 1222 році монголи підійшли до кордонів сучасної України. Половці ,перед якими нависла смертельна небезпека, попросили допомоги у руських князів: «Якщо не допоможете нам , будемо ми сьогодні порубані, а вас завтра порубають». Руські князі відгукнулися на прохання половців. Як пише літописець князі вирішили : «краще бити ворога на чужій землі ….».
31 травня на березі річки Калка відбулася перша битва з монголами русько - половецького війська.
Варіант І
Розповідь вчителя про битву на річці Калка з демонстрацією схеми бою:
Уявний план битви на Калці за Іпатіївським літописом [11](31 травня 1223 року):
1) Кияни Мстислава Романовича; 2) Чернігівці Мстислава Святославича;
3) Курчани Олега Святославича; 4) Галичани Мстислава Удатного; 5) Волинці Данила Романовича; 6) Половці Яруна; 7) Монголи Субедея і Джебе;
8) Бродники Плоскині.
Варіант ІІ
Під час розповіді учитель пропонує учням заповнити таблицю :
Битва на річці Калка __________________ року |
Варіант ІІІ
Робота з документом
Вчитель пропонує учням опрацювати документ і дати відповідь на запитання . Для пришвидшення роботи текст документа можна розділити на дві і більше частин , а потім застосувати прийом «2+2».
«Мстислава Удатного мирний результат не влаштовував. Він перейшов Калку, підняв в атаку половців, дружину Данила Романовича й свою дружину. Говорять, навіть не вважав за потрібне повідомити , що йде в атаку, ні Мстиславу Чернігівському, ні Мстиславу Київському. Разом із тим цілком резонно було б залишити частину військ як резерв і для охорони переправи . У Київського Мстислава було багато піших воїнів. Природно , що для атаки кінних військ вони були не придатні , а оборону тримати на випадок непередбачуваності бою могли. Чернігівському Мстиславу належало свою кінноту поставити в резерв і берегти переправу. Відсутність головнокомандуючого , наділеного правом єдиновладно розпоряджатися всіма силами, звичайно ж позбавило руське військо взаємодії.
З огляду на перевагу військової організації татар над феодальною структурою князівських дружин, можна стверджувати, що уведення в бій усіх дружин – і київської і чернігівської – не призвело би до іншого результату. Першими вдарили половці, за ними до рядів завойовників додалася дружина Данила Романовича зі своїм військом на чолі . Усі руські дружини виявилися між правим і лівим крилом монголо-татар , перед обличчям залізного строю головних сил. Погляду учасників битви відкрилися зовсім не ті сили, на які вони сподівалися. Удар був міцний. Половці побігли, Данилова дружина була майже повністю знищена . Стиснута з трьох боків , не могла відбити удару й дружина Мстислава Удатного. Літописці звинувачують Мстислава Київського, що стояв він на своїй горі і байдуже дивився. Як гине руське військо. А що він міг зробити? Рушити своїх піших воїнів на переправу, зруйновану половцями? Підставити під вірну смерть від кривих монгольських мечів пішу рать? Йому не залишалося нічого ,як замкнути кільце оборони . Дивно інше. Мстислав Удатний незважаючи на свою славу , кинувся тікати й навіть не намагався вритися із залишками дружини в стані Мстислава Київського. Винний він був перед київським князем своєю поспішністю, а не київський князь своєю обережністю».
(Сучасний історик про битву на річці Калка. Марченко О.С. історія України.
7 клас: матеріали до уроків – Харків: Веста : Видавництво «Ранок», 2007- ст.89)
поразки ви можете назвати?
думка з цього питання ?
2. Підкорення Переяславського і Чернігівського князівств.
Варіант І
Вчитель пропонує учням переглянути відеоролик про знищення монголами Переяславського і Чернігівського князівстві дати відповідь на запитання до відеоролика.
Варіант ІІ
Робота з документом
«Узяв він (Батий) город Переяслав списом, вибив його весь, і церкву архангела Михайла сокрушив , і начиння церковне незчисленне срібне і золоте , і дороге каміння взяв. І єпископа преподобного Симона вони вбили . У той же час послав він війська на Чернігів . Обступивши вони город великою силою , і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зо всіма воїнами. Билися вони, переможний був Мстислав, і безліч із воїнів його побито було, і взяли вони город , і запалили вогнем ».
(Із «Повісті минулих літ»)
3. Велич і трагедія оборони Києва.
Варіант І
Вчитель пропонує переглянути відеоролик і дати відповіді на запитання до відеоролика.
Варіант ІІ
Робота з документом
Варіант ІІІ
Вчитель пропонує після перегляду відеоролика спів ставити матеріал відео з опрацьованим документом підручника. Можна запропонувати учням визначити спільне та відмінне: перший варіант – спільне; другий варіант – відмінне.
4. Похід монголів на Захід . Утворення Золотої Орди
Варіант І
Вчитель розповідає про похід монголів на Захід та утворення Золотої Орди.
Робота з термінами
Варіант ІІ
Самостійне опрацювання матеріалу підручника учнями. Після завершення читання вчитель пропонує учням пограти в «історичний волейбол» –задавати один одному запитання.