Кінотерапія - це метод терапії, що передбачає перегляд та обговорення кінофільму за допомогою психолога. У процесі перегляду кінофільму і аналізу власного сприйняття його образів учасник кінотренінг досліджує свої особистісні особливості. Кінотерапія - один з інструментів, що дозволяє проникнути вживу психологічний вплив людини.
Сенс кінотерапії полягає у використанні фільму будь-якого режисера з метою випустити на волю інстинкти і бажання, що криються в кожному з глядачів. Тому справжнім об'єктом аналізу є не сам фільм, а то, що фільм розбурхує в глядачах і від чого народжується інший фільм. Кінофільм стимулює прояв тих психічних елементів, які приховані всередині людини. Глядач має змогу побачити і зрозуміти власні комплекси. Розуміння яких веде до отримання свободи дії і прийняття рішень у своєму житті.
Цілі кінотерапії: Емоційне переживання і проживання учасниками актуальних на даний момент життя ситуацій і проблем. Усвідомлення і переосмислення себе і своїх цілей, потреб, психологічних проблем. Розвиток здатності самоспостереження і вміння бути в позиції об'єктивного спостереження ситуації.
Розвиток здатності до саморозкриття, щирості у вираженні почуттів і знаходженню в контакті з почуттями і смислами інших людей, здатності до співпереживання. Духовне зростння. Формування позитивного мислення і здатності бачити багатовимірність і багатозначність своїх мотивів і мотивів значущих для них людей.
Етапи кінотерапіїПЕРШИЙ ЕТАП - ПІДГОТОВЧИЙПідготовка до проведення заняття полягає у виборі фільму і в складанні програми проведення заняття. Психолог обов'язково заздалегідь переглядає фільм і аналізує його, щоб уникнути непередбачених реакцій. Фільм повинен бути високохудожнім твором, повинен мати строгу і чітку тематичну лінію. Вибирати краще такий фільм, який за часом не перевищує 120 хвилин.
ДРУГИЙ ЕТАП - ПЕРЕГЛЯД ФІЛЬМУПроміжок між переглядом і обговоренням не повинен перевищувати 20 хвилин. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП- ОБГОВОРЕННЯ ФІЛЬМУВисловлюються всі бажаючі, повідомляючи про те, що запам'яталося з фільму, що викликало найбільше враження. Особливу увагу під час обговорення фільму приділяється головним героям, аналізуються почуття, думки, реакції, які викликали в учасників тренінгу ті, чи інші персонажі.
Потім психолог узагальнює те, що висловили учасники групи, без звернення до особистостей, дає перелік почуттів і проблем, які розкрив фільм. Після аналізує думки, ідеї, які виникли під час перегляду і обговорення. В кінці заняття зазвичай дається оцінка успішності або неуспішності роботи групи.
Ефект кінотерапіїНаприклад, в контексті кінотерапії можна задати наступне питання: Тобі траплялося коли-небудь виходити з кінотеатру з такою кількістю емоцій, що здавалося, ти зараз перевернешь якщо не весь світ, то вже власне життя теж?Чому подобається цей образ?Чому він приваблює? Чому він хвилює? Чому його ненавидять? Чому відкидають його?
В процесі кінотерапії важливо зрозуміти, що саме «захоплює»: якщо індивіда захоплює даний сюжет або образ, то, поза всяким сумнівом, його особистіть має спільні якості з кимось із побачених кіногероів, мав такі ж ситуації, як і побачене. Якщо особистість ніяк НЕ пов'язаний з образами фільму, то людина не настільки емоційно сприймає сам фільм, можна казати, що і “НЕ йде за ним” Все те, що індивіда зачіпає, тягне, викликає тим або Іншим способом емоцію, тобто «діє всередині», індивіда ідентифікує.
. Однак перегляд фільму на самоті теж може принести позитивні плоди. Кінотерапія - дозволяє людині переосмислити власний внутрішній світ, розширювати можливості свідомості. Матеріал кінофільму використовується як засіб виявлення в людині «прихованих» мотивів і підсвідомих установок, що спотворює дійсність.
Умови проведення кінотерапіїКінотерапія проводиться: в залежності від поставлених завдань і питань вибирається фільм, що відображає життя людини і спонукає до розвитку і переосмислення свого життя. Глядача хвилює фільм, емоції якого співзвучні внутрішньому запитом. Фільм популярний і всім відомий:
Фільм популярний і всім відомий: 1. Перегляд фільму, під час якого увага учасників звернуто на: а) емоційні і фізіологічні переживання; б) образи і стилі поведінки героїв фільму, які їм неприйнятні; в) позитивність чи негативність динаміки фільму і музики; г) стереотипи, які розігруються героями і т.д.
