Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину. Розв’язування розрахункових задач. Обчислення масової частки розчиненої речовини.

Про матеріал
Розробка уроку для 7 класу , урок інтегрованого змісту. Використані коспетентнісні задачі, у дитини формуються причинно - наслідкові звязки.
Перегляд файлу

УРОК ХІМІЇ  В 7 КЛАСІ

 

Тема: Кількісний склад розчину.  Масова частка розчиненої речовини.

              Виготовлення розчину. Розв’язування розрахункових задач. Обчислення масової частки розчиненої речовини.

Мета   н а в ч а л ь н а: сформувати поняття кількісного вираження складу розчину, вчити осмислювати хімічну сутність явищ, застосовувати засвоєні знання в конкретно заданій ситуації, вдосконалювати навички хімічного експериментування, приготування розчинів з певною масовою часткою речовини; навчити обчислювати масу розчинника та  розчиненої речовини для приготування розчинів з певною масовою часткою речовини;

р о з в и в а ю ч а :розвивати математичні здібності учнів, розвивати  науково-теоретичне, логічне, творче мислення, розвивати інтелектуальні вміння в процесі розв’язування задач, сприяти формуванню та розвитку комунікативних здібностей та вміння працювати в групі,виховувати толерантність, цікавість до предмету;

в и х о в н а : здійснювати валеологічне та політехнічне виховання.

Обладнання : презентація до уроку, опорні конспекти учням, відеозаписи звернень від вчителів математики та фізики, від мами – кулінара та шкільного повара, лист від вчителя історії колби з розчинами солі , колби, мірні циліндри,хімічні електронні терези, акваріум, живі рак і риба, мікроскопи, мікропрепарати з цибулі, фізична карта світу, кольорові кола для руханки.

Реактиви: таблетовані препарати – фурацилін,  гідроперит, сіль кухонна, оцет, сода кристалічна, дистильована вода.

 

 

ХІД   ЗАНЯТТЯ:

І. Організаційний етап

Учні розподілені на групи, в кожній групі є бригадир, який керує та узгоджує роботу групи.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Актуалізація знань з хімії.

  • Розчин - це однорідна суміш речовин
  • Розчини прозорі і однорідні. Це істинні розчини . Їх основна ознака - однорідність
  • У розчині частинки однієї речовини рівномірно розподілені між частинками іншої речовини.
  • У розчині завжди міститься розчинник і розчинена речовина .
  • Розчини, на відміну від хімічних сполук -  не мають постійного хімічного складу
  • Розчин = розчинник + розчинена речовина
  • Розчинник - речовина, яка знаходиться в тому ж  агрегатному стані,   що й розчин (або маса якого найбільша)
  • Розчинена речовина може перебувати в будь-якому агрегатному стані: твердому, рідкому, газоподібному.
  • Масова частка розчиненої речовини – це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину.

2. Відеозвернення від вчителів математики та фізики .

Для ефективної роботи на нашому занятті нам потрібно повторити і пригадати деякі поняття з фізики та математики. Це зрозуміли наші вчителі і вирішили звернутись до вас у цьому відеозверненні. (Перегляд відеозвернення вчителів у якому пригадують поняття з математики та фізики, що стануть корисними та потрібними при вивченні даної теми ).

 

ІІІ. Керована практика .

  1.     Розчини в природі .

Ви  бачите, ось тут  біля столу стоять ємності з рідиною. Це не просто рідина. Це вода, відтворена за складом та вмістом солі в відомих водоймах світу

    На  географічних картах озера пофарбовані то в блакитний, то в бузковий колір.

  •                 Чому це так? Що означають ці кольори?

http://go1.imgsmail.ru/imgpreview?key=692986ea1f929760&mb=imgdb_preview_1598Очікувана відповідь. Блакитний колір означає, що озеро прісне, а бузковий, - що воно солоне.  Солоність води в озерах різна. Одні озера так насичені солями, що в них неможливо потонути, і їх називають мінеральними.

 

 

 

Знайдіть, будь ласка на карті озеро Балхаш, озеро Байкал, мертве море та озеро Моно. Озеро Байкал.

 В мене є для вас завдання,  вам потрібно обчислити:

Яку масову частку солі мають вищезгадані водойми, якщо при випаровуванні 5 кг води з цих озер будо отримано солі:

  1.     Мертве море –1 685 г солі   (33.7%)
  2.     Балхаш – 260г солі   (5.2%)
  3.     Моно  - 800г  солі  (16%)

Завдань багато не буває! Ось ще три стаканчики з водою Об’єм води однаковий – 200 мл. В кожен з стаканів я вміщую сире яйце. Що з ними відбувається? Чому на вашу думку яйце себе так по різному веде в кожному з стаканів? Що впливає на можливість тіл плавати? Так, ви праві. В першому  стакані чиста вода, в другому – 5% розчин солі, в третьому – 20% розчин солі. Ваше завдання – обчислити густину води в кожному  з розчинів і результати внести в таблицю.

 

2.Розчини на варті життя людини:

Лист від вчителя історії.

