Звертаючи увагу, що термін «креативність» не є синонімом поняттю «творчість», відзначимо, що творчий процес ґрунтується на натхненні, осяянні автора, його інтуїції, експресіях, ірраціональному стані. Якщо ж говорити про креативний процес, то головною його складовою стає прагматичний елемент, тверда раціональність, орієнтація на результат, практична реалізація творчості, тобто споконвічне розуміння, навіщо, для кого і як потрібно щось створювати, і, власне, що саме потрібно створювати. Творчість - це діяльність, в результаті якої створюється продукт, що відрізняється оригінальністю. У широкому сенсі творчість визначається як створення людиною активно перетвореної дійсності. У вузькому сенсі, творчість - це діяльність, результатом якої є створення нових матеріальних або духовних цінностей. Что бы не означала креативность, она является частью решения проблемы. Брайан Олдис
Творчість – процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні й духовні цінностіКреативність - творчі здібності індивіда, які характеризуються готовністю до створення принципово нових ідей, які відхиляються від традиційних або прийнятих схем мислення. Так творчість чи креативність?Творчість - процес. Креативність – властивість особистості
Дуже незвичайні;Мають широкі погляди;Бачать те, чого інші не помічають;Завжди мають ідеї;Нестандартно мислять;Займаються творчою діяльністю;Веселі та дотепні;Вільні та невимушені. Дивляться на речі зашорено; Мислять стереотипно;Не мають фантазії;Нічого не можуть придумати;Нудні та похмурі;Посередні. Чим відрізняються креативні люди від не креативних ???
Характерологічні особливості креативного педагога: відхилення від шаблону оригінальність ініціативність наполегливість комунікативністьвисока самоорганізація працездатністьпочуття гумору. Креативний педагог – це педагог, готовий до швидкої переорієнтації, переходу до якісно нової структури мислення, нестандартних дій в екстремальних умовах, здатний створювати нове навчальне середовище. Секрет креативності полягає в умінні ховати джерела своїх ідей. А. Ейнштейн
Креативність = мотивація (дивергентність, здатність до перетворень) + естетичні параметри (формотворчість, перфекціонизм, асоціативність) КРЕАТИВНІСТЬ викладача аграрного коледжу – це інтегральна якість особистості останнього, яка визначає здатність до творчості й розвивається в процесі фахової підготовки та подальшої професійної діяльності. Вона проявляється через:уміння створювати креативну атмосферу, бачити педагогічні проблеми,знаходити нові оригінальні й продуктивні шляхи їхнього вирішення,творчо використовуючи природні об’єкти та педагогічний експеримент.
вмінням визначити проблему, висунути гіпотезу, намітити шляхи реалізації комплексного підходу для її підтвердження,узагальнити одержані факти, розробити методику їх аналізу, зробити висновки, побачити можливість застосування одержаних результатів у практичній діяльності. Особливість педагогічної творчості полягає в тому, що вона спирається на гностичні, конструктивні, організаторські, комунікативні, перцептивні та інші здібності вчителя, припускаючи самостійність, гнучкість і швидкість педагогічного мислення. Висококваліфікований, креативний педагог має володіти наступними творчими вміннями:
Риси творчого викладача: постійний пошук, творчий стиль мислення, творча фантазія, розвинене уявлення, прагнення досягти позитивних результатів, високий рівень загальної культури; педагогічне передбачення, прогнозування ускладнень, схильність до оптимального вибору варіанта із спектра можливих; постійне намагання поповнювати свій науковий, моральний і культурний багаж, переглядати пройдене, його оновлювати, доповнювати; конструктивна діяльність; дослідницька робота, яка надає праці творчий характер. Риси педагогічної креативності викладачапошуково-перетворюючий стиль мислення; розвинені інтелектуально-логічні здібності (вміння аналізувати, обґрунтовувати, пояснювати, виділяти головне тощо); проблемне бачення; творча фантазія, розвинене уявлення; специфічні особистісні якості (любов до студентів, безкорисність, сміливість, готовність до розумного ризику в професійній діяльності, цілеспрямованість, допитливість, самостійність, наполегливість, ентузіазм); специфічні мотиви (необхідність реалізувати своє „Я”, бажання бути визнаним, творчий інтерес, захопленість творчим процесом, своєю працею, прагнення досягти найбільшої результативності в конкретних умовах своєї педагогічної праці); комунікативні здібності; здатність до самоуправління; високий рівень загальної культури.
Креативний педагог. Креативність виявляється як здатність висувати неординарні та нестандартні ідеї, уникати в мисленні традиційних схем, швидко розв'язувати проблемні ситуації. Креативність охоплює певну сукупність мислительних процесів та якостей особистості.Ініціатива наказуєма. Уява. Новаторство. Оригінальність. Формування нового стилю. Запам'ятовуваність. Впливовість
Створення креативного середовища у ВНЗОСНОВНА ІДЕЯ : творчі можливості людини невичерпні; освіта є засобом реалізації цих можливостей, а педагогічна наука повинна нести пошук таких ефективних засобів для реалізації в освітній практиці. ЦІЛЬОВІ ОРІЄНТИРИ: проектування і реалізація аграрної освіти для студентів коледжів на основі креативного підходу. МЕТА ДІЯЛЬНОСТІ: консолідація зусиль сучасних науковців, методистів, педагогів, учителів-експериментаторів навколо ідей творчої самореалізації. Креативне середовище – спеціально створені умови, які спонукають до створення оригінального, нестандартного, нового продукту соціальної важливості, які забезпечують атмосферу організації навчально-методичної роботи інноваційної спрямованості; воно має бути динамічним, інтегрованим, особистісно орієнтованим, демократичним, на засадах педагогіки свободи. Отже, у широкому сенсі, креативне середовище коледжу – це: певна філософія коледжу; самобутня атмосфера у стосунках між викладачами та адміністрацією;відкриті комунікації (формальні і неформальні) в середовищі; відвертий, толерантний, емпатійний стиль спілкування між працівниками; лідерство, а не влада; сприятливі умови для розвитку здібностей, особливих вмінь та компетенцій
1. Пошук проблем. Відшукання проблеми або усвідомлення наявності проблеми чи перешкоди.2. Заглиблення або підготовка. Зосередження на проблемі, заглиблення в неї, збирання інформації, об'єднуючи дані, які мають з нею зв'язок, а також висунення гіпотези, не оцінюючи її попередньо.3. Інкубація. Після збору доступної інформації аналізування її, переосмислення зібраного матеріалу (підсвідомість намагається укласти факти в нові розв'язки або зразки).4. Усвідомлювання або осяяння („інсайт”). Часто в найменш відповідний момент з'являється нова думка. Своїми роздумами варто поділитися з іншими, залучаючи їх до дискусії.5. Верифікація і застосування. Шляхом логічних роздумів або експерименту потрібно довести, що запропонована ідея може вирішити дану проблему. Креативний процес можна поділити на п'ять етапів:
Способи стимуляції креативності викладача в коледжі: забезпечення сприятливої атмосфери;доброзичливість з боку керівництва (голови ЦК, методиста, директора, його заступників): конструктивний діалог сприяє вільному прояву дивергентного мислення;стимулювання висловлювань оригінальних ідей;забезпечення можливостей для впровадження ідей у практику навчального процесу;широке використання питань дивергентного характеру стосовно найрізноманітніших областей як навчального, так і виховного характеру;використання особистого прикладу творчого підходу до рішення проблем;заохочення до самоосвіти, надання викладачам можливості активно ставити питання.
Креативне середовище забезпечує умови для співпраці та співтворчості починаючих і досвідчених педагогів, стимулюючи їх творчу активність. Креативне середовище методичної роботи коледжу характеризується: обміном досвіду на основі розвитку дивергентного мислення;педагогічним супроводженням наукових пошуків педагогів-початківців;педагогічною підтримкою творчих пошуків молодих педагогів.
Тренінг – це особлива форма навчання, під час якої людина максимально оволодіває новими знаннями, отримує нові навички, переглядає власні цінності та пріоритети, коригує, удосконалює та розвиває певні якості та властивості своєї особистості, обирає для себе такі форми та методи поведінки, які відповідають саме її ситуації та індивідуальності.
1. Привітання (на початку заняття учасники вітаються і знайомляться один з одним) Невербально (завдяки жестам, міміці - не повторювати вже використаний жест) 2. Знайомство. Вправа „Презентація свого „Я” (Ім’я + якості) Мета: поглиблення знайомства, створення атмосфери довіри та позитивного емоційного клімату, інтересу до теми заняття. Час: 10 хв. Процедура проведення: перший учасник називає своє ім’я і дає характеристику якості, які дають можливість вважати себе людиної творчою, неординарною. Наприклад: „Я – Леся, я акуратна, обережна, уважна, хочу пізнати свої творчі можливості”. Так кожний учасник розповідає про себе. Тренінг «Креативний педагог»Зазначимо, що тренінг проводився серед колег, які знайомі, але, як виявилося, не зовсім знають один одного.
3. Вправа „Правила” (прийняти правила роботи і спілкування під час тренінгу)Час: 10 хв. Процедура проведення: тренер закликає учасників сформулювати правила роботи під час заняття. Кожен учасник має право висловити свою думку щодо проведення занять та правил поведінки групи. Правила тренінгу. Кожен учасник може задати будь-яке питання будь-якому учасникові тренінгу. Не перебивати виступаючого, дати висловитися до кінця. Цінувати час Говорити по черзіГоворити лаконічно, у рамках теми. Говорити лише від свого імені Бути позитивним до себе та до інших (Бути +) Правило додавання (Я + Ти + Ми) Правило поваги до своєї і протилежної статі (♀ + ♂)Правило добровільної активностіПравило конфіденційності
4. Вправа «Педагогічна проблема, над якою я працюю»Виступ учасника на 7-10 хв. Назвати проблему. Коротко охарактеризувати її. Чому ця тема Вас зацікавила?Які дослідження проведено науковцями у рамках теми? Чи достатньо цих досліджень?Які дослідження проведено Вами у рамках проблеми?Як Ви думаєте, чи зможете Ви вирішити проблему? Яким чином?Які шляхи вирішення проблеми бачать інші учасники тренінгу? (Обговорення, дискусія)
5. Вправа «ПОДОРОЖ»Під час виконання завдання звучить музика. Учасники повинні передати уявлені дії невербальними засобами (жести, міміка, рухи).- Отже, уявіть, що ви:йдете босоніж по гарячому піску;гуляєте з повітряною кулькою, коли дме сильний вітер;переходите через бурхливий гірський струмок, перескакуючи з камінчика на камінчик;йдете крізь густий ліс вночі, обминаючи дерева;ступаєте вузькою стежкою з височенною кропивою з двох сторін;прогулюєтесь осіннім парком, розгортаючи ногами листя;ступаєте по снігу, провалюючись по коліна;йдете гірським хребтом, коли дме сильний вітер;пірнаєте крізь фантастичні образи своїх снів;проникаєте крізь образи минулого (майбутнього);ковзаєте по льоду в слизькому взутті;пересуваєтесь по не застиглій ще смолі;крокуємо по країні мрій;летите у космосі;перетворюєтесь у повітряні кульки, які вітер підносить високо в небо. Учасники рухаються по кімнаті в довільних напрямках, зображують почуте. Спробуйте змінювати музику (рок, інструменталка, класика, транс тощо).
Вправа на завершення тренінгу"20 бажань" Мета - дати можливість учасникам відпочити, набратися оптимізму. Час - 5 хвилин. Кількість учасників - без обмежень. Матеріали - приладдя для письма. Процедура: тренер пропонує учасникам 20 разів закінчити речення, яке починається словами "Я хочу...". Записують усі бажання, які спадають на думку, не заміслюючись над їх реалістичністю або прийнятність для інших.
Активне сприйняття викладачами інновацій у навчально-методичній діяльності;Творче осмислення педагогічних інновацій та сучасних новітніх педагогічних технологій;Саморозвиток викладача;Підвищення інтересу до процесу роботи педагога;Розвиток креативності;Підвищення рівня педагогічної майстерності;Розвиток інформаційної культури, комп’ютерної грамотності;Розвиток соціальної компетенції.І нарешті, окремо варто сказати про головне завдання цієї технології - придбання знань про самого себе. Це означає, що в процесі навчання, самовдосконалення, самоосвіти, в кращу сторону змінюється самооцінка викладача, він вдосконалює свої професійні уміння, заглиблюється до суті своєї особистості, осягає глибини своєї душі і розуму, розуміє своє покликання – бути педагогом. Творчі майстерні коледжу:
Етапи проведення майстерніЦіннісно-змістова рівність усіх учасників, включаючи майстра - керівника майстерні. Право кожного на помилку: самостійне подолання помилки - шлях до істини. Безоцінна діяльність, відсутність критичних зауважень на адресу будь-якого учасника майстерні створюють умови емоційного комфорту та творчої розкутості, реалізуючи принципи «педагогіки успіху». Оцінка заміняється самооцінкою та самокорекцією. Надання свободи. Значний елемент невизначеності, неясності, навіть загадковості в завданнях. Невизначеність народжує, з одного боку, інтерес, а з іншого - психологічний дискомфорт, бажання вийти з нього й у такий спосіб стимулює творчий процес. Так само, як право вибору забезпечує відчуття внутрішньої свободи. Діалоговість як головний принцип взаємодії, співробітництва, співтворчості. Індукція. Суть етапу в емоційному настрої на цікаву роботу, в мотивації до творчості. Задіявши сферу почуттів учасника, і навіть його підсвідомість, керівник майстерні настроює учасника на конструктивну і натхненну роботу. Головний ресурс - індуктор. В його ролі виступає будь-який інформаційний сигнал (малюнок, предмет, слово, текст, звук), завдання якого викликати потік асоціацій в учасника. Деконструкція. Позначає нездатність за допомогою наявних засобів виконати завдання. У цей момент формується інформаційне поле за допомогою пропонованого матеріалу. Реконструкція. Після деконструкції потрібно хаос перетворити в проект вирішення проблеми. Проходить обговорення та висунення гіпотези, яка представлена у творчих проектах - малюнках, текстах, віршах, схемах, наукових доповідях і т.д. Соціалізація. Важливий етап. Тут учасники зіставляють свій отриманий матеріал з результатами роботи інших груп, роблять висновки, виявляють закономірності і зв'язки. На цьому етапі дається одне завдання для всього викладачького колективу, відповіді повідомляються всім. Тут важливо вміння говорити, доносити інформацію, аргументувати. За відпрацюванням цих моментів стежить керівник. Афішування - це презентація результатів роботи, виражених в тих же схемах, проектах, малюнках, презентаціях. Цей матеріал учасникам належить захистити. Розрив - є кульмінацією процесу творчості і завершується инсайтом (осяянням). Тобто учасники ширше дивляться на свої знання, на свої відкриття і розуміють, що всі розгадки і висновки попереду, в учасника пробуджується інтерес до подальшого, більш глибокого пізнання. Рефлексія. На цьому етапі учасники аналізують свою діяльність на занятті педагогічної майстерні, своє задоволення ним, свій емоційний стан.
Педагогічні задачі (ситуації)Задача 1. Увійшовши до аудиторії на заняття, викладач побачив на дошці карикатуру на себе. Студенти розраховували, що почнеться пошук винуватця й заняття буде зірвано. Що робити? (Учитель посміхнувся, підійшов до дошки, підправив малюнок і почав урок. Учні засмутилися та здивувалися. Урок пройшов нормально. Більше такого не повторювалося.)Задача 2. Студенти збиралися втікати з четвертої пари, причому викладачеві потрапила до рук записка, у якій вони домовляються піти з пари й не дуже добре відгукуються про нього. Що робити? (Викладач демонстративно прочитав групі записку й сказав, що він тепер обізнаний щодо їхньої підготовки прогулу, що його хвилює їхня думка про нього, але він не збирається мститися, а хоче розібратися, чому так сталося. Дуже хоче вислухати студентів, але просить і їх вислухати його. Зрештою студенти й викладач порозумілися і виявилися задоволеними одне одним, заняття тривало далі.)Задача 3. На прохання завідувача з навчальної роботи ти заміняєш хворого викладача в чужій групі. Почалося заняття. Група важко піддається управлінню. Ти вітаєшся - жодної уваги. Як бути? (Викладач, зовсім не звертаючи уваги на клас, почала малювати на дошці дуже цікаву картинку. Розмови потихеньку припинилися. Студенти почали уважно розглядати малюнок. Тоді вона запитала, що б це означало. Деякі студенти висловили свою думку. Вона подякувала. Почалося нормальне заняття.)
Відкриті задачіУчасники семінару розділилися на групи по 3-5 чоловік і почали вирішувати завдання. На другому етапі вони ранжирували знайдені рішення: яке рішення найкраще, яке хороше, яке гірше. Найкраще рішення кожна група представила решті учасників семінару, аргументуючи свій вибір. По завершенні практикуму проводилась рефлексія. Викладачі визначили, що відкриті задачі:інтегрують в собі знання з різних областей; у відкритих задач немає єдино правильної відповіді; відкриті задачі роблять навчання більш цікавим. Семінар «Учись мислити сміливо»Відкриті задачі – це задачі з недостатньою умовою (або зайвими даними), які мають декілька правильних відповідей. Відкриті задачі мають містити:опис попередньої ситуації; суть виниклої проблеми, претензію, ситуацію протиріччя; ресурси для вирішення даної задачі (крім випадків, коли ці ресурси очевидні для тих, кому призначена задача); привабливий сюжет.
Задача №1 Тризадачник http://www.trizland.ru/tasks.php?top=50 Є іграшка "ванька-встанька". Неваляшка. На заводі іграшок замислились, а чи можна вдовконалити іргашку, зробити її цікавішою? І знайшли кілька варіантів, не змінюючі вигляд іграшки. А ваші варіанти які будуть?Придумайте самостійно відкриту задачу у рамках дисципліни, яку Ви викладаєте. Кросівки "Рібок" користуються великою популярністю у всьому світі. І серед злодіїв також. Фабрики американської фірми в Тайвані і Таїланді несли від цього значні збитки. І не лише від викрадання з фабрик, але й від продажу на ринках США за зниженими цінами. Конкурентоспроможність фірми знижувалася. Як бути корпорації "Рібок"?Задача №2
Люди схильні думати, що здатність створювати інноваційні ідеї - це свого роду дар, з яким людина народжується. Це омана. Інноваторство - це навичка, якій можна навчитися, розвивати її в собі й удосконалювати. Філ Маккінні (Phil Mc. Kinney) Як виростити креативного викладача?Креативність — здатність комбінувати і рекомбінувати інформацію — або з власного запасу спогадів і знань, або із навколишнього середовища — новими, оригінальними і успішними способами" Шеллі Карсон. Розгляньте роздатковий матеріал
Креативність та інноваціїКреативність – це творення нових рішень у науково-професійному процесі, а інновації – як застосування їх на практиці. Отже, інновація – це здатність людини до впровадження творчих задумів у життя. Креативність доцільно розглядати як розвиток нових ідей, інновація ж полягає у “перекладі” таких ідей на мову практики. Інновація – це впровадження нових, поліпшених способів виконання роботи. M. A. West Як риса характеру, креативність стосується особистості, а не властивості продуктів творчості. Тому креативним може бути людина, а не продукт чи організація. Креативні люди ЗНАЮТЬ, що вони креативні. А тому все, що вони роблять, іде саме з цією думкою!
Не диктуйте студентам, що і як вивчати. Не обмежуйте студентові можливість вибору. Мисліть вільно Акцентуйте увагу на питаннях, готові відповіді аналізуйте. Використовуйте інноваційні технології: експериментуйте, упроваджуйте, творіть. Не бійтеся нового. Спираючись на існуючі стандарти, виходьте за рамки академічної системи. Використовуйте методи проектів, веб-квестів, корпоративне навчання, будь-які педагогічні інноваціїСтимулюйте допитливість студентів. Ніколи не зупиняйтеся на досягнутому. Поради викладачам. Педагогіка свободи
Базуються на принципах: відповідності зовнішнього освітнього продукту студента його внутрішнім потребаміндивідуальної освітньої траєкторії студента в освітньому просторіінтерактивності занять, що здійснюється за допомогою телекомунікаційвідкритої комунікаціїТворчої свободи студента «У ногу з часом»,«Будь ближчим до студента»Креативне навчання передбачає розвиток творчого мислення, уяви, інтуїції… Метод «мозкового штурму»Педагогічний метод студента, що виконує роль викладача. Метод «морфологічного аналізу»Метод «Якби…»Метод придумування. Метод гіперболізаціїМетод інверсії …Метод проектів. Метод відкритих задач. Креативний педагог - креативні методи навчання
Головні ознаки креативності освіти:• перехід від дисциплінарно-орієнтованої системи навчання до проектно-творчої та ресурсно-орієнтованої;• організація навчально-виховного процесу, що здійснюється з позицій особистісного підходу, у межах якого розвиток виявляється як оволодіння студентом морально усвідомленою внутрішньою свободою, як формування у нього творчих здібностей і розкриття усіх потенціалів індивідуальності;• зміна стратегій, спрямованих на особистісно-відтворюване засвоєння фундаментальних знань за допомогою викладача, паралельне застосування та адаптація їх у практиці та створення максимальних умов для використання знань у передбачуваних обставинах на основі розвинутих творчих здібностей;• зміна суб’єкт-об’єктних взаємин у навчанні на суб’єкт-суб’єктні;• зростання значення наукових знань і можливості їх практичної реалізації;• зміна ціннісних орієнтацій, установка на рефлексивно-творче засвоєння нових знань, продуктивне їх впровадження і творче використання;• застосування інноваційних технологій навчання;• реалізація неперервної освіти – освіти протягом усього життя.