2. Після перегляду - спонтанне обговорення. Учасники в колі висловлюють думки і почуття, викликані торкнулися епізодами фільму. Перегляд кінофільму, захоплюючого в тій чи іншій мірі групу людей, викликає ослаблення «Над-Я» як культурного, моралістичні елемента, як внутрішньої перешкоди тому,що всі глядачі розуміють, що їх переживання, реакції і висловлювання відносяться до вигаданої реальності.
З «Я» знімається відповідальність за те, що відбувається і значна частина несвідомого розкривається. Справжньою картиною є те, що спровоковано дією кінофільму. Які емоції, почуття, відчуття захлиснули учасників перегляду? Необхідний вибух психоемоційного матеріалу, оскільки саме він визначає психологічний стан життя людини. Саме такою є реальність, проживає людина день за днем в свого звичного життя.
3. Узагальнення обговорення ведучим. Він допомагає учасникам проаналізувати свої життєві ситуації, усвідомити свої власні актуальні потреби і завдання. 4. Викладено реальний зміст фільму. Проектне сприйняття показується зверненням уваги глядача на його затвердження, що розходяться з реальним змістом фільму.
5. Учасники мають можливість прийняти рішення про подальші дії, що ведуть до задоволення своїх завдань і потреб. - Якщо я переживаю, так чи інакше залучаючись в те, що відбувається на екрані дію, то необхідно зрозуміти, наскільки важлива, що собою являє, чого варто дана емоція в моєму житті? - Що вона мені дає? - Яку користь моєму існуванню приносить це переживання? Ототожнюючи себе з даними чином, я сприяю власної самореалізації чи ні.
Області застосування кінотерапії: 1. Засіб виявлення психологічних особливостей особистості. 2. Рішення проблем сім'ї, виховання дітей і молоді. 3. Пошук і розкриття внутрішніх резервів і потенціалу особистості. 4. Рішення проблем бізнесу, як інструмент налагодження взаємин. 5. Формування аналізу сновидінь.
Кінотерапія є тонким інструментом для самодіагностики і корекції несвідомої сфери особистості. На сеансах кінотерапія учасники можуть, поєднуючи естетичне і інтелектуальне задоволення, вирішувати особистісні завдання, використовуючи в якості стимульного матеріалу шедеври кінокласики. У процесі перегляду кінофільму і аналізу власного емоційного сприйняття образів то вона досліджує свої особистісні особливості і виявляє несвідомі поведінкові патерни. І слідом за цим стає можливим перехід до свідомої корекції своїх власних дій і усвідомленим змін в житті.
Не існує абсолютних стандартів, будь-яка річ реальна по-різному для кожного спостерігача. Тому, в залежності від запитів, існує різні види кінотерапії: при проведенні клінічної терапії потрібно віддатися почуттям, переживати, хвилюватися, страждати. Кінотерапія, орієнтована на відточування професійних навичок, передбачає відсторонений перегляд. Кінотерапія може визначатися запитом, рівнем культури, ступенем саморозуміння учасників.
Що стається під час перегляду фільмів?Забування, "не бачення» певних сцен або персонажа фільму, дозволяє зрозуміти механізм придушення (придушення - це втеча, своєрідний спосіб уникнення, анулювання певних почуттів, які можуть поставити під загрозу самоповагу, цінність «Я», похитнути його престиж. «Я» відштовхує все то, що завдає болю і здатне вступити в конфлікт з принципами самоствердження даного суб'єкта. Який образ фільму або стиль поведінки героїв неприйнятний, неприємний для суб'єкта і викликає почуття незручності - визначає процес компенсації
Часом при перегляді кінофільму людиною опановує нудьга. Це показує, що пласт витісненого занадто великий. Так само певна сцена або персонаж можуть викликати у глядача асоціації з особистими переживаннями або витісненими спогадами, які за допомогою кінотерапії людина може вербалізувати і зрозуміти, що розширює горизонти його свідомості.
Вибір фільму. Дуже важливим є правильний відбір фільмів для групового перегляду. Доктор Вудер (засновник методики кінотерапія) рекомендує наступні фільми: при нестачі сили волі - «Роккі» зі Сталлоне, якщо втратили близьку людину - «Привид», при синдромі втоміивід життя - «Дон Жуан де Марко». Жінкам, невпевненим у собі, допоможе кінофільм «Ширлі Валентайн». «Виховання Ріти», на думку Вудера, позбавить нудьги. Якщо у відносинах назріла криза, варто подивитися фільми «Перед світанком» і «Перед заходом сонця». Для кінотерапія підходять фільми режисерів: Фелліні, Антоніоні, Куросави, Хічкока, Тарковського, Чухрая, Михалкова, Рязанова.
Рекомендованi фільми. Для бізнесу та управління: Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.• Босс (Boss), реж. Жан Де Сегонзак, Марио Ван Пиблз, Джим Мак. Кэй, …, 2011.• Джой (Joy), реж. Дэвид О. Расселл, 2015.• Гра на зниження (The Big Short), реж. Адам Мак. Кей, 2015.• Кокаїн (Blow), реж. Тед Демме, 2001.• Марсіанин (The Martian), реж. Ридли Скотт, 2015. Для вигорання:• Аритмія, реж. Борис Хлебников, 2017.• Його звати Самба (Samba), реж. Оливье Накаш, Эрик Толедано, 2014.• Останній урок (La journée de la jupe), реж. Жан-Поль Лильенфельд, 2008.