Шановні юні хіміки! На адресу нашого кабінету вчитель історії надіслав листа. Прочитаймо його.

Шановні семикласники! Під час Другої світової війни в  запеклих боях бійці відвоювали світле майбутнє для нас. 10 березня 1944 року в результаті Умансько - Ботошанської операції було звільнено наше місто від фашистських загарбників.  Минулого 2019 року виповнилось 75 років з дня звільнення нашого міста, а в 2020 році буде 75 років закінчення цієї війни.  Безліч поранених і вбитих залишались на полях бою. Щоб врятувати бійців медикам приходилось працювати просто неба. При великих втратах крові у медицині застосовують фізіологічний розчин за масовою часткою кухонної солі 0,9%.

Учитель хімії : Які маси солі і води треба взяти, щоб добути такий розчин масою 2000г? (Учні розраховують і після проведення інструктажу з техніки безпеки готують розчин)

Ми звичайно не будемо перевіряти правильність ваших розрахунків на людині, але на інших живих істотах перевіримо.

E:\Фото\Фото-5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В акваріум з приготованим фізіологічним розчином учні запускають

рака та рибок.

 

Завдання для юних фармацевтів. Для обробки раневих поверхностей з метою попередження зараження використовують  розчини  спеціальних медичних препаратів-антисептиків.

Катаючись велосипедом, молодший брат Сашка, п'ятикласник Ярослав впав і боляче забився. Він збив коліна і виникла капілярна кровотеча. Ми повинні допомогти хлопчику. В домашній аптечці є таблетки гідропериту та фраціліну. Обчисліть, будь ласка, масу речовини та об'єм води, потрібних для приготування розчинів для асептичного застосування та приготуйте ці розчини.

Завдання :

1. Приготувати 200 г 3% розчину гідроген  пероксиду (гідропериту) .

2. Приготувати  200 г 0,2 % розчину фурациліну .

3.Приготувати  200 г  10 % розчину кристалічної  соди .

 

РУХАНКА. Подібна руханка дозволить не лише зняти напруження з хребта та інших частин тіла, а й розвантажить органи зору. Одночасно учні пригадують знання про типи кольорів.  По класу розвішані кола різних кольорів. Вчитель називає кольори по черзі, учні повинні повернутись, знайти та подивитись на коло певного кольору. Пригадати, до теплих чи холодних кольорів належить. При повороті до теплих кольорів учні піднімають руки догори та виконують вправу на розтяжку, а при повороті до холодних кольорів – роблять нахил вперед і присідають. Закінчуємо хвилинку руханки дихальною вправою.

 

3 . Розчини в сільському господарстві.

 

В сільському господарстві також неможливо обійтись без розчинів, адже це і добрива, які необхідні для нормального функціонування рослин, і речовини що захищають від шкідників. Зазвичай в спеціалізованих магазинах продають препарати з високою концентрацією діючої речовини, використання яких може згубно вплинути на рослину. Тому необхідно вміти приготувати оптимальний для використання розчин для рослин.

 

 

Завдання:

1. Для підживлення кімнатних рослин використовують  0.015% розчин амоніачної селітри . Бабуся Оксанки розчинила 50 г селітри в 10 л води. Чи не нашкодить бабуся рослинам?

 

4. Розчини в кулінарії.

Наші мами, дізнавшись, яку тему ми з вами вивчаємо, також підготували нам завдання.

Завдання:

  1. Розрахуйте масу цукру, необхідну для приготування 50 кг солодкого компоту з вишень, якщо масова частка цукру в ньому 30%.
  2. Скільки  крохмалю мені потрібно додати  до компоту, щоб зварити смачний кисіль, якщо відомо , що масова частка крохмалю має бути 3 %? Вас чекає солодка винагорода за гарне навчання!

Підсумок заняття:

  • Один з найпоширеніших способів вираження концентрації розчину - через масову частку розчиненої речовини.
  •  Відношення маси розчиненої речовини до загальної маси розчину називають масовою часткою розчиненої речовини.
  •  Масову частку позначають грецькою буквою «дубль-ве» і виражають у частках одиниці або відсотках.
  • Сьогодні на уроці ми поглибили  свої знання про масову частку розчиненої речовини.
  • В майбутньому ці знання ви застосуєте  в домашніх умовах, коли будете готувати розчини.

Творче завдання:

1. Працівник перукарні дзвонить своїй колезі  і питає: яка маса пергідролю  і води буде потрібно для приготування 100г 9% розчину перекису водню. Цей розчин їй необхідний для освітлення волосся перед фарбуванням. Якою була відповідь?

2. 5% розчин кальцій хлориду використовується в медицині для поліпшення згортання крові. Які маси солі та води  потрібні для приготування 1000г такого розчину? Розчин готується для 5-річної дитини. Не помилися!

3. Бабуся цікавиться в онучки, учениці 7 класу,  яку масу води треба додати до солі  хлориду барію, щоб утворився 700г розчину з концентрацією  4%? Цей розчин їй необхідний для обприскування буряків на дачній ділянці проти довгоносика. Якою була відповідь онучки?

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
1 березня 2021
Переглядів
1106
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку