Вчитель: Рибченко Н. С. (Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №116, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель)
Тема: Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини у розчині.
Мета: повторити поняття «розчини», їх класифікацію, «розчинена речовина», «розчинник»; з’ясувати поняття «масової частки розчиненої речовини»; формувати вміння встановлювати міжпредметні зв’язки з математикою при визначенні частини від цілого, відсотків розчиненої речовини та розчинника, застосуванні пропорцій; встановлювати причинно-наслідкові зв’язки для прийняття рішень про застосовування розчинів з більшою чи меншою масовою часткою розчиненої речовини.
Обладнання: терези з наважками, мірний циліндр, хімічні склянки, ложка, скляна паличка, цукор, розчин оцту (9%), оцтова есенція (80%).
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (8 хв.).
Проблемний момент: Один з учнів виконує роль господаря, який запросив двох товаришів у гості. Він повинен приготувати чай для гостей. Гостинний господар цікавиться, скільки чаю приготувати для кожного гостя (склянку, півсклянки тощо); скільки цукру додати до склянки або півсклянки чаю; чай заварювати міцний чи ні?
Навіщо потрібно цікавитися такою інформацією? (хтось любить солодкий чай, а хтось ні; комусь подобається міцний чай, а хтось любить слабо заварений).
Як можна назвати такий напій за його складом? Відповідь обґрунтуйте. (РОЗЧИН, оскільки приготований напій складається з води як розчинника та розчинених речовин – чайної заварки та цукру).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)
Господар готує чай для гостей з правильними вимірами за допомогою терезів та наважок, воду відміряє мірним циліндром з допомогою вчителя.
Отже, господар приготував для першого гостя чай з таких компонентів: 200 г гарячої води, 5 г цукру та 10 г чайної заварки. Давайте пригадаємо математичні поняття «частина від цілого», «відсотки», «пропорція» і розрахуємо, скільки частин займає кожен компонент приготованого напою. Оскільки ці дані є розрахунковою задачею, то оформлення розрахунків починаємо з короткої умови:
Дано: Розвязання:
m(H2O)=200 г І спосіб (пропорційний)
m(цукру)=5 г 1) Яка маса розчину?
m(заварки)=10 г 200+5+ 10=215 (г)
_________________ Тобто увесь розчин – це 1(ціле або 100%)
2) Складаємо пропорцію:
200 г розчину – 1 (або 100 %)
5 г цукру - Х;
5 г ∙ 1 5 г ∙ 100%
Х= ---------- = 0,025 або ---------------- = 2,5% .
200 г 200 г
200 г розчину – 1 (або 100 %)
10 г заварки - У;
10 г ∙ 1 10 г ∙ 100%
У = ---------- = 0,05 або ---------------- = 5% .
1 - 0,025-0,05=0,925 або 100% – 2,5% – 5% = 92,5% води містить розчин чаю.
(такі розрахунки учні можуть виконувати на дошці та у зошиті самостійно – міжпредметний зв'язок з математикою)
ВІДПОВІДЬ: 0,025 або 2,5% цукру; 0,05 або 5 % заварки; 0,925 або 92,5 % води.
У хімії така частина компоненту розчину називається «МАСОВА ЧАСТКА РОЗЧИНЕНОЇ РЕЧОВИНИ У РОЗЧИНІ», позначається W і являється відношенням маси розчиненої речовини до маси розчину, розраховується за формулою:
m (розч. реч.)
W = -------------------- ∙ 100%
m (розчину)
(порівняйте з розрахунками у І способі розв’язання).
ІІ спосіб (за формулою):
5 г 5 г ∙ 100%
W (цукру) = ---------- = 0,025 або W (цукру) = ---------------- = 2,5% .
200 г 200 г
10 г 10 г ∙ 100%
W (заварки) = ---------- = 0,05 або W (заварки) = ---------------- = 5% .
200 г 200 г
1 - 0,025-0,05=0,925 або 100% – 2,5% – 5% = 92,5% води містить розчин чаю.
ВІДПОВІДЬ: 0,025 або 2,5% цукру; 0,05 або 5 % заварки; 0,925 або 92,5 % води.
Як бачите, в обох способах розв’язання відповіді однакові, тому ви можете користуватися тим способом, який для вас зручніший.
Розглянемо та проаналізуємо мал. 77 та 78 на ст.155 у підручнику (Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія. 7 клас).
На мал. 78 та на демонстраційному столі є розчини оцтової кислоти – 9% та 80%. Чому не можна заміняти 9 %-й розчин оцту оцтовою есенцією, що містить 80 % оцтової кислоти? (Тому, що висока концентрація кислоти призводить до хімічних опіків)
Як із розчину з великим вмістом розчиненої речовини приготувати розчин з низьким вмістом цієї речовини (наприклад, з оцтової есенції виготовити 9%-й розчин)? (додати необхідну кількість дистильованої води)
Чи можна виготовляти або розбавляти розчин не дистильованою водою, а дощовою або річковою? Відповідь обґрунтуйте. (Не можна, оскільки недистильована вода містить домішки інших розчинених речовин, які можуть взаємодіяти з речовинами, з яких треба приготувати розчин)
ІV. Закріплення та узагальнення (15 хв.).
Розвязування задач на ст. 160 № 198, 199, 200.
V. Висновки уроку та домашнє завдання (5 хв.).
1. Параграф 27; вправи 197.
2. Домашній експеримент на ст. 161.