Вихід зі складних життєвих ситуацій, подолання: У гонитві за щастям (The Pursuit of Happyness), реж. Габріеле Муччіно, 2006. Час (In Time), реж. Е. Ніккол, 2011 року. Вижити (Alive), реж. Френк Маршалл, 1992. Брудні принади (Dirty Pretty Things), реж. Стівен Фрірз, 2002. Далеко-далеко (Far and Away), реж. Рон Ховард, 1992. Дитяча година (The Children's Hour), реж. Вільям Уайлер, 1961. Дика (Wild), реж. Жан-Марк Валле, 2014.
Досягнення цілей, мотивація. Васька, реж. Олена Погребіжская, 2015. Військовий нирець (Men of Honor), реж. Дж. Тіллман мл., 2000.. Воїн (Warrior), реж. Г. Про Коннор, 2011 року. Нобл (Noble), реж. Стівен Бредлі, 2014. Вогненні колісниці (Chariots of Fire), реж. Х'ю Хадсон, 1981. Втеча з Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Френк Дарабонт, 1994.
Вибір: Титанік (Titanic), реж. Дж. Камерон, 1997.. Траса 60 (Interstate 60), реж. Боб Гейл, 2002. Вбити дракона, реж. Марк Захаров, 1988. Вбити пересмішника (To Kill a Mockingbird), реж. Роберт Малліган, 1962. Шпигунський міст (Bridge of Spies), реж. Стівен Спілберг, 2015.Іспит (Exam), реж. Стюарт Хезелдайн 2009.12 розгніваних чоловіків (12 Angry Men), реж. Сідні Люмет, 1957.13 гріхів (13 Sins), реж. Даніель Штам, 2013.
Становлення особистості: Другий шанс (Gridiron Gang), реж. Філ Джоану, 2006. Моськаті: Цілюща любов (Giuseppe Moscati: L'amore che guarisce), реж. Джакомо Кампіотті, 2007. Доріан Грей (Dorian Gray), реж. Олівер Паркер 2009. Запах жінки (Scent of a Woman), реж. Мартін Брест, 1992. Заплати іншому (Pay It Forward), реж. Мімі Ледер, 2000.. Золоті руки (Gifted Hands: The Ben Carson Story), реж. Томас Картер 2009. Металістка (Málmhaus), реж. Рагнар Брагасон 2013.
Дружба та взаємодопомога: А в душі я танцюю (Inside I'm Dancing), реж. Деміен Про Доннелл, 2004. Босоніж по бруківці (Barfuss), реж. Тіль Швайгер, 2005. Велетень (The Mighty), реж. Пітер Челсом, 1998.. Гавр (Le Havre), реж. Акі Каурісмякі, 2011 року. Двоє в місті (Deux hommes dans la ville), реж. Жозе Джованні, 1973. Дівчина на мосту (La fille sur le pont), реж. Патріс Леконт, 1997.
Підліткові проблеми та депресія: Бунтар без причини (Rebel Without a Cause), реж. Ніколас Рей, 1955. Вам і не снилося, реж. Ілля Фрез, 1980. В моїй смерті прошу винити Клаву К., реж. Микола Лебедєв, Ернест Ясан, 1979. Другий шанс (Gridiron Gang), реж. Філ Джоану, 2006. Вихідний день Ферріса Бьюллера (Ferris Bueller's Day Off), реж. Джон Хьюз, 1986. Гарольд і Мод (Harold and Maude), реж. Хел Ешбі, 1971.
Самопізнання та екзистенційний кризис: Андрій Рубльов, реж. Андрій Тарковський, 1966. Бідна багата дівчинка (Young Adult), реж. Джейсон Рейтман, 2012. Бьордмен (Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)), реж. Алехандро Гонсалес Іньярріту, 2014. Безпорадний (Numb), реж. Х. Голдберг, 2007. Великі очі (Big Eyes), реж. Тім Бертон, 2014. Брюс всемогутній (Bruce Almighty), реж. Том Шедьяк, 2003. Вік Адалін (The Age of Adaline), реж. Чи Толанд Крігер, 2015.
Сімейні стосунки: Серпень: графство Осейдж (August: Osage County), реж. Джон Уеллс, 2013. Божевілля (Asylum), реж. Девід Маккензі, 2005. Біла стрічка (Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte), реж. Міхаель Ханеке 2009. Велика маленька брехня (Big Little Lies), реж. Жан-Марк Валле 2017. Брати (Brødre), реж. Сюзанна Бір, 2004. Брати Ч, реж. Михайло Угаров, 2